طراحی و گرافیک

نظر کارشناس رسمی دادگستری طراحی و گرافیک درباره حل اختلاف بین افراد و سازمان‌ها در خصوص هزینه های برنامه تبلیغاتی

[ad_1]

تبلیغات جزء لاینفک هر کسب و کاری است. تقریبا همه شرکت‌ها و همه افراد برای رونق کسب و کارشان اقدام به انجام تبلیغات می‌کنند. این تبلیغات همانطور که در یادداشت دیگری هم عنوان کردیم می‌تواند اجاره تابلو‌های مختلف و بیلبورد باشد و یا انجام تبلیغات در یک مراسم و کنسرت و غیره. در طرح‌های تبلیغاتی چند موضوع اهمیت دارند اول خود طرح تبلیغاتی است. طرح‌های که توسط طراحان و گرافیست‌ها ساخته می‌شود. ممکن است اختلافات از همین نقطه آغاز شوند. اما مسائل دیگری دیگری نیز در تبلیغات حائز اهمیت هستند. مسائلی چون فضا و مخاطبین و امکان مشاهده و بازدید طرح تبلیغاتی. کارشناس رسمی دادگستری طراحی و گرافیک به بررسی این اختلافات در تبلیغات می‌پردازد.

برای انجام طرح تبلیغاتی بسته به نوع آن معمولا هزینه قابل توجهی انجام می‌شود. مثلا برای اجاره یک بیلبورد ممکن است بیش از پانزده میلیون تومان هزینه شود و یا برای یک تبلیغ تلوزیونی بیش از صد میلیون تومان معمولا هزینه برای مشتری خواهد داشت. اما در صورتی که تبلیغات مطابق خواسته مشتریان صورت نگیرد و یا بازدهی مناسب را برای آن‌ها نداشته باشد اولین اختلافی که ایجاد می‌شود بر سر هزینه تبلیغات خواهد بود.

برای مثال تصور کنید یک شرکت برای انجام تبلیغات در یک مسابقه فوتبال بیش از دویست میلیون تومان هزینه می‌کند اما هیچ پوششی از تبلیغات مربوط به شرکت مذکور حین نمایش برنامه صورت نمی‌گیرد و یا تبلیغات صورت گرفته ارزش پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارد. به همین دلیل اختلافاتی بروز می‌کند که مراجع قضائی و سازمان‌ها برای حل اختلاف به کارشناس دادگستری طراحی و گرافیک رجوع  می‌کنند.

کارشناسان ما در ارزیابی هزینه تبلیغات ابتدا به توافق و یا قرارداد احتمالی رجوع می‌کنند. معمولا در تبلیغات تلوزیونی زمان نمایش تبلیغ و تعداد دفعاتی که تبلیغ صورت می‌گیرد نقش مهمی در هزینه تبلیغات خواهد داشت. اما در مواردی مشاهده می‌شود که به دلیل عدم هماهنگی یک تبلیغ نیمه کاره می‌ماند و یا حتی انجام نمی‌شود این موضوع به منزله خسارت بر برنامه‌های تبلیغاتی یک شرکت است و این حق را ایجاد می‌کند تا با تعیین خسارت نسبت به استرداد هزینه تبلیغات اقدام کند.

و یا همانطور که در یادداشت دیگری هم اشاره کردیم. در اماکن ورزشی معمولا تبلیغات در سطح گسترده‌ای صورت می‌گیرد. برای مثال یک شرکت جهت انجام تبلیغات فروش خود قراردادی را با سازمان ورزشی مربوطه امضاء می‌کند اما برنامه ورزشی این سازمان توسط شبکه توافق شده و یا به طور کلی پخش زنده پوشش داده نمی‌شود. این مسئله نیز به منزله نقص در قرارداد است که زمینه تجدید نظر در هزینه تبلیغات را فراهم می‌کند.

و قرارداد‌هایی را تصور کنید که در آن بر اساس مخاطبین حاضر در یک برنامه توافقی صورت می‌گیرد اما میزان مخاطب برنامه بسیار ناچیز است. بنابراین تمام عواملی که تعیین قیمت و هزینه تبلیغات موثر هستند مانند زمان تبلیغات، میزان مخاطب، نوع پوشش تبلیغات و عواملی از این قبیل در صورتی که به درستی تعیین و یا اجرا نشود می‌تواند زمینه ساز اختلاف باشد.

از سوی دیگر در مورادی ممکن است قرارداد تبلیغاتی منعقد شده باشد اما اختلاف بر سر پرداخت هزینه‌های آن اجرای آن را به تعویق بیاندازد کارشناس رسمی طراحی و گرافیک این موضوعات را نیز به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. برای مثال فرض کنید که قراردادی برای تبلیغ یک کالا در یک تلوزیون شهری منعقد می‌شود اما اشکالاتی در پخش تلوزیون ایجاد می‌شود و برای مثال میزان زیادی از مخاطبینی که قرار بوده با این تبلیغ مواجه شوند عملا از دست می‌رود به همین دلیل هزینه تبلیغات به تعداد میزان مخاطبان کاهش می‌یابد.

البته اختلافات را می‌توان خارج از موضوعات فوق نیز متصور بود. جنبه‌های دیگر تبلیغات مانند تبلیغات در سایت‌ها و فضای مجازی و یا حتی تبلیغات کوچک که به وسیله کاتالوگ‌ها در اماکن خاص صورت می‌گیرد می‌تواند موضوع اختلاف باشد. بنابراین در صورت بروز مشکلات فوق می‌توانید با کارشناس طراحی و گرافیک تماس حاصل نمائید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *