امنیت عمومی

استرداد اموال سرقت شده – نحوه و شرایط پس دادن مال دزدی

[ad_1]

در این مقاله به بررسی نحوه استرداد اموال سرقت شده می پردازیم .

برای مشاوره نحوه استرداد مال سرقت شده 

برای مشاوره نحوه استرداد مال سرقت شده 

 

از جمله جرایم مذکور در قانون مجازات اسلامی جرم سرقت است که با برداشتن اموال دیگران بدون اجازه آنان محقق می گردد و قانونگذار برای فرد مجرم علاوه بر مجازات تعیین شده در قانون ، سارق را مجاب و محکوم به بازگرداندن مال دزیده شده نیز می کند  . فرد مال باخته می تواند برای شکایت از سرقت و پیگیری جرم و مجازات سارق به مرجع قضایی مراجعه کرده و با ارائه شکوائیه رد مال مسروقه شکایت خود را مطرح نماید . در این مقاله به بررسی نحوه استرداد اموال سرقت شده و استرداد مال در صورت صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب می پردازیم . 

نحوه استرداد اموال سرقت شده

بر طبق ماده 214 قانون مجازات اسلامی قانونگذار مجرم را ملزم به بازگردان مالی که در اثر ارتکاب جرم به دست آورده است می کند و اگر مالی که سارق دزدیده است موجود نباشد باید مثل مالی که دزدیده است را بازگرداند و اگر مثل آن مال پیدا نشد قیمت آن را به صاحب مال بازگرداندن و همچنین باید خساراتی که به وجود آورده را نیز جبران کند .  

استرداد مال در صورت صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب

اگر مقام قضای در دادسرا قرار منع یا موقوفی تعقیب را به یکی از دلایل صادر نماید باید تکلیف اشیا و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله ارتکاب جرم بوده است یا از جرم سرقت به دست آورده ویا حین ارتکاب از آن استفده کرده است تعیین کند .

لازم به ذکر است که مقام قضایی دستور ضبط یا مسترد کردن ویا معدوم کردن ان را می دهد .

همچنین اگر ذینفع یا مال باخته از مقام قضایی تقاضای رد مال را در حین رسیدگی به پرونده بخواهد دادستان با وجود شرایط زیر دستور را صادر می نماید :

 

– وجود تمام یا قسمتی از آن اشیاء و اموال دربازپرسی یا دادرسی لازم نباشد . 

– اشیا و اموال سرقت شده ، بلامعارض باشد . 

– جز اموال و اشیایی نباشد که باید ضبط یا معدوم گردد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه استرداد اموال سرقت شده ، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه استرداد اموال سرقت شده پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره نحوه استرداد مال سرقت شده 

برای مشاوره نحوه استرداد مال سرقت شده 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *