دسته‌بندی نشده

استرداد جهیزیه در طلاق توافقی – شرایط

[ad_1]

در خصوص استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، عموما ضمن توافقات این طلاق، توسط زوجین، تعیین تکلیف می شود و زن، بدون نیاز به ثبت دادخواست، جهیزیه خود را مسترد می کند اما، در صورت عدم تعیین تکلیف، نحوه و شرایط استرداد، با ثبت دادخواست استرداد جهیزیه و پس از صدور حکم دادگاه خواهد بود.

برای مشاوره شرایط و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

برای مشاوره شرایط و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

 

با توجه به اینکه وظیفه تهیه وسایل منزل یا همان جهیزیه، از وظایف مرد است و قانون گذار، آن را از مصادیق نفقه، که مرد موظف به تامین و پرداخت آن است، بر شمرده، چنانچه زنان، بر حسب عرف و رسوم منطقه خود، اقدام به تهیه جهیزیه و بردن آن، به منزل مشترک کنند، می توانند هر زمان که بخواهند، آن را مسترد کرده و در چنین شرایطی، وظیفه مرد خواهد بود که مجددا به تامین وسایل بپردازد و مادامی که وسایل را تهیه نکرده، زن موظف به تمکین از وی نمی باشد.

عموما، بحث استرداد جهیزیه، در زمان اختلافات و به ویژه، هنگامی که زوجین، قصد متارکه از یکدیگر را دارند، مطرح می شود. یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که در آن، زوجین، با توافق و با مصالحه بر سر مواردی نظیر نفقه، مهریه و جهیزیه، اقدام به متارکه می نمایند. با توجه به روند طلاق توافقی و ماهیت آن، بحث استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، شرایط و نحوه و مراحل مخصوص به خود را داشته و صرفا با رعایت این تشریفات و مراحل، قابل انجام خواهد بود.

از این رو، در مقاله حاضر قصد داریم تا شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی و نحوه و مراحل آن را بررسی کرده و پس از ذکر مدارک مورد نیاز برای انجام این امر، هزینه استرداد جهیزیه در این نوع از طلاق را بگوییم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع، می توانند در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، کاملا بسته به این است که زوجین، در خصوص مالکیت و استرداد جهیزیه، ضمن توافقات طلاق توافقی، تعیین تکلیف نموده باشند یا خیر. لذا، در ادامه، شرایط استرداد جهیزیه در صورت تعیین تکلیف پیرامون مالکیت و استرداد جهیزیه، ضمن توافقات طلاق توافقی، یا عدم تعیین تکلیف در خصوص آن را توضیح خواهیم داد که به شرح زیر می باشد:

شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، در صورت تعیین تکلیف پیرامون جهیزیه، در توافقات طلاق

 

در این صورت، نیاز به وجود شرایط خاصی برای استرداد جهیزیه، نیست و زوجه با هماهنگی قبلی با زوج، می تواند برای مسترد کردن جهیزیه خود اقدام کند؛ فقط کافی است تا زوجه، قبل از رجوع به منزل مشترک، برای مسترد کردن جهیزیه، در خصوص ساعت و روز انجام این امر، هماهنگی های لازم را با همسر سابق خود، به عمل آورده باشد.

 

شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، در صورت عدم تعیین تکلیف، پیرامون جهیزیه، در توافقات طلاق

 

در چنین حالتی یا در شرایطی که علی رغم وجود توافق، ضمن توافقات طلاق توافقی، زوجه از استرداد جهیزیه، امتناع می کند، زوجه باید، اهلیت قانونی، برای ثبت دادخواست استرداد جهیزیه را داشته باشد و بتواند، مالکیت خود را بر جهیزیه مورد ادعا که قصد مسترد کردن آن را دارد، اثبات کند و همچنین، زوجه باید، بتواند، مدارک لازم برای استرداد جهیزیه را ارائه کرده و هزینه های انجام این امر را پرداخت نماید که در ادامه در خصوص مدارک و هزینه ها، به تفصیل، توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید: استرداد جهیزیه و روش های آن

مراحل و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

مراحل و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی نیز همانند شرایط آن که در قسمت قبلی مقاله، به توضیح آن ها پرداختیم، کاملا بستگی به این امر دارد که زوجین، توانسته اند در خصوص جهیزیه، ضمن توافقات طلاق توافقی، مصالحه و تعیین تکلیف نمایند یا خیر که در ادامه، ما، مراحل و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی را در هر دوی این حالت ها، مورد بررسی قرار خواهیم داد که به شرح زیر می باشد:

نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، در صورت تعیین تکلیف پیرامون جهیزیه، در توافقات طلاق:

 

هماهنگی در خصوص روز و ساعت استرداد جهیزیه با زوج.

مراجعه به منزل مشترک یا محلی که جهیزیه در آن قرار دارد، در وقت و ساعت مورد توافق.

 

نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، در صورت عدم تعیین تکلیف پیرامون جهیزیه، در توافقات طلاق:

 

ثبت نام در سامانه ثنا و انجام احراز هویت ثنا، برای دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا که انجام آن، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجعه به آدرس اینترنتی sana.adliran.ir امکان پذیر می باشد.

تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه و ذخیره فایل تایپی آن، بر روی یک حافظه، نظیر رم، سی دی یا حافظه تلفن.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست استرداد جهیزیه، برای ارسال به دادگاه.

شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده استرداد جهیزیه و ارائه مدارکی که مثبت مالکیت زن، بر جهیزیه می باشد که این مدارک، می توانند، شامل لیست سیاهه جهیزیه امضا شده توسط زوج یا شهود باشد یا حتی، توافقات امضا شده طلاق توافقی که در دفاتر اسناد رسمی یا به صورت عادی تنظیم شده و مرد، مالکیت زن بر جهیزیه را پذیرفته و به او، حق مسترد کردن آن ها را داده است.

مراجعه به اجرای احکام شعبه صادر کننده رای استرداد جهیزیه و درخواست صدور اجرائیه رای صادره، همچنین، درخواست صدور دستور همراهی مامور، هنگام استرداد جهیزیه.

مراجعه به محل قرار گرفتن جهیزیه، پس از صدور اجرائیه، به همراه مامور و مسترد کردن هر آنچه به موجب حکم دادگاه، مالکیت زن بر آن ها، پذیرفته شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کند.

حتما بخوانید: استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن

 

مدارک لازم برای استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

چنانچه زوجه، به علت عدم تعیین تکلیف و عدم مصالحه در توافق نامه طلاق توافقی، در خصوص مالکیت بر جهیزیه و استرداد آن، قصد داشته باشد تا به صورت قانونی و با طی کردن مراحلی نظیر ثبت دادخواست، اقدام به مسترد کردن جهاز خود کند، باید از مدارک لازم برای این امر، برخوردار باشد. مدارک لازم برای استرداد جهیزیه در طلاق توافقی عبارتند از:

نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری سامانه ثنا.

فایل تایپی دادخواست تنظیم شده برای استرداد جهیزیه.

مدارک مثبت پرداخت هزینه های مربوط به استرداد جهیزیه.

طلاق نامه، شناسنامه و مدارک هویتی.

مدارک مثبت مالکیت زن بر جهیزیه و برحق بودن او، برای استرداد جهیزیه که می تواند شامل سیاهه جهیزیه یا شهادت شهود یا حتی توافق نامه طلاق توافقی باشد که زوج، ضمن آن، مالکیت زن بر جهیزیه را پذیرفته و حق استرداد جهیزیه را به او داده است.

دادخواست استرداد جهیزیه قبل از طلاق

 

هزینه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

پس از توضیح در این باره که شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی بر اساس قانون استرداد جهیزیه چیست و مراحل و نحوه آن، به چه صورت می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا پیرامون هزینه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، با در نظر گرفتن دو فرض توافق و مصالحه زوجین، در خصوص مالکیت و استرداد جهیزیه، ضمن توافقات طلاق توافقی یا عدم توافق و مصالحه در این خصوص، صحبت کنیم که به شرح زیر می باشد:

هزینه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، در صورت تعیین تکلیف پیرامون جهیزیه، در توافقات طلاق:

 

در این شرایط، نیاز به پرداخت هزینه بخصوصی نیست و تنها هزینه قابل پرداخت، هزینه مربوط به حمل و نقل جهیزیه، از منزل همسر سابق، به مکان جدیدی است که زوجه قصد دارد، جهیزیه را به آنجا، منتقل کند که مسافت، میزان جهیزیه و نوع حمل و نقل انتخابی، بر این امر، تاثیر خوهد گذاشت.

 

هزینه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی، در صورت عدم تعیین تکلیف پیرامون جهیزیه، در توافقات طلاق:

 

در این شرایط، هزینه ها، به دو دسته هزینه، تقسیم بندی می شوند؛ هزینه های از زمان اقدام برای ثبت دادخواست تا زمان صدور حکم و هزینه های مربوط به بعد از صدور حکم و زمان صدور اجرائیه که در زیر، به تفکیک، هر یک از این دسته ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

هزینه های از زمان اقدام برای ثبت دادخواست تا زمان صدور حکم: 

هزینه ثبت نام در سامانه ثنا که در صورت انجام این امر به صورت اینترنتی، مبلغی در حدود 9 هزار تومان و در صورت مراجعه حضوری، مبلغی در حدود 13 تا 15 هزار تومان می باشد.

هزینه ثبت و تایپ دادخواست که بر اساس تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تعیین خواهد شد و به طور میانگین، در حدود 50 هزار تومان خواهد بود و هزینه هر برگ دادخواست که مبلغی در حدود 4 هزار تومان می باشد.

 هزینه دادرسی استرداد جهیزیه که بسته به مبلغی که زن، جهیزیه خود را به آن، مقوم کرده است، متفاوت خواهد بود. به طور کلی، قاعده هزینه دادرسی در دعاوی مالی، بدین صورت است که؛ دو و نیم درصد ارزش خواسته، در مرحله بدوی و با خواسته تا مبلغ 20 میلیون تومان و سه و نیم درصد ارزش خواسته، در مرحله بدوی و با خواسته بیش از 20 میلیون تومان و چهار و نیم درصد ارزش محکوم به، در مرحله تجدید نظر، به عنوان هزینه دادرسی، لحاظ خواهد شد.

 

هزینه های مربوط به بعد از صدور حکم و زمان صدور اجرائیه :

که این هزینه، شامل هزینه صدور اجرائیه و ارائه خدمات مربوط به اجرای حکم است و شامل هزینه نیم عشر دولتی می شود و مقصود از آن، یک بیستم ارزش خواسته، یعنی، یک بیستم مبلغی است که زوجه، جهیزیه خود را به آن، مقوم کرده است.

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- نحوه و مراحل استرداد جهیزیه در طلاق توافقی چگونه است؟

نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی در صورت توافق و مصالحه زوجین در این باره بدون نیاز به ثبت دادخواست و صرف اقدام زوجه برای استرداد خواهد بود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- مدارک لازم برای استرداد جهیزیه در طلاق توافقی چیست؟

مدارک لازم برای استرداد جهیزیه در طلاق توافقی در صورتی که زوجه در این خصوص اقدام قانونی نماید مدارک مثبت مالکیت بر جهاز نظیر سیاهه و همچنین مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست خواهد بود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- هزینه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی در صورت اقدام قانونی به علت عدم توافق زوجین در خصوص جهیزیه شامل هزینه دادرسی ثبت دادخواست و هزینه نیم عشر دولتی اجرائیه حکم استرداد جهیزیه می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره شرایط و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

برای مشاوره شرایط و نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *