دسته‌بندی نشده

تجربه یک کارشناس رسمی از عدم رعایت درز انقطاع

[ad_1]

در این بخش، به نظرم رسید، تجربه ای از یکی از کارشناسان رسمی (آقای دکتر عطرچیان) که در گروه تلگرام منتشر شد را برای کسب تجربه برای سایر همکاران در سایت ذکر کنم. مطلب در باره عدم رعایت درز انقطاع در ساختمان مجاور اما به نوعی در باره نحوه برخورد کارشناس با مسائل مختلف و نحوه کارشناسی است که می تواند جالب باشد.

در ادامه این مطلب عینا روایت می شود:

خسارت عدم رعایت درز انقطاع

پرسش: دو ساختمان پنج طبقه احداث شده یکی از آنها درز انقطاع رو بطور کامل رعایت نکرده. آیا خسارتی وارد شده به ملک مجاور و اگر شده چگونه باید محاسبه بشود؟ ممنون اگر راهنمایی بفرمایید.

✳پاسخ
سلام مجدد همکاران کارشناس بهتر از جان!

کارشناسان رسمی می نوانند در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه نقش آفرین باشند.

در چهل سال گذشته که افتخار کارشناسی داشته ام ، ( بیست آذر ۵۸ تا بیست آذر ۹۸) همواره خاطرات خوبی از این افتخارات را بیاد دارم.

درز انقطاع در بیمارستان اسلام آباد غرب

یکی از این خاطرات کاری بود که از سوی دادستان محترم کرمانشاه در سال گذشته به هیات کارشناسی ارجاع گردید.
قضیه از این قرار بود که بعد از زلزله اسلام اباد غرب کرمانشاه بیمارستان بزرگ شهر آسیب فراوان دید این بیمارستان بعد از انقلاب ساخته شده بود و بنایی بود ۵ طبقه با اسکلت بتنی.
در مجاورت این بنا ساختمان بیمارستان قدیمی شهر قرار دارد که قبل از انقلاب ساخته شده بود و سه طبقه.

متاسفانه درز انقطاع که بر حسب آیین نامه بایستی یک صدم ارتفاع آن از تراز پی باشد رعایت نشده بود و در هنگام زلزله بر اثر نیروی شلاقی در واقع ساختمان قدیمی سیلی بر ساختمان جدید میزند و طبقات چهار و پنج آن به شدت آسیب می بیند.

شکایتی از سوی دادستان تنظیم و پیمانکاران و مهندس مشاور و حتی کارفرما ( سازمان مجری بیمارستان‌ها) در مظان اتهام قرار میگیرند!

دادستان برای جلوگیری از اطاله رسیدگی در همان بدو امر یک هیات یازده نفره از کارشناسان رسمی محلی را تعیین و با صدور قرار کارشناسی چند سوال مطرح مینماید:

قرار کارشناسی

اول انکه علت بروز این خسارات چه بوده؟
دوم آن که چه کسانی قصور یا تقصیر داشته اند و در صد قصور آنها تعیین گردد.
سوم انکه آیا ساختمان قابلیت مقاوم سازی دارد یا خیر؟
و نهایتا در صورت مثبت بودن پاسخ هزینه انجام آن چقدر است؟!
هیات یازده نفره کارشناسان که همگی محلی و از کانون کرمانشاه بودند ده نفرشان اظهار نظر کردند که ساختمان آسیب دیده بایستی کاملا تخریب و از نو ساخته شود.

شرکت ها و سازمان دولتی در مظان اتهام به نظریه صادره اعتراض کردند و خواستار مراجعه به هیات بالاتر شدند.

دادستان محل، صلاح در این دید که هیات بعدی از استان تهران انتخاب شود تا شائبه نفوذ عوامل محلی در هیات بعدی نباشد.

با شناختی که دادستان محترم در مورد اینجانب داشت در انتخاب هیات بعدی و افراد هیات که توانایی پاسخگویی به قرار کارشناسی با توجه به تخصصی بودن آن مشورت نمود.

اعتراض به نظر کارشناسی

در نتیجه هیاتی از کارشناسان متخصص و قدیمی انتخاب شدند که بنده نیز افتخار حضور در آن را داشتم و همکاران دارای تجربه کارشناسی یا تخصص مانند اقایان مهندس معزی و مهندس سعیدی گرکانی و دکتر وهاب کاشی و دکتر محرمی و دکتر رهایی (رییس سابق دانشگاه امیرکبیر و استاد درس بتن) و سایرین و بنده حقیر در این هیات موضوع را بررسی عمیق ( شکلی و محتوایی) نمودیم و از مشورت همکاران دانشگاهی غیر کارشناس نظیر آقای مهندس شاپور طاحونی نیز بهره مند شدیم.

در نهایت نظریه هیات سیزده نفره این بود که نه تنها ساختمان آسیب دیده نیازی به تخریب ندارد!

بلکه با استفاده از شیوه نامه و آیین نامه های حاکم نظیر ۳۶۰ سازمان برنامه و ۲۸۰۰ استاندارد زلزله میتوان آن را مقاوم سازی نمود.
زمان انجام این تعمیرات ۸ ماه و هزینه انجام آن در حدود هشتصد میلیون تومان برآورد گردید.

در نظریه هیات قبلی راه حل تخریب ساختمان و هزینه انجام آن چهل میلیارد تومان و زمان تخریب و بازسازی بالغ بر چهار سال پیش بینی شده بود.

پذیرش نظریه کارشناسی

خوشبختانه دادستان نظریه ما را قبول و دستور مقاوم سازی بیمارستان را صادر و هم اکنون بیمارستان مزبور مراحل نهایی مقاوم سازی را میگذارند،
این بود یکی از افتخارات من در چهل سال گذشته در امر انجام کار کارشناسی.
میتوان از این تجربیات در زلزله‌ی اخیر آذربایجان شرقی نیز بهره برداری نمود.

موفق باشید. دکتر عطرچیان

این مطلب در باره عدم رعایت درز انقطاع ساختمان از منبع کانال تلگرامی کارشناسان رسمی نقل شد.

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *