دسته‌بندی نشده

طلاق به دلیل بیماری همسر

[ad_1]

نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر ، به این صورت است که زوجه ، باید به استناد یکی از بیماریهای صعب العلاج که سبب مختل شدن زندگی مشترک شود ، به دادگاه دادخواست طلاق دهد که البته مرد نیازی به استناد به این بیماریها برای طلاق دادن زوجه را ندارد . لیست بیماری های صعب العلاج در قانون بیان نشده ؛ اما منظور هر بیماری است که طولانی مدت بوده و درمان آن مشکل باشد و زندگی مشترک را مختل نماید .

برای مشاوره طلاق به دلیل بیماری همسر

برای مشاوره طلاق به دلیل بیماری همسر

 

طلاق ، می تواند به صورت طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از جانب مرد باشد که هر کدام از آنها ، شرایط مخصوص به خود را دارند . به عنوان نمونه ، مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق بدهد . اما زن ، برای اینکه بتواند از شوهرش جدا شود ، حتما باید حق طلاق داشته یا به دلیل موجهی برای طلاق استناد کند .

لذا سوالی که مطرح می شود ، این است که آیا بیماری همسر نیز ، دلیل موجهی برای طلاق هست و در صورت مثبت بودن پاسخ ، شرایط و نحوه این نوع طلاق ، چگونه است ؟ از آن جهت که گاهی بیماریهای صعب العلاج ، سبب ایجاد مشکلاتی در روابط زوجین می شود ، می بایست آثار این بیماری ها در مورد طلاق از طرف زن و مرد را مورد بررسی قرار داده تا در صورت لزوم ، هر یک از آنها بتوانند به استناد این بیماری ها ، از همسر خود جدا شوند .

به همین مناسبت ، در ادامه به بررسی شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر پرداخته و آثار آن را خواهیم گفت . در ادامه نیز ، لیست بیماری های صعب العلاج برای طلاق را شرح داده و تکلیف مهریه در این نوع از طلاق را روشن خواهیم کرد . در خاتمه نیز ، طلاق به علت بیماری ام اس و حکم طلاق زن وسواسی را نیز شرح خواهیم داد .

شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر

قبل از اینکه شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را بررسی کنیم ، باید متذکر شویم که بر اساس قانون ایران ، حق طلاق اصولا با مرد است و مرد ، هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به طلاق دادن زوجه نماید . به همین دلیل ، محدودیتی برای طلاق دادن زوجه نداشته و به صرف پرداخت حقوق مالی زن ، می تواند وی را از طریق قانونی ، طلاق بدهد .

اما خانم ها ، تنها در صورتی می توانند از شوهر خود جدا شوند که یکی از دلایل موجه قانونی را داشته باشند . مثلا حق طلاق داشته باشند ، در زندگی مشترک دچار عسر و حرج شده باشند ، یکی از شروط ضمن عقد ازدواج نقض شده باشد و یا اینکه مرد ، به بیماری صعب العلاجی مبتلا باشد که زوجه به استناد آن ، درخواست طلاق کند . لذا همانطور که مشاهده می شود ، استناد به بیماریهای صعب العلاج ، در طلاق از طرف زن از اهمیت بیشتری برخوردار است .

شرایط طلاق از طرف زن به دلیل بیماری همسر ، ضمن بند 5 ماده 1130 قانون مدنی ذکر شده است که بر اساس آن ، ابتلای مرد به بیماریهای صعب العلاج روانی یا ساری یا هر بیماری صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند ، منجر به ایجاد عسر و حرج برای زوجه شده و زن ، به استناد آن می تواند تقاضای طلاق کند .

بنابراین ، بر خلاف مردان که حتی در صورت بیمار نبودن زن نیز ، شرایط طلاق دادن را دارند ، زوجه در صورتی می تواند به دلیل بیماری شوهر از وی جدا شود که مرد ، به یک بیماری جسمی ، روانی یا هر بیماری دیگری که درمان آن دشوار بوده ، مبتلا گشته و همچنین ، این بیماری ، باید منجر به مختل شدن زندگی مشترک شده باشد ؛ در غیر این صورت ، نمی توان به استناد آن عسر و حرج را اثبات کرده و طلاق گرفت .

حتما بخوانید: طلاق و انواع آن

نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر چیست . بر اساس قانون مدنی ، بیماری ای منجر به ایجاد حق طلاق برای زن می شود که صعب العلاج بوده و نتوان به آسانی آن را درمان کرد و این بیماری ، سبب مختل شدن زندگی مشترک شود . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر چگونه است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که زن ، برای طلاق گرفتن از همسر بیمار خود ، می بایست دادخواست طلاق تنظیم کرده و با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه های دادرسی ، آن را به ثبت برساند . البته ، کلیه اسناد و مدارکی که دال بر بیماری صعب العلاج شوهر می باشد نیز در صورت دسترسی، باید ضمیمه این دادخواست شود .

نحوه طلاق از طرف مرد به دلیل بیماری همسر نیز ، به این صورت است که مرد ، دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه داده و پس از اینکه مراحل طلاق از طرف مرد از جمله مشاوره های طلاق و غیره انجام شد ، گواهی عدم سازش دریافت کرده و با مراجعه به دفترخانه ازدواج و طلاق ، زوجه را طلاق می دهد .

البته ، در خصوص نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر ، باید به این نکته نیز اشاره کرد که در برخی شرایط ، به دلیل بیمار بودن همسر ، می توان عقد نکاح را فسخ هم کرد که آثار فسخ نکاح با طلاق ، متفاوت است . بر اساس قانون مدنی ، عدم اطلاع از یک سری از بیماری های جسمی و یا روانی در همسر که حین عقد وجود داشته ، می تواند حق فسخ نکاح را به زن یا مرد نیز بدهد .

در این حالت ، نحوه فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر ، به این صورت است که شخصی که حق فسخ ازدواج را دارد ، می بایست به صورت فوری ، حق خود را اعمال کرده و مثلا ، با ارسا ل اظهارنامه به طرف مقابل بگوید : نکاح را فسخ کردم . البته فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر نیز ، نیازمند مراجعه و طرح دعوی در دادگاه می باشد و دادگاه می بایست شرایط فسخ نکاح را احراز نماید .

طلاق از طرف مرد

 

آثار طلاق به دلیل بیماری همسر

بر اساس قانون مدنی ، بیمار بودن زن یا مرد ، می تواند منجر به طلاق و یا فسخ نکاح شود که این دو ، با هم متفاوت بوده و آثار آنها هم مختلف است . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آثار طلاق به دلیل بیماری همسر چیست ؟

همانطور که اشاره شد ، فسخ نکاح ، همان حقی است که به زوجین داده می شود تا در صورتی که طرف مقابل شان ، عیوبی داشته و آنها را حین عقد مطرح نکرده است ، عقد را بر هم بزند . فسخ نکاح ، هر چند که از اسباب انحلال عقد نکاح محسوب می شود ، با این حال ممکن است که به لحاظ حقوقی ، آثار متفاوتی از طلاق داشته باشد . مثلا اینکه به محض بیان اراده مبنی بر فسخ که به صورت فوری باید بیان شود ، عقد نکاح خاتمه پیدا می کند ؛ هرچند مانند طلاق ، باید به دادگاه مراجعه شود .

اما طلاق به استناد بیماری همسر ، هر زمانی می تواند انجام شود ؛ فقط کافی است که خواهان ، به دادگاه مراجعه و به خاطر بیماری صعب العلاج همسر ، درخواست طلاق کند . در هر حال ، طلاق ، مستلزم آن است که مهریه زن پرداخت شود . لکن اگر طلاق قبل از رابطه زناشویی باشد ، این اثر را دارد که باید نیمی از مهر به زن پرداخت گردد اما در فسخ نکاح ، قبل از رابطه زناشویی ، زن استحقاق مهر ندارد .

علاوه بر پرداخت مهریه ، یکی دیگر از آثار طلاق به دلیل بیماری همسر ، این است که سایر حقوق مالی زن از قبیل اجرت المثل ایام زندگی مشترک ، نحله و مواردی از این قبیل نیز ، می بایست پرداخت شود . البته ، در هر حال ، زن موظف است پس از جدا شدن از شوهر ، عده طلاق نگه داشته و پس از آن ، با دیگری ازدواج کند .

طلاق از طرف زن و موارد آن

 

لیست بیماری های صعب العلاج برای طلاق

در قسمت های قبل ، شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری های همسر را مورد بررسی قرار داده و گفتیم که بیماریهای صعب العلاج جسمی ، روحی و روانی که امکان سرایت به دیگران را داشته ، درمان آنها دشوار بوده و یا هر بیماری که منجر به ایجاد اختلال در زندگی مشترک شود ، برای زوجه حق طلاق ایجاد می کند . اما شوهر ، بدون اینکه نیازی به استناد به بیماری صعب العلاج داشته باشد ، می تواند همسر خود را طلاق دهد .

اما سوالی که ممکن است مطرح شود ، این است که لیست بیماریهای صعب العلاج برای طلاق کدام است و اینکه آیا اصلا می توان فهرستی از بیماری های صعب العلاج که به استناد آنها می توان طلاق گرفت را ارائه نمود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در قوانین و مقررات مربوطه ، لیست مشخصی از بیماریهای صعب العلاج ارائه نشده است و صرفا در قانون ، شرایط بیماری های صعب العلاج ذکر شده که در قسمت قبل توضیح دادیم . به عنوان نمونه ، بیماریهای صعب العلاج از قبیل ایدز یا سایر بیماری های مقاربتی ، انواع سرطان ، هپاتیت ، بیماری های روانی حاد و مواردی از این قبیل ، می توانند حسب مورد ، منجر به ایجاد حق طلاق برای زن شوند .

با این حال ، همانطور که بیان شد ، یکسری از بیماریهای صعب العلاج ، شرایط فسخ نکاح برای مرد و زن را ایجاد می کنند . به عنوان نمونه ، جنون یا دیوانگی که نوعی بیماری روانی است ، زمانی که استقرار داشته و منجر به تغییر در سلامت روان زن یا مرد شود ، طرف مقابل می تواند با شرایطی ، به استناد این جنون که نوعی بیماری صعب العلاج نیز هست ، اقدام به فسخ نکاح نماید .

همچنین ، بیماری ها و عیوبی که در زن وجود دارد ، از جمله جذام ، برص ، قرن ، افضا ، زمین گیر بودن و یا نابینا بودن هر دو چشم ، از جمله موارد فسخ نکاح از طرف مرد می باشند و متقابلا ، زن نیز می تواند به استناد اخته بودن ، ناتوانی جنسی یا مقطوع بودن آلت تناسلی مرد ، عقد ازدواج را فسخ نماید .

عیوب مردان در فسخ نکاح از طرف زن

 

طلاق به دلیل بیماری همسر و مهریه

سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که در صورت طلاق به دلیل بیماری همسر ، تکلیف مهریه زن چه می شود ؟ در صورتی که به دلیل بیماری صعب العلاج زن یا مرد ، این دو از هم طلاق بگیرند ، آیا مهریه به زن تعلق می گیرد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که زن ، به محض اینکه عقد ازدواج واقع شود ، مالک مهریه خود شده و می تواند آن را مطالبه نماید . به همین دلیل ، در صورتی که مرد به دلیل بیماری ، همسر خود را طلاق بدهد ، می بایست مهریه وی را پرداخت نماید . حتی اگر خود مرد هم بیماری صعب العلاج داشت و زن ، درخواست طلاق نمود ، باز هم شوهر می بایست مهریه وی را بپردازد .

البته ، در صورتی که بیماری های صعب العلاج یا همان عیوب قانونی ، قبل از نکاح وجود داشته و طرف مقابل از آن بی اطلاع باشد و نکاح فسخ شود ، در صورتی که رابطه زناشویی میان طرفین ایجاد نشده باشد ، زن استحقاق دریافت مهریه ندارد ؛ مگر اینکه فسخ نکاح به علت عنن یا ناتوانی جنسی مرد باشد که در این صورت ، صرفا نصف مهریه باید پرداخت شود .

مهریه فسخ نکاح

 

طلاق به علت بیماری ام اس

در قسمت های قبل ، شرایط و نحوه طلاق به علت بیماری های صعب العلاج از طرف زن و مرد را مورد بررسی قرار دادیم . اما آیا بیماری ام اس ، به مرد حق طلاق می دهد ؟ بیماری ام اس یکی از انواع بیماری های صعب العلاج محسوب می شود ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت طلاق به دلیل بیماری ام اس ، امکان پذیر است و در صورتی که مردی به این بیماری دچار شود ، زوجه به استناد آن ، می تواند درخواست رسیدگی به طلاق عسر و حرج نماید که اگر دادگاه شرایط عسر و حرج را احراز نمود ، حکم طلاق صادر می کند .

از سوی دیگر ، شوهر نیز ، می تواند به دلیل بیماری ام اس ، زوجه را طلاق بدهد ؛ هر چند که چون حق طلاق با مرد است ، نیازی به استناد به بیماری ام اس در زن برای طلاق دادن وی نخواهد داشت . در هر حال ، در صورت طلاق زن به دلیل بیماری ام اس ، کلیه حقوق مالی زن می بایست به وی پرداخت شود .

طلاق زن به دلیل نازا بودن

 

حکم طلاق زن وسواسی

یکی از بیماری هایی که ممکن است سبب ایجاد اختلاف میان زوجین شود ، بیماری وسواس می باشد که بعضا رشد و گسترش پیدا نموده و سبب مختل شدن زندگی زناشویی می گردد . سوالی که ممکن است مطرح شود ، این است که حکم طلاق زن وسواسی چیست ؟ آیا وسواس زن ، از شرایط طلاق از طرف مرد محسوب می شود ؟

در پاسخ به این سوال نیز ، باید گفت که بر اساس قانون مدنی ، طلاق کاملا به اراده مرد بستگی دارد و هر زمان که بخواهد ، می تواند دادخواست طلاق دهد و نیازی هم نیست که در دادگاه ، وسواسی بودن زن را اثبات نماید . البته طلاق از طرف مرد ، در صورتی امکان پذیر است که کلیه حقوق مالی زن ، از جمله مهریه ، نحله ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نصف اموال و دارایی های به دست آمده پس از ازدواج و غیره را به زوجه پرداخت نماید .

حقوق مالی زن بعد از طلاق

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به دلیل بیماری همسر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به دلیل بیماری همسر پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- آیا طلاق به دلیل بیماری همسر امکان پذیر است ؟

مردان برای طلاق دادن زوجه نیازی به استناد به بیماری زن ندارند اما در قانون شرایطی پیش بینی شده که زنان به خاطر بیماری صعب العلاج شوهر بتوانند درخواست طلاق نمایند که برای اطلاع از جزئیات آن می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- شرایط طلاق به دلیل بیماری صعب العلاج همسر چیست ؟

بر اساس قانون مدنی در صورتی که مرد به یکی از بیماریهای صعب العلاج روانی یا سرایت کننده و یا هر بیماری دیگر که زندگی مشترک را مختل نماید مبتلا گردد زوجه می تواند دادخواست طلاق دهد که شرح این مطلب در مقاله ذکر شده است .

3- نحوه طلاق به استناد بیماری های صعب العلاج چگونه است ؟

خواهان طلاق که معمولا خانم ها هستند می بایست با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی دادخواست طلاق تنظیم کرده و مدارک و مستندات راجع به بیماری صعب العلاج همسر را به دادگاه ارائه نمایند که جزئیات آن در مقاله آمده است .

برای مشاوره طلاق به دلیل بیماری همسر

برای مشاوره طلاق به دلیل بیماری همسر

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *