دسته‌بندی نشده

ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی – زمان ارسال لایحه

[ad_1]

ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، مستلزم رعایت مقررات نحوه اجرای رای بوده که به موجب آن، لازم است تا محکوم له، پس از ابلاغ رای قطعی به محکوم علیه، برای ثبت لایحه درخواست ابلاغ اجراییه به وی اقدام نماید. زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی نیز پس از ابلاغ اجراییه به محکوم علیه و گذشت مهلت قانونی اجرای اختیاری رای و خودداری محکوم علیه، از اجرای حکم می باشد.

برای مشاوره ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

برای مشاوره ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

 

هدف نهایی از اقامه یک دعوای حقوقی، اجرای حکم می باشد. چرا که در غیر این صورت، رای صادره، صرفا یک برگه کاغذ بی استفاده، برای محکوم له خواهد بود. به همین دلیل است که مرحله ای تحت عنوان مرحله اجرای احکام مدنی، توسط قانون گذار، پیش بینی شده و نحوه اجرای آرا در این مرحله نیز مشخص گردیده است.

اجرای احکام دادگاه های حقوقی، توسط واحد اجرای احکام مدنی، صورت گرفته که بدین منظور، لازم است تا مطابق مقررات ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، پرونده مربوطه، به قسمت اجرا، ارسال گردد. این ارسال پرونده، در زمان مشخص، انجام گرفته و مستلزم تحقق شرایط و انجام اقداماتی بوده که بدون وجود آنها، امکان اجرای رای وجود نخواهد داشت.

لذا، در این مقاله، ابتدا، به بررسی زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، پرداخته؛ سپس، مراحل و نحوه انجام آن را توضیح داده و در پایان، یک نمونه لایحه درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی را ارائه خواهیم کرد.

زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

هنگامی که یک دعوای حقوقی، در یک دادگاه حقوقی، مطرح می گردد، هدف نهایی خواهان از اقامه دعوا، اجرای حکم می باشد. در واقع، وی خواستار آن است تا نتیجه نهایی حکم، در قالب یک نفع قابل لمس، وارد زندگی وی شود، چرا که در غیر این صورت، رای صادره، صرفا یک برگه کاغذ بی استفاده، برای او خواهد بود.

به همین دلیل است که مرحله ای تحت عنوان مرحله اجرای احکام مدنی، توسط قانون گذار، پیش بینی شده و دو قانون مهم نیز در رابطه با آن، به تصویب رسیده است: قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 1393.

در مرحله اجرای احکام مدنی، ابتدا، به محکوم علیه، مهلتی که در قانون، مشخص شده، برای اجرای رای، داده می شود. در صورتی که محکوم علیه، موضوع رای دادگاه و اجراییه را به میل و اراده خود، اجرا نکند، اقدامات قهری اجرای احکام مدنی، نظیر توقیف اموال وی، جهت اجرای حکم صادره آغاز می گردد.

اما، از لحظه صدور رای تا زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، یک فاصله زمانی وجود داشته، که در این فاصله، لازم است تا یک سری از اقدامات، انجام گرفته تا پرونده، آماده اجرا گردد؛ به نحوی که قبل از انجام این اقدامات مقدماتی، من جمله ثبت لایحه درخواست صدور اجرائیه و ابلاغ آن، امکان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی و اجرای حکم صادره وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل، ممکن است این سوال، مطرح گردد که زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، چه زمانی می باشد؟ به عبارت دیگر، مطابق مقررات نحوه اجرای حکم، بعد از انجام چه اقدامات و مقدماتی، می توان برای ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، اقدام نمود؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، نحوه و زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، در قانون اجرای احکام مدنی، مورد پیش بینی قانون گذار، قرار گرفته است. مطابق این قانون، ثبت لایحه درخواست تشکیل پرونده اجرایی و اجرای حکم صادره، منوط به تحقق شرایط و انجام اقداماتی بوده که تنها پس از انجام این موارد، امکان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، وجود خواهد داشت. این شرایط، عبارتند از:

حکم، باید قطعی شده و یک حکم لازم الاجرا باشد؛ ممکن است حکم دادگاه بدوی، در همان ابتدا، قطعی بوده یا به دلیل، عدم تجدیدنظرخواهی محکوم علیه، در مهلت قانونی، قطعیت یافته و یا اینکه، پس از تایید دادگاه تجدیدنظر، قطعی گردد.

موضوع حکم باید معین باشد؛ به عنوان مثال، در ضمن حکم صادره، محکوم علیه به پرداخت 50 میلیون تومان، وجه نقد، به محکوم له، محکوم شده باشد. بنابراین، حکمی که موضوع آن، مبهم بوده را نمی توان اجرا کرد.

حکم قطعی، به محکوم علیه(کسی که حکم به ضرر او صادر شده)، ابلاغ شده باشد.

محکوم له(کسی که حکم به نفع او صادر شده) یا وکیل یا نماینده قانونی وی،درخواست اجرای رای و صدور اجراییه را به دادگاه داده باشند.

اجراییه به محکوم علیه، ابلاغ گریده و وی در مهلت قانونی مقرر، برای اجرای موضوع رای، اقدام نکرده باشد.

پس از اینکه، محکوم علیه، در مهلت مقرر قانونی، از اجرای اختیاری رای صادره، خودداری نمود، در این زمان، مطابق مقررات نحوه اجرای حکم، محکوم له می تواند با ثبت لایحه درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، برای ارسال پرونده خود به قسمت اجرای احکام دادگاه، اقدام نماید.

نحوه اجرای احکام مدنی

نحوه ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

علاوه بر مساله زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، یکی از سوالات مهم دیگری که در رابطه با اجرای آرای حقوقی مطرح می گردد، بحث نحوه ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی و مراحل انجام آن می باشد. لذا، در این بخش، به توضیح نحوه انجام این امر پرداخته که شامل مراحل زیر می باشد:

صدور اجراییه، همانند نحوه اجرای احکام کیفری، با دادگاه نخستین یا همان دادگاه بدوی می باشد. بنابراین، چنانچه، به دلیل تجدیدنظرخواهی، پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال گردیده، لازم است تا پس از صدور رای قطعی در این دادگاه، زمان لازم برای ارسال مجدد پرونده به دادگاه بدوی، سپری شود.

پس از ابلاغ رای قطعی به محکوم علیه و برگشت نسخه دوم ابلاغیه رای به دفتر دادگاه و بازگشت پرونده به دادگاه بدوی، محکوم له می تواند به دفتر شعبه مراجعه کرده و خطاب به مدیر دفتر شعبه، ضمن تقدیم یک لایحه، درخواست صدور اجراییه و در صورت لزوم، ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی را ثبت نماید.

مدیر دفتر، پرونده را به نظر قاضی شعبه رسانده و در صورتی که تمامی شرایط برای صدور اجراییه و ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، فراهم باشد، پس از تایید و اجازه قاضی، اجراییه را صادر نموده و این اجراییه به محکوم علیه ابلاغ می گردد.

در اجراییه، مشخصات دو طرف دعوا، یعنی محکوم له و محکوم علیه و مشخصات حکم صادره و موضوع آن، درج شده و در ذیل آن، به این مساله تصریح می گردد که محکوم علیه باید در مهلت قانونی، موضوع رای را اجرا کرده یا درخواست اعسار بدهد و همچنین، پرداخت حق اجرا، بر عهده وی می باشد.

به موجب قانون اجرای احکام مدنی، مهلت اجرای اختیاری رای یا ارائه دادخواست اعسار، 10 روز بوده که این مهلت، مطابق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، به 30 روز، افزایش پیدا کرده است.

پس از گذشت این زمان، در صورتی که محکوم علیه، اقدامی برای اجرای رای نکرده باشد، محکوم له می تواند ضمن یک لایحه، درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی را به مدیر دفتر شعبه، ارائه دهد. در این صورت، مدیر دفتر، ضمن ایجاد یک پرونده فیزیکی، شامل کپی برابر اصل شده رای و اجراییه، موضوع را به اجرای احکام مدنی، جهت تشکیل پرونده اجرایی، اطلاع می دهد.

بیشتر بخوانید : نحوه اجرای محکومیت های مالی

 

لایحه درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

در بخش های قبل، در مورد زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی و نحوه انجام این امر، توضیح داده و گفتیم که پس از ثبت لایحه ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، مدیر دفتر شعبه، برای ارسال پرونده به واحد اجرای دادگاه، اقدام می نماید.

از آنجا که ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، مستلزم درخواست محکوم له بوده و این درخواست، باید به موجب یک لایحه، به مدیر دفتر شعبه، ارائه شود، در این بخش از مقاله، یک نمونه لایحه درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی را ارائه کرده و فایل دانلود آن را نیز جهت استفاده خوانندگان محترم، در انتهای همین بخش، قرار خواهیم داد.

لایحه درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

ریاست محترم شعبه …… مجتمع قضایی ……

با سلام احتراما، به موجب لایحه تقدیمی، به استحضار می رساند، نظر به اینکه در پرونده کلاسه ……، دادنامه قطعی شماره …… صادر گردیده و دادنامه مذکور، به خوانده محترم ابلاغ شده و به دنبال این روند، اجراییه شماره …… نیز در تاریخ …… به ایشان ، ابلاغ و نسخه دوم اجرایی، به دادگاه، عودت گردیده، لذا، مطابق مقررات نحوه اجرای آرای قطعی، درخواست صدور دستور ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، جهت تشکیل پرونده اجرایی، مورد استدعا می باشد.

برای دانلود لایحه درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی، بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر کلیک نمایید.

لایحه درخواست ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی


نویسنده:کارشناس رسمی دادگستری
حجم: 170 KB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

سایت نوبت دهی اجرای احکام

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی چه زمانی است؟

زمان ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی پس از ابلاغ اجراییه به محکوم علیه و گذشت مهلت قانونی اجرای اختیاری رای و خودداری محکوم علیه از اجرای حکم می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی به چه صورت می باشد؟

ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی مستلزم رعایت مقررات نحوه اجرای رای بوده که به موجب آن لازم است تا محکوم له پس از ابلاغ رای قطعی به محکوم علیه برای ثبت لایحه درخواست ابلاغ اجراییه به وی اقدام نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- شرایط ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی چیست؟

قطعی شدن حکم و ابلاغ آن به محکوم علیه و ابلاغ اجراییه به وی از جمله شرایط ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

برای مشاوره ارسال پرونده به اجرای احکام مدنی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *