دسته‌بندی نشده

هزینه وصیت نامه محضری 1401

[ad_1]

وصیت نامه محضری، یکی از انواع وصیت نامه است که در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم می گردد و فرد به موجب آن، برای امور مالی و غیر مالی بعد از فوت خود، تعیین تکلیف می نماید. هزینه وصیت نامه محضری ۱۴۰۱، بر اساس​ نرخ تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، 150 هزار تومان می باشد و نحوه پرداخت آن، به صورت نقدی یا از طریق دستگاه پوز خواهد بود.

برای مشاوره هزینه وصیت نامه محضری

برای مشاوره هزینه وصیت نامه محضری

 

برخی از اشخاص، مایل بوده تا بتوانند، در خصوص مدیریت اموال و برخی تعهداتی که بر عهده آنها می باشد، برای زمان بعد از مرگ خود، تعیین تکلیف نمایند. قانون گذار، در قانون مدنی و با توجه به شرع، نهاد حقوقی وصیت را برای این امر، در نظر گرفته است. وصیت، به معنای این بوده که یک فرد، به موجب تنظیم یک وصیت نامه، در خصوص برخی امور مالی و غیر مالی خود، برای زمان بعد از مرگش، تصمیماتی را اتخاذ می کند. در واقع، وصیت نامه، سندی است که می توان، به موجب آن، عمل وصیت را انجام داد.

 بر اساس امور حسبی، وصیت نامه، از جهت نحوه تنظیم آن، دارای انواع مختلفی می باشد. وصیت نامه سری، وصیت نامه خود نوشت و وصیت نامه محضری یا رسمی، از انواع وصیت نامه هستند. وصیت نامه محضری یا رسمی، از مهم ترین انواع وصیت نامه بوده که دارای اعتبار بالایی در محاکم است و تنظیم آن، نیازمند رعایت تشریفات خاصی، از جمله، مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و پرداخت نرخ تعرفه تنظیم آن می باشد، به طوری که بدون پرداخت هزینه وصیت نامه محضری، امکان تنظیم آن، وجود، نخواهد داشت. 

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که وصیت نامه محضری چیست و نرخ تعرفه ۱۴۰۱، برای تنظیم آن، چقدر است؛ سپس، نحوه پرداخت این هزینه را در دفاتر اسناد رسمی، توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

وصیت نامه محضری چیست؟

قبل از پاسخ به این پرسش که به چه وصیت نامه ای، وصیت نامه محضری یا رسمی می گویند و هزینه تنظیم وصیت نامه محضری، بر اساس نرخ تعرفه ۱۴۰۱، چقدر است؟ باید توضیح دهیم که وصیت نامه چیست و انواع آن، کدامند. سپس، هدف از تنظیم وصیت نامه را بررسی کرده و در نهایت، بگوییم که تعریف وصیت نامه محضری، چه بوده و هزینه تنظیم آن، بر اساس نرخ تعرفه 1401 حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، چقدر است.

برای تعریف وصیت نامه، ابتدا باید بگوییم که وصیت کردن، به چه معنا است. وصیت کردن، عملی حقوقی بوده که می تواند، به صورت کتبی و شفاهی انجام شود و فرد به موجب آن، در خصوص برخی امور مالی و غیر مالی خود، برای زمان بعد از مرگش، تعیین تکلیف می کند. چنانچه فرد، در خصوص تملیک عین یا منفعت مال خود، به صورت مجانی، به دیگری، وصیت کند، به آن، وصیت تملیکی می گویند و اگر در خصوص انجام برخی امور و تصرفات، چند نفر را مامور نماید، به آن، وصیت عهدی می گویند. 

 انجام وصیت، می تواند، به موجب تنظیم یک وصیت نامه صورت پذیرد؛ در واقع، وصیت نامه، سندی است که فرد، به واسطه آن، عمل وصیت کردن را انجام می دهد و بر اساس نحوه تنظیم آن، دارای انواع مختلفی می باشد. وصیت نامه سری، وصیت نامه خود نوشت و وصیت نامه محضری یا رسمی، از انواع وصیت نامه، بر اساس قانون امور حسبی هستند و تعریف هر کدام، به شرح زیر است: 

 

وصیت نامه خود نوشت: یکی از انواع وصیت نامه که عمل وصیت، به موجب آن، صورت می پذیرد، وصیت نامه خود نوشت یا دست نویس است. از آن جا که این وصیت نامه، حتما باید، به خط خود وصیت کننده، نوشته شود و در آن، تاریخ تنظیم، اعم از روز، ماه، سال، به خط وی موجود باشد، به موجب قانون امور حسبی، امکان تنظیم آن، برای افراد بی سواد، وجود ندارد. همچنین، وصیت کننده، حتما باید، ذیل آن را امضا زده و مهر و اثر انگشت، جایگزین آن، نخواهد شد. این نوع از وصیت نامه، یک سند عادی محسوب می شود.

 

وصیت نامه محضری: از دیگر انواع وصیت نامه که عمل وصیت، به موجب آن، صورت می پذیرد، وصیت نامه محضری یا رسمی است که بر خلاف وصیت نامه خودنوشت، افراد بی سواد نیز قادر به تنظیم آن، هستند. وصیت نامه محضری، سند رسمی ای بوده که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و با پرداخت هزینه آن، بر اساس نرخ تعرفه 1401 حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، تنظیم می شود. با توجه به رسمی بودن این نوع از وصیت نامه، نیاز به اثبات اصالت آن، در محاکم و مراجع اداری، وجود نخواهد داشت.

 

وصیت نامه سری: وصیت نامه سری، از دیگر انواع وصیت نامه است که عمل وصیت، به موجب آن، انجام می شود. این نوع از وصیت نامه، یک ترکیب از وصیت نامه محضری و خود نوشت می باشد. تنظیم وصیت نامه سری، به خط وصیت کننده یا خط هر شخص دیگری، ممکن بوده، ولیکن، وصیت کننده، حتما باید، ذیل آن را امضا نماید و باید، در یکی از نهاد هایی که آیین نامه وزارت دادگستری، تعیین می کند، نظیر اداره ثبت محل اقامت وصیت کننده، به امانت گذاشته شود. افراد بی سواد، قادر به تنظیم وصیت نامه سری نسیتند.

 

به طور معمول، هدف ازانجام اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی، از طریق تنظیم یک وصیت نامه، جلوگیری از اختلافات در تقسیم ارث، همچنین، تعیین تکلیف کردن برای برخی وظایف و تعهداتی می باشد که در زمان حیات، بر عهده فرد، بوده و بعد از فوت وی، بلاتکلیف می مانند. 

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که وصیت نامه محضری چیست، باید گفت، وصیت نامه محضری، سندی رسمی تنظیم شده توسط دفاتر اسناد رسمی بوده که فرد، به موجب آن، برای امور مالی و غیر مالی بعد از فوت خود، تعیین تکلیف می نماید و به جهت اعتبار بالای آن، بعد از فوت وصیت کننده، نیاز به اثبات اصالت آن، در محاکم نیست.

پس از توضیح در خصوص وصیت نامه محضری، از آنجا که تنظیم این نوع از وصیت نامه، نیازمند پرداخت هزینه وصیت نامه محضری، بر اساس نرخ تعرفه 1401 حق التحریر دفاتر اسناد رسمی می باشد، در ادامه، درباره هزینه وصیت نامه محضری ۱۴۰۱ و نحوه پرداخت آن، صحبت خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: انواع وصیت نامه

هزینه وصیت نامه محضری در سال 1401

در قسمت قبل، توضیح دادیم که وصیت نامه محضری چیست و گفتیم که وصیت نامه محضری یا رسمی، یکی از انواع وصیت نامه، به موجب قانون مدنی بوده که توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد و فرد وصیت کننده به موجب آن، برای امور مالی و غیر مالی بعد از فوت خود، تعیین تکلیف می نماید. 

همچنین، گفتیم که تنظیم وصیت نامه محضری، نیازمند پرداخت هزینه تنظیم آن، بر اساس نرخ تعرفه ۱۴۰۱ حق التحریر دفاتر اسناد رسمی می باشد. از این رو، در این قسمت، قصد داریم، درباره هزینه وصیت نامه محضری در سال 1401، بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی صحبت کنیم. 

در پاسخ به این پرسش که هزینه وصیت نامه محضری در سال 1401، بر اساس نرخ تعرفه ۱۴۰۱ حق التحریر دفاتر اسناد رسمی چقدر است باید گفت، وصیت نامه محضری، یک سند غیر مالی محسوب می گردد و هزینه تنظیم آن، بر اساس نرخ تعرفه ۱۴۰۱، حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، مبلغ 150 هزار تومان خواهد بود.

 

 هزینه تعهد محضری

 

نحوه پرداخت هزینه وصیت نامه محضری

در قسمت قبل، توضیح دادیم که وصیت نامه محضری، بر اساس قانون مدنی، یکی از انواع وصیت نامه بوده که فرد، به موجب آن، می تواند، عمل وصیت را انجام دهد و از این جهت که توسط مامورین رسمی و صلاحیت دار، تنظیم شده و سند رسمی می باشد، دارای اعتبار بسیار بالایی در محاکم بوده و نیازی به اثبات اصالت آن، نیست.

همچنین، درباره هزینه وصیت نامه محضری، صحبت کردیم و گفتیم که هزینه وصیت نامه محضری 1401، بر اساس نرخ تعرفه ۱۴۰۱ حق التحریر دفاتر اسناد رسمی مبلغ 150 هزار تومان است. پس از صحبت در خصوص هزینه وصیت نامه محضری، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره نحوه پرداخت هزینه وصیت نامه محضری توضیح دهیم.

در خصوص نحوه پرداخت هزینه وصیت نامه محضری 1401، باید گفت، پرداخت هزینه وصیت نامه محضری، به دو شیوه، امکان پذیر است. شیوه اول، پرداخت به صورت نقدی می باشد، یعنی فرد، با دادن پول نقد، اقدام به پرداخت هزینه آن، کند. شیوه دوم، پرداخت با کارت بانکی و از طریق دستگاه های پوز موجود در دفاتر اسناد رسمی خواهد بود.

 

یکی دیگر از انواع اسنادی که توسط دفاتر اسناد رسمی، تنظیم می گردد، رضایت نامه محضری می باشد که تنظیم آن، نیازمند پرداخت هزینه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه رضایت نامه محضری، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید آمده، پیشنهاد می گردد.

 

هزینه رضایت نامه محضری

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه وصیت نامه محضری در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه وصیت نامه محضری پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- وصیت نامه محضری چیست؟

وصیت نامه محضری یا رسمی یکی از انواع وصیت نامه بوده که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و فرد به موجب آن برای امور مالی و غیر مالی بعد از فوت خود تعیین تکلیف کرده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- هزینه وصیت نامه محضری 1401 جهت تنظیم آن چقدر است؟

هزینه تنظیم وصیت نامه محضری در سال 1401 مبلغ 150 هزار تومان می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه پرداخت هزینه وصیت نامه محضری چگونه است؟

نحوه پرداخت هزینه وصیت نامه محضری به صورت نقدی یا از طریق کارت های بانکی و با استفاده از دستگاه پوز موجود در دفاتر اسناد رسمی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره هزینه وصیت نامه محضری

برای مشاوره هزینه وصیت نامه محضری

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *