حسابداری و حسابرسی

آشنایی با رشته کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی

آشنایی با رشته کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی

به دلیل گستردگی  وظایف دادگستری در زمینه های مختلف ، این وزارت هر ساله اشخاص متخصص و تحصیل کرده در رشته های گوناگون از طریق برگزاری آزمون انتخاب می کند و با توجه به دانش و تخصصشان وظایفی را به آنها محول می کند. یکی از این رشته ها حسابداری و رشته های مرتبط است که کارشناسان این رشته با عنوان کارشناس رسمی  حسابداری یا کارشناس رسمی حسابرسی شناخته می شوند ، البته به دلیل عجین شدن وظایف این کارشناسان با حساب ها و صورت های مالی می توان عنوان کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی را هم به این اشخاص نسبت داد.

وظایف کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی

  ابتدا اجازه دهید تعریف مختصری از حسابداری داشته باشیم ؛ به کمک حسابداری می توانیم تمام اطلاعات مربوط به معاملات و رویدادهای مالی یک نهاد ، سازمان یا موسسه را جمع آوری ، تجزیه و تحلیل ، ثبت و طبقه بندی کرد. وظایف کارشناس حسابداری و حسابرسی نیز چیزی خارج از این دایره نیست.

  از جمله وظایف این کارشناسان انجام حسابداری و حسابرسی امور خدماتی ( موسساتی که خدماتی را به مشتریان عرضه کرده و در ازای آن مبلغی را تحت عنوان کارمزد یا حق الزحمه دریافت می کنند) ، امور بازرگانی (موسساتی که نوع خاصی از کالا یا کالاها را خرید و فروش می کنند) وامور تولیدی (موسساتی که با بکارگیری مواد خام و نیروی انسانی و تجهیزات کالاهای مصرفی را تولید می کنند) برای اشخاص حقیقی یا حقوقی است.

  یکی دیگر از وظایف یک کارشناس رسمی حسابداری ارزیابی سهم و سهم الشرکه است.این ارزیابی به منظور خرید و فروش تمام یا قسمتی از سهام صورت می گیرد ، البته به منظور واگذاری یا تملک تمام یا قسمتی از سهم ها نیز انجام می پذیرد.

  حسابداری و حسابرسی و ارزیابی نهادهای عمومی ، وزارتخانه ها ، سازمانها ، بنیادها ، شهرداری و موسسات عام المنفعه نیز از وظایف این کارشناسان است ، به این صورت که اگر بنا باشد وضعیت اطلاعات و اسناد مالی یک سازمان یا نهاد مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد از این کارشناسان کمک می گیرند.

  انجام حسابداری طرح های عمرانی یکی دیگر از وظایف کارشناسان دادگستری در این زمینه است ، این وظیفه که شامل مواردی از قبیل بررسی قراردادهای اجرایی پروژه ها از لحاظ مقررات مالی ، تصفیه حساب با پیمانکاران و مشاوران طرف قرارداد ، نگهداری حساب طرح های عمرانی سازمان ثبت ، بررسی هزینه ها بر اساس اسناد و مدرارک ، صدور اسناد و حواله و پرداخت هزینه های مربوط به طرح ها و پروژه ها ، دریافت  و نگهداری صورت حساب های بانکی و…

  انجام حسابرسی طرح های عمرانی ؛ این مورد هم از وظایف کارشناسان رسمی حسابرسی است که در کلیت موضوع شبیه به مورد بالاست ولی دربرخی جزییات تفاوت هایی می توان مشاهده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *