دسته‌بندی نشده

هزینه صیغه نامه موقت ۱۴۰۱

[ad_1]

هزینه صیغه موقت ۱۴۰۱، در صورت تمایل به ثبت آن در دفترخانه و دریافت صیغه نامه، شامل هزینه ثبت واقعه ازدواج که 400 هزار تومان بوده، می باشد و هزینه ای جداگانه، جهت تنظیم صیغه نامه موقت، دریافت نمی گردد. پرداخت این هزینه، بر اساس عرف، بر عهده مرد می باشد؛ اما، الزامی در این باره، وجود نداشته و طرفین، می توانند در خصوص آن، توافق کنند.

برای مشاوره هزینه صیغه موقت

برای مشاوره هزینه صیغه موقت

 

صیغه یا عقد موقت، یکی از انواع ازدواج بوده که در شرع مقدس، به آن، توصیه شده و در قانون مدنی، قواعد مربوط به آن، پیش بینی گردیده است. در عقد موقت، طرفین، می توانند، صرفا با خواندن صیغه ازدواج، به هر لفظی، اعم از عربی یا فارسی و تعیین مهر معلوم و مدت معلوم، برای مدت مشخص شده، به زوجیت یکدیگر درآیند و بر خلاف ازدواج دائم، الزامی به ثبت آن، در دفترخانه نیست.

اما، از آنجا که داشتن مدرک گواهی ازدواج موقت که به آن، صیغه نامه می گویند، می تواند، در صورت بروز اختلاف و مراجعه به محاکم یا در صورت بارداری زن، در این نوع از ازدواج، برای اثبات واقعه ازدواج و اثبات محرمیت طرفین، بسیار راهگشا باشد، عده ای، تمایل به ثبت آن و دریافت صیغه نامه دارند که برای این امر، باید، هزینه صیغه نامه موقت را بر اساس نرخ سال 1401، در دفترخانه، بپردازند. 

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، بررسی کنیم که هزینه صیغه نامه موقت ۱۴۰۱، شامل چه مواردی است، پرداخت آن، بر عهده چه کسی می باشد و مبلغ آن، بر اساس نرخ سال 1401، در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق، چقدر خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما، همراه باشید.

هزینه صیغه موقت شامل چه مواردی است؟

برای اینکه بتوانیم، بگوییم، هزینه صیغه نامه موقت 1401، شامل چه مواردی است؟ ابتدا باید، ضرورت یا عدم ضرورت ثبت ازدواج موقت یا صیغه و مراحل انعقاد این عقد را از منظر شرع و قانون مدنی، بررسی کرده و سپس، به این پرسش که هزینه صیغه نامه موقت ۱۴۰۱، شامل چه مواردی می باشد و مبلغ آن، بر اساس نرخ سال 1401، در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق، چقدر است؟ پاسخ دهیم.

ازدواج یا عقد نکاح، یکی از عقود معین، در قانون مدنی است که خود، دارای انواع مختلفی می باشد. یکی از انواع ازدواج، صیغه یا عقد موقت که در اصطلاح شرعی، به آن، متعه نیز می گویند، می باشد. این نوع از ازدواج، بر گرفته از شرع مقدس بوده و قانون مدنی نیز قواعد مخصوص مربوط به انعقاد آن را با توجه به شرع، پیش بینی کرده است.

صیغه، عقد ازدواجی بوده که در آن، طرفین، با مشخص کردن مهریه معلوم و مدت عقد، به زوجیت یکدیگر، در می آیند و می توانند، در مدت معین شده برای ازدواج، به صورت شرعی و قانونی، با یکدیگر، زندگی کنند و رابطه زناشویی داشته باشند. شایان ذکر است، در این نوع از ازدواج، در صورتی که شرط نشده باشد، مرد، ملزم به پرداخت نفقه، نخواهد بود.

شرط صحت صیغه موقت، بر اساس آنچه در شرع و در قانون مدنی، آمده؛ معلوم بودن مدت آن، همچنین، معلوم بودن مهریه آن است. بدون معین و مشخص بودن هریک از این موارد، عقد موقت واقع شده، میان طرفین، باطل خواهد بود.

این نوع از ازدواج، صرفا، با ایجاب و قبول از سمت طرفین عقد، واقع می شود و الزامی به خواندن صیغه عربی و همچنین، ثبت آن، به صورت رسمی، وجود ندارد و در صورت فوت طرفین، انقضای مدت یا بذل مدت، از بین خواهد رفت. اما، در صورتی که طرفین عقد، مایل به خواندن صیغه ازدواج موقت، به لفظ عربی و ثبت آن، به صورت رسمی، جهت دریافت صیغه نامه باشند، مانعی وجود، نخواهد داشت. 

علت تمایل برخی افراد، به ثبت واقعه ازدواج موقت و دریافت صیغه نامه، این است که داشتن یک مدرک معتبر و رسمی که اثبات کننده وقوع عقد ازدواج، میان آن ها بوده، در صورت بروز اختلاف، در زمینه هایی، مانند مهریه، اثبات محرمیت و زوجیت یا گرفتن شناسنامه برای فرزند حاصل از این نوع ازدواج، بسیار کمک کننده خواهد بود.

برای ثبت عقد موقت، طرفین باید، با در دست داشتن مدارک لازم که شامل، مدارک هویتی آن ها، گواهی فوت پدر یا جد پدری، در خصوص دختران باکره یا اذن ازدواج از دادگاه و مواردی از این دست می باشد، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، مراجعه کرده و با پرداخت هزینه صیغه موقت، اقدام به ثبت آن، نمایند.

هزینه صیغه نامه موقت 1401، صرفا، شامل هزینه ثبت واقعه ازدواج بوده و هزینه ای جداگانه، جهت تنظیم صیغه نامه، در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق، دریافت نمی گردد که در ادامه مقاله، به توضیح مسئول پرداخت هزینه ثبت واقعه ازدواج، بر اساس نرخ سال 1401 در دفترخانه، خواهیم پرداخت. 

 

حتما بخوانید: تعرفه ثبت ازدواج و طلاق

هزینه صیغه موقت بر عهده کیست؟

با وجود اینکه قانون گذار و شرع، الزامی به ثبت عقد موقت یا صیغه، نداشته و ثبت آن را صرفا، در صورت باردار شدن زوجه، وجود شرط ضمن عقد یا توافق طرفین، ضروری می داند، برخی از افراد، تمایل به ثبت آن و دریافت صیغه نامه دارند.

همانطور که گفتیم، مانعی جهت ثبت عقد موقت و دریافت صیغه نامه، وجود نداشته؛ اما، برای انجام این امر، طرفین باید، هزینه عقد محضری و دریافت صیغه نامه موقت 1401 را بر اساس نرخ سال ۱۴۰۱ در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق، بپردازند. سوالی که مطرح می شود، این است که پرداخت هزینه صیغه موقت، بر عهده کیست؟

از این رو، در این قسمت، قصد داریم، درباره مسئول پرداخت هزینه صیغه نامه موقت صحبت کنیم و بگوییم که مسئول پرداخت این هزینه که صرفا، شامل هزینه ثبت واقعه ازدواج، بر اساس  نرخ سال ۱۴۰۱ در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق می باشد، کدام یک از طرفین عقد است.

در خصوص پاسخ به این پرسش که پرداخت هزینه صیغه موقت بر عهده کیست؟ باید گفت، قانون گذار، در قانون مدنی، شخصی را به عنوان مسئول پرداخت، مشخص نکرده و این امر، می تواند، با توافق طرفین، انجام شود، اما، عرفا، پرداخت آن، بر عهده مرد است.

 

حتما بخوانید: شرایط صیغه موقت در دفترخانه 

 

هزینه صیغه موقت چقدر است؟

انعقاد و ثبت عقد نکاح دائم، نیازمند پرداخت هزینه های مخصوص به خود است که برخی از این هزینه ها، ضروری و برخی دیگر، قابل چشم پوشی و غیر ضروری هستند. از جمله این هزینه ها، مخارج مربوط به زمان خواستگاری و برگزاری جشن ازدواج، هزینه های مربوط به مهریه، هزینه مربوط به ثبت واقعه ازدواج و سایر موارد می باشد.

همچنین، در عقد و صیغه موقت نیز طرفین، باید، هزینه های مربوط به صیغه موقت را بپردازند که بسته به اینکه طرفین، بخواهند، گواهی ازدواج موقت را از دفترخانه، دریافت کنند یا صرفا، با ایجاب و قبول لفظی و بدون مراجعه به دفترخانه، اقدام به انعقاد این عقد، نمایند، این هزینه ها، متغیر خواهد بود. 

با توجه به اینکه ثبت واقعه ازدواج، در صیغه، بر خلاف نکاح دائم، ضروری نیست، چانچه طرفین، قصد ثبت واقعه ازدواج موقت و دریافت صیغه نامه موقت را نداشته باشد، هزینه صیغه موقت، صرفا، بستگی به مخارج جشن یا پرداخت مهریه تعیین شده، خواهد داشت.

اما، در صورتی که طرفین، تمایل به ثبت این ازدواج و دریافت صیغه نامه داشته باشند، هزینه صیغه موقت، بر اساس نرخ سال ۱۴۰۱ دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق، شامل 400 هزار تومان، بابت ثبت واقعه ازدواج بوده و هزینه ای جداگانه، جهت تنظیم صیغه نامه موقت، دریافت نخواهد شد.

 

حتما بخوانید: مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت

 

هزینه صیغه نامه موقت 1401 در دفترخانه

همانطور که ثبت ازدواج دائم یا ثبت انواع طلاق، نیازمند پرداخت هزینه می باشد، ثبت صیغه موقت نیز از این امر، مستثنی نبوده و چنانچه، دو نفر، بخواهند، در سال 1401، به موجب عقد موقت، به زوجیت یکدیگر درآیند و از دفاتر اسناد رسمی، صیغه نامه محضری، دریافت کنند، باید، هزینه ثبت واقعه ازدواج را بر اساس نرخ سال ۱۴۰۱، در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق بپردازند. 

در قسمت های قبل، در خصوص مسئول پرداخت این هزینه، صحبت کردیم و گفتیم، از آنجا که قانون گذار، شخص خاصی را به عنوان مسئول پرداخت، مشخص نکرده، پرداخت هزینه ثبت ازدواج موقت و دریافت صیغه نامه موقت ۱۴۰۱، در دفترخانه، می تواند، با توافق صورت گیرد یا بر اساس عرف، مرد، آن را بپردازد. 

با توجه به اینکه تعرفه ثبت عقد موقت و هزینه دریافت صیغه نامه، از دفترخانه، پرسش بسیاری از افراد متقاضی انجام این نوع از از دواج می باشد، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، درباره مبلغ ثبت واقعه ازدواج و هزینه صیغه نامه موقت ۱۴۰۱، صحبت کنیم و بگوییم که هزینه صیغه موقت 1401، چقدر است.

هزینه ثبت واقعه ازدواج موقت، در دفترخانه، مبلغ 400 هزار تومان خواهد بود و هزینه ای جداگانه، برای صیغه نامه موقت، بر اساس نرخ سال ۱۴۰، دریافت نمی گردد. شایان ذکر است، هزینه ثبت ازدواج موقت و دریافت صیغه نامه موقت، باید، پس از طی شدن تشریفات قانونی عقد، در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق، توسط عهده دار آن، پرداخت گردد.

 

عقد نامه ازدواج موقت و مندرجات آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه صیغه موقت ۱۴۰۱ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه صیغه موقت ۱۴۰۱​ پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- هزینه صیغه موقت بر عهده کیست؟

برای پرداخت هزینه صیغه موقت در قانون مسئول پرداختی مشخص نشده است و می تواند با توافق صورت گیرد اما بر اساس عرف پرداخت این هزینه با مرد می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- هزینه صیغه نامه موقت در سال 1401 در دفترخانه چقدر است؟

هزینه صیغه نامه موقت در سال 1401 در دفترخانه بر اساس تعرفه دفاتر اسناد رسمی 400 هزار تومان برای ثبت واقعه ازدواج می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- هزینه صیغه موقت شامل چه مواردی است؟

هزینه صیغه موقت در صورت تمایل به ثبت محضری آن و دریافت صیغه نامه شامل هزینه ثبت واقعه ازدواج بوده و هزینه ای جداگانه جهت تنظیم صیغه نامه دریافت نمی گردد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره هزینه صیغه موقت

برای مشاوره هزینه صیغه موقت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *