دسته‌بندی نشده

وکالت دعاوی شرکت – وظایف وکیل دعاوی تجاری چیست

[ad_1]

در دعاوی شرکت ها و دعاوی تجاری از جمله دعوای ناشی از تعهدات و دعوای مربوط به نام و علامت تجاری، وجود یک وکیل متخصص  و مجرب، می تواند به طور قابل ملاحظه ای میزان خسارت وارده به شرکت را کاهش دهد. این وکلا، وظایفی مانند ارائه مشاوره حقوقی به شرکت را دارند و حق الوکاله آن ها بر اساس توافق بین طرفین، تعیین و در صورت عدم تعیین، مطابق تعرفه محاسبه می شود.

برای مشاوره در مورد وکالت دعاوی شرکت

برای مشاوره در مورد وکالت دعاوی شرکت

 

شرکت ها از نظر هدف ایجاد و موضوع فعالیت آن ها، با یکدیگر متفاوت هستند. با این توضیح که شرکت هایی که موضوع فعالیت آن ها شامل مسائل تجاری باشد، شرکت تجاری محسوب می شوند و باقی شرکت ها تحت عنوان شرکت های مدنی قرار می گیرند.

به طور کلی در شرایطی که دعوایی شکل می گیرد، طرفین دعوا برای گرفتن نتیجه بهتر و احقاق حق خود، اقدام به استخدام وکیل می نمایند؛ شرکت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای دفاع از خود در دعاوی، نیاز به وکیل دارند. این وکیل که وکیل شرکت و دعاوی تجاری، نامیده شده، وظایف مشخصی داشته و لازم است، دارای خصوصیات معینی باشد.

لذا، در این مقاله،  ابتدا انواع دعاوی مربوط به شرکت را بررسی می کنیم، سپس به بیان خصوصیات و ویژگی های مورد نیاز وکلایی که در زمینه شرکت ها فعالیت می کنند، می پردازیم؛ در ادامه به سوال وظایف وکیل دعاوی تجاری چیست پاسخ می دهیم و در انتها، نحوه محاسبه حق الوکاله و دستمزد این وکلا را توضیح خواهیم داد.

وکالت دعاوی شرکت شامل چه دعاوی می شود

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که وظایف وکیل دعاوی تجاری چیست، لازم است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که دعاوی شرکت شامل چه دعاوی می شود. شرکت ها با توجه به اینکه موضوع آن ها، انجام چه فعالیت هایی می باشد، تحت عنوان شرکت تجاری یا مدنی قرار می گیرند. مطابق ماده 20 قانون تجارت، شرکت های تجاری خود به هفت بخش تقسیم می شوند که شامل شرکت های سهامی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و تعاونی می شوند.

نکته قابل توجه این است که موسسان شرکت های تجاری یا مدنی، بر خلاف تخصص و تجربه بالایی که در حیطه کاری خود دارند، عموما از دانش حقوقی چندانی برخوردار نیستند و حتی در صورت آگاهی به مسائل قانونی، به ریزه کاری ها و نکاتی که برای برنده شدن در یک دعوای حقوقی لازم است، احاطه ندارند که این مسئله می تواند برای شرکت آن ها مشکلاتی را ایجاد کند.

به همین دلیل، پیشنهاد می شود که مدیران، تا جای ممکن، از وجود وکیلی مسلط و دارای تجربه در حوزه فعالیت آن شرکت بهره بگیرند و از مهارت و دانش تخصصی که چنین وکیلی، در زمینه مسائل حقوقی و دعاوی مربوط به شرکت ها دارد، استفاده کنند. مدیران شرکت ها با به کار گیری وکلا و استفاده از علم حقوقی آن ها، می توانند، از ورود خسارات بسیاری به شرکت جلوگیری کرده و حتی از وقوع دعاوی تجاری که ممکن است به اعتبار و جایگاه شرکت صدمه وارد کند، جلوگیری نمایند.

دعاوی مربوط به شرکت، می تواند شامل دعاوی متفاوتی از جمله، دعوای ناشی از تعهدات شرکت، دعوا در مقابل دیگر اشخاص حقیقی یا حقوقی، دعوای حل اختلاف فی ما بین شرکای شرکت، دعوای الزامات مربوط به اداره شرکت، دعاوی مربوط به نام یا علامت تجاری شرکت یا حتی دعوای مربوط به ورشکستگی شرکت، باشد.

دعوای ناشی از تعهدات و الزام به انجام تعهد، به سبب تنظیم قرارداد با شخص حقیقی یا حقوقی ایجاد می شود. در این دعوا، شرکت، ضمن قراردادی، متعهد به انجام موضوع، یا عمل به شرط مشخصی، نسبت به طرف مقابل شده است؛ اما در مقام اجرا و عمل، نتوانسته به خوبی، به تعهدات خود عمل کند و این موضوع، منجر به طرح دعوا از سوی طرف مقابل شده است.

دعوای مربوط به نام شرکت و نحوه ثبت علائم تجاری نیز زمانی رخ می دهد که نام یا علامت تجاری شرکت، توسط شخص دیگری، مورد سوء استفاده قرار بگیرد. این سوء استفاده می تواند به شکل های گوناگون، مانند کپی کردن نام تجاری یا انجام اعمال غیرقانونی با استفاده از نام و علامت منسوب به شرکت، تحقق یابد.

حتما بخوانید: دعاوی شرکت

خصوصیات وکیل برای وکالت دعاوی شرکت

در بخش قبل در پاسخ به این سوال که وظایف وکیل دعاوی شرکت چیست، به بررسی این مسئله پرداختیم که وکالت دعاوی شرکت شامل چه دعاوی می شود، در این بخش به توضیح خصوصیات این وکیل پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که خصوصیات وکیل دعاوی تجاری چیست؟

در پاسخ به این سوال که خصوصیات وکیل دعاوی تجاری چیست، باید گفت، اولین قدم برای اینکه بتوان شخصی را به عنوان وکیل شرکت و دعاوی تجاری قلمداد کرد، آن است که شخص، دارای پروانه وکالت باشد. طبق قانون، تنها افراد دارای پروانه وکالت، می توانند به عنوان وکیل شرکت معرفی شوند و در مراجع قضایی از آن دفاع کنند.

البته در این خصوص، استثنائی هم وجود دارد، شرکت های دولتی، می توانند، با انتخاب فردی به عنوان نماینده حقوقی که با وکیل دادگستری متفاوت می باشد، این فرد را به عنوان نماینده به دادگاه معرفی نمایند تا از حقوقشان دفاع کند.

به طور کلی، وکلایی کارآمد و مورد قبول هستند که دارای تحصیلات عالی و معتبر باشند. این ویژگی، با توجه به درجه مدرک تحصیلی وکیل و دانشگاهی که از آن فارق التحصیل شده است، قابل تشخیص می باشد.

میزان آگاهی وکیل نیز یکی از خصوصیاتی است که در انتخاب وکیل باید به آن توجه شود، از وکلای شرکت ها از جمله شرکت های تجاری، انتظار می رود، در حوزه تخصصی فعالیت شرکت موکل خود، دانش و اطلاعات داشته باشند و بر مسائل حقوقی مربوط به آن تا حد زیادی واقف باشند.

میزان تجربه و تسلط وکلا، در زمینه ای که در آن کار می کنند، نیز یکی از فاکتورهای مهمی است که موجب متمایز و قابل اعتماد شدن آن ها، نسبت به دیگر وکلا و سایر افراد می شود. این وکلا باید تجربه کاری در زمینه دعاوی شرکت ها و دعاوی امور تجاری داشته باشند.

در مورد وکالت دعاوی شرکت نیز وکیل باید دارای ویژگی های مذکور باشد و علاوه بر این ها، از وکلای شرکت ها از جمله شرکت های تجاری، انتظار می رود، در حوزه های عملی تخصصی فعالیت شرکت موکل خود نیز مسلط باشند. برای مثال، در خصوص نحوه کار با سامانه جامع ثبت شرکت ها، دانش و اطلاعات داشته باشند.

وکیل شرکت و دعاوی تجاری، باید به آخرین تغییرات قوانین تجاری و شرکت ها دسترسی داشته و اطلاعات وی به روز باشد. برای مثال، وکیلی که وکالت دعوای مربوط به شرکت تجاری را برعهده دارد، باید به خوبی از قانون تجارت و تغییرات اعمال شده در آن آگاه باشد و نسبت به رویه رسیدگی به دعاوی تجاری احاطه کامل داشته باشد. لازم به ذکر است که در عرف، به دلیل تخصصی که برخی وکلا در امور شرکتی و تجاری دارند، از آن ها با عنوان وکیل متخصص شرکت ها و امور تجاری یاد می شود.

حتما بخوانید: وکیل کیست

 

وظایف وکیل برای وکالت دعاوی شرکت

تا به اینجا بررسی کردیم که وکالت دعاوی شرکت، شامل کدام دعاوی می شود و وکیل شرکت، باید دارای چه خصوصیاتی باشد. حال در پاسخ به سوال وظایف و مسئولیت های وکیل دعاوی تجاری چیست، می توان گفت، این وکلا مسئولیت ها و وظایف گوناگونی در قبال شرکت دارند. مهم ترین و قابل توجه ترین وظایف یک وکیل در قبال شرکت،شامل موارد زیر می شود:

دفاع از حقوق شرکت در دعاوی مربوط به شرکت؛ همان طور که ابتدا اشاره کردیم، دعاوی شرکت، تحت عناوین و هدف های متفاوتی می توانند شکل بگیرند و در صورت عدم دفاع صحیح، شرکت با خسارت مادی و معنوی مواجه می شود؛ از جمله وظایف وکیل در دعاوی تجاری در این مواقع، بررسی کامل شرایط و مدارک موجود و در نهایت دفاع از شرکت، به بهترین نحو در محاکم می باشد.

مشاوره دادن در خصوص مسائل حقوقی؛ وکلای شرکت و دعاوی تجاری، باید از حقوقی که مطابق قانون برای شرکت ها پیش بینی شده، اطلاع داشته باشند. همچنین باید از تله های قانونی و موقعیت هایی که ممکن است شرکت دچار خسارت شود، آگاه باشند و با ارائه مشاوره صحیح و به جا، از ایجاد دعوا و ورود ضرر و زیان به شرکت جلوگیری نمایند.

انجام و پیگیری امور ثبتی شرکت؛ شرکت های حقوقی و تجاری، بنا به ذات خود و قوانین وضع شده در خصوص ثبت شرکت ها، ملزم به انجام مراحلی برای ثبت شرکت هستند. این مراحل با وجود ظاهر قانونی و مشخصی که دارند، در عمل می توانند، دارای پیچیدگی و چالش های بسیاری باشند که تنها یک فرد متخصص و آگاه، مانند وکلای شرکت ها و دعاوی تجاری می توانند به درستی از پس آن بربیایند.

تنظیم قراردادهای شرکت؛ شرکت ها برای پیش برد اهداف خود، نیاز به همکاری با دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی دارند. این همکاری ها باید به طور رسمی و طی قرارداد مشخص به ثبت برسند تا در صورت بروز هر مشکلی، بتوان با استناد به آن از تضیع حق طرفین جلوگیری کرد. از وظایف وکیل دعاوی شرکت، این است که با تاکید بر نکات مهمی که حتما باید به آن ها اشاره کرد، یا بالعکس، حذف مواردی که نباید در قرارداد درج شود، نقش مهمی در تنظیم قراردادهای شرکت ایفا کند.

حفظ اسرار شرکت؛ یکی از مواردی که وکیل، ضمن عقد وکالت به آن متعهد می شود، حفظ اسرار شخصی و خصوصی موکل و عدم افشای اسرار موکل است. بر اساس قرار داد بین وکیل و موکل، وکلا ملزم به حفظ اسرار موکل خود هستند و وظیفه دارند از افشای مطالبی که ممکن است زمینه ساز ورود خسارت به موکل باشد، خودداری نمایند.

لازم به ذکر است که در صورتی که وکیل شرکت، به هر یک از وظایف و مسئولیت های خود عمل نکند و به هر نحوی از وظایف خود شانه خالی کند، و در اثر این اقدام ضرر و زیانی به شرکت وارد شود، شرکت می تواند از وکیل شکایت کرده و محکومیت انتظامی وکیل و پرداخت خسارات خود را مطالبه نماید.

حتما بخوانید: نحوه شکایت از وکیل

 

حق الوکاله وکیل برای وکالت دعاوی شرکت

وکالت، عقدی است که براساس اراده و توافق طرفین، تحت عنوان وکیل و موکل منعقد می شود.مصابق ماده 659 قانون مدنی: «وکالت، ممکن است مجانی باشد یا با اجرت.» اگر طرفین بر وکالت با اجرت توافق نمایند، برای تعیین حق الوکاله، باید مطابق ماده 676 قانون مدنی عمل شود که بیان می کند: «حق‌ الوکاله‌ وکیل، تابع قرارداد بین طرفین خواهد بود و اگر نسبت به حق‌ الوکاله یا مقدار آن قرارداد نباشد، تابع عرف و عادت است و اگر عادت مسلمی نباشد، وکیل مستحق اجرت‌ المثل است.»

بنابراین در عقد وکالت، طرفین می توانند، هر مبلغ یا مالی را که مورد توافق خودشان است، به عنوان حق الوکاله در نظر بگیرند و از نظر قانونی، هیچ منعی در این خصوص وجود ندارد. اما در بعضی موارد، شاهد این هستیم که به هر دلیلی، در عقد وکالت و قرارداد بین وکیل و موکل، حق الوکاله مشخصی ذکر نمی شود و طرفین، مبلغی را برای آن پیش بینی نمی کنند.

مطابق ماده 677 قانون مدنی: «اگر در وکالت، مجانی یا با اجرت بودن آن تصریح نشده باشد، محمول بر این است که با اجرت باشد.» در چنین حالتی، قانون گذار، در راستای جلوگیری از مشکلات و دعاوی احتمالی، به تعیین تعرفه هایی برای حق الوکاله پرداخته است.

در خصوص تعیین حق الوکاله، برای وکیل شرکت ها و دعاوی تجاری، نیز لازم است، فاکتورهایی در نظر گرفته شود. این فاکتور ها شامل مواردی مانند، مدت زمان اعتبار قرارداد وکالت، که طی آن وکیل ملزم به ارائه خدمات به شرکت تا زمان انقضا عقد وکالت می شود و همچنین، وظایف و مسئولیت هایی که وکیل ضمن عقد وکالت متعهد به انجام آن ها شده، می باشد. در صورت عدم توافق شرکت و کیل، در مورد حق الوکاله، حق الوکاله وکیل شرکت، تابع تعرفه خواهد بود.

تعرفه در نظر گرفته شده برای حق الوکاله در دعاوی مالی و غیر مالی شرکت، متفاوت است. دعاوی مالی، همان طور که از نام آن ها پیدا است، به دعاوی گفته می شود که موضوع آن ها مال یا مربوط به مال باشد. تعرفه حق الوکاله برای دعاوی مالی، به این صورت است که اگر در دادگاه بدوی حکم قطعی صادر شود، 10 درصد بهای خواسته و در غیر این صورت، مطابق ماده 9 آئین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری محاسبه می شود.

حق الوکاله، برای وکیل در دعاوی غیر مالی شرکت، مطابق ماده 13 آیین نامه مذکور، محاسبه می شود. به این نحو که در تمام دعاوی غیر مالی، حق الوکاله، حداقل، مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر، مبلغ دویست میلیون ریال در نظر گرفته شده است. برای اطلاع بیشتر و دقیق تر از تعرفه های حق الوکاله، می توانید به مقاله تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری که در ادامه آمده است، مراجعه نمایید.

تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وکالت دعاوی شرکت در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت دعاوی شرکت پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- وکالت دعاوی شرکت شامل چه دعاوی می شود؟

وکالت دعاوی شرکت می تواند بسته به موضوع فعالیت شرکت متفاوت باشد از جمله دعاوی رایج می توان به دعوای الزام به تعهد یا دعوای مربوط به نام شرکت اشاره کرد اطلاعات بیشتر در این خصوص در متن مقاله آمده است.

2- خصوصیات وکیل شرکت و امور تجاری چیست؟

وکیل شرکت باید دارای مدرک تحصیلی و پروانه وکالت معتبر و دانش تخصصی در خصوص موضوع فعالیت شرکت باشد توضیحات بیشتر در خصوص وکیل شرکت در متن مقاله آمده است.

3- حق الوکاله وکیل دعاوی شرکت چقدر است؟

حق الوکاله وکیل دعاوی شرکت عموما براساس توافق طرفین تعیین می شود و در غیر این صورت بر اساس آئین نامه تعرفه حق الوکاله عمل می شود که توضیحات بیشتر در این زمینه در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره در مورد وکالت دعاوی شرکت

برای مشاوره در مورد وکالت دعاوی شرکت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *