فورد موندئو واگن
معرفی خودرو
رؤسای فورد میگویند که فورد موندئو، در حال حاضر تکنولوژیکترین خودروی پیشرفته این کمپانی در اروپا محسوب میشود. این خودرو قرار است تا پایان امسال برای فروش در دسترس قرار گیرد. در این خودروی خانوادگی جدید، طیف مختلفی از تکنولوژیها و تجهیزات و پیشرانهها ارائه میشود که در بین پیشرانه، یک موتور دیزل قدرتمند دیده میشود که از لحاظ مصرف بهینهسازی مصرف سوخت سرآمد این خط تولید خواهد بود. اوایل سال ۲۰۱۵ یک موتور سطح بالای ۲ لیتری TDCi دیزل با قدرت ۲۰۷ اسببخار و ۴۵۰ نیوتنمتر از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به لیست پیشرانههای فورد موندئو اضافه میشود. البته فورد هنوز مقدار دقیق مصرف سوخت یا آلودگی این موتور جدید را مشخص نکرده، ولی میگوید که میزان دیاکسید کربن «به نحو چشمگیری» کاهش یافته است؛ حداقل نسبت به موتور ۲/۲ لیتری قبل TDCi با قدرت ۱۹۷ اسببخار که ۱۵۹ گرم در هر کیلومتر تولید میکرد. این اولین موندئویی خواهد بود که از سیستم دستیار الکترونیکی فرمان استفاده خواهد کرد. وزن فرمان نسبت به حالتهای «کامفورت»، «نرمال» و «اسپورت» که توسط سیستم کنترل دامپینگ پیوسته برای شاسی اعمال میشود، تغییر وضعیت خواهد داد. مهندسی فورد تفاوت زیادی را بین حالتهای مختلف تنظیمات شاسی ایجاد کرده است. در موندئوی جدید، یک تکنولوژی جدید تشخیص عابر پیاده به کار برده شده که میتواند صدمات ناشی از تصادف را در سرعتهای پایینتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش دهد. سیستم «تشخیص عابر پیاده» بخشی از پکیج ایمنی دستیار پیش از برخورد است که از یک دوربین در شیشهی جلوی خودرو و یک رادار در سپر برای تشخیص بدن عابرپیاده استفاده میکند. در همین حال، این سیستم به یک پایگاه داده از اشیای موجود در مسیر متصل است. موندئوی جدید ۴/۸ متری از لحاظ ظاهری شبیه به مدل قبلی است. این مدل شاید اندکی ارتفاع کمتری داشته باشد، ولی روی همان فاصله محوری ۲۸۵۰ میلیمتری مینشیند. ساختار بدنه موندئو از ۶۱ درصد فولاد با استحکام بالا تشکیل شده است. ستونهای جلو و عقب در کنار ریلهای سقف از جنس فولاد با استحکام بالا تحت پروسهای به نام «هیدروفرمینگ» تولید شدهاند. در هیدروفرمینگ از سیال هیدرولیک با فشار بالا برای ایجاد اشکال پیچیده در مصالح استفاده میشود. در نتیجه نسبت مقاومت به وزن و سختی خمشی بالاتری برای مصالح ایجاد میشود.