دسته‌بندی نشده

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر

[ad_1]

ازدواج بدون اجازه پدر یا جد پدری، منوط بر وجود شرایطی همچون، باکره نبودن دختر یا گرفتن اجازه ازدواج از دادگاه، توسط دختر باکره می باشد و مراحل اخذ این اجازه، با ثبت دادخواست آن، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پس از معرفی خواستگار، به دادگاه می باشد. نکته مهم اینکه قانون گذار، کسب اجازه از دادگاه برای ازدواج دختر باکره را، در صورت مخالفت پدر یا جد پدری، ضروری می داند و آن را محدود به سن خاصی نکرده است.

برای مشاوره ازدواج بدون اجازه پدر

برای مشاوره ازدواج بدون اجازه پدر

 

قانون گذار، در قانون مدنی، عقد ازدواج را پیش بینی کرده و قواعد تشریفات آن را نیز ذکر نموده است و به جهت رعایت مصلحت دختران، برای انعقاد این عقد، در خصوص آن ها، شرایط بسیار ویژه ای را در نظر گرفته است تا در حد امکان، از آسیب های ناشی از ازدواج نادرست، برای آن ها، بکاهد.

ازجمله این شرایط، ضرورت وجود اذن پدر برای ازدواج دختر باکره می باشد. به طوری که ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر، از منظر قانون گذار، غیر نافذ بوده و در صورت عدم اجازه پدر یا جد پدری، باطل خواهد شد مگر اینکه شرایط ویژه ای وجود داشته باشد تا دختر باکره بتواند، بدون اجازه پدر ازدواج کند.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که ازدواج بدون اجازه پدر امکان دارد یا خیر و شرایط و مراحل و نحوه آن، در صورت امکان پذیر بودن، چیست؛ سپس، در خصوص راه حل ازدواج بدون اجازه پدر و شرایط سنی این مساله صحبت کرده، همچنین، بگوییم که ازدواج دختران بالای 30 سال، بدون داشتن اذن پدر چگونه خواهد بود و به این پرسش نیز پاسخ دهیم که آیا انجام عقد نکاح بدون اذن پدر جرم است یا خیر؟

آیا ازدواج بدون اجازه پدر امکان پذیر است

یکی از پرسش های رایج دختران و والدین آن ها، این است که آیا ازدواج بدون اجازه پدر امکان پذیر است یا خیر و اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است؟ قانون گذار، تحت چه شرایطی، وجود اذن پدر برای ازدواج دختر را ضروری و لازم نمی داند؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، به پرسش های ذکر شده، پاسخ دهیم و امکان یا عدم امکان این امر را بررسی کنیم. برای پاسخ به پرسش های مذکور، باید، به مواد 1043 و 1044 اصلاحی 1370 قانون مدنی، مراجعه کرد، این مواد، به ترتیب، مقرر می دارند:

 

“نکاح دختر باکره، اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری، بدون علت موجه، از دادن ازدواج، مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن ها قرار داده شده است، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج، اقدام نماید.”

“در صورتی که پدر یا جد پدری، در محل حاضر نباشند و استیذان از آن ها نیز عادتا غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می تواند اقدام به ازدواج نماید. تبصره: ثبت این ازدواج در دفترخانه، منوط به احراز موارد فوق، در دادگاه مدنی خاص می باشد.”

بر اساس این دو ماده، می توان گفت، ازدواج دختر بدون اذن پدر، تنها در شرایطی امکان دارد که یا دختر، باکره نباشد یا در صورت باکره بودن، پدر و جد پدری او، حاضر نباشند و کسب اجازه از آن ها نیز ممکن نباشد و دختر هم به ازدواج، احتیاج داشته باشد یا در صورت حضور، بدون اینکه بتوانند، دلیل موجهی ارائه کنند، از دادن اذن و اجازه به دختر برای ازدواج، خودداری نمایند.

حتما بخوانید: رضایت پدر برای ازدواج دختر

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر

همانطور که توضیح دادیم،  اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است اما زدواج بدون اجازه پدر نیز، امکان پذیر است، منوط بر اینکه، شرایط انجام این امر، وجود داشته باشد. لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره شرایط ازدواج بدون اذن پدر، از منظر قانون مدنی و با کمک مواد 1043 و 1044 این قانون، صحبت کنیم. مستفاد از مواد مذکور، شرایط ازدواج بدون اجازه پدر یا جد پدری، که وجود یکی از آن ها کافی است،عبارتند از: 

دختر، باکره نباشد.

پدر و جد پدری دختر باکره، هر دو فوت کرده باشند.

پدر یا جد پدری دختر باکره، در زمان ازدواج، حاضر نباشند و کسب اجازه از آن ها نیز ممکن نباشد.

پدر یا جد پدری دختر باکره، بدون داشتن عذری موجه، از دادن اذن به دختر، برای ازدواج دائم یا صیغه (همان عقد موقت) با خواستگارش، خودداری کنند.

شایان ذکر است که ازدواج اول، دوم و… دختر ملاک نیست و چنانچه دختر، حتی پس از ازدواج و طلاق، همچنان باکره باشد، به اذن پدر یا جد پدری خود برای ازدواج دائم یا موقت، نیاز دارد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط صیغه یا ازدواج موقت بدون اجازه و اذن پدر و جد پدری، می توانند، مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید مقاله، با همین عنوان آمده است را مطالعه نمایند.

حتما بخوانید: شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

 

مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که با وجود اینکه اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است، در صورتی که پدر یا جد پدری، بدون عذری موجه، از دادن اذن برای ازدواج دختر باکره، خودداری کنند یا در محل، حاضر نباشند و کسب اجازه از آن ها نیز ممکن نباشد، او می تواند، با گرفتن اذن از دادگاه، علی رغم باکره بودن، بدون اذن پدر یا جد پدری، با خواستگار مورد نظر خود، ازدواج کند.

از آنجا که این امر، یعنی گرفتن حکم دادگاه، برای ازدواج بدون اذن پدر، نیازمند طی کردن مراحل و نحوه انجام مخصوص این امر است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر، صحبت کنیم که مطابق شرح زیر است:

در ابتدا، دختر باید، اقدام به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا و سپس، احراز هویت ثنا نموده که این امر یا با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا با مراجعه به آدرس sana.adliran.ir میسر و ممکن است.

سپس، دختر باید، دادخواست اجازه ازدواج از دادگاه را با کمک وکیل یا مشاور حقوقی یا نمونه دادخواست های موجود در اینترنت، تنظیم کرده و فایل آن را تحویل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دهد تا آن را ثبت و به دادگاه صالح برای این امر، ارسال کنند.

در مرحله آخر، دختر باید، بعد از دریافت پیامک ابلاغیه سامانه ثنا، در جلسه رسیدگی به پرونده درخواست اجازه ازدواج خود، شرکت کرده و خواستگار خود و میزان مهر تعیین شده را نیز به دادگاه معرفی و اعلام کند و اثبات نماید که خواستگار، از نظر مالی، اجتماعی و اخلاقی، هم کفو او است و پدر یا جد پدری، بدون عذری موجه، از دادن اذن ازدواج، مضایقه می کنند.

در نهایت، دادگاه، پدر یا جد پدری را فرا می خواند و در صورتی که پدر یا جد پدری، بدون عذری موجه، حاضر نشوند یا در صورت حضور، نتوانند اثبات کنند که با دلیلی موجه، از دادن اذن ازدواج به دختر باکره، خودداری می نمایند، دادگاه، حکم اجازه ازدواج را صادر خواهد کرد و دختر می تواند، با در دست داشتن حکم دادگاه، همراه خواستگار خود و شهود عقد نکاح، به دفترخانه، مراجعه کرده و اقدام به ازدواج کند.

حتما بخوانید: اجازه جد پدری برای ازدواج دختر

 

راه حل ازدواج بدون اجازه پدر

با وجود اینکه قانون گذار، اذن پدر برای ازدواج دختران باکره را ضروری دانسته، اما، شرایط و را ه حل هایی را نیز پیش بینی کرده تا دختران باکره، با استفاده از آن ها، بتوانند، بدون نیاز به اجازه پدر، اقدام به نکاح دائم یا موقت، نمایند. راه حل های ازدواج بدون اجازه پدر، به شرح زیر هستند:

به عنوان اولین راه حل برای ازدواج بدون اذن پدر، چنانچه پدری، بدون عذری موجه، از دادن اذن ازدواج به دختر باکره خود، خودداری کند، دختر می تواند، به جد پدری، برای گرفتن اذن ازدواج، مراجعه کند.

راه حل دوم برای ازدواج بدون اجازه پدر، این است که دختر باید، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست اجازه ازدواج را به دادگاه صالح که دادگاه مدنی خاص است، ارسال نماید و با معرفی خواستگار خود به دادگاه و اثبات اینکه پدر، بدون عذر موجه، از دادن اذن ازدواج، خودداری می کند، از دادگاه، اجازه ازدواج، دریافت کرده و با حکم دادگاه، به دفترخانه، برود و اقدام به انعقاد عقد نکاح و ثبت آن نماید.

نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

 

اجازه پدر برای ازدواج دختر تا چه سنی مورد نیاز می باشد

پس از بررسی راه حل های ازدواج بدون اجازه پدر، در این بخش از مقاله، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که اجازه پدر، برای ازدواج دختر باکره، تا چه سنی مورد نیاز می باشد؟ و بگوییم که آیا قانون گذار، سن بخصوصی را در لزوم وجود اذن پدر برای ازدواج دختر باکره، در نظر گرفته است یا خیر؟

در پاسخ به پرسش فوق الذکر، مبنی بر اینکه آیا قانون گذار، سن بخصوصی را در لزوم وجود اذن پدر برای ازدواج دختر با کره، در نظر گرفته است؟ باید گفت، خیر، قانون گذار، در قانون مدنی و در مواد 1043 و 1044 خود که درباره ضرورت لزوم اجازه و اذن پدر دختر باکره، برای ازدواج او، تعیین تکلیف می کند، به هیچ وجه، سن خاصی را مطرح نکرده و بنابراین، اجازه پدر برای عقد نکاح دختر باکره، محدود به سن مشخصی نمی شود.

به عبارتی، مادامی که دختر، باکره است، ولو اینکه پیش از این ازدواج کرده باشد و مادامی که پدر یا جد پدری او، در قید حیات باشند و با دلیلی موجه، از دادن اذن برای ازدواج او، خودداری کنند، دختر، حسب مورد، به اذن پدر یا جد پدری، برای ازدواج خود، احتیاج داشته و ازدواج او بدون اذن پدر، غیر نافذ خواهد بود.

شرایط ازدواج موقت دختر باکره

 

ازدواج دختر بالای 30 سال بدون اجازه پدر

آیا ازدواج دختر بالای 30سال بدون اجاره پدر، امکان پذیر و صحیح است یا خیر و در چه شرایطی، دختران بالای 30 سال، می توانند، بدون اذن پدر، اقدام به ازدواج دائم یا موقت نمایند؟ این ها، پرسش هایی است که اغلب، از سوی بانوان بالای 30 سال، مطرح می گردند؛ لذا در این بخش، به بررسی این پرسش ها خواهیم پرداخت و پاسخ آن ها را خواهیم گفت.

قانون گذار، در قانون مدنی، هنگامی که از ضرورت اذن پدر یا جد پدری، برای ازدواج دختران باکره، سخن می گوید، آن را محدود به سن خاصی ندانسته و بر این اساس، می توان گفت، صرف نظر از اینکه دختر باکره، چند ساله است، برای ازدواج دائم یا موقت خود، نیاز به اذن و اجازه پدر یا جد پدری، خواهد داشت، مگر اینکه آن ها، در قید حیات نباشند یا بدون عذ موجه، از دادن اجازه، مضایقه و استنکاف کنند که در حالت دوم، یعنی، مخالفت بدون عذر موجه، دختر سی ساله باکره، مطابق آنچه در قسمت های قبل، توضیح داده شد، باید از دادگاه، اذن ازدواج بگیرد.

شایان ذکر است، ازدواج دختر سی ساله غیر باکره، به اذن پدر یا جد پدری نیاز نداشته و با داشتن دو شاهد و ارائه مدارک لازم برای جاری شدن صیغه ازدواج و ثبت آن، این امر، امکان پذیر خواهد بود. نکته مهم اینکه، طرحی از سوی یکی از نمایندگان مجلس، مبنی اصلاح مواد 1043 و 1044 قانون مدنی، مبنی بر عدم نیاز به اذن پدر برای ازدواج دختران بالای 28 سال باکره بالغ و رشید، مطرح شد که با آن، موافقت، نشده است.

شرایط ساقط شدن اذن پدر

 

جرم ازدواج بدون اذن پدر

در قسمت های قبل، در خصوص شرایط و مراحل ازدواج بدون اجازه پدر دختر، توضیح دادیم و گفتیم که در چه مواردی، داشتن اذن پدر برای ازدواج دختر، ضروری است. در این بخش، قصد داریم، به یکی از پرسش هایی که پیرامون مساله ازدواج بدون اجازه پدر مطرح می گردد، پاسخ دهیم.

 یکی از سوالات بسیار رایجی که در زمینه ازدواج بدون اجازه پدر، مطرح است، این پرسش می باشد که آیا انعقاد عقد نکاح دائم یا موقت دختر، بدون اذن پدر، جرم بوده یا خیر و در صورت جرم بودن، مجازات آن، در قانون مجازات اسلامی جدید، چه می باشد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، قانون گذار، در هیچ یک از قوانین مدونه، ازدواج بدون اجازه پدر را برای دختران، جرم انگاری نکرده است و صرفا، در مواردی که وجود این اذن را ضروری دانسته، عدم وجود اذن پدر برای ازدواج دختر را سبب عدم نفوذ عقد واقع شده می داند. لذا، ازدواج بدون اذن پدر، جرم نبوده و مجازاتی را برای دختر، در پی نخواهد داشت.

علاقمندان به بررسی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وضعیت و ضرورت اجازه پدر برای ازدواج دوم دختر، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید مقاله، با همین عنوان آمده است، اقدام نمایند.

اجازه پدر در ازدواج دوم دختر

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج بدون اجازه پدر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ازدواج بدون اجازه پدر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- شرایط ازدواج بدون اجازه پدر چیست؟

باکره نبودن دختر یا داشتن حکم دادگاه مبنی بر اذن بر ازدواج بدون اذن پدر از جمله شرایط ازدواج بدون اجازه پدر هستند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه ازدواج بدون اجازه پدر چگونه است؟

نحوه ازدواج بدون اجازه پدر این گونه است که دختر باکره باید دادخواست اجازه دادگاه برای ازدواج را تنظیم و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه صالح ارسال کند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- اجازه پدر برای ازدواج دختر تا چه سنی مورد نیاز است؟

اجازه پدر برای ازدواج دختر محدود به سن خاصی نیست و تا مادامی که دختر باکره است به این اذن احتیاج دارد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره ازدواج بدون اجازه پدر

برای مشاوره ازدواج بدون اجازه پدر

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *