وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

پورشه کایمن جی تی 4

[ad_1]

معرفی خودرو

car-intro

درست است که Cayman GT4 سال 2016 اسمش یک جی تی است، ولی این یکی ماشینی از دسته تاج جواهر کارخانه پورشه است که همه انتظار دارند آن را به یک جی تی غیرمنتظره تبدیل کند. در واقع Cayman GT4 تلاش کارخانه پورشه است برای اینکه محصولی آشنا و مانوس برای خریداران تولید کند که در عین حال از بیخ متفاوت باشد! یعنی همه پیش بینی کرده اند که در واکنش به عرضه چنین محصولی توسط کارخانه پورشه، کایمن سوارها 2 جور واکنش خیلی متفاوت ممکن است داشته باشند: «یا سورپرایز می شوند و محصول جدید آنها را سر ذوق می آورد یا اینکه احساس می کنند به شعورشان توهین شده!» البته همه می دانند که این کار قماری است که شرکت های بزرگ برای اینکه محصولات مشهورشان را حفظ کنند باید ناگزیر دیر یا زود به آن دست بزنند. هر محصولی بالاخره در طی سالیان باید پوست بیاندازد و تغییر کند. حال آنکه این تغییر باید چگونه باشد که هم اصالت آن مدل را حفظ کند و هم در عین حال محصولی با ویژگی های جدید عرضه کند که ماشین را از خسته کنندگی و یکنواختی بیرون بیاورد. قیمت Cayman GT4 85 هزار دلار است. برای آمریکایی ها که فروش این ماشین در کشور آنها آغاز می شود شاید رقم خنده آوری باشد که بخواهند برای یک کایمن بپردازند ولی از طرفی نباید فراموش کرد که این ارزان ترین پورشه جی تی است که تا کنون در سراسر ایالات متحده به فروش رسیده. تیم سازنده Cayman GT4 یک تصمیم جسورانه در ساخت آن گرفته اند و اینکه موتور جدیدی را که شبیه آن در محصول دیگری از پورشه استفاده شده با تغییراتی در این ماشین استفاده کرده اند. موتور 6 سیلندر تخت این ماشین که 3.8 لیتر گنجایش دارد تقریبا همان موتوری است که در پورشه 911 کاررا اس کار گذاشته شده. اما ایده سیستم تعلیقش با الهام از مدل قدیمی 991 جی تی 3 ساخته شده است. در واقع پورشه در این ماشین پازلی از تکنولوژی ها و تجارب موفقش را کنار هم چیده. البته این کار به این معنی نیست که Cayman GT4 نمی تواند بهتر از محصولاتی که وام دار آنهاست از آب در بیاید. تغییرات کوچک در سیستم های مورد استفاده قرار گرفته می توانند نتایج کاملا متفاوتی به همراه داشته باشند ضمن اینکه هماهنگی این سیستم ها هم می تواند هارمونی جدیدی ایجاد کند که قطعا بی سابقه است. اساسا قراردادن آن موتور در بدنه یک کایمن نیاز به «ژیمناستیک در مهندسی» دارد! فقط تغییر محور پیشران به تنهایی این نیاز را ایجاد می کند که موتور داخل بدنه 180 درجه بچرخد. اما سیستم اگزوز کاملا جدید و نوآورانه طراحی شده است. آنچه رسما درباره این ماشین اعلام شده آن است که موتورش 385 اسب بخار قدرت دارد. یعنی 45 اسب بیشتر از کایمن GTS و 15 اسب کمتر از موتور مشابه آن که در 911 استفاده شده. ولی معنی اش این نیست که موتوری ضعیف تر از آن دارد. اسب بخار یا قدرت موتور از نظر فیزیکی فقط توان خروجی را نشان می دهد. موتور ماشین ویژگی های مهم دیگری هم دارد ضمن اینکه سیستم پیشران، گیرباکس، چرخ ها، بدنه و هزار و یک عامل دیگر هستند که در نهایت باید تعیین کنند که این قدرت ساخته شده چه عملکردی داشته باشد. از دیگر تغییرات امیدوارکننده ای که در طراحی این ماشین رخ داده آن است که مهندسان پورشه این بار سر عقل آمده اند و گیرباکس جی تی را 6 دنده و کاملا دستی طراحی کرده اند. دیفرانسیل این ماشین با «لغزش محدود» هم تاثیر زیادی در سواری اش دارد. سیستم «حمل ترک» یا انتقال نیروی گشتاوری آن نیز کاملا جدید است. طراحی ظاهری این مدل هم دنیایی دارد! از جلو که نگاه کنید بیشتر اصالت و سبک کایمن و سالیان دور و دراز پورشه به چشمتان می زند. اما از پشت که ماشین را ببینید خشونت و شرارت یک اسپرت نمایان می شود و واقعا یک جی تی را حس می کنید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *