وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

کادیلاک سی تی اس وی

معرفی خودرو

car-intro

کادیلاک سرانجام CTS-V جدیدش را برای رقابت در کلاس سوپر سدان به بازار فرستاد، خودرویی که پیش از این اطلاعات فنی و مشخصات آن منتشر شده بود اما اکنون فرصتی برای اولین تجربه رانندگی با این کوروت 4 درب آن هم در پیست مسابقه به دست آمده است.در زیر کاپوت فیبر کربنی این خودرو پیشرانهٔ 8 سیلندر و سوپرشارژر دار LT4 به حجم 6.2 لیتر قرار گرفته که آن را از سوپر خودرویی به نام کوروت Z06 به عاریت گرفته است. البته این پیشرانه برای انجام وظیفه در کادیلاک تغییرات بسیار مختصری به خود دیده است. نخستین تغییر مربوط به تغییر سیستم روانکاری یا روغن کاری از گونه کارتر خشک در کوروت به حالت کارتر تر در کادیلاک است و تغییر دیگر در مورد سیستم تنفس این پیشرانه است به علاوه این که سیستم اگزوز هم اندکی حالت شهری به خود گرفته. این تغییرات باعث کاهش 10 اسب بخاری قدرت نسبت به کوروت شده به طوری که این پیشرانه در این خودرو 640 اسب بخار قدرت تولید می کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده 8 سرعته خودکار و با قابلیت تعویض دنده توسط اهرم های پشت فرمان به یک دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی (که در هر لحظه تعیین می کند که چه میزان از گشتاور 855 نیوتن متری پیشرانه به هر کدام از چرخ های عقب تخصیص داده شود) منتقل می شود. استفاده از سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ (AWD) راهی بدیهی برای مهار این قدرت زیاد است ولی کادیلاک استدلال می کند که این کار 100 کیلوگرم دیگر به وزن خودرو افزوده و مهم تر از آن این است که این بار به قسمت جلو خودرو اضافه می شود و تقسیم وزن آن را از حالت متعادل 50/50 خارج می کند. علاوه بر تمام این ها واکنش فرمان نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. این خودرو همچنین از سامانهٔ تراکشن کنترلی موسوم به PTM بهره می برد که دقیقاً مشابه آن چیزی است که در کوروت Z06 وجود دارد. این سامانه قابلیت تنظیم در 5 حالت مختلف از حالت PTM1 برای شرایط لغزنده و با بیشترین اعمال کنترل تا حالت PTM5 که حالتی است برای پیست مسابقه و کمترین دخالت در کنترل خودرو را دارا است. کادیلاک شتاب 0 تا 97 کیلومتر در ساعت این خودرو را 3.7 ثانیه و زمان طی 400 متر را 11.6 ثانیه با 203 کیلومتر بر ساعت سرعت اعلام کرده است. همچنین حداکثر سرعت خیره کنندهٔ این خودرو با وجود محدودیت آئرودینامیکی بیش از 322 کیلومتر بر ساعت است. این آمار در تستی که از خودرو به عمل آوردیم 3.8 ثانیه برای شتاب 0 تا 97 کیلومتر و 11.9 ثانیه با سرعت 196 کیلومتر بر ساعت در شتاب 400 متر به دست آمد که دلیل آن مشخصاً می تواند به اکتان بنزین مربوط شود. عدد اکتان بنزین مورد استفاده در تست 91 بود ولی کادیلاک در میشیگان از بنزین با اکتان 93 استفاده می کند. توقف از سرعت 97 کیلومتر بر ساعت بدون هیچ ایرادی تنها در 30 متر انجام می پذیرد ضمن این که این توانایی در صورت تکرار چندبارهٔ عمل ترمز گیری از دست نرفته و همچنان جلب توجه می کند. سیستم تعلیق CTS-V جدید از نوع مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب است که این مجموعه با آخرین نوع کمک فنرهای مغناطیسی با سریع ترین واکنش همراهی می شود. این خودرو از ضربه گیرهای تطبیق پذیر با مسیر در قالب سیستم کنترل سواری مغناطیسی با 3 حالت مختلف برای کسب حداکثر کارایی بهره می برد. این سیستم با اسکن کردن سطح مسیر و سنجش میزان پستی وبلندی آن، عملکرد کمک فنرها را مطابق با کیفیت سطح مسیر تنظیم می کند. کافی است حالت رانندگی را بر روی تور (Tour) تنظیم کنید و به کروز در بزرگراه یا گردش در حومه شهر بپردازید، در این حالت ممکن است شما این خودرو را با یک CTS معمولی اشتباه بگیرید خصوصاً این که این خودرو می تواند در طی یک رانندگی اقتصادی نیمی از سیلندرهای خود را غیر فعال کند و تبدیل به یک خودروی چهار سیلندر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *