دسته‌بندی نشده

استعلام مبایعه نامه – سامانه پیگیری با کد رهگیری – با کد ملی

[ad_1]

استعلام مبایعه نامه، با استفاده از اطلاعات مربوط به کد رهگیری و کد ملی و از طریق سامانه ایران املاک، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد. همچنین، برای پیگیری مبایعه نامه، می توان با اسکن کردن بارکد یا کد QR مبایعه نامه و یا ارسال پیامک به سرشماره 110203001، اقدام نمود.

برای مشاوره استعلام مبایعه نامه

برای مشاوره استعلام مبایعه نامه

 

در سال های اخیر، به منظور کاهش مشکلات مربوط به معامله های معارض که در دفاتر املاک، انجام گرفته و همچنین، کلاهبرداری در این معاملات، دولت، اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه استعلام مبایعه نامه، نموده است.

به این ترتیب، افرادی که قصد انجام معامله، نسبت به یک ملک را داشته، می توانند با مراجعه به سامانه مزبور، برای پیگیری مبایعه نامه و مشخص شدن وضعیت ملک، اقدام نمایند که البته، انجام این امر، نیازمند آشنایی با نحوه و روند استعلام مبایعه نامه و روش های آن می باشد.

به همین دلیل، در مقاله حاضر، ابتدا به معرفی سامانه استعلام مبایعه نامه، پرداخته و سپس در بخش های بعد، پیگیری مبایعه نامه با کد رهگیری و بدون آن، با کد ملی، بارکد و پیامک را توضیح داده و خواهیم گفت که برای انجام هر یک از این روش ها، متقاضیان باید چه مراحلی را طی کنند.

سامانه استعلام مبایعه نامه

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، در رابطه با مبایعه نامه ها و قولنامه های دستی املاک در کشور ما وجود داشته، این مساله بوده که برخلاف اسناد رسمی، استعلام مبایعه نامه ها و پیگیری آن ها امکان پذیر نبوده و لذا، این خلا، زمینه انجام معاملات معارض متعدد بر روی یک ملک و کلاهبرداری های سنگین از مالکان املاک و خریداران آن را فراهم کرده است. 

با این توضیح که زمانی که معامله واقع شده بر روی یک ملک، در یکی از دفاتر اسناد رسمی، به ثبت می رسد، اطلاعات مربوط به آن معامله، برای اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه ارسال گردیده و در سیستم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت می گردد. در نتیجه، هنگامی که قرار باشد تا معامله جدیدی، نسبت به آن ملک، در یکی دیگر از دفاتر اسناد رسمی کشور انجام گیرد، آن دفتر می تواند با استعلام و پیگیری معاملات قبلی از سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، اطلاعات معاملات قبلی را دریافت کرده و صلاحیت طرفین برای انجام معامله را احراز کند.

اما در گذشته، چنین سامانه و سیستمی برای پیگیری و استعلام مبایعه نامه و قولنامه ها که بعضا توسط طرفین و بعضا توسط دفاتر املاک، تنظیم شده، در دسترس نبود و در نتیجه، هنگام تنظیم این اسناد عادی، این امکان برای افراد، وجود نداشت تا از وجود معاملات قبلی واقع شده بر روی ملک، مطلع شده و چه بسا، مالک ملک یا کلاهبرداری که مالک ملک هم نبود، یک ملک را به چندین نفر می فروخت و با کلاهبرداری های متعدد، متواری می گشت.

به منظور حل این مشکلات و سر و سامان دادن به مبایعه نامه ها و قولنامه های املاک که سند عادی محسوب می شدند، دولت، اقدام به راه اندازی سامانه ای با عنوان سامانه ایران املاک به آدرس iranamlaak.ir نمود که از طریق آن، افرادی که قصد تنظیم مبایعه نامه و انعقاد قرارداد، نسبت به یک ملک را داشته، می توانند برای استعلام مبایعه نامه و معاملات انجام گرفته بر روی آن ملک، با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی، کد رهگیری و بارکد مبایعه نامه، اقدام نموده و با اطمینان بیشتری، امر خرید و فروش املاک مورد نظر خود را انجام دهند.

البته، سامانه استعلام مبایعه نامه یا در واقع، سامانه ایران املاک، اختصاص به پیگیری و استعلام مبایعه نامه های املاک نداشته و ثبت معاملات املاک و دریافت کد رهگیری برای آن ها نیز از طریق همین سامانه انجام می گیرد که این مورد، بر خلاف استعلام مبایعه نامه، صرفا در صلاحیت دفاتر املاک دارای مجوز می باشد.

سامانه ایران املاک

استعلام مبایعه نامه با کد رهگیری

افرادی که قصد داشته تا معامله ای را بر روی یک ملک انجام داده و این دغدغه را دارند که وضعیت معاملات سابق انجام گرفته بر روی آن ملک، به چه صورت بوده، می توانند با مراجعه به سامانه استعلام مبایعه نامه، برای پیگیری مبایعه نامه و مشخص شدن وضعیت معاملات انجام گرفته بر روی آن ملک، اقدام نمایند. از آنجا که برای این پیگیری، نیاز به وارد کردن اطلاعات مربوط به کد رهگیری مبایعه نامه ملک بوده، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که نحوه استعلام مبایعه نامه املاک با کد رهگیری، به چه صورت می باشد؟

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه استعلام مبایعه نامه یا همان سامانه ایران املاک، یعنی iranamlaak.ir را در آن جست و جو نمایید. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، بر روی گزینه (استعلام کد رهگیری) کلیک کنید.

 

 

حال در این مرحله از مراحل استعلام مبایعه نامه با کد رهگیری، لازم است تا اطلاعات مربوط به کد ملی یکی از طرفین مبایعه نامه (خریدار یا فروشنده) و کد رهگیری آن را در کادرهای مشخص شده وارد کرده و پس از وارد کردن کد امنیتی، بر روی دکمه جستجو، کلیک نمایید.

 

 

لازم به ذکر است که در رابطه با پیگیری و استعلام مبایعه نامه با کد رهگیری، از سامانه ایران املاک، باید به دو نکته توجه شود. اولا، پیگیری از طریق این سامانه و مشخص کردن وضعیت معاملات سابق انجام گرفته بر روی یک ملک، صرفا در مورد معاملاتی، امکان پذیر است که از قبل، در سامانه، ثبت شده و برای آنها کد رهگیری، صادر شده باشد.

ثانیا، بر خلاف استعلام، ثبت مبایعه نامه در سامانه و دریافت کد رهگیری برای آن ها، توسط همه افراد، امکان پذیر نبوده و صرفا، دفاتر املاک دارای مجوز از اتحادیه مربوطه، می توانند برای دریافت بارکد و کد رهگیری از سامانه اقدام نمایند.

استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری

 

استعلام مبایعه نامه بدون کد رهگیری

یکی از سوالاتی که در رابطه با استعلام و پیگیری مبایعه نامه های املاک، برای بسیاری از افراد مطرح شده، این مساله بوده که آیا استعلام مبایعه نامه بدون کد رهگیری امکان پذیر است؟ به عبارت دیگر، آیا با استفاده از سایر اطلاعات، مانند کد ملی طرفین قرارداد، می توان برای پیگیری مبایعه نامه اقدام نمود؟

در پاسخ به سوالات فوق، باید گفت، اصولا پیش شرط استعلام و پیگیری مبایعه نامه یا قولنامه، این است که معامله مربوط به ملک در سامانه ایران املاک، ثبت گردیده و یک کد رهگیری منحصر به فرد که عددی 13 رقمی بوده، برای آن معامله، دریافت شود. دریافت این کد رهگیری نیز بر خلاف استعلام آن، صرفا توسط دفاتر املاک دارای جواز کسب، امکان پذیر می باشد.

بنابراین، با توجه به توضیحات فوق، تا زمانی که معامله و مبایعه نامه مربوط به آن، در سامانه استعلام مبایعه نامه یا سایت ایران املاک، ثبت نگردیده و برای آن، کد رهگیری، صادر نشده است، از آنجا که اطلاعاتی در رابطه با معامله و مبایعه نامه آن در سیستم موجود نمی باشد، عملا، استعلام مبایعه نامه بدون کد رهگیری نیز امکان پذیر نخواهد بود.

البته، متقاضیان استعلام مبایعه نامه، در چنین شرایطی می توانند به یکی از دفاتر املاک دارای مجوز، مراجعه کرده و با پرداخت هزینه مربوطه، درخواست کنند تا برای معامله، کد رهگیری از سامانه ایران املاک، اخذ گردد. در این صورت، اگر معامله نسبت به آن ملک، قانونا مجاز بوده و معامله معارضی، پیش از آن انجام نگرفته باشد، سامانه، کد رهگیری را صادر کرده و برای مشاور املاک، ارسال می کند.

بیشتر بخوانید : شماره دفتر املاک در سند کجاست

 

استعلام مبایعه نامه با کد ملی

علاوه بر روش پیگیری مبایعه نامه با کد رهگیری، روش دیگری که برای استعلام مبایعه نامه وجود داشته، پیگیری آن ها با کد ملی می باشد. لذا، این سوال، قابل طرح است که استعلام مبایعه نامه با کد ملی طرفین قرارداد، به چه صورت بوده و شامل چه مراحلی می باشد؟

در پاسخ به پرسش فوق، باید گفت که استعلام مبایعه نامه با کد ملی، دقیقا همانند پیگیری مبایعه نامه با کد رهگیری بوده و همان مراحل باید طی گردد. بنابراین، به منظور انجام این استعلام، متقاضی، ابتدا باید وارد سامانه استعلام مبایعه نامه یا سامانه ایران املاک، به آدرس iranamlaak.ir شده و گزینه (استعلام کد رهگیری) را انتخاب نماید.

در مرحله بعد، به منظور استعلام مبایعه نامه با کد ملی، کاربر باید اطلاعات مربوط به کد ملی یکی از طرفین قرارداد، کد رهگیری مبایعه نامه و عدد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و بر روی دکمه جستجو کلیک کند.

لازم به ذکر است که راهنمای تصویری پیگیری مبایعه نامه با کد ملی، در بخش استعلام مبایعه نامه با کد رهگیری، به طور کامل، ارائه گردیده و خوانندگان محترم، جهت مطالعه راهنمای مزبور، می توانند به آن بخش از مقاله، مراجعه نمایند.

بیشتر بخوانید : نرخ کمیسیون املاک

 

استعلام مبایعه نامه با بارکد

در سال های گذشته، بارکدهای تک بعدی و دو بعدی، ابتدا در بحث فروش کالا در فروشگاه های زنجیره ای و سپس، در سایر بخش های کشور ما، مانند خریدهای اینترنتی و پرداخت کرایه تاکسی ها، وارد شده و انجام این امور را به نحو قابل توجهی، تسهیل و تسریع کرده اند.

با گسترش استفاده از این بارکدها، اتحادیه املاک کشور نیز این امکان را در مورد مبایعه نامه های املاک، فراهم نموده تا در متن هر مبایعه نامه، پس از ثبت در سامانه ایران املاک و دریافت کد رهگیری، یک بارکد یا کد QR نیز چاپ گردد.

کاربرد این بارکد، بدین ترتیب بوده که افرادی که دارای دستگاه اسکنر یا برنامه های اسکن کننده بوده، می توانند با اسکن کردن بارکد درج شده در بالای مبایعه نامه، به اطلاعات مبایعه نامه، شامل مشخصات طرفین قرارداد و کد رهگیری آن، دسترسی یابند.

شکایت از مشاورین املاک، به چند روش، مانند مراجعه به اتحادیه و سازمان تعزیرات و با طی کردن مراحل خاصی، امکان پذیر می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : نحوه شکایت از مشاور املاک

 

استعلام مبایعه نامه با پیامک

در بخش های قبل، به معرفی سامانه استعلام مبایعه نامه که همان سایت ایران املاک بوده، پرداخته و روش های پیگیری مبایعه نامه با کد رهگیری، کد ملی و هم چنین، بارکد یا کد QR که در مقایسه با دو روش اول، جدیدتر بوده را توضیح دادیم.

اما، برخی از افراد، ممکن است به دلایل مختلفی، به اینترنت و تلفن همراه هوشمند دسترسی نداشته و لذا، استعلام مبایعه نامه به روش های گفته شده در قسمت های قبل، برای آنها امکان پذیر نباشد. البته، این امر به معنی عدم امکان پیگیری مبایعه نامه، توسط این گروه از افراد نبوده و آنها می توانند با استفاده از سیستم پیامکی، برای استعلام مبایعه نامه مدنظر خود، اقدام نمایند.

به منظور پیگیری مبایعه نامه با پیامک، متقاضی باید عبارت ( کد ملی طرف قراردار# کد رهگیری قرارداد ) را به سرشماره 110203001، ارسال نموده تا اطلاعات مربوط به معامله و مبایعه نامه، از طرف سامانه ایران املاک، برای وی ارسال شود.

دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام مبایعه نامه در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام مبایعه نامه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سامانه استعلام مبایعه نامه چه سایتی است؟

سامانه استعلام مبایعه نامه همان سایت ایران املاک بوده که آدرس اینترنتی آن iranamlaak.ir می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- استعلام مبایعه نامه با کد رهگیری به چه صورت می باشد؟

به منظور استعلام مبایعه نامه با کد رهگیری متقاضی باید وارد سامانه ایران املاک شده و از طریق گزینه استعلام کد رهگیری اقدام نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- آیا استعلام مبایعه نامه بدون کد رهگیری امکان پذیر است؟

خیر استعلام مبایعه نامه بدون کد رهگیری امکان پذیر نیست چراکه برای پیگیری مبایعه نامه ابتدا باید معامله انجام گرفته و قرارداد مربوط به آن در سامانه استعلام مبایعه نامه ثبت گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره استعلام مبایعه نامه

برای مشاوره استعلام مبایعه نامه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *