دسته‌بندی نشده

گم شدن سند طلاق – مفقود شدن طلاق نامه

[ad_1]

مراجعه به سایت جست و جوی پیدا شده های اداره پست، اعلام مفقودی و درج آگهی در روزنامه، از جمله اقدامات پس از گم شدن سند طلاق هستند تا از امکان سوء استفاده و کلاهبرداری از آن، جلوگیری شود؛ سپس، فرد، برای دریافت المثنی طلاق نامه​، باید به دفترخانه ثبت کننده طلاق مراجعه کرده و پس از پرداخت مبلغی در حدود 150 هزار تومان، اقدام به دریافت رو نوشتی از طلاق نامه مفقود شده نماید.

 

برای مشاوره اقدامات پس از گم شدن سند طلاق

برای مشاوره اقدامات پس از گم شدن سند طلاق

 

هنگامی که زوجین، با داشتن حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش، مجوز جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه را دریافت می کنند، می توانند، در مهلت های مقرر مندرج در حکم یا گواهی عدم امکان سازش، به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک، فعالیت دارند، مراجعه کرده و پس از طی کردن تشریفات طلاق و جاری شدن صیغه آن، اقدام به دریافت طلاق نامه یا سند طلاق نمایند که مواردی نظیر نوع طلاق و شروط و توافقات زوجین در آن، درج می گردد.

به طور معمول، طلاق نامه، به زوجه ارائه می گردد تا بتواند در مواردی نظیر خروج از کشور، دریافت پاسپورت، اقدام برای دریافت مهریه بعد از طلاق یا ثبت نام فرزند مشترک در مدرسه، در مواقعی که حضانت با او است، از آن استفاده کند. با توجه به نیاز به این سند در موارد ذکر شده، گم شدن سند طلاق، می تواند فرد را با مشکلاتی روبرو کند و انجام برخی اعمال اداری و حقوقی او را به تعویق اندازد.

از این رو، با توجه به اهمیت این موضوع، در مقاله حاضر، قصد داریم در خصوص اقدامات پس از گم شدن سند طلاق، صحبت کرده و بگوییم در این شرایط، ممکن است چه سوء استفاده هایی از آن بشود؛ سپس، مرجع ذی صلاح جهت مراجعه به آن، هنگام مفقود شدن طلاق نامه را معرفی کرده و نحوه و هزینه دریافت المثنی طلاق نامه را توضیح دهیم.

اقدامات پس از گم کردن سند طلاق

هنگامی که پس از ارائه گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق صادره از سمت دادگاه به دفترخانه، صیغه طلاق در حضور شهود طلاق، جاری شود، طلاق زوجین، در شناسنامه آن ها، در اداره ثبت اسناد و احوال و در دفترخانه، ثبت می شود و رونوشتی نیز تحت عنوان طلاق نامه یا سند طلاق، به زوجین، ارائه می گردد که نوع، تاریخ و شروط زوجین در طلاق، به انضمام مشخصات هویتی آن ها، در آن درج می گردد.

پس از ثبت طلاق در شناسنامه مرد و زن، این طلاق نامه، معمولا در دست زوجه باقی می ماند تا بتواند از آن، در مواردی نظیر ثبت نام فرزند مشترک در مدرسه (در صورتی که حضانت با اوست)، دریافت پاسپورت، دریافت وام دیعه مسکن ملی و مواردی از این دست، از آن استفاده نماید.

گم کردن سند طلاق، یکی از مشکلاتی بوده که برخی از زوجینی که اقدام به متارکه و طلاق نموده اند، ممکن است با آن، روبرو شوند و به همین جهت، این پرسش که اقدامات پس از گم کردن سند طلاق چیست؟ را مطرح نمایند. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص اقدامات پس از گم شدن سند طلاق، صحبت کنیم که به شرح زیر هستند: 

جست و جو، در سایت جست و جوی اسناد و مدارک گم شده اداره پست: بدین صورت که ابتدا، آدرس postyafteh.post.ir را جست و جو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر گردند و سپس، با وارد کد ملی و انتخاب نوع مدرک گم شده یا انتخاب یکی از گزینه های جست و جو با مشخصات فردی یا کد ملی، اقدام به جست و جوی طلاق نامه مفقود شده خود کنند.

 

 

انتشار آگهی اعلام مفقودی سند طلاق در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار و نگه داشتن آگهی منتشر شده نزد خود، به جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و داشتن مدرکی جهت رفع تقصیر و اتهام از خود، در صورت طرح دعوا در محکمه، به سبب سوء استفاده های صورت گرفته، نظیر جعل و کلاهبرداری.

اعلام مفقودی سند به شورای حل اختلاف، از طریق ثبت دادخواست این امر با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی. 

مراجعه به دفترخانه ثبت کننده طلاق که شماره آن، در مهر طلاق مندرج در شناسنامه موجود است؛ جهت اعلام مفقودی و درخواست رونوشتی از سند طلاق مفقود شده. شایان ذکر است در صورتی که دفترخانه تعطیل شده باشد، می توان با مراجعه به ثبت احوال و اسناد یا کانون سردرفتران، از کفیل دفترخانه مطلع شد و به دفترخانه جایگزین مراجعه کرد.

حتما بخوانید: برگه طلاق نامه چیست و نمونه آن

آیا امکان سوء استفاده از سند طلاقی که گم شده وجود دارد

یکی از دغدغه های افراد، هنگام مفقود شدن طلاق نامه، سوء استفاده های احتمالی بوده که ممکن است نسبت به سند مفقود شده، صورت گیرد و به همین جهت، اغلب، پس از گم شدن سند طلاق، این پرسش که آیا امکان سوء استفاده از سند طلاقی که گم شده وجود دارد یا خیر؟ مطرح می گردد. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، به این پرسش پاسخ داده و نوع سوء استفاده هایی که ممکن است نسبت به سند طلاق مفقود شده، صورت بگیرد را بگوییم.

پاسخ به سوال فوق الذکر مثبت است؛ یعنی، احتمال سوء استفاده از سند طلاق مفقود شده وجود دارد و عمدتا، نوع سوء استفاده هایی که در این زمینه، با کمک سند طلاق گم شده، انجام می گردد؛ جعل آن و کلاهبرداری با کمک طلاق نامه مفقودی جعل شده یا دریافت وام هایی نظیر وام ودیعه مسکن، پس از جعل سند طلاق گم شده می باشد.

به همین جهت، ضرورت دارد تا شخص، بلافاصله پس از مفقود شدن طلاق نامه، از یکی از روش هایی که در قسمت قبل، توضیح داده شد، اقدام به اعلام مفقودی نموده و مدارک مثبت اعلام مفقودی را نزد خود نگاه دارد تا در صورت نیاز، به محکمه، ارائه دهد.

توافق نامه طلاق توافقی

 

در صورت گم کردن سند طلاق به کجا باید مراجعه کرد

پس از بررسی اقدامات پس از مفقود شدن طلاق نامه و سوء استفاده های احتمالی ای که ممکن است از سند طلاق گم شده صورت گیرد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، به این پرسش که در صورت گم کردن سند طلاق به کجا باید مراجعه کرد؟ پاسخ دهیم و مرجع صالح برای مراجعه در این شرایط را معرفی کنیم.

اداره پست: اولین مرجعی که پس از گم کردن سند طلاق، شخص باید به آن مراجعه کند، اداره پست است، البته، این در صورتی است که شخص، مطابق آنچه در قسمت های قبل توضیح داده شد، آدرس سایت جست و جوی اسناد و مدارک گم شده اداره پست، یعنی postyafteh.post.ir را جست و جو کرده و مطلع گردد که طلاق نامه مفقود شده او، تحویل اداره پست شده است. شایان ذکر بوده که اداره پست تا 6 ماه، اقدام به نگهداری سند طلاق تحویل شده به آن ها می نماید و پس از آن، سند معدوم خواهد شد.

شورای حل اختلاف و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: از دیگر مراجع صالح، جهت مراجعه پس از گم کردن سند طلاق، شورای حل اختلاف است که شخص باید، اعلام مفقودی طلاق نامه خود را به این مرجع، اعلام نماید؛ البته امروزه، نیاز به مراجعه مستقیم به شورا نیست و شخص باید، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و دادخواست اعلام مفقودی طلاق نامه خود را ثبت و به شورای حل اختلاف ارسال کند.

دفترخانه ثبت کننده طلاق، اداره ثبت احوال و اسناد یا کانون سردفتران: دفترخانه ای که اقدام به جاری کردن صیغه طلاق و ثبت آن نموده، از اصلی ترین مراجعی است که شخص باید، پس از مفقود شدن طلاق نامه، به آن، مراجعه کرده و درخواست رونوشت سند طلاق مفقود گم شده خود را داشته باشد. در صورتی که شخص، دفترخانه ثبت کننده طلاق را به یاد ندارد، می تواند از طریق شماره آن که در مهر طلاق شناسنامه درج شده یا از طریق مراجعه به کانون سردفتران یا ثبت اسناد، از محل دفترخانه ثبنت کننده طلاق، مطلع گردد.

عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق

 

نحوه دریافت طلاق نامه المثنی

پس از مفقود شدن طلاق نامه، شخص می تواند، اقدام به دریافت طلاق نامه المثنی کند؛ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص نحوه و مراحل دریافت المثنی طلاق نامه یا رو نوشت سند طلاق مفقود شده، صحبت کنیم که این نحوه و مراحل، به شرح زیر است: 

داشتن مدارک لازم، از قرار مدارک هویتی که شامل شناسنامه و کارت ملی می باشد.

سایت ثبت من، ارائه دهنده خدمات الکترونیکی، در زمینه امور مربوط به اسناد و املاک است و متقاضیان خدماتی نظیر استعلام اسناد رسمی به صورت الکترونیکی یا اطلاع از آدرس دفترخانه ها می توانند، به این سایت، مراجعه کنند.

مراجعه به دفترخانه ثبت کننده طلاق و ارائه مدارک لازم و ثبت درخواست صدور طلاق نامه المثنی.

پرداخت هزینه صدور طلاق نامه المثنی.

از آنجا که درخواست صدور طلاق نامه المثنی، نیازمند پرداخت هزینه های لازم برای صدور آن است، در قسمت بعدی مقاله، در خصوص هزینه های لازم برای انجام این امر، از طرف درخواست کننده رونوشت سند طلاق، صحبت خواهیم کرد.

گم شدن کارت ملی و شناسنامه

 

هزینه طلاق نامه المثنی

هنگامی که شخص، پس از مفقود شدن طلاق نامه، به دفترخانه ای که صیغه طلاق را جاری کرده، مراجعه می نماید و تقاضای صدور طلاق نامه المثنی را دارد، باید، علاوه بر مدارک لازم و ثبت درخواست، هزینه انجام این امر را نیز به دفتر خانه، بپردازد؛ در غیر این صورت، رونوشت سند طلاق، برای او صادر نخواهد شد. 

هزینه صدور طلاق نامه المثنی، مبلغی در حدود 150 هزار تومان بوده که باید، به صورت نقدی یا با استفاده از یکی از کارت های بانکی، هنگام درخواست صدور طلاق نامه المثنی، پرداخت گردد. البته، این تعرفه و هزینه، هر ساله، بر اساس نرخ تعرفه ثبت ازدواج و طلاق، تغییر می کند.

شایان ذکر است، هزینه ای که شخص، جهت انتشار آگهی اعلام مفقودی یا ثبت دادخواست این امر جهت اطلاع و اعلام مفقودی سند طلاق به شورای حل اختلاف می پردازد، جدا از هزینه صدور طلاق نامه المثنی پرداختی به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق می باشد.

نداشتن سند ازدواج برای طلاق

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقدامات پس از گم شدن سند طلاق در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون اقدامات پس از گم شدن سند طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- اقدامات پس از گم کردن سند طلاق چیست؟

مراجعه به سایت جست و جوی گمشده های اداره پست به آدرس postyafteh.post.ir اعلام مفقودی سند به شورای حل اختلاف و دفترخانه ثبت کننده طلاق و درج آگهی در روزنامه از جمله اقدامات پس از گم کردن سند طلاق هستند که جزئیات این موضوع در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه دریافت طلاق نامه المثنی هنگام مفقود شدن سند طلاق چگونه است؟

نحوه دریافت طلاق نامه المثنی بدین صورت می باشد که فرد باید با در دست داشتن مدارک هویتی و پس از اعلام مفقودی سند طلاق به دفترخانه ثبت کننده طلاق مراجعه کرده و درخواست رونوشت سند طلاق مفقود شده را داشته باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- هزینه دریافت طلاق نامه المثنی چقدر است؟

هزینه دریافت طلاق نامه المثنی در صورت مفقود شدن آن مبلغی در حدود 100 تا 150 هزار تومان می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره اقدامات پس از گم شدن سند طلاق

برای مشاوره اقدامات پس از گم شدن سند طلاق

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *