دسته‌بندی نشده

استعلام استاندارد – سامانه استعلام پیامکی سازمان استاندارد

استعلام استاندارد، از طریق کد USSD، دو سامانه (اطلاع رسانی در مورد شماره پروانه علامت استاندارد، نشان حلال و کد شناسایی طلا) و سامانه اصلی سازمان استاندارد و استعلام پیامکی سرشماره 10001517، برای متقاضیان اطلاع از آخرین وضعیت نشان استاندارد کالاها، امکان پذیر می با‌شد.

برای مشاوره نحوه استعلام استاندارد

برای مشاوره نحوه استعلام استاندارد

 

هنگامی که کالایی، توسط تولید کننده های بعدی از تولید کننده اولیه، خریداری شده و یا مصرف کننده نهایی، اقدام به خرید کالا می کند، لازم است تا خریدار، از اصالت کالا و مرغوبیت آن، مطمئن شود. یکی از مواردی که این اصالت و مرغوبیت را تضمین می کند، داشتن نشان استاندارد می باشد.

اما، متاسفانه، گاهی برخی از فروشندگان، اقدام به جعل علامت استاندارد، بر روی کالای خود نموده و یا از علامت منقضی شده، استفاده می کنند. به دلیل وجود چنین مشکلاتی، لازم است تا خریداران، با روش های استعلام استاندارد، آشنا شده تا از خرید کالای غیر استاندارد و نامرغوب، خودداری کنند.

با توجه به اهمیت این مساله، در مقاله حاضر، ابتدا، به بررسی روش های استعلام استاندارد، پرداخته؛ سپس در ادامه، پس از معرفی سامانه و توضیح نحوه انجام این استعلام، در مورد استعلام پیامکی سازمان استاندارد، صحبت خواهیم کرد.

روش های استعلام استاندارد

یکی از دغدغه های خریداران کالا، بحث اصالت و مرغوبیت کالای خریداری شده، می باشد. از جمله راه های اطمینان از این اصالت و مرغوبیت، داشتن برچسب علامت استاندارد، بر روی کالا می باشد. اما، از آنجا که گاهی، این علامت، از سوی تولیدکننده کالا، جعل شده یا تولید کننده، از علامت منقضی شده، استفاده می کند، ضروری است تا افرادی که کالایی را خریداری می کنند، برای استعلام استاندارد آن کالا، اقدام نمایند.

استعلام استاندارد کالا، به روش های مختلفی، برای متقاضیان، امکان پذیر بوده که این روش ها، شامل سامانه استعلام استاندارد، کد USSD و استعلام پیامکی سازمان استاندارد می باشد. در ادامه، هر یک از این روش ها را به طور کلی، توضیح داده و سپس، در بخش های بعد، به بررسی تفصیلی آن ها، خواهیم پرداخت.

استعلام استاندارد از طریق سامانه سازمان استاندارد

استعلام استاندارد از طریق سامانه سازمان استاندارد، به دو طریق و در واقع، از طریق دو سامانه، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد. در روش اول، متقاضی، می تواند با ورود به سامانه استعلام استاندارد، به آدرس isom.isiri.gov.ir/parvaneh، برای استعلام گرفتن از علامت استاندارد، اقدام نماید. همچنین، جهت استعلام استانداردهای ملی اجباری، متقاضی، این امکان را داشته تا پس از مراجعه به سامانه اصلی سازمان ملی استاندارد، به آدرس اینترنتی inso.gov.ir، از وجود علامت استاندارد برای کالا، کسب اطمینان نماید.

 

شناسه کالا یا کد کالا یا بارکد، همان شناسنامه کالا بوده و باعث تمایز کالای قاچاق از غیر قاچاق است و نحوه دریافت این شناسه، برای متقاضیان واجد شرایط، از سامانه جامع تجارت ایران، قسمت شناسه کالا می باشد.

 

استعلام استاندارد از طریق کد USSD

یکی دیگر از روش های استعلام استاندارد کالا، استفاده از کد USSD می باشد. با این توضیح که متقاضی، باید کد#۴*۹*۱* را از طریق تلفن همراه خود، شماره گیری کرده تا اطلاعات مربوط به علامت استاندارد کالا، از سوی سازمان استاندارد، برای وی، ارسال گردد.

استعلام پیامکی سازمان استاندارد

سازمان استاندارد، برای افرادی که قصد استعلام استاندارد کالا را داشته، اما، به دلیل نداشتن گوشی هوشمند یا دلایل دیگر، قادر به استعلام آنلاین و از طریق سامانه این سازمان نمی باشند، امکان استعلام پیامکی و از طریق اس ام اس موبایل را فراهم کرده که در بخش پایانی، در مورد این روش، صحبت خواهیم کرد.

مجوز استاندارد

سامانه استعلام استاندارد

یکی از روش های استعلام استاندارد، روش آنلاین و استفاده از سامانه هایی است که سازمان استاندارد، برای این امر، در نظر گرفته است. به همین دلیل، در این بخش، قصد داریم تا به معرفی این سامانه ها، پرداخته و آدرس آن ها را ارائه دهیم.

اولین سامانه، سامانه (اطلاع رسانی در مورد شماره پروانه علامت استاندارد، نشان حلال و کد شناسایی طلا) بوده که آدرس اینترنتی آن، isom.inso.gov.ir/parvaneh می باشد. متقاضیان استعلام استاندارد، از طریق این سامانه، می توانند با وارد کردن شماره پروانه، برای استعلام استاندارد مورد نظر خود، اقدام نمایند.

کد irc یا پروانه دختری که پروانه ریز فراورده های «غذا و آشامیدنی»، «مکمل های غذایی»،« فراورده های دارویی» و «آرایش و بهداشتی» محسوب شده، از طریق «سامانه صدور پروانه ثبت»، قابل دریافت می باشد.

سامانه دیگری که توسط سازمان استاندارد، جهت استعلام استانداردهای ملی اجباری، تاسیس و راه اندازی شده است، سامانه خود سازمان استاندارد، به آدرس inso.gov.ir بوده که علاوه بر استعلام استاندارد، خدمات متنوعی دیگری، شامل تایید صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی، جهت دریافت استاندارد و ارزیابی انطباق کالاهای درخواستی با معیارهای سازمان را به کاربران خود، ارائه می کند.

پس از معرفی دو سامانه استعلام استاندارد، در این بخش، در بخش های بعد، مراحل و نحوه گرفتن استعلام استاندارد کالا، از طریق دو سامانه فوق را ضمن یک راهنمای تصویری، توضیح داده و سپس، روش استعلام پیامکی سازمان استاندارد را بررسی خواهیم کرد.

دریافت مجوز سیب سلامت

 

مراحل و نحوه استعلام استاندارد

یکی از روش های استعلام استاندارد کالا، روش آنلاین و استفاده از سامانه هایی است که جهت این امر، تاسیس و راه اندازی شده اند. با توجه به اینکه استفاده از این روش، نیازمند آشنایی با سامانه و روش کار با آن بوده، در این بخش، قصد داریم تا ضمن یک راهنمای تصویری، مراحل و نحوه استعلام استاندارد، از طریق سامانه را توضیح دهیم.

اما، با توجه به اینکه برای استعلام استاندارد، دو سامانه جداگانه، توسط سازمان استاندارد کشور، ارائه گردیده، ما نیز در ادامه، در دو قسمت جداگانه، مراحل و نحوه استعلام استاندارد را برای کالاهایی که اخذ مجوز استاندارد آن ها، اختیاری بوده و برای کالایی که دریافت مجوز آن ها، اجباری است، توضیح خواهیم داد.

مراحل و نحوه استعلام استاندارد برای استانداردهای اختیاری

مرورگر دستگاه خود را باز کرده وآدرس سامانه (اطلاع رسانی در مورد شماره پروانه علامت استاندارد، نشان حلال و کد شناسایی طلا) یعنی isom.isiri.gov.ir/parvaneh را در آن، جست و جو کنید. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، مطابق تصویر زیر، شماره ده رقمی پروانه استاندارد را در کادر مشخص شده، وارد کرده و بر روی دکمه جست و جو، کلیک نمایید.

 

 

سامانه ایران کد، جهت ارائه خدمات به وارد کنندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا راه اندازی شده است که متقاضیان، پس از ورود به آدرس www.irancode.ir و از طریق گزینه ایجاد درخواست عضویت جدید، می توانند برای ثبت نام در این سامانه، اقدام نمایند.

 

مراحل و نحوه استعلام استاندارد برای استانداردهای اجباری

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه اصلی سازمان ملی استاندارد، یعنی inso.gov.ir را جست و جو کرده پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، بر روی گزینه میز خدمت، کلیک کرده و سپس، گزینه استعلام را انتخاب نمایید.

 

 

در این صفحه، بر روی گزینه استعلام استانداردهای ملی اجباری، کلیک کنید.

 

 

حال، کد امنیتی را در کادر مشخص شده، وارد کرده و دکمه بررسی را بزنید.

 

 

در آخرین مرحله از مراحل استعلام استاندارد برای استانداردهای اجباری، شماره استاندارد و نام آن را در کادر تعیین شده، وارد کرده و پس از مشخص کردن صنعت و نوع استاندارد، بر روی دکمه جستجو، کلیک نمایید.

 

 

شناسه اصالت قطعات خودرو یا همان شناسه رهگیری، یک کد 13 رقمی است که تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات خودرو، ملزم به اخذ آن می باشند. دریافت این شناسه، از طریق سامانه جامع تجارت، بخش دریافت شناسه کالا و سپس، زیر منوی دریافت شناسه اصالت، می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : شناسه اصالت قطعات خودرو

 

پیامک استعلام سازمان استاندارد

در بخش های قبل، در مورد روش های استعلام استاندارد، توضیح داده و سه روش کلی را برای انجام این استعلام، معرفی کردیم. سپس در ادامه، ضمن یک راهنمای تصویری، روش استعلام استاندارد از طریق سامانه های در نظر گرفته شده برای این امر را نیز توضیح دادیم.

جواز تاسیس، مجوز راه اندازی فعالیت های تولیدی و ایجاد کارخانه بوده که متقاضیان، برای دریافت این جواز، باید برای ثبت نام و ارائه درخواست در سایت وزارت صنعت، معدن، تجارت، اقدام نمایند.

در این بخش، قصد داریم تا به توضیح یکی دیگر از روش های استعلام استاندارد کالا، پرداخته که روش استعلام پیامکی سازمان استاندارد بوده و امکان استعلام گرفتن از وضعیت پروانه استاندارد کالاها را با استفاده از اس ام اس موبایل، برای متقاضیان، فراهم کرده است.

برای استعلام پیامکی سازمان استاندارد، کافی است تا متقاضی، شماره ده رقمی پروانه را به سرشماره 10001517، پیامک کرده تا نتیجه آخرین وضعیت استاندارد کالا و اعتبار آن، به شماره همراه وی، ارسال گردد.

جرایم کالاهای غیر استاندارد و خسارات ناشی از مصرف آن، در قانون مواد خوراکی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی در سال 1346، تعریف و تعیین و مجازات این جرایم نیز از دو تا در مواردی، پانزده سال حبس، مشخص شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

جرایم کالاهای غیر استاندارد و خسارات ناشی از مصرف آن

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استعلام استاندارد در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه استعلام استاندارد پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- روش های استعلام استاندارد چیست؟

استعلام از طریق کد USSD سامانه های استعلام و پیامک سازمان استاندارد روش های استعلام استاندارد می باشند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- استعلام استاندارد از طریق چه سامانه هایی قابل انجام است؟

استعلام استاندارد از طریق دو سامانه اطلاع رسانی در مورد شماره پروانه علامت استاندارد نشان حلال و کد شناسایی طلا و سامانه اصلی سازمان استاندارد امکان پذیر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- روش استعلام پیامکی سازمان استاندارد به چه نحو است؟

در روش استعلام پیامکی سازمان استاندارد متقاضی باید شماره ده رقمی پروانه را به سرشماره 10001517 ارسال نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه استعلام استاندارد

برای مشاوره نحوه استعلام استاندارد

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *