دسته‌بندی نشده

نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

[ad_1]

اجرا گذاشتن سفته ضمانت انجام کار، تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شرایط و مصادیق عدم حسن انجام کار مندرج و مورد توافق در قرارداد، محقق شده باشند. نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار نیز با ثبت دادخواست مطالبه وجه سفته، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پس از پرداخت هزینه دادرسی این امر که بسته به مبلغ سفته 2/5 تا 3/5 درصد ارزش سفته، در مرحله بدوی، بوده و با ارائه مدارک هویتی و مدارک مثبت نقض حسن انجام کار، می باشد.

برای مشاوره اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

برای مشاوره اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

 

سفته، یکی از اسناد تجاری است که در مواردی مثل انجام معاملات یا ضمانت، کاربرد دارد و برای طرفین، ایجاد کننده حقوق و تکالیف و آثار حقوقی بخصوصی خواهد بود. با توجه به اینکه قانون گذار، این سند تجاری را به رسمیت می شناسد و امکان مطالبه وجه آن را به موجب ثبت دادخواست، پیش بینی کرده است، بسیاری از کارفرمایان از سفته، به عنوان مدرک و تضمینی برای الزام کارمند، به حسن انجام کار و ضمانت انجام به موقع و صحیح تعهدات قرار داد کار، استفاده می کنند.

با وجود امکان مطالبه وجه سفته، به موجب ثبت دادخواست آن، انجام این امر، در خصوص سفته حسن انجام کار، صرفا، در خصوص تحقق برخی از شرایط، امکان پذیر می باشد و در غیر این صورت، چنانچه سفته ضمانت انجام کار، بدون وجود دلایل قانونی، به اجرا گذاشته شود، امکان طرح دعوای خیانت در امانت، مطرح است. به همین جهت، لازم می باشد تا از قواعد و شرایط نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار، مطلع بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص موارد امکان، شرایط و نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار، صحبت کرده و مدارک و هزینه لازم، برای انجام این امر را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، در ادامه مقاله، با ما، همراه باشید.

آیا اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار امکان پذیر است

برای پاسخ به این پرسش که آیا به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار امکان پذیر است یا خیر؟ ابتدا باید، بگوییم که در عالم حقوقی، به چه سفته ای، سفته حسن انجام کار می گویند و در چه مواردی، دارنده آن، مستحق دریافت وجه سفته الکترونیکی یا کاغذی ای که برای ضمانت انجام کار، صادر شده می گردد؛ سپس، به این پرسش که امکان به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار وجود دارد یا خیر؟ پاسخ دهیم.

سفته حسن انجام کار که به آن، سفته ضمانت انجام کار نیز می گویند، یک سند تجاری است که کارفرما، هنگام انعقاد قرارداد کار قانونی و مشروع، با موضوع و جهت معیین، برای اطمینان و تضمین انجام صحیح و درست تعهدات مندرج در قرارداد شفاهی یا کتبی کار، از کارمند یا کارگر خود اخذ می کند تا در صورت موارد نقض حسن انجام کار مندرج در قرارداد، اقدام به مطالبه و دریافت وجه آن، نماید. 

بر اساس توضیحات فوق می توان گفت، امکان به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار، صرفا، در شرایطی وجود خواهد داشت که قرارداد کار مشروع و قانونی، با موضوعی معین، میان کارگر و کارفرما، به صورت کتبی یا شفاهی، منعقد شده باشد و نقض حسن انجام کار، توسط کارمند یا کارگر، اتفاق افتاده باشد.

حتما بخوانید: سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت

شرایط اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

همانطور که بررسی کردیم، امکان به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار توسط کارفرما، وجود دارد و برای این امر، باید، اقدام به ثبت دادخواست نماید. اما، برای اینکه طرح هر دعوایی، به موجب ثبت دادخواست یا شکوائیه آن، منتج به نتیجه شود باید، شرایط آن، وجود داشته باشد و این امر، در خصوص به اجرا گذاشتن سفته ضمانت نیز صادق است. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، شرایط به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار را توضیح دهیم که به شرح زیر است: 

داشتن اهلیت قانونی (عقل، بلوغ، رشید بودن) کارفرما یا خواهان دعوا، برای ثبت دادخواست مطالبه وجه سفته حسن انجام کار. 

نقض شدن مواردی که سفته حسن انجام کار، بابت آن به کارفرما داده شده است؛ به عبارتی، کارفرما باید، توان اثبات استحقاق خود برای مطالبه وجه سفته ضمانت انجام کار را داشته باشد.

مشروعیت جهت و معین بودن موضوع قراردادی که کارمند یا کارگر، به موجب آن، اقدام به دادن سفته حسن انجام کار، به کارفرما نموده است.

نکته قابل ذکر در خصوص شرایط به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار این است که در صورتی که کارمند یا کارگر، بر روی سفته خود، درج نکرده باشد، بابت ضمانت یا بابت حسن انجام کار، این کارمند یا کارگر است که باید، ضمانی بودن سفته را اثبات کرده و دادگاه را متقاعد کند، خواهان یا کارفرما، مستحق دریافت وجه سفته نیست.

حتما بخوانید: قانون سفته ضمانت حسن انجام کار

 

نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

چنانچه کارفرما، قصد داشته باشد، سفته حسن انجام کار کارمند را به اجرا بگذارد، باید این عمل را بر اساس نحوه و مراحل انجام این امر، انجام دهد تا دعوای او، به نتیجه برسد. از این رو، در این بخش، قصد داریم، در خصوص نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار، صحبت کنیم که به شرح زیر است:

در ابتدا، در اولین مرحله از مراحل نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار، کارفرما که خواهان دعوا است، باید، اقدام به ثبت نام خود، در سامانه ثنای قوه قضاییه نماید تا از نام کاربری و رمز ورود به این سامانه، بهره مند گردد؛ چراکه بدون داشتن این حساب کاربری، امکان ثبت دادخواست و اطلاع از وقت رسیدگی و آرای دادگاه، وجود، نخواهد داشت.

سپس، در مرحله دوم از مراحل نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار، کارفرما یا خواهان باید، دادخواست مطالبه وجه سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را با کمک یک شخص حقوقی، نظیر مشاور یا وکیل دادگستری، تنظیم کرده و در آن، موارد نقض حسن انجام کار که به سبب آن، خود را مستحق دریافت وجه سفته می داند را توضیح دهد؛ در نهایت، دادخواست تنظیمی را بر روی یک فایل ورد یا پی دی اف، ذخیره کند.

در مرحله بعد، یعنی، مرحله نهایی از مراحل نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار، کارفرما باید، با در دست داشتن فایل ورد یا پی دی اف دادخواست تنظیمی، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و پس از پرداخت هزینه های مربوط به این امر که در قسمت های بعدی، توضیح خواهیم داد، اقدام به ثبت دادخواست خود نماید تا دادخواست به دادگاه صالح ارسال شده و تشکیل پرونده، جهت رسیدگی، انجام شود.

در صورتی که مبلغ سفته، تا 20 میلیون تومان باشد، دعوا، به شورای حل اختلاف، ارجاع خواهد شد و در غیر این صورت، یعنی، در صورتی که مبلغ سفته، بالای 20 میلیون تومان باشد، دادگاه عمومی حقوقی، به پرونده، رسیدگی خواهد کرد. در ادامه، مدارک لازم برای طرح این دعوا را خواهیم گفت.

نحوه به اجرا گذاشتن سفته

 

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

یکی از مراحل طرح هر دعوایی، داشتن مدارک لازم، برای طرح آن دعوا بوده که دعوای اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار نیز مستثنی از این امر، نمی باشد. لذا در این بخش، قصد داریم، از مدارک لازم، برای طرح دعوای مطالبه وجه سفته حسن انجام کار، صحبت کنیم که عبارتند از:

نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا.

دادخواست مطالبه وجه سفته ضمانت یا سفته حسن انجام کار.

مدارک مثبت عدم حسن انجام کار کارمند و در صورت کتبی بودن قرارداد کار، داشتن قرارداد فی مابین.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه نوشتن سفته، مطالعه مقاله ای که در زیر، با همین عنوان، آمده است، به علاقمندان این موضوع، پیشنهاد می گردد. در ادامه، خواهیم گفت، هزینه اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار در سال 1401، چقدر است.

نحوه نوشتن سفته

 

هزینه اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار 1401

طرح هر دعوایی، اعم از حقوقی و کیفری، نیازمند پرداخت هزینه های مربوط به آن دعوا می باشد که دعای مطالبه وجه سفته ضمانت یا همان اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار نیز، مستثنی از این امر نیست و خواهان مطالبه وجه سفته ضمانت باید، هزینه دادرسی و هزینه خدمات ارائه شده، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت و ارسال دادخواست این موضوع، به دادگاه صالح را بپردازد.

از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار، بر اساس نرخ هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1401، صحبت کنیم و بگوییم که کارفرما یا خواهان، در طرح دعوای مطالبه وجه سفته ضمانت باید، چه میزان، هزینه بپردازد. این هزینه ها، به شرح زیر است:

مبلغی در حدود 60 تا 100 هزار تومان، بابت خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛ در حدود 41 هزار تومان، بابت ثبت دادخواست و 4 هزار تومان، بابت پیوست هر برگه از مدارک، همچنین، مبلغی بین 15 تا 20 هزار تومان، بابت تایپ متن دادخواست.

2/5 درصد ارزش خواسته (در سفته تا 20 میلیون تومان) یا 3/5 درصد آن (در سفته بالای 20 میلیون تومان)، بابت هزینه دادرسی، در مرحله بدوی.

 4/5 در صد ارزش خواسته یا محکوم به، به عنوان هزینه دادرسی مربوط به مرحله تجدیدنظر خواهی و واخواهی؛ یعنی مواردی که رای، نسبت به خوانده، غیابی صادر شده است.

هزینه مربوط به وکیل دادگستری، در مواردی که خواهان، اقدام به اعطای وکالت به وکیل دادگستری، برای طرح دعوای مطالبه وجه سفته ضمانت، نموده است. تعرفه حق زحمه وکلا، بدین شرح، محاسبه می شود: در خواسته تا مبلغ پانصد میلیون ریال، هشت درصد بهای خواسته؛ نسبت به مازاد بر مبلغ پانصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال، هفت درصد بهای خواسته؛ نسبت به مازاد بر مبلغ دو میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال، پنج درصد بهای خواسته؛ نسبت به مازاد بر مبلغ ده میلیارد ریال تا سی میلیارد ریال، چهار درصد بهای خواسته و از مبلغ سی میلیارد ریال به بالا، سه درصد بهای خواسته.

نمونه دادخواست مطالبه سفته

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- شرایط به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار چیست؟

اهلیت کارفرما برای طرح دعوا و نقض شدن موارد حسن انجام کار یا امری که بابت آن اقدام به دادن سفته ضمانت شده از جمله شرایط به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار چگونه است؟

نحوه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار با ثبت دادخواست مطالبه وجه سفته و ارسال آن به دادگاه صالح که بسته به مبلغ سفته شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی است از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- هزینه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار شامل چه مواردی است؟

هزینه به اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار به ترتیب شامل 2/5 یا 3/5 درصد بهای خواسته در خواسته تا سقف 20 میلیون تومان و بالای 20 میلیون تومان در مرحله بدوی به عنوان هزینه دادرسی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

برای مشاوره اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *