دسته‌بندی نشده

برنامه هامون چک – سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی

[ad_1]

برنامه هامون چک یا اپلیکیشن سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی، برنامه ای است که متقاضیان ثبت چک الکترونیکی در سامانه چکاد، ابتدا باید، از طریق آن، نسبت به ثبت امضای الکترونیکی خود، اقدام کنند که نحوه انجام این امر، پس از نصب و دانلود اپلیکیشن و طی کردن فرآیند احراز هویت غیر حضوری می باشد.

برای مشاوره ثبت امضای الکترونیک از طریق برنامه هامون​ چک

برای مشاوره ثبت امضای الکترونیک از طریق برنامه هامون​ چک

 

یکی از ابدعات جدیدی که در حوزه چک، رخ داده است، راه اندازی زیر ساخت های لازم، برای صدور چک الکترونیکی می باشد. چک الکترونیکی، به چکی گفته می شود که تمام مراحل و فرایند صدور آن، با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، صورت می گیرد و بدین ترتیب، از جرایمی چون، سرقت چک یا مفقودی و جعل آن، جلوگیری می شود.

از آنجا که اعتبار یک چک، به امضای صادر کننده آن بوده، در فرایند و پروسه صدور چک الکترونیکی نیز این امر، مد نظر قرار داده شده و برای آن، زیر ساخت لازم یعنی، سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی یا برنامه هامون چک، طراحی و راه اندازی شده است.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، در خصوص برنامه هامون چک، نحوه دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی توضیح دهیم و نحوه ثبت امضای الکترونیکی از طریق برنامه هامون چک را بررسی کنیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

برنامه هامون چک چیست

قبل از توضیح در خصوص برنامه هامون چک یا همان سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی، ضروری است تا اندکی در خصوص چک الکترونیکی، صحبت کرده و بگوییم که این چک چیست؛ سپس، درباره برنامه هامون چک یا همان سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی، توضیح دهیم.

چک های الکترونیکی، چک هایی هستند که پیرو اجرایی کردن تبصره الحاقی ماده 1 قانون جدید صدور چک، ایجاد شده اند و بر اساس زیرساخت های طراحی شده توسط دولت، تمامی فرآیند صدور، ثبت، انتقال و تایید این چک ها، به صورت الکترونیک و از طریق سامانه چکاد، انجام می گیرد. شایان ذکر است که کارکرد این چک ها، همانند چک های کاغذی، خواهد بود.

یکی از موارد مسبب اعتبار چک، به عنوان یک سند تجاری، امضای آن است که این امر، در خصوص چک های الکترونیکی نیز، مطرح می باشد و در همین راستا، برنامه هامون چک، طراحی و راه اندازی شده است و متقاضیان صدور چک الکترونیک در سامانه چکاد، ابتدا باید، با احراز هویت در برنامه هامون چک، مجوز امضای الکترونیک را پیدا کنند.

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که برنامه هامون چک چیست؟ باید گفت، برنامه هامون چک یا سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی، اپلیکیشنی است که در راستای امکان ثبت امضای الکترونیک برای صدور چک الکترونیکی، راه اندازی شده است و در واقع، پیش نیاز صدور این نوع از چک، می باشد و بدون احراز هویت و ثبت امضا در آن، امکان صدور چک الکترونیکی در سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال بانک مرکزی)، میسر نخواهد بود.

چک الکترونیکی

نحوه دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی

همانگونه که در قسمت قبلی مقاله، توضیح دادیم، از مهم ترین پیش نیازهای مورد نیاز برای ثبت چک الکترونیکی در سامانه چکاد، آن است که متقاضی ابتدا باید، در سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی یا همان برنامک هامون چک، با احراز هویت، نسبت به ثبت امضای الکترونیک، اقدام کند که این امر، نیازمند دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی می باشد که مطابق مراحل زیر است:

 

سامانه صیاد، سامانه ای که با هدف نظارت و تدبیر بانک مرکزی برای ارائه خدمات، در خصوص ثبت، تایید، انتقال و استعلام چک های صیادی، راه اندازی شده است.

 

در ابتدا، متقاضی باید، آدرس سامانه بانک مورد نظر خود را جست و جو نماید که ما به عنوان مثال، بانک پارسیان parsian-bank.ir، را جستجو کردیم. پس از ورود به صفحه بانک پارسیان، متقاضی، ابتدا باید، گزینه بانک داری الکترونیک و سامانه های جانبی و سپس، سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی را انتخاب کند.

 

 

در این صفحه، متقاضی باید، بر روی عبارت “سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی(برنامک هامون)”، کلیک کرده تا فایل اندروید برنامه را دانلود کند.

 

 

پس از دانلود برنامه، کافی است تا متقاضی، برنامه دانلود شده در تلفن همراه خود را باز کرده و گزینه نصب را انتخاب نماید.

علاقمندان به دانلود اپلیکیشن سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی (برنامه هامون چک)، می توانند از طریق لینک زیر، اقدام کنند.

 

سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی (برنامه هامون چک)




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم: 19.1MB

 

پس از توضیح دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی، در ادامه، در خصوص نحوه ثبت امضای الکترونیکی از طریق برنامه هامون چک، توضیح خواهیم داد و خواهیم گفت که فرد، باید، چه اطلاعاتی را در برنامه، وارد نماید.

بیشتر بخوانید : سامانه چکاد بانک مرکزی

 

نحوه ثبت امضای الکترونیکی از طریق برنامه هامون چک

پس از نصب اپلیکیشن سامانه امضای الکترونیکی از طریق برنامه هامون چک، متقاضی باید، نسبت به ثبت امضای دیجیتال، از طریق برنامه سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی یا هامون چک، اقدام کند که مراحل و نحوه آن، مطابق راهنمای تصویری زیر است:

 

در ابتدا، متقاضی باید، از طریق یکی از دو شیوه فعال سازی حضوری یا غیر حضوری، برنامه را فعال کند. برای شیوه حضوری، متقاضی باید، کدی که پیش از این، در قالب یک پاکت رمز، از دفاتر پیشخوان گرفته را در بخشی که با فلش قرمز، نمایش داده شده، وارد کند و در صورت فعال سازی غیر حضوری، متقاضی باید، کد ملی و پاسخ سوال اتفاقی را در کادرهای مربوطه که با رنگ زرد، نشان داده شده وارد کرده و با انتخاب گزینه آغاز فرایند فعال سازی، به مرحله بعد برود.

 

 

در این قسمت، متقاضی باید، کد اعتبار سنجی وارد شده به تلفن همراه خود را در کادر مربوطه، وارد کند.

 

 

در این گام، متقاضی باید، گزینه انجام فرآیند احراز هویت غیر حضوری را انتخاب کند.

 

 

در این مرحله، متقاضی باید، شماره همراه و کد ملی خود را وارد کرده و به قسمت بعد برود.

 

 

در این قسمت، شخص باید، از بین گزینه های موجود، مبنی بر گواهی اشخاص حقیقی یا گواهی نمایندگان اشخاص حقوقی، یکی را انتخاب کرده و به مرحله بعد برود، ما گزینه گواهی اشخاص حقیقی را انتخاب کردیم.

 

 

در این گام، متقاضی باید، مشخصات هویتی، نظیر نام و نام خانوادگی را وارد کرده و به قسمت بعدی برود.

 

 

در این قسمت، شخص باید، اطلاعات محل سکونت خود را وارد کرده و به مرحله بعدی برود.

 

 

در این گام، متقاضی باید، یک ویدئوی 5 ثانیه ای، جهت تطبیق چهره او با تصویر کارت ملی اش، در سامانه، بارگذاری کند.

 

 

در صورت موفقیت آمیز بودن بارگذاری و فرآیند تطبیق، فرد با پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن پردازش چهره، مواجه خواهد شد.

 

 

در این گام، متقاضی، به درگاه پرداخت هدایت می شود و از آنجا که در این مرحله، علاوه بر پرداخت تعرفه گواهی، از طریق سامانه مانا، تطبیق شماره حساب و شماره ملی نیز انجام می گردد، فرد باید، اقدام به پرداخت تعرفه، از کارت به نام خود کند.

 

 

در این مرحله، پیغام موفقیت آمیز بودن پرداخت، به فرد، نمایش داده خواهد شد و متقاضی باید، گزینه بازگشت به اپلیکیشن را انتخاب کند.

 

 

در نهایت، چنانچه فرد، تمامی مراحل را به درستی طی کرده باشد، باید، عنوان گواهی را انتخاب کرده و رمز دسترسی به گواهی را تعیین کند تا یک رمز فعال سازی، به وی، ارسال گردد که با وارد کردن آن کد و انتخاب گزینه تایید، گواهی نماد، برای فرد، در اپلیکیشن هامون، صادر خواهد شد.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت امضای الکترونیک از طریق برنامه هامون​ چک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت امضای الکترونیک از طریق برنامه هامون​ چک پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- برنامه هامون چک چیست؟

برنامه هامون چک یا اپلیکیشن سامانه امضای دیجیتال نماد بانک مرکزی برنامه ای بوده که برای ثبت امضای الکترونیکی در راستای امکان ثبت چک الکترونیکی در سامانه چکاد راه اندازی شده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه ثبت امضای دیجیتال در برنامه هامون چک چگونه است؟

نحوه ثبت امضای دیجیتال در برنامه هامون چک بدین صورت است که ابتدا متقاضی باید اپلیکیشن هامون چک را نصب و دانلود کرده و سپس فرآیند احراز هویت غیر حضوری را طی کند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- آیا فرآیند ثبت امضای دیجیتال در برنامه هامون چک نیازمند پرداخت هزینه است؟

بله ثبت امضای دیجیتال در این برنامه نیازمند پرداخت هزینه آن با کارتی که به نام خود فرد بوده می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره ثبت امضای الکترونیک از طریق برنامه هامون​ چک

برای مشاوره ثبت امضای الکترونیک از طریق برنامه هامون​ چک

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *