دسته‌بندی نشده

هزینه محضر برای بخشیدن مهریه 1401

[ad_1]

مبلغ بخشش مهریه در دفترخانه ، بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی ، محاسبه و بر اساس توافق طرفین ، از زن ، شوهر و یا هر دوی آنها دریافت می شود . هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 ، بسته به میزان مهریه زن ، متفاوت بود که بدین منظور ، باید با توجه به میزان مهریه و نرخ تعرفه ارائه شده ، هزینه آن را محاسبه و پرداخت نمود .

برای مشاوره هزینه محضر برای بخشیدن مهریه

برای مشاوره هزینه محضر برای بخشیدن مهریه

 

پس از جاری شدن خطبه عقد ، تکالیف زناشویی ، بر عهده زوجین استقرار پیدا می کند که یکی از این تکالیف ، پرداخت کردن مهریه تعیین شده حین عقد نکاح ، توسط شوهر می باشد . در واقع ، از آن جهت که زن ، مالک مهریه شده است ، می تواند هر زمان که بخواهد ، آن را مطالبه نموده و یا اگر صلاح بداند ، با رضایت خاطر ، در ازای حقوق دیگر و یا به صورت بلاعوض ، از روی عشق و علاقه ، آن را به شوهرش ببخشد .

بخشیدن مهریه ، می تواند بصورت دستنویس و یا با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه های مربوطه ، انجام شود . اما از آن جهت که سند رسمی بخشش مهریه ، نیازمند پرداخت هزینه و مبالغ بعضا قابل توجهی بوده ، لازم است تا طرفین، با آگاهی از مبلغ و میزان هزینه محضر برای بخشیدن مهریه و با در نظر گرفتن توان مالی خود ، برای بخشش مهریه به طور رسمی اقدام نمایند.

برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی این موضوع می پردازیم که هزینه محضر برای بخشیدن مهریه به عهده کیست و میزان و نرخ هزینه بخشش مهر در سال 1401 چقدر است . در ادامه نیز ، نحوه پرداخت هزینه محضر برای این امر را توضیح خواهیم داد .

هزینه محضر برای بخشیدن مهریه بر عهده کیست

مالکیت زن بر مهریه ، که از همان لحظه عقد نکاح ایجاد می شود ، اقتضای آن را دارد که زوجه ، هر زمان که اراده کند ، بتواند اقدام به بخشیدن مهریه خود نموده و یا اینکه مهریه خود را به صورت ثبتی یا حقوقی ، مطالبه کند . با این حال ، در مواردی ، زوجین ، بنا به شرایط خاصی که دارند ، با هم در خصوص بخشش مهریه به شوهر ، به توافق می رسند و ضمن مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ، سند رسمی برای بخشش مهریه زن را تنظیم می نمایند .

البته ، بخشش مهریه ، می تواند در قالب های مختلفی انجام شود . به عنوان نمونه ، زوجه ، می تواند اقرارنامه ابراء زوجه از پرداخت مهریه را امضا کرده و یا اینکه اقرار به دریافت کلیه مهر خود نماید تا به این ترتیب ، شوهر از پرداخت مهریه معاف شود . علاوه بر اینها ، بخشش مهریه ، می تواند در قالب عقد صلح بوده و یا اینکه بخشیدن مهریه توسط زن ، در ازای دریافت حق طلاق باشد .

در همه این حالات ، بخشش مهریه ، هم با تنظیم سند رسمی و هم با نوشتن یک سند عادی، امکان پذیر می باشد. ؛ لکن از آن جهت که سند رسمی بخشش مهریه ، نسبت به اسناد عادی ، از ارزش بیشتری برخوردار است ، بسیاری از افراد ، ترجیح می دهند به جای بخشیدن مهریه به صورت دستنویس ، به محضر مراجعه کنند .

منتها سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که پرداخت مبلغ بخشش مهریه در دفترخانه اسناد رسمی به عهده کیست و در صورتی که زن و شوهر ، برای بخشیدن مهریه به دفترخانه یا محضر مراجعه کنند ، چه کسی باید هزینه های مربوط به تنظیم فرم بخشیدن مهریه را پرداخت کند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا بخشیدن مهریه و بری کردن ذمه زوج از پرداخت مهر ، نیازی به حضور مرد در دفترخانه ندارد ؛ مگر اینکه بخشش مهریه ، در ازای حق طلاق زن باشد و مرد ، با قبول بذل مهریه از جانب زن ، به وی حق طلاق بدهد . بر این اساس ، اصولا پرداخت هزینه بذل مهر در دفترخانه اسناد رسمی ، به عهده متقاضی تنظیم سند ( یعنی زوجه ) می باشد .

البته ، در بسیاری از موارد ، پرداخت هزینه بخشش مهریه در محضر ، با توافق طرفین صورت گرفته و از آن جهت که مرد ، از بخشش مهریه توسط زوجه منتفع می شود ، هزینه های محضر نیز ، توسط وی پرداخت می گردد . لازم به ذکر است که اگر بخشش مهریه توسط زن ، در ازای اعطای حق طلاق به وی انجام شود ، معمولا پرداخت هزینه تنظیم سند بخشش مهریه در سال ۱۴۰۱ ، به عهده زوج و پرداخت هزینه تنظیم سند حق طلاق ، به عهده زوجه خواهد بود .

حتما بخوانید: بخشیدن مهریه ، مدارک و مراحل آن

میزان هزینه محضر برای بخشیدن مهریه 1401

پرداخت هزینه محضر برای بخشش مهریه در سال ۱۴۰۱ ، با توافق طرفین ، در دفترخانه امکان پذیر می باشد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که هزینه بخشیدن مهریه چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، در صورتی که زن و مردی برای بخشش مهریه به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند ، چه مبلغ و میزان هزینه باید برای تنظیم سند بخشش مهریه پرداخت کنند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که هزینه خدمات ثبتی که در محضر یا دفترخانه ها ارائه می شود ، بر اساس نرخ تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی است که هر سال از سوی قوه قضاییه اعلام می شود و دفترداران ، الزاما می بایست خدمات خود را بر اساس این نرخ نامه دریافت کنند . لذا در پاسخ به این سوال که میزان هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 چقدر است ، باید بر اساس بخشنامه مورد عمل در سال 1401 ، این موضوع را توضیح داد .

بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در سال 1401 ، تنظیم اسناد غیر مالی از قبیل اقرار نامه ابراء زوج از پرداخت مهریه و یا اقرار به دریافت کردن مهریه از زوج ، نرخ تعرفه ای معادل مبلغ یک میلیون ریال یعنی مبلغ صد هزار تومان دارد . به عبارت دیگر ، در صورتی که زوجه ، در سال ۱۴۰۱ ، ضمن یک سند غیر مالی ، اقرار به بخشش مهریه به زوج نماید ، در صورت دارا بودن شرایط بخشش مهریه ، باید مبلغ صد هزار تومان ، هزینه پرداخت کند .

لازم به ذکر است که در صورتی که مبلغ و میزان مهریه در برگه یا سند تنظیم شده برای بخشش مهریه ذکر شود ، این بار ، مبلغ بخشش مهریه در دفترخانه ، بر اساس اسناد مالی ، محاسبه و دریافت می شود . در این صورت ، مبلغ پرداختی به محضر برای تنظیم سند ، بستگی به مبلغ و میزان مهریه زن خواهد داشت . بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی ، مبلغ هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 ، بر اساس جدول زیر ، محاسبه و دریافت می شود :

 









مبلغ سند
تعرفه


تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا
800 هزار ریال


تا مبلغ 100میلیون ریال نسبت به مازاد 10میلیون ریال
12 در هزار


تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال
8 در هزار


تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال
5 در هزار


تا مبلغ  1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال
4 در هزار


تا مبلغ 3 میلیارد ریال نسبت به مازاد 1 میلیارد ریال
2 در هزار


تا مبلغ 6 میلیارد ریال نسبت به مازاد 3 میلیارد ریال
1 در هزار


تا مبلغ 10 میلیارد ریال نسبت به مازاد 6 میلیارد ریال
%7 در هزار


تا مبلغ 20 میلیارد ریال نسبت به مازاد 10 میلیارد ریال
%5 در هزار


تا مبلغ 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 20 میلیارد ریال
%2 در هزار


بیش از 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 100 میلیارد ریال
%0.4 در هزار

 

بر این اساس ، لازم به ذکر است که هر چقدر میزان مهریه زن بیشتر باشد ، در این صورت ، مبلغ و میزان هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 نیز ، بیشتر خواهد شد که در قسمت بعد ، نحوه پرداخت هزینه محضر برای بخشش مهریه را نیز ، شرح خواهیم داد .

مراحل بخشیدن مهریه

 

نحوه پرداخت هزینه محضر برای بخشیدن مهریه

در قسمت قبل ، به بررسی میزان هزینه های دفترخانه اسناد رسمی در سال 1401 برای بخشیدن مهریه پرداخته و گفتیم که مبلغ بخشش مهریه در دفترخانه در سال ۱۴۰۱  چقدر است . در همین ارتباط ، ممکن است این سوال مطرح شود که نحوه پرداخت هزینه محضر برای بخشیدن مهریه به چه صورت است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا نحوه پرداخت هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 ، به این صورت است که زوجین ، با مراجعه به دفتر اسناد رسمی ، درخواست خود برای ثبت بخشیدن بخشی از مهریه یا تمام آن را ارائه نموده و پس از اینکه سند مزبور حاضر شد ، برای امضای آن به محضر مراجعه می کنند . پرداخت هزینه محضر برای بخشیدن مهریه ، از طریق کارتخوان های موجود در دفاتر اسناد رسمی ، قابل پرداخت بوده و در ازای پرداخت مبلغ هزینه محضر برای بخشیدن مهریه ، رسید نیز به طرفین ، داده می شود .

عواقب بخشیدن مهریه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- پرداخت هزینه محضر برای بخشیدن مهریه به عهده کیست ؟

اصولا پرداخت کننده هزینه دفترخانه برای بخشش مهریه با توافق طرفین تعیین شده و یا اینکه مرد به دلیل ذی نفع بودن اقدام به پرداخت آن می نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مبلغ هزینه دفترخانه برای بخشش مهریه چگونه پرداخت می شود ؟

محاسبه هزینه محضر برای بخشیدن مهریه بر اساس نرخ تعرفه اعلام شده می باشد و با استفاده از کارتخوان در دفتر اسناد رسمی قابل پرداخت می باشد که برای اطلاع از جزئیات این موضوع می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .

3- هزینه محضر برای بخشیدن مهریه در سال 1401 چقدر است ؟

هزینه محضر برای بخشش مهریه زن در سال 1401 بسته به مبلغ و میزان مهریه زن متفاوت خواهد بود که در این خصوص باید به جدول تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم اسناد مالی رجوع کرد که شرح آن در متن مقاله آمده است .

برای مشاوره هزینه محضر برای بخشیدن مهریه

برای مشاوره هزینه محضر برای بخشیدن مهریه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *