دسته‌بندی نشده

استعلام محچک بانک مرکزی – نحوه پیگیری با کد ملی

[ad_1]

استعلام محچک بانک مرکزی، به معنی استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی بوده که از طریق سامانه ای با همین نام، انجام می گیرد. به منظور ورود به سایت سامانه استعلام محچک و پیگیری آن با کد ملی، کاربران باید به درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی، وارد شده و پس از احراز هویت، از قسمت استعلام محچک، اقدام نمایند.

برای مشاوره استعلام محچک

برای مشاوره استعلام محچک

 

بانک مرکزی، همگام با سایر بخش های دولتی، در سال های اخیر، کوشیده تا خدمات خود را هر چه بیشتر از حالت حضوری، خارج کرده و از طریق سامانه ها و سایت های اینترنتی، به شکل غیر حضوری و الکترونیکی، به متقاضیان، ارائه کند.

یکی از این خدمات، استعلام محچک یا همان استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی بوده که در حال حاضر، از طریق سامانه استعلام محچک  بانک مرکزی و به عنوان بخشی از سایت درگاه خدمات الکترونیکی این بانک، به کابران ارائه شده که استفاده از این خدمت کاربردی، مستلزم آشنایی با سامانه مزبور و نحوه کار با آن می باشد.

لذا، در این مقاله، پس از معرفی سامانه استعلام محچک، نحوه ورود به سایت آن و ثبت نام در این سامانه را توضیح داده و در پایان نیز ضمن یک راهنمای تصویری، نحوه استعلام محچک و پیگیری آن با کد ملی، از طریق سامانه مزبور را بررسی خواهیم کرد. 

معرفی سامانه استعلام محچک بانک مرکزی

با اینترنتی شدن امور و به ویژه خدمات بخش دولتی و راه اندازی سامانه هایی مانند سامانه جامع تجارت ایران،  بانک مرکزی نیز با تاسیس و راه اندازی درگاه خدمات الکترونیکی این بانک، کوشیده است تا برخی از خدمات خود را به شکل الکترونیکی، به متقاضیان این خدمات، ارائه کرده که از جمله آن ها، می توان به استعلام محچک بانک مرکزی، اشاره نمود. اما، پیش از آنکه به معرفی سامانه استعلام محچک پرداخته و نحوه ورود به سایت آن و استعلام محچک و پیگیری آن با کد ملی از طریق این سامانه را توضیح دهیم، لازم است تا به بررسی مفهوم محچک و استعلام آن، بپردازیم.

سامانه محچک، برای نخستین مرتبه، در ماده 5 مکرر قانون صدور چک، مورد پیش بینی قانون گذار، قرار گرفت. به موجب این ماده: « بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک، در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه، مراتب را به صورت برخط به تمام بانک ‌ها و موسسات اعتباری اطلاع می‌ دهد.

پس از گذشت بیست و چهار ساعت، کلیه بانک‌ ها و موسسات اعتباری، حسب مورد مکلفند تا هنگام رفع سوء اثر چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال نمایند: … ب – مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ ها و کارت‌ های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان، نزد بانک یا موسسه اعتباری دارد، به میزان کسری مبلغ چک، به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی؛ … »

با توجه به این ماده، در حال حاضر، اگر شخصی، اقدام به صدور چک کرده و این چک، برگشت بخورد، با اعلام بانک مرکزی و ارسال اطلاعات صاحب حساب به سامانه محچک، کلیه بانک های کشور، موظف هستند تا میزان وجه چک برگشتی، کلیه حساب های صادرکننده چک را مسدود کنند.

بنابراین، سامانه محچک، سامانه ای است که از طریق آن، مسدودی حساب چک برگشتی، در رابطه با کلیه حساب های بانکی صادرکننده چک برگشتی، اطلاع رسانی شده و توسط تمامی بانک ها و موسسات مالی کشور، این مسدودسازی انجام می گیرد. لازم به ذکر است که این بخش از سامانه محچک، صرفا در اختیار بانک ها و موسسات مالی اعتباری می باشد.

حال، در صورتی که افراد عادی که خارج از سیستم بانکی کشور بوده، بخواهند برای استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی صیادی که در سامانه محچک انجام گرفته، اقدام کنند، لازم است تا با ورود به سایت سامانه استعلام محچک، برای این امر اقدام کنند که به این فرآیند، استعلام محچک گفته می شود.

سامانه استعلام محچک بانک مرکزی، در واقع بخشی از سایت درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی بوده که در آدرس اینترنتی my.cbi.ir به متقاضیان، ارائه خدمات کرده و ورود به سایت آن، نیازمند احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که در بخش های بعد، به توضیح مراحل انجام آن می پردازیم.

لازم به ذکر است که تا پیش از راه اندازی سامانه استعلام محچک بانک مرکزی، یک سامانه نیز تحت عنوان سامانه محچک، به عنوان بخشی از سایت بانک مرکزی، وجود داشت که هم اکنون نیز این سامانه، در دسترس بوده و کاربران می توانند با ورود به سایت بانک مرکزی، به آدرس cbi.ir و سپس، بخش گزینه ( استعلام مبالغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی) برای و پیگیری محچک با کد ملی اقدام نمایند.

سامانه محچک

ورود به سامانه استعلام محچک بانک مرکزی

کاربرانی که قصد داشته تا برای استعلام محچک و مبالغ مسدود شده حسابهای چک صیادی که برگشت خورده، اقدام کرده یا از دیگر خدمات درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی، استفاده نمایند، ابتدا، لازم است تا برای ورود به سایت سامانه استعلام محچک و پیگیری آن با کد ملی اقدام کنند. از آنجا که ورود به سایت این سامانه، دارای مراحل و ترتیب خاصی بوده، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا ضمن یک راهنمای تصویری، به توضیح مراحل نحوه ورود به سامانه استعلام محچک بانک مرکزی بپردازیم.

به منظور ورود به سامانه استعلام محچک بانک مرکزی، مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه استعلام محچک یا همان درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی، یعنی my.cbi.ir را در آن، جست و جو نمایید. پس از ورود به صفحه اصلی سایت بانک مرکزی، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، برای ورود به سامانه استعلام محچک، بر روی گزینه (ورود کاربر حقیقی) کلیک نمایید. البته، در صورتی که به عنوان نماینده شخص حقوقی قصد داشته تا برای استعلام محچک اقدام کنید، گزینه (ورود کاربر حقوقی) را انتخاب نمایید.

 

 

به این ترتیب، می توانید با ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، برای انجام مراحل ثبت نام و سپس، ورود به سامانه استعلام محچک بانک مرکزی، اقدام کرده که ما در بخش بعد، تحت عنوان نحوه ثبت نام در سامانه استعلام محچک، به توضیح مراحل انجام آن، می پردازیم.

بیشتر بخوانید : رفع مسدودی حساب بانکی

 

نحوه ثبت نام در سامانه استعلام محچک

ورود به سایت سامانه استعلام محچک بانک مرکزی، همانند سامانه صیاد، به منظور استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی صیادی و پیگیری آن با کد ملی، مستلزم آن است که متقاضیان، ابتدا برای ثبت نام در این سامانه و احراز هویت در سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اقدام نمایند. لذا در ادامه، به توضیح نحوه ثبت نام در سامانه استعلام محچک، می پردازیم.

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه استعلام محچک یا همان درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی، یعنی my.cbi.ir را جست و جو کرده و سپس، گزینه (ورود کاربر حقیقی) را انتخاب نمایید.

 

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، سامانه، شما را به طور خودکار به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هدایت می کند. اکنون، به منظور احراز هویت و ثبت نام در سامانه استعلام محچک بانک مرکزی، شماره همراهی که به نام کد ملی شما ثبت شده را در کادر اول، وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر دوم، بر روی دکمه (ارسال کد فعالسازی) کلیک کنید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت نام در سایت استعلام محچک بانک مرکزی، یک کد فعالسازی، به شماره همراه شما ارسال گردیده که پس از وارد کردن این کد، مجددا به طور خودکار، وارد سامانه استعلام محچک یا سایت درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی، شده و به این ترتیب، مراحل ثبت نام شما به اتمام می رسد. 

بیشتر بخوانید : برداشت پول از حساب مسدود شده

 

نحوه استعلام محچک از طریق سامانه استعلام محچک

اشخاصی که قصد استعلام محچک و پیگیری آن با کد ملی را داشته، پس از ثبت نام و ورود به سایت سامانه مزبور، می توانند به ترتیب زیر، برای استعلام محچک اقدام نمایند.

پس از ثبت نام، احراز هویت و ورود به سامانه استعلام محچک بانک مرکزی، به آدرس اینترنتی my.cbi.ir، از منوی سمت راست، بر روی گزینه استعلام محچک کلیک نمایید. به این ترتیب، در صورتی که حساب های چک برگشتی صیادی شما، از طریق سامانه محچک مسدود شده باشد، از این بخش می توانید لیست حساب های مسدود شده خود را ملاحظه کنید.

 

 

لازم به ذکر است که تا پیش از راه اندازی سامانه استعلام محچک، استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی صیادی، ازطریق بخش دیگری از سایت بانک مرکزی، انجام می گرفت که در حال حاضر نیز این سامانه، فعال می باشد. بنابراین، در ادامه، نحوه استعلام محچک، از طریق این سامانه را توضیح خواهیم داد.

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سایت بانک مرکزی، یعنی www.cbi.ir را جست و جو نموده تا وارد صفحه اصلی سایت شوید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه استعلام محچک، صفحه را به پایین کشیده و در انتهای صفحه، گزینه ( استعلام مبالغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی) را کلیک کنید.

 

 

در این صفحه، می توانید با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی صاحب حساب یا امضاکننده و یا ذینفع و شماره همراه وی، برای استعلام محچک اقدام نمایید.

 

 

بانک مرکزی، در کنار استعلام محچک، این امکان را نیز برای متقاضیان، فراهم کرده تا برای استعلام چک های برگشتی خود نیز اقدام نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 

استعلام محچک با کد ملی

در بخش های قبل، به معرفی سامانه استعلام محچک بانک مرکزی پرداخته و گفتیم که برای ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن، متقاضیان باید به آدرس my.cbi.ir یا همان درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی، مراجعه کرده و با انجام مراحل احراز هویت، برای استعلام محچک اقدام کنند.

اما، یکی از سوالات مطرح شده در رابطه با این سامانه، این مساله بوده که استعلام محچک با کد ملی، به چه صورت می باشد؟ در پاسخ باید گفت، در حال حاضر، استعلام محچک با کد ملی، از طریق آدرس my.cbi.ir، امکان پذیر نبوده و کاربران، صرفا می توانند با مراجعه به سایت بانک مرکزی و سپس، گزینه (استعلام مبالغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی)، برای این استعلام اقدام نمایند.

استعلام چک برگشتی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام محچک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام محچک پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سامانه استعلام محچک چه سایتی است؟

سامانه استعلام محچک در واقع بخشی از سایت درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی بوده که در آدرس اینترنتی my.cbi.ir به متقاضیان ارائه خدمات می کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه ثبت نام در سامانه استعلام محچک به چه صورت می باشد؟

نحوه ثبت نام در سامانه استعلام محچک بدین صورت بوده که متقاضی باید وارد درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی شده و پس از احراز هویت ثبت نام وی انجام می گیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.​

3- نحوه استعلام محچک از طریق سامانه استعلام محچک به چه صورت است؟

نحوه استعلام محچک از طریق سامانه استعلام محچک پس از ورود به درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی بخش استعلام محچک می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.​

برای مشاوره استعلام محچک

برای مشاوره استعلام محچک

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *