دسته‌بندی نشده

اقسام وصیت – انواع وصیت عهدی و تملیکی

[ad_1]

وصیت کردن را می توان طبق یک تقسیم بندی ، شامل وصیت عهدی یعنی تعهد به انجام کار و وصیت تملیکی یعنی وصیتی که به موجب آن مالی به دیگری تملیک می شود ، دانست که هر یک از این دو نوع وصیت ، احکام خاص خود را خواهند داشت .

برای مشاوره اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی

برای مشاوره اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی

زمانی که صحبت از وصیت می شود ، اکثر افراد تصور می کنند که بایستی لزوما مالی از طرف متوفی به موصی له ( کسی که وصیت به نفع او شده است ) اختصاص یابد . اما ذکر این نکته ضروری است که وصیت کردن تنها محدود به مورد مذکور نیست . چرا که موصی ( کسی که وصیتی می کند ) ، می تواند انجام امر یا اموری را برای بعد از فوت خود بر عهده فرد یا افراد دیگری قرار بدهد تا آنها ملزم به انجام نیات متوفی شوند .

با توجه به آنچه گفته شد ، وصیت را می توان شامل دو نوع وصیت عهدی و وصیت تملیکی دانست که در قانون مدنی احکام راجع به این دو نوع وصیت مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر این اساس در این مقاله به دنبال آن هستیم تا اقسام وصیت اعم از وصیت تملیکی و وصیت عهدی را مورد بررسی قرار دهیم .

وصیت تملیکی

وصیت تملیکی مطابق ماده 826 قانون مدنی عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجانی تملیک کند . از این رو یک فرد می تواند برای بعد از فوت خود ، تا حدودی تکلیف اموال خود را مشخص کند . در این نوع وصیت ، به کسی که وصیتی می کند موصی ، کسی که وصیت تملیکی به نفع او شده است موصی له و به مورد وصیت موصی به گفته می شود .

اما نکته مهم در این خصوص این است که وصیت تا ثلث اموال نافذ است ؛ یعنی یک فرد می تواند تا میزان یک سوم از اموالش را وصیت کند و در صورتی که بیشتر از یک سوم اموالش را وصیت کند ، چون وصیت زاید بر ثلث است ، ورثه باید میزان مازاد بر یک سوم را تنفیذ یا اجازه نمایند . به عنوان مثال ، یک فرد می تواند به این صورت وصیت کند که بعد از فوتم خانه ام متعلق به فرزندم باشد که این وصیت ، وصیت تملیکی است .

در وصیت تملیکی ، قبول یا رد وصیت بعد از فوت موصی معتبر است ؛ به این معنا که اگر موصی له قبل از فوت موصی مورد وصیت را رد کند ، بعد از فوت موصی می تواند وصیت را قبول یا رد نماید . اما اگر وصیت را قبول کرد ، دیگر نمی تواند آن را رد کند .

حتما بخوانید: تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد

وصیت عهدی

یکی دیگر از اقسام وصیت که در قانون مدنی مطرح شده است وصیت عهدی می باشد که در عرف حقوقی تحت عنوان وصایت نیز قابل شناسایی است . وصیت عهدی در ماده 826 قانون مدنی تعریف شده است که بر اساس آن :

” وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مأمور نماید . ” مانند اینکه متوفی یک نفر را انتخاب کرده باشد تا دیون و بدهی های او را بعد از فوتش بپردازد . یا اینکه به موجب وصیت عهدی شخصی را برای اداره امور مربوط به فرزند صغیر تعیین نموده باشد که به این فرد وصی می گویند . 

وصیت عهدی مطابق ماده 834 قانون مدنی جزء ایقاعات است . به این معنا که در وصیت عهدی قبول شرط نیست ؛ لیکن وصی می تواند مادام که موصی زنده است وصایت را رد کند و اگر قبل از فوت موصی رد نکرد ، بعد از آن حق رد ندارد ، گرچه جاهل بر وصایت بوده باشد . به عبارت دیگر ، بعد از فوت موصی ، وصی نمی تواند وصیت عهدی را رد نماید ؛ هرچند که از مفاد وصیت آگاه نباشد .

وصایت چیست و تفاوت آن با وصیت

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی​​ در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی​​ پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- وصیت کردن به چه معناست و چه شرایطی دارد ؟

از طریق وصیت کردن شخص می تواند تکلیف ثلث اموال و دارایی خود را مشخص کرده یا انجام کاری را برای بعد از فوت به عهده دیگری قرار دهد که این موضوع به صورت مفصل ضمن مقاله توضیح داده شده است .

2- وصیت تملیکی یعنی چه و چه شرایطی دارد ؟

وصیت تملیکی به وصیتی گفته می شود که شخص ، مالی را پس از فوتش به دیگری تملیک نماید و محدود به ثلث مال خواهد بود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

3- آیا از طریق وصیت کردن می توان کاری را به عهده شخصی قرار داد ؟

چنین وصیتی تحت عنوان وصیت عهدی یا وصایت شناخته می شود که بر اساس قانون کاملا معتبر و صحیح می باشد که شرایط این نوع وصیت نیز ضمن مقاله توضیح داده شده است .

برای مشاوره اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی

برای مشاوره اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *