بورس و اوراق بهادار

آشنایی با وظایف و صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری بورس و اوراق بهادار

[ad_1]

آشنایی با وظایف و صلاحیت های کارشناس رسمی دادگستری بورس و اوراق بهادار

   در این مقاله سعی داریم مطالبی در مورد وظایف کارشناس رسمی دادگستری در خصوص بورس و اوراق بهادار که یکی از حیطه های نظارت دادگستری است را با شما درمیان بگذاریم

 کارشناس رسمی دادگستری بورس و اوراق بهادار 

  قبل از شکل گیری بورس و بازارهای بورسی روال کار و سرمایه گذاری به این شکل بود که اشخاصی که قصد سرمایه گذاری در شرکتی را داشتند ، درصدی از سهام آن شرکت را خریداری می ‌کردند و و در واقع جز سهامداران شرکت می‌شدند. این شیوه ظاهراً راه خوبی برای سرمایه گذاری غیرمستقیم اشخاصی که دارای نقدینگی بودند در شرکت های مورد نظر بود ولی این قضیه به این سادگی هم نبود ، تخلفاتی که در این راه صورت می‌گرفت به طور غیر مستقیم پول نقد اشخاصی را که قصد سرمایه ‌گذاری در آن شرکت داشتند را از چنگ شان در می آورد .

  دلیل اصلی این امر نبودن هیچ گونه نظارت و شفافیت در کار شرکت هایی بود که قصد فروش سهامشان را داشتند. این شرکت ها با دستکاری های که انجام می دادند و کم و زیاد کردن های ظاهری این معادله را به سود خود تغییر می دادند. اینگونه اعمال به قدری شدت یافت که اشخاصی که در ساماندهی بازار پول نقش داشتند اقدام به ایجاد شرکت های بورس کردند. در این حالت شرکت‌ها می توانستند از طریق زیرمجموعه بورس شدن اوراق بهادار و سهام خود را به فروش برساند . شرکت های زیر مجموعه بورس باید روند و سیر تنظیم مستندات مالی شان را به طور شفاف بیان کنند .

  در این حالت اعضا و مسئولین این شرکت ها نمی توانند به صورت ظاهری و دروغین روندهای سوددهی یا ضررها را به منظور فریب خریداران تنظیم کنند. در واقع بورس نقش یک تضمین کننده و ناظر بر خرید و فروش سهام شرکت هاست ، به نحوی که تخلفی صورت نگیرد و ضرری متوجه خریداران نشود ، البته با وجود پیگیری‌ها و نظارت‌های لازم باز هم تخلفات بسیاری در این زمینه مشاهده می‌شود که وظیفه یک کارشناس رسمی بورس در این حیطه می باشد .

  چنانچه بررسی های انجام گرفته توسط این کارشناسان ،  شفافیت مالی یک شرکت را تعیین تایید نکند و سلامت عملکرد مالی شرکت مورد نظر زیر سوال برود در این صورت کارشناس دادگستری بورس اوراق بهادارمی‌تواند حیطه تحقیق و مطالعه اش را تا روشن شدن قضیه گسترش دهد ، مثلا می‌تواند تمام گزارش های مالی شرکت را زیر ذره بین ببرد.

  تایید تمام فعالیت های مالی دولت نیز از جمله وظایف این کارشناسان است و تمام فعالیت های ارزیابی دارائی و واگذاری دولت باید توسط کارشناس رسمی دادگستری بورس و اوراق بهادار تعیین ارزش شود .

 علاوه  بر موارد ذکر شده ارائه نظر کارشناسی در رابطه با موضوعاتی که در بین سرمایه گذاران بورس مورد اختلاف است و همچنین بررسی شفافیت و عملکرد مسائل مربوط به بورس و وظایف و مسئولیت های مربوطه بر عهده این کارشناس بورس و اوراق بهادار است .

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *