دسته‌بندی نشده

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند

[ad_1]

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، یک مرجع قضایی تخصصی است که به جرائم اقتصادی ویژه، نظیر جرایم مربوط به گمرک و قاچاق ارز، اختلاس، ارتشا و پولشویی تا سقف مبلغ مشخص، رسیدگی کرده و بدین ترتیب، سبب تسهیل و تسریع در روند رسیدگی قوه قضاییه به این جرایم و همچنین، کاهش جرایم اقتصادی شده است. نحوه رسیدگی در این مجتمع، با ارجاع پرونده به دادسرای آن و سپس، در صورت صدور قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست، به دادگاه کیفری یک یا دو آن، برای رسیدگی بیشتر و صدور حکم مجازات می باشد.

برای مشاوره نحوه شکایت در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

برای مشاوره نحوه شکایت در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

 

قانون آیین دادرسی کیفری، از جمله قوانینی می باشد که قواعد شکلی رسیدگی به جرایم را مورد پیش بینی قرار داده و بخشی از مواد خود را نیز به مراجع رسیدگی کننده به جرایم، اختصاص داده است. دادسرا، دادگاه کیفری یک و دو، دادسرای ویژه جرائم پولی و بانکی و… ازجمله مراجع رسیدگی کننده پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی کیفری بوده که بسته به نوع جرم ارتکابی، پرونده جرم، به آن ها ارجاع خواهد شد و در این شرایط، موظف به رسیدگی هستند.

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی نیز یکی از مراجع قضایی خاص پیش بینی شده به موجب قانون فوق الذکر است که صرفا، صلاحیت رسیدگی به برخی از جرایم را دارد و با قواعد و مراحل مخصوص به خود، این کار را انجام می دهد. برای آگاهی از اینکه مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند، باید، قوانین آیین دادرسی کیفری را به دقت، مورد بررسی قرار داد.

از این رو، در مقاله حاضر قصد داریم، بگوییم که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی چیست، به چه جرایمی رسیدگی می کند و نحوه رسیدگی در آن، چگونه است؛ سپس، آدرس و شماره تلفن این مجتمع را ذکر کرده و در خصوص دادسرای ویژه جرائم اقتصادی، توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، در ادامه مقاله، همراه ما باشید.

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی چیست

قانون گذار، در ماده 566 قانون آیین دادرسی کیفری، بر تخصیص شعبه یا شعبی از مراجع قضایی، برای رسیدگی تخصصی، تاکید داشته و تمام مراجع قضائی موضوع قانون آیین دادرسی کیفری را مکلف به این کار دانسته است. از جمله مراجع قضایی ای که برای رسیدگی های تخصصی تر ایجاده شده، مجتمع ویژه جرائم اقتصادی است.

این مجتمع، با هدف کمک به انجام بهینه و بهتر وظایف قوه قضاییه در مسائل اقتصادی جامعه، همچنین، پیشگیری کردن از مفاسد و جرائم اقتصادی نظیر پولشویی، تشکیل شده و این کار را با حمایت از سرمایه‌ گذاری های سالم، تدوین و مقرر کردن سیاست کیفری بازدارنده و مناسب و مقابله با مجاری فساد، انجام می دهد. به طور کل، تاسیس مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، سبب تسریع در تعقیب، تحقیق، رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام، در خصوص جرائم اقتصادی شده و تا حدی در کاهش این وقوع این جرایم، تاثیر داشته است. 

ارکان این مجتمع، متشکل از شورا، رئیس مجتمع، دادسرا و دادگاه های ویژه، می باشد و صرفا، به جرایم بخصوصی، در این مجتمع، رسیدگی می گردد که در ادامه توضیح خواهیم داد که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند.

حتما بخوانید: اختلاس چیست و شرایط تحقق آن

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند

پس از معرفی مجتمع ویژه جرائم اقتصادی و صحبت در خصوص وظایف، نقش و اهداف آن، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره این موضوع که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند، صحبت کنیم. جرایمی که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، به آن ها رسیدگی می کند، عبارتند از: 

رشا و ارتشاء و اختلاس

تبانی در معاملات دولتی و اخذ پورسانت در معاملات خارجی

تدلیس در معاملات 

اخذ وجوه غیر قانونی

تعدی های ماموران دولتی، نسبت به دولت

جرائم گمرکی و جرائم مالیاتی

پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی

تحصیل مال از طریق نامشروع و یا کلاهبرداری از وزارتخانه ها، شرکت های دولتی، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، بانک های دولتی و خصوصی

قاچاق کالا و ارز سازمان یافته و حرفه ای مستلزم مجازات حبس

اعمال نفوذ برخلاف حق و بر خلاف مقررات قانونی، در زمان تحصیل مال توسط مجرم یا دیگری

مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارمندان، در معاملات دولتی و کشوری

تصرف غیر قانونی در اموال عمومی یا دولتی و یا تضییع کردن این اموال

جرائم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار، نظیر مبادرت به معامله در بازار اوراق بهادار با استفاده از اطلاعات نهانی، اقدام به انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره نویسی به منظور عرضه عمومی اوراق بهادار، بدون رعایت مقررات پیش بینی شده در قانون بازار اوراق بهادر و سایر جرایمی که در فصل 6 قانون مذکور، آمده اند.

شایان ذکر است، در هر یک از جرایم اقتصادی فوق الذکر، در صورتی به پرونده‌ها، در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، رسیدگی خواهد شد که میزان مال موضوع جرم ارتکابی یا آنچه از آن، حاصل شده، یعنی عواید آن، در جرایم مربوط به گمرک و قاچاق ارز 50.000.000.000 ریال یا بیشتر و در سایر جرایم مذکور، 10.000.000.000 ریال یا بیشتر باشد. همچنین، در تعدد جرایم فوق الذکر، جمع ارزش اموال، ملاک خواهد بود.

حتما بخوانید: مجازات شروع به جرم اختلاس

 

نحوه رسیدگی در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

در قسمت قبل، توضیح دادیم که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند و اکنون، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره نحوه رسیدگی در این مجتمع، در خصوص جرایمی که در بالا ذکر کردیم صحبت کنیم. نحوه رسیدگی در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، به شرح زیر است: 

در ابتدا، پرونده جرم اقتصادی رخ داده، به موجب شکایت شاکی خصوصی و یا کشف جرم، توسط ضابطین نیروی انتظامی، قضایی یا دادگستری، به دادسرای ویژه جرائم اقتصادی، ارسال می گردد.

سپس، دادسرای ویژه جرائم اقتصادی، اقدام به تحقیق و بررسی، پیرامون جرم رخ داده کرده و پس از بررسی ادله، در صورت عدم کفایت ادله، برای انتساب جرم مورد اتهام، به متهم، اقدام به صدور قرار منع تعقیب و در غیر این صورت، اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی می نماید و سپس، پرونده را برای صدور کیفرخواست، نزد دادستان، ارسال می نماید.

پس از اینکه دادستان، حداکثر ظرف مدت 3 روز، اقدام به صدور کیفر خواست نمود، پرونده، جهت رسیدگی های بیشتر، به دادگاه های کیفری این مجتمع، فرستاده خواهند شد.

قاضی دادگاه کیفری، جلسه رسیدگی را تشکیل داده و پس از بررسی ادله و شنیدن اظهارات طرفین دعوا، اقدام به صدور رای می نماید و بعد از اینکه رای صادره قطعی شد، پروند جهت اجرای حکم، به اجرای احکام این مجتمع، ارسال خواهد شد.

رشوه چیست و مجازات آن

 

آدرس و شماره تلفن مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

بعد از توضیح در این باره که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند و ذکر اینکه بر اساس قواعد قانون آیین دادرسی کیفری، نحوه رسیدگی در این مجتمع، به چه شکل است. در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره آدرس و شماره تلفن این مجتمع، صحبت کرده و آن را در اختیار متقاضیان، قرار دهیم. آدرس و شماره تلفن مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، به شرح زیر است:

آدرس: تهران، خیابان خیام شمالی، ضلع شمالی مجتمع قضایی امام خمینی، مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی

 

پس از صحبت در خصوص آدرس مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، در ادامه مقاله، قصد داریم، به معرفی دادسرای ویژه جرائم اقتصادی پرداخته و نحوه رسیدگی در آن را بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری توضیح دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کلاهبرداری در معامله می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند.

ارتشا و مجازات آن

 

دادسرای ویژه جرائم اقتصادی

یکی از مهم ترین ارکان مجتمع ویژه جرایم اقتصادی، داسرای ویژه آن است که به آن، دادسرای ویژه جرایم اقتصادی می گویند. در این بخش از مقاله، قصد داریم، به معرفی این رکن از ارکان مجتمع ویژه جرایم اقتصادی، پرداخته و وظایف و نحوه رسیدگی در آن را توضیح دهیم.

دادسرا در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی، متشکل از مقامات و شعبی از قرار معاون دادستان، شعب دادیاری، بازپرسی، اظهار نظر و اجرای احکام بوده که هر یک از این مقامات و شعب، وظیفه و اهداف مشخصی را در کشف جرم، تعقیب متهم و صدور انواع قرار در دادسرا و در نهایت اجرای مجازات، ایفا می کنند.

ریاست این بخش از ارکان مجتمع ویژه جرایم اقتصادی، با معاون دادستان بوده و این معاون دادستان است که پس از ارجاع پرونده، دستور شروع به رسیدگی را به مقام تحقیق، می دهد و پس از صدور قرار جلب به دادرسی، برای ارسال پرونده به دادگاه کیفری، کیفرخواست صادر می کند.

هر زمان، جرمی از جرایمی که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به آن جرائم رسیدگی می کند، رخ دهد، همانند آنچه در بخش نحوه رسیدگی توضیح دادیم، دادسرا، به پرونده رسیدگی کرده و در صورت کافی بودن ادله برای انتساب جرم به متهم، پس از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست، پرونده را به دادگاه کیفری می فرستد و در نهایت، شعبه اجرای احکام آن، پس از قطعی شدن رای صادره توسط دادگاه کیفری مجتمع ویژه جرائم اقتصادی، اقدام به اجرای حکم قطعی دادگاه کیفری می نماید.

دادسرای ویژه جرائم پولی بانکی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه شکایت در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه شکایت در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- مجتمع ویژه جرائم اقتصادی چیست؟

مجتمع ویژه جرائم اقتصادی یک مرجع قضایی تخصصی است که جهت اجرای ماده 566 قانون آیین دادرسی کیفری تشکیل شده و سبب تسهیل و تسریع در روند رسیدگی قوه قضاییه به جرایم اقتصادی گردیده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند؟

جرایم مربوط به گمرک و قاچاق ارز تا 50.000.000.000 ریال یا بیشتر و جرایمی نظیر اختلاس ارتشا پولشویی تا 10.000.000.000 ریال یا بیشتر از جمله جرایمی هستند که مجتمع ویژه جرائم اقتصادی به آن ها رسیدگی می کند و جزئیات بیشتر این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- آدرس و شماره تلفن مجتمع ویژه جرائم اقتصادی چیست؟

آدرس مجتمع جرائم ویژه اقتصادی تهران خیابان خیام شمالی ضلع شمالی مجتمع قضایی امام خمینی مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی بوده و شماره تماس آن 02139916 می باشد که جزئیات بیشتر این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره نحوه شکایت در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

برای مشاوره نحوه شکایت در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *