دسته‌بندی نشده

نمونه دادخواست حکم حضانت مادر

[ad_1]

در صورتی که پدر، شرایط لازم برای حضانت فرزند مشترک را از دست بدهد، زوجه، این امکان را داشته تا دادخواست حکم حضانت مادر را بر اساس نمونه های موجود، تنظیم کرده و با ارائه مدارک لازم، از جمله، مدارک اثبات کننده عدم صلاحیت پدر، مانند گواهی روان پزشک معالج، این دادخواست را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت و به دادگاه خانواده ارجاع نماید. 

برای مشاوره نحوه تنظیم دادخواست حکم حضانت مادر

برای مشاوره نحوه تنظیم دادخواست حکم حضانت مادر

 

قاعدتا، در زندگی مشترک، حضانت و نگه داری فرزند یا فرزندان، با هر دو پدر و مادر می باشد. با این وجود، گاه، در اثر جدایی والدین، حضانت طفل، بر عهده پدر، قرار گرفته و طرف دیگر، یعنی مادر، صرفا حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت.

اما گاهی، به دلیل وضعیت خاصی که برای پدر پیش آمده، مانند اعتیار به مواد مخدر یا الکل و یا مشکلات روانی و اخلاقی او، وی صلاحیت حضانت فرزند را از دست می دهد. در چنین وضعیتی، زوجه، می تواند با ثبت دادخواست حکم حضانت مادر، درخواست خود را برای حضانت طفل، به دادگاه، ارائه نماید که لازمه این امر، آشنایی با نحوه تنظیم این دادخواست می باشد.

لذا، در این مقاله، ابتدا، نحوه تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر، توضیح داده شده و پس از بررسی مدارک لازم و هزینه ثبت این دادخواست، در پایان، فایل pdf نمونه آن، جهت دانلود خوانندگان محترم، ارائه شده است.

نحوه تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر

یکی از دعاوی که در دادگاه های خانواده، مطرح گردیده و پرونده های طرح شده در مورد آن نیز از فراوانی زیادی نیز برخوردار می باشند، دعوای صدور حکم حضانت بوده که گاه از سوی مادر و گاه از سوی پدر طفل اقامه می گردد. چنانچه، مادر طفل، قصد اقامه این دعوا و لغو حضانت فرزند توسط پدر را داشته باشد، لازم است تا با دانلود و پر کردن فایل pdf نمونه دادخواست حکم حضانت مادر، دعوای خود را در دادگاه، طرح نماید یا اینکه تنظیم دادخواست و اقامه دعوا را به یک وکیل خانواده، واگذار کند. 

در حالتی که مادر طفل، قصد دارد تا شخصا برای طرح دعوای حضانت اقدام کرده و بنابراین، قصد داشته تا خود، امر تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر را انجام دهد، لازم است تا در تکمیل این دادخواست، مقررات مربوط به نحوه تنظیم آن و نکات مقرر در این مقررات را رعایت کند. به همین دلیل، در این بخش، نحوه تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر را توضیح داده، اما پیش از آن، به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که در آن موارد، مادر طفل می تواند برای اخذ حکم حضانت از دادگاه خانواده، اقدام نماید.

یکی از مهم ترین مواردی که در آن ، زن، حق تقدیم دادخواست حکم حضانت مادر را به دادگاه خانواده داشته، زمانی است که حضانت، به موجب قانون یا توافق والدین، بر عهده پدر بوده، اما، به دلیل اینکه پدر به درستی از فرزند مشترک، مواظبت نکرده و یا به دلایلی، دچار انحطاط اخلاقی شده و در نتیجه، سلامت جسمانی و یا تربیت طفل، به خطر افتاده است.

موارد انحطاط اخلاقی والدین که در صورت وجود آن ها، در یکی از پدر یا مادر، والد دیگر می تواند، برای ارائه دادخواست حکم حضانت و دریافت حکم آن، اقدام نماید، در ماده 1173 قانون مدنی، بدین صورت، ذکر گردیده : « 1- اعتياد زيان آور به الكل ، مواد مخدر و قمار 2- اشتهار به فساد اخلاقی و فحشاء 3- ابتلا به بيماريهای روانی با تشخيص پزشكی قانونی 4- سوء استفاده از طفل يا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی، مانند فساد و فحشاء، تكدی گری و قاچاق 5- تكرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف »

البته، این موارد، حصری نبوده و در سایر شرایطی که سلامت جسمانی و یا تربیت طفل، به دلیل عدم مواظبت پدر یا انحطاط اخلاقی وی، به خطر بیفتد نیز زن می تواند برای ارائه دادخواست حکم حضانت مادر و گرفتن حضانت فرزندان بعد از طلاق، اقدام نماید.

یکی دیگر از مواردی که مادر می تواند با تکمیل و تقدیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر، درخواست خود برای حضانت طفل را به دادگاه ارائه کند، زمانی است که مطابق قانون یا طبق توافق والدین، حضانت فرزند مشترک، بر عهده مادر قرار گرفته، اما پدر یا شخص دیگری مانند جد پدری، از تحویل طفل، خودداری می کند. در این مورد نیز مادر، می تواند برای استرداد فرزند و گرفتن حکم حضانت از دادگاه خانواده، اقدام نماید.

در هر یک از حالات فوق، در صورتی که مادر طفل، قصد داشته باشد تا با دانلود و پر کردن فایل pdf نمونه دادخواست حکم حضانت مادر، دعوای خود را در دادگاه، طرح نماید، لازم است تا نکاتی را در نحوه تنظیم این دادخواست رعایت کند که این نکات، به شرح زیر می باشند:

در قسمت خواهان، مشخصات مادر، نوشته شده و در قسمت خوانده، مشخصات پدر، درج می شود.

در بخش تعیین خواسته و بهای آن، خواسته مورد تقاضا، باید با این عبارت نوشته شود: تقاضای صدور حکم مبنی بر حضانت فرزند و تحویل وی به خواهان.

در قسمت دلایل و منضمات دادخواست، خواهان(مادر) باید، تمام اسناد و مدارکی که برای اثبات ادعای خود، مبنی بر عدم صلاحیت پدر یا حق قانونی خود برای حضانت را داشته، ذکر کند. مانند درخواست ارجاع پدر به پزشکی قانونی، جهت معاینه و تایید بیماری روانی وی.

و در نهایت، در قسمت پایانی نمونه دادخواست حکم حضانت مادر، لازم است تا شرح جامعی از موقعیت فعلی زندگی طفل و شرایط زندگی پدر و همچنین، دلایلی که به موجب آن، مادر، خود را محق برای حضانت می داند، قید گردد. به عنوان مثال، با توجه به توافق نامه طلاق توافقی، مادر، حق حضانت فرزند مشترک را داشته، اما پدر از اجرای این حق، جلوگیری می کند.

سلب حضانت و موارد آن

مدارک لازم برای دادخواست حکم حضانت مادر

چنانچه، مادر طفل، بخواهد با ارائه نمونه دادخواست حکم حضانت مادر، دعوای خود را در دادگاه خانواده، مطرح کرده و صدور حکم، مبنی بر واگذاری حضانت فرزند دختر یا پسر، به خود را خواستار گردد، لازم است تا با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست خود را ثبت کرده و پیش از آن نیز از طریق سامانه احراز هویت ثنا، برای ثبت نام و احراز هویت در این سامانه،اقدام نماید.

اما، یکی از شرایطی که برای ثبت دادخواست حکم حضانت مادر، وجود داشته، ضمیمه کردن مدارک لازم به نمونه دادخواست تقدیمی می باشد. بدون ضمیمه کردن این مدارک، یا دادخواست، به دادگاه خانواده، ارجاع نشده و یا در صورت ارجاع، دعوای حضانت به احتمال زیاد، با شکست مواجه خواهد شد. این مدارک، شامل موارد زیر بوده که بسته به مورد و وضعیت فی ما بین پدر و مادر، باید برای فراهم کردن یک یا چند مورد آنها اقدام نمود:

مدارک هویتی مادر؛ سند ازدواج؛ طلاق نامه؛ تصویر برابر اصل شده رایی که در آن، به حق حضانت مادر تصریح شده است، مانند رای طلاق توافقی؛ مدارک پزشکی دال بر بیماری روانی پدر یا اعتیاد وی؛ استشهادیه مبنی بر شهرت پدر به فساد اخلاقی و فحشا یا سوء استفاده وی از فرزند مشترک و يا اجبار طفل به فعالیت در مشاغل غیر اخلاقی و …؛ درخواست ارجاع امر به کارشناس پزشکی قانونی، جهت اظهارنظر در مورد وضعیت خاص پدر و قرار تحقیق محلی.

بیشتر بخوانید : نمونه دادخواست سلب حضانت در صورت اعتیاد پدر

 

هزینه دادخواست حکم حضانت مادر

برای اینکه دادخواست حکم حضانت مادر، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت شده و به دادگاه خانواده ارجاع شود، لازم است تا علاوه بر ضمیمه کردن مدارک لازم، هزینه های مربوط به دادخواست نیز پرداخت گردد. لذا، در این بخش، به بررسی این هزینه ها پرداخته و خواهیم گفت که ارجاع دادخواست حکم حضانت مادر و بررسی آن، توسط دادگاه، مستلزم پرداخت چه هزینه هایی می باشد.

مهم ترین هزینه ای که در رابطه با دادخواست حکم حضانت مادر، باید از سوی خواهان پرداخت شود، هزینه دادرسی است که با توجه به نرخ هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی اعلام شده از سوی قوه قضاییه و با در نظر گرفتن این نکته که دعوای حضانت، یک دعوای غیر مالی است، مبلغ 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان می باشد.

در کنار هزینه دادرسی، هزینه دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی نیز باید مورد توجه خواهان(مادر) قرار گرفته که ثبت دادخواست، مستلزم پرداخت 41 هزار تومان و ضمیمه کردن پیوست ها و مدارک، هر صفحه 4 هزار تومان است و هزینه های فرعی دیگر، مانند تایپ دادخواست و پرینت اوراق نیز باید در محاسبه هزینه دادخواست، مورد توجه قرار گیرد.

مساله مهمی که در رابطه با هزینه دادخواست حکم حضانت مادر، باید به آن توجه داشت، بحث اعسار مادر می باشد. با این توضیح که در صورتی که به دلیل عدم اشتغال مادر و وضعیت نابسامان اقتصادی وی، امکان پرداخت هزینه های دادرسی، برای او وجود نداشته باشد، وی می تواند برای ادعای اعسار و معافیت از پرداخت هزینه های دادخواست حضانت اقدام نماید.

اما، با لحاظ این نکته که اثبات اعسار در دعای خانواده، با اثبات اعسار در سایر دعاوی، تفاوت داشته و با توجه به آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده که مقرر داشته : « احراز عدم تمکن مالی اصحاب دعوی، موضوع ماده 5 قانون، به تشخیص دادگاه است و نیاز به تشریفات دادرسی و حکم اعسار ندارد. در صورت نیاز، دادگاه در وقت فوق‌ العاده، تحقیقات لازم را انجام خواهد داد. » مادر، این امکان را داشته تا با تشریفات ساده تری، اعسار خود را اثبات کرده و از پرداخت هزینه داردسی دادخواست حکم حضانت مادر، معاف گردد.

بیشتر بخوانید : دادخواست سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی

 

دانلود pdf نمونه دادخواست حکم حضانت مادر

در بخش های قبل، نحوه تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر را توضیح داده و گفتیم که به منظور ثبت این دادخواست و ارجاع آن، به دادگاه خانواده، خواهان، باید چه مدارکی را ضمیمه دادخواست خود کرده و چه میزان هزینه ای را نیز پرداخت کند.

در این بخش، قصد داریم، یک نمونه دادخواست حکم حضانت مادر یا نمونه دادخواست لغو حضانت فرزند توسط پدر را ارائه کرده تا در صورت لزوم، جهت طرح این دعوا، مورد استفاده متقاضیان، قرار گرفته و در انتها نیز فایل pdf این نمونه دادخواست را جهت دانلود خواننندگان محترم، قرار خواهیم داد.

نمونه دادخواست حکم حضانت مادر

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام، احتراما به استحضار می رساند، اینجانب، به موجب عقدنامه شماره ……………… مورخ ……………… در دفتر رسمی ازدواج شماره ……………… تهران، به عقد ازدواج دائم خوانده محترم، در آمده که حاصل زندگی مشترک ما، یک فرزند پسر 8 ساله بوده که طبق حکم قانون حضانت فرزند پسر، نگه داری او بر عهده خوانده، یعنی پدر طفل می باشد.

متاسفانه، در شش ماه اخیر، از طریق برخی از همسایگان و شکایت های متعدد آنها متوجه شده ام که خوانده، به دفعات، مواد مخدر مصرف کرده و حتی، اقدام به نگه داری و استفاده از مشروبات الکلی در منزل نیز می کند.

از آنجا که چنین وضعیتی، قطعا، مساله تربیت فرزند مشترک اینجنبان را تحت تاثیر قرار داده و آثار نامطلوبی را به همراه داشته و چه بسا که در اثر مستی های متعدد خوانده، حتی سلامت جسمانی فرزند 8 ساله بنده نیز در معرض خطر باشد، لذا، مستندا به ماده 1173 قانون مدنی، صدور حکم حضانت مادر و تحویل طفل، به اینجانب، مورد استدعا می باشد.

 

برای دانلود pdf نمونه دادخواست حکم حضانت مادر، بر روی دکمه دانلود فایل در باکس زیر، کلیک نمایید.

 

نمونه دادخواست حکم حضانت مادر




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم: 350 KB


منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حکم حضانت مادر در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست حکم حضانت مادر پاسخ دهند.

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

 

 

سوالات متداول

1- نحوه تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر به چه صورت می باشد؟

نحوه تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر بدین صورت بوده که مادر باید در قسمت خواهان و خوانده مشخصات خود و پدر طفل را نوشته و در قسمت شرح نیز دلایل عدم صلاحیت پدر برای حضانت را توضیح دهد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- مدارک لازم برای دادخواست حکم حضانت مادر چیست؟

مدارک لازم برای دادخواست حکم حضانت مادر شامل مواردی مانند مدارک هویتی مادر سند ازدواج و طلاق نامه می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- هزینه دادخواست حکم حضانت مادر چقدر است؟

مهم ترین هزینه دادخواست حکم حضانت مادر هزینه دادرسی است که با توجه به غیر مالی بودن این دعوا مبلغ 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه تنظیم دادخواست حکم حضانت مادر

برای مشاوره نحوه تنظیم دادخواست حکم حضانت مادر

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *