دسته‌بندی نشده

قولنامه ماشین – نوشتن متن دستی

[ad_1]

قولنامه ماشین ، همان مبایعه نامه یا سند خرید و فروش ماشین و خودرو می باشد که نوعی سند عادی است . برای نوشتن متن دستی قولنامه ماشین ، باید اطلاعات خریدار و فروشنده ، مشخصات خودرو ، مبلغ و نحوه پرداخت آن را قید کرده و هر شرایطی که مدنظر طرفین است نیز ، در متن قولنامه نوشته و امضا گردد که برای آشنایی با نحوه نوشتن آن ، می توان نمونه فرم pdf قولنامه ماشین را دانلود و استفاده نمود .

برای مشاوره قولنامه ماشین

برای مشاوره قولنامه ماشین

 

امروزه ، خرید و فروش ماشین به عنوان یک مال منقول ، رواج گسترده ای پیدا کرده است و بسیاری از افراد ، در بازه های زمانی مختلف ، اقدام به خرید ماشین و یا تعویض آن می کنند . خرید و فروش ماشین ، به لحاظ حقوقی ، همان عقد بیع خودرو می باشد که طرفین ، برای مکتوب کردن توافقات خود در خصوص آن ، اقدام به تنظیم قولنامه یا مبایعه نامه می کنند .

قولنامه ماشین ، ابزاری است که به واسطه آن ، خریدار و فروشنده ، مفاد توافقات خود در خصوص ماشین را بر روی یک سند مکتوب می کنند ؛ لذا هر چند تنظیم قولنامه ماشین در دفترخانه ، از اعتبار سند رسمی برخوردار است ، اما نوشتن متن دستی قولنامه نیز ، به لحاظ قانونی معتبر است . اما از آن جهت که بعضا ممکن است در خصوص قولنامه ماشین ، میان خریدار و فروشنده ، اختلافاتی ایجاد شود ، پرداختن به جزئیات آن از قبیل اعتبار قولنامه ماشین ، ضروری به نظر می رسد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که قولنامه ماشین چیست و اعتبار آن تا چه میزان است . در ادامه ، نحوه نوشتن این سند عادی را شرح داده و در پایان نیز ، یک نمونه فرم و متن قولنامه ماشین را ارائه و فایل pdf آن را برای دانلود قرار خواهیم داد .

قولنامه ماشین چیست

امروزه ، خرید و فروش ماشین های مختلف اعم از سبک و سنگین ، به یکی از عقود پر کاربرد میان شهروندان تبدیل شده است ؛ به نحوی که بسیاری از افراد ، اقدام به خرید و یا تعویض خودروی خود می کنند و از آن جهت که خرید و فروش ماشین نیز ، مانند خرید و فروش خانه و آپارتمان ، از طریق انعقاد عقد بیع انجام می گیرد ، می بایست به نکات حقوقی مربوط به آن ، توجه ویژه ای داشت تا حتی الامکان از بروز اختلافات بعدی در خصوص اعتبار آن ، جلوگیری شود .

یکی از سوالات مهمی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که در صورتی که طرفین ، بخواهند اقدام به خرید و فروش خودرو یا ماشین کنند ، از چه ابزار حقوقی باید استفاده کرده و چگونه توافق خود را مکتوب کنند ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که خرید و فروش ماشین ، از طریق تنظیم قولنامه و مبایعه نامه صورت می گیرد . اما سوال اینجا است که قولنامه ماشین چیست و چقدر اعتبار دارد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که به طور کلی ، قولنامه ، یک سند عادی است که طرفین ، میان خود تنظیم کرده و معمولا متضمن تعهد و یا قول دادن به یکدیگر ، بابت انجام معامله و یا انعقاد قرارداد بیع در آینده می باشد . به این معنا که طرفین ، با تنظیم یک قولنامه ، توافق می کنند که مالی را میان خود به فروش رسانده و هزینه آن را پرداخت نمایند که این سند ، تحت عنوان قولنامه شناخته می شود .

البته ، به لحاظ حقوقی ، میان مبایعه نامه و قولنامه تفاوت وجود دارد ؛ به این معنا که قولنامه ماشین ، به منزله پیش قراردادی است که متضمن تعهد به خرید و فروش ماشین ، پس از حصول شرایط لازم ، میان طرفین است ؛ اما مبایعه نامه ، همان سند بیع است که به صورت قطعی ، آن خرید و فروش ، میان طرفین انجام شده است . اما به لحاظ عرفی ، قولنامه و مبایعه نامه ماشین ، معنای یکسانی دارند و به جای هم به کار می روند .

بنابراین ، در پاسخ به این سوال که قولنامه ماشین چیست ، باید گفت که اگر خریدار و فروشنده ، مفاد توافق خود در خصوص بیع خودرو یا ماشین را بر روی یک برگه یا سند عادی ، درج و امضا نموده و شهودی نیز ذیل آن را امضا کنند ، اصلی ترین گام خرید و فروش خودرو که تنظیم قولنامه ماشین است ، انجام گرفته و متن این قولنامه ، تا جایی که مخالف قانون نباشد ، معتبر و لازم الاجرا است .

حتما بخوانید: مبایعه نامه خودرو

اعتبار قولنامه ماشین

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که قولنامه ماشین چیست و گفتیم که قولنامه ماشین ، مشابه قولنامه خانه بوده و در واقع ، سندی است که خریدار و فروشنده ماشین ، ضمن آن ، توافق بر خرید و فروش ماشین نموده و کلیه شرایط مد نظر خود را بر روی آن درج می کنند . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که اعتبار قولنامه ماشین چقدر است و در صورت بروز اختلاف ، تا چه اندازه می توان به آن قولنامه ، استناد کرد ؟

قبل از اینکه به بررسی اعتبار قولنامه ماشین بپردازیم ، به یک نکته باید اشاره کرد و آن هم این است که قولنامه ماشین ، یک سند عادی محسوب می شود که طرفین ، میان خود تنظیم می کنند ؛ بی آنکه به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و مفاد توافق خود را رسمیت ببخشند . حال ، این قولنامه ماشین ، می تواند بر روی یک برگه عادی به صورت دستی میان طرفین تنظیم و امضا شده و یا اینکه بر روی فرم های مخصوص از پیش تهیه شده که در نمایشگاه های خودرو و اتوموبیل وجود دارد ، نوشته شود .

در هر صورت ، قولنامه ماشین ، تا زمانی که در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت نرسیده باشد ، توان اجرایی و اثباتی اسناد رسمی را ندارد و صرفا یک سند عادی محسوب می شود . البته ، سند عادی نیز در نظام حقوقی ایران ، معتبر است و در صورتی که مثلا در خصوص پرداخت وجه ماشین ، اختلافی میان طرفین ایجاد شود ، می توان به آن استناد نموده و از طریق آن ، در دادگاه حقوقی طرح دعوی نمود .

با این حال ، سند رسمی ، از آن جهت که در دفترخانه های اسناد رسمی و توسط مامورین صلاحیت دار به تصویب می رسد ، از اعتبار بالاتری برخوردار می باشد . به همین دلیل است که اسناد رسمی را نمی توان مورد انکار و تردید قرار داد ؛ اما قولنامه ماشین که یک نوع سند عادی است ، چه به صورت نوشتن متن دستی بوده و چه بر روی فرم های از پیش تهیه شده ، می تواند مفاد یا امضای ذیل آن ، مورد انکار و تردید طرف مقابل قرار گرفته و یا اینکه ادعای جعل آن شود .

البته ، ذکر این نکته نیز ضروری است که در حال حاضر ، برگ سبز ماشین ، چون توسط پلیس صادر می شود ، به منزله یک سند رسمی محسوب می شود و نشان دهنده مالکیت فرد بر خودرو می باشد . به همین دلیل ، طبق قانون و رویه ایجاد شده ، تنظیم سند رسمی ماشین با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ، الزامی نمی باشد .

شکایت قضایی خودرو

 

نحوه نوشتن قولنامه ماشین

همانطور که اشاره شد ، نوشتن قولنامه برای ماشین که به منزله نوعی سند عادی است ، همانند نوشتن قولنامه موتور ، می تواند به دو صورت انجام شود ؛ یا طرفین مفاد توافق خود را به صورت دستی بر روی یک برگه سفید درج کرده و یا برای تنظیم قولنامه ماشین ، از نمونه فرم های آماده مبایعه نامه یا قولنامه خودرو استفاده می کنند . بنابراین ، از آن جهت که برخی از افراد ، اقدام به نوشتن دستی قولنامه ماشین می کنند ، در این قسمت قصد داریم نحوه آن را بیان کنیم .

نحوه نوشتن قولنامه دستی ماشین ، به این صورت است که ابتدا ، باید مشخصات هویتی هر یک از طرفین ، به صورت دقیق ، در متن قولنامه نوشته شود و در صورتی که یکی از طرفین ، با داشتن وکالت خرید و فروش خودرو ، اقدام به تنظیم قولنامه ماشین می کنند ، مشخصات وی نیز به صورت کامل ، نوشته شود .

همچنین ، برای نوشتن قولنامه ماشین ، لازم است که طرفین ، مشخصات ماشین مورد توافق را به صورت دقیق ، در ضمن قولنامه بیان کنند تا از اختلافات بعدی میان آنها جلوگیری شود ؛ به همین دلیل ، توصیه می شود که خریدار ، قبل از تنظیم متن قولنامه ماشین ، معاینات فنی لازم در خصوص خودرو را انجام داده تا در صورت بروز عیب و نقص ، از انعقاد قرارداد خودداری کند .

علاوه بر اینها ، حین نوشتن دستی متن قولنامه ماشین ، می بایست در خصوص مبلغ و بهای ماشین و نحوه پرداخت آن ، توافق نموده و آن را به صورت دقیق و کامل ، در فرم قولنامه ذکر کرد ؛ چرا که پس از پرداخت مبلغ مندرج در مبایعه نامه و عدم مراجعه فروشنده به دفتر خانه اسناد رسمی ، خریدار می تواند الزام به تنظیم سند رسمی خودرو را از دادگاه درخواست نماید .

لازم به ذکر است که هر کدام از طرفین قولنامه ، اعم از خریدار و فروشنده ، می توانند شرایطی که مدنظرشان است را بر روی برگه مبایعه نامه یا قولنامه ماشین درج کنند تا الزام آور شود . به عنوان مثال ، در صورتی که خریدار بخواهد برای خود حق فسخ قائل شده و یا اینکه حق فسخ خود را ضمن قولنامه اسقاط نماید ، یا طرفین وجه التزامی برای فسخ معامله پیش بینی کنند ، می توان آن را به صورت دستی در متن قولنامه ماشین نوشت .

همچنین ، از دیگر نکات مهمی که در ارتباط با نوشتن متن قولنامه خودرو باید مد نظر قرار گیرد ، این است که برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در خصوص تعویض پلاک خودرو و یا تنظیم سند رسمی آن ، مواعد خاصی نیز تعیین شود تا طرفین ، ضمن التزام به آن ، اقدامات پس از تنظیم فرم قولنامه را انجام دهند .

راهنمای خرید خودرو

 

دانلود pdf نمونه قولنامه ماشین

در قسمت های قبل ، به توضیح اینکه قولنامه ماشین چیست و نحوه نوشتن متن دستی آن چگونه است ، پرداختیم . اما از آن جهت که تنظیم قولنامه دستی ماشین برای برخی از افراد ، ممکن است محل تامل باشد ، در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه متن و فرم قولنامه ماشین نیز ارائه نماییم که در صورت تمایل ، می توانید با دانلود فایل pdf نمونه قولنامه ماشین ، از جزئیات مربوط به نحوه تنظیم فرم آن مطلع شوید .

 

دانلود pdf نمونه قولنامه ماشین


دانلود pdf نمونه قولنامه ماشین


حجم فایل: 316kb
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قولنامه ماشین در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون قولنامه ماشین پاسخ دهند .

فسخ معامله خودرو

 

 

سوالات متداول

1- قولنامه ماشین چیست ؟

قولنامه ماشین به سندی گفته می شود که خریدار و فروشنده ضمن توافق بر سر جزئیات بیع خودرو آن را تنظیم و به امضا می رسانند که برای آشنایی با جزئیات این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- اعتبار قولنامه ماشین چقدر است ؟

قولنامه ماشین یک سند عادی است که توسط خود طرفین به تنظیم می رسد فلذا دارای اعتبار اسناد عادی بوده و در صورت لزوم می توان به آن استناد نمود که جزئیات این مطلب در متن مقاله آمده است .

3- نحوه نوشتن دستی قولنامه ماشین چگونه است ؟

برای تنظیم دستی قولنامه ماشین باید اطلاعات خریدار و فروشنده و مشخصات ماشین و نحوه پرداخت قیمت آن و سایر شرایط مدنظر طرفین را درج نموده و ذیل آن را به امضای شهود نیز رسانید که شرح آن در متن ذکر شده است .

برای مشاوره قولنامه ماشین

برای مشاوره قولنامه ماشین

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *