دسته‌بندی نشده

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱- نحوه محاسبه

[ad_1]

دارندگان وسایل نقلیه موتوری که بیمه شخص ثالث نداشته و یا در سررسید مقرر بیمه شخص ثالث خود را تمدید نکرده اند، مشمول جریمه می شوند. این جرایم معمولا هر ساله، طی طرحی که بیمه مرکزی اعلام می کند به دارندگان وسایل نقلیه بخشیده می شود که مهلت بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱، تا 30 آذر می باشد.

برای مشاوره میزان جریمه بیمه شخص ثالث

برای مشاوره میزان جریمه بیمه شخص ثالث

 

بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه خودرو و در زمره بیمه های اجباری می باشد، به نحوی که کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی موظف هستند، وسیله نقلیه خود را نزد یکی از شرکت های ارائه دهنده این نوع خدمات، بیمه کنند. این نوع بیمه خسارات جانی و مالی را در مورد شخص ثالث پوشش می دهد.

اگر شخصی دچار سانحه رانندگی شود ولی در اثر غفلت و سهل انگاری خودروی وی فاقد بیمه شخص ثالث بوده و یا مدت اعتبار آن به پایان رسیده باشد، شرکت بیمه هیچ گونه خسارتی به شخص پرداخت نخواهد کرد و وی ناچار باید خسارت شخص ثالث را، که بعضا خسارات سنگینی نیز می باشد، خود پرداخت نماید. از این رو یک جریمه دیرکرد برای بیمه گذار در نظر گرفته شده تا وی نسبت به انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث و یا تمدید آن دچار قصور نگردد.

به جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله، ابتدا به این پرسش که جریمه دیرکرد چیست؟ پاسخ داده می شود و سپس نحوه محاسبه آن و شرایط بخشش جریمه دیرکرد شخص ثالث ۱۴۰۱، نحوه حذف این جریمه و بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بیمه ایران توضیح داده خواهد شد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟

در پاسخ به این پرسش که جریمه دیر کرد بیمه شخص ثالث چیست؟  باید گفت، همه دارندگان وسیله نقلیه موتوری موظف هستند، وسیله خود را بیمه شخص ثالث کنند. این بیمه، خساراتی که ممکن است در اثر سانحه رانندگی، برای شخص ثالث رخ دهد، اعم از خسارات جانی یا مالی که به شخص ثالث وارد می شود و همینطور خسارات جانی که ممکن است برای راننده مقصر اتفاق افتد را، پوشش می دهد.

از آنجا که این بیمه بر خلاف بیمه بدنه، برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری، یک بیمه اجباری محسوب می شود، رانندگی با وسایل نقلیه ای که فاقد این پوشش بیمه ای هستند، تخلف محسوب شده و دارای مجازات می باشد. از طرفی اگر راننده ای قبلا وسیله نقلیه خود را بیمه شخص ثالث کرده، ولی مدت بیمه نامه وی به پایان رسیده و اقدام به تمدید بیمه خود نکرده باشد نیز، به موجب ماده 24 قانون بیمه شخص ثالث مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.

حتما بخوانید: خرید بیمه شخص ثالث

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در قسمت قبل به این سوال که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟ پاسخ داده شد، اکنون در این بخش، نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث و شرایط آن توضیح داده خواهد شد. پیش ازتوضیح این بخش، لازم است به این موضوع توجه شود که، هر کدام از شرکت های بیمه برای محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث روش متفاوتی دارند، از این رو ممکن است مبلغ جریمه دیرکرد هر شرکت، با شرکت دیگر متفاوت باشد.

از عوامل تعیین کننده برای محاسبه جریمه دیرکرد، می توان به نوع کاربری وسیله نقلیه، ظرفیت بار خودرو و همینطور تعداد سیلندرهای آن اشاره کرد. اما، نحوه محاسبه جریمه دیر کرد تا مدت یک سال به شکل روزانه محاسبه می شود، برای محاسبه جریمه دیرکرد، لازم است، قیمت بیمه شخص ثالث را بدون در نظر گرفتن تخفیف بیمه، بر 365 تقسیم کرد. 

استعلام بیمه شخص ثالث

 

بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث 1401

در بخش های گذشته، در خصوص اینکه جریمه دیرکرد چیست و نحوه محاسبه آن به چه صورت است صحبت شد. حال این سوال مطرح می شود که آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده می شود، یا یا شخص باید هنگام تمدید بیمه نامه تمام آن را بپردازد.

درخصوص بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث 1401 باید گفت که، ممکن است شرکت بیمه یا بیمه مرکزی هرساله به مناسبت های مختلف، طرح های بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث را برای حمایت از افراد جامعه، به جهت تورم و شرایط اقتصادی در نظر گیرد. در این طرح ها صد درصد جریمه رانندگان بخشیده خواهد شد. این بخشودگی در مورد بند ب از ماده 24 قانون بیمه شخص ثالث می باشد و رانندگانی که بیمه نامه یکساله خریداری کنند، مشمول این بخشودگی خواهند بود.

در سال ۱۴۰۱ نیز به مناسبت 13 آذر ماه، روز ملی بیمه، بیمه مرکزی با بخشودگی کلیه جرایم بیمه شخص ثالث موافقت کرده و دارندگان وسایل نقلیه موتوری، فرصت دارند تا 30 آذر ماه 1401 از این بخشودگی استفاده کنند. این بخشودگی، شامل تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی، از جمله موتورسیکلت و ماشین آلات کشاورزی نیز، می شود و تمام جرایم گذشته تا پایان آذر ماه بخشیده می شوند.

بیمه شخص ثالث چیست

 

نحوه حذف جریمه بیمه شخص ثالث

 در قسمت های گذشته، در مورد جریمه دیرکرد وسیله نقلیه، نحوه محاسبه و بخشودگی جرایمه دیرکرد سال 1401 و شرایط آن توضیح داده شد. اکنون سوال اینجاست که نحوه حذف جریمه بیمه شخص ثالث به چه صورت خواهد بود؟ قبل از هر توضیحی، ذکر این نکته لازم است که، نهایت جریمه دیرکردی که به وسیله نقلیه تعلق می گیرد، به اندازه یکسال است.

به این معنا که اگر شخصی، بیشتر از این مدت، بیمه شخص ثالث خود را تمدید نکرده باشد یا به طور کلی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، فقط جریمه همان یکسال را پرداخت می کند. مورد بعدی، اینکه اگر در زمانی که وسیله نقلیه مشمول جریمه دیرکرد است، در پارکینگ پلیس متوقف باشد، با ارائه رسید پارکینگ از پرداخت جریمه دیرکرد معاف می شود و همینطور است، اگر خودرو در زمان سررسید بیمه نامه به سرقت رفته باشد.

به غیر از موارد ذکر شده، همانطور که در بخش قبل نیز توضیح داده شد، شرکت بیمه یا بیمه مرکزی همه ساله به مناسبت هایی چون روز ملی بیمه، کلیه جرایم رانندگان دارای وسیله نقلیه موتوری زمینی را مورد بخشودگی قرار می دهد تا به این شکل از قشر آسیب پذیر جامعه در برابر شرایط نابه سامان اقتصادی حمایت کرده باشد.

جدول نرخ بیمه شخص ثالث

 

بخشش جریمه بیمه شخص ثالث بیمه ایران

در بخش های پیش، در مورد جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث، نحوه محاسبه این جرایم، بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث 1401 و نحوه حذف این جریمه توضیحاتی ارائه شد. حال سوالی که مطرح می شود این است که، آیا بخشش جریمه بیمه شخص ثالث بیمه ایران با نحوه محاسبه بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سایر شرکت های بیمه متفاوت است؟

بیمه ایران، یکی از شرکت های بیمه پرسابقه در جهت ارائه انواع خدمات بیمه ای بوده است، که همواره متقاضیان زیادی خواستار استفاده از این بیمه بوده اند. شرکت بیمه ایران نیز مانند سایر شرکت های بیمه ای و در راستای اجرای طرح های بخشودگی بیمه که هر ساله از جانب بیمه مرکزی اعلام میگردد، عمل می کند و تمام بیمه گذاران، شرکت بیمه ایران در صورت نداشتن تاخیر در تمدید بیمه شخص ثالث و داشتن جریمه دیرکرد، می توانند از این معافیت استفاده کنند، که این بخشودگی در سال 1401، تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت.

انتقال بیمه شخص ثالث

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید همچنین کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث جریمه ای است که به کلیه دارندگان وسایل نقلیه عمومی که اقدام به بیمه کردن و یا تمدید بیمه نامه خود نکرده اند تعلق می گیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال 1401 شامل بخشودگی می شود؟

بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال 1401 نیز مانند سال گذشته اعمال می شود و این بخشودگی تا پایان آذر ماه سال 1401 ادامه خواهد داشت برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بیمه ایران چگونه است؟

بیمه ایران نیز مانند سایر شرکت های بیمه بیمه گذاران خود که نست به تمدید بیمه نامه شخص ثالث اقدام نکرده اند را تا پایان آذر ماه 1401 مورد بخشودگی قرار می دهد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره میزان جریمه بیمه شخص ثالث

برای مشاوره میزان جریمه بیمه شخص ثالث

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *