وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

فاو بسترن بی 30

معرفی خودرو

car-intro

خودروهای ساخت بسترن چین، در ایران با برند فاو شناخته می شوند و گروه بهمن، مونتاژ و عرضه ی آنها را برعهده دارد. پس از وادرات مدل B50، حال با سدان کوچک تری به نام B30 مواجه هستیم. امروزه، ظاهر بسیاری از خودروهای چینی، فراتر از مدل های گذشته ارزیابی می شود و زیبایی بعضی از آنها، قابل قبول است. خودروی بسترن B30 هم، مانند برادر بزرگ تر (بسترن B50) ترکیب خوبی دارد که خصوصا از نمای مقابل، به سختی می توان از آن، ایراد گرفت. هماهنگی زیادی بین سایز چراغ های اصلی و جلو پنجره وجود دارد، به طوری که این بخش، جدا از کل بدنه به نظر می رسد. شباهت این قسمت، با هیوندای النترا و آیونیک، خصوصا در نمای ۶ ضلعی جلو پنجره، غیر قابل انکار است، اما در مجموع، جوان پسند و اسپرت محسوب می شود. از نمای جانبی، کوچک بودن B30، کاملا جلب نظر می کند، درحالیکه بیش از ۴.۵ متر طول دارد و از این نظر، تقریبا هم اندازه ی تویوتا کورولا است. این خودرو در مقایسه با بعضی سدان های چینی موجود در ایران که قیمتی در حدود 50 تا 60 میلیون تومان دارند، طول کمتری دارد و این موضوع، می تواند علاقه مندان چنین مدل هایی را به سمت نمونه های کشیده تر (مثل آریو S300 و MG 360) جذب کند. پیچیدگی خاصی در طراحی B30 از نمای بقل، دیده نمی شود، اما به سادگی نیز رها نشده و دارای خطوطی حجم دهنده است که مهم ترین آنها، از لبه ی چراغ جلو تا چراغ عقب وجود دارد. پایین درها و نزدیک رکاب ها نیز، خطی مورب وجود دارد جلوه ای مدرن به بسترن B30 می دهد. در نمونه های موجود در چین، رینگ های 15 اینچی دیده می شوند، اما نسخه های وارد شده به کشور، احتمالا با چرخ های اسپرت 16 اینچ و طرح پنج پر دوگانه، همراه با آینه بغل های راهنمادار و هم رنگ بدنه عرضه خواهد شد. بسترن B30 از ادواتی با طرح چوب در نمای داخلی استفاده نکرده است، اما بعضی قطعات، مثل دستگیره ها و کلید های گران تهویه مطبوع را از فلز نفره ای رنگ ساخته است که حس بهترین به کاربر می دهد. هرچند که متریال صندلی ها و تودری ها تا حدودی قابل قبول است، پلاستیک سخت داشبورد و جای گذاری بعضی ادوات، مثل مجرای هوا در زیر نمایشگر؛ نمره های منفی در فضای داخلی B30 محسوب می شوند. حتی در کشور چین هم، تنها یک پیشرانه برای بسترن B30 قابل سفارش است که طبق معمول خودروهای این کشور، 1.6 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر است. این پیشرانه، ساخت شرکت بسترن و کاملا چینی محسوب می شود، که با کد CA4GB قابل شناسایی است. خودروی B30، با جعبه دنده ی دستی توسط شرکت سازنده ارائه می شود اما در ایران، فقط با گیربوکس اتوماتیک فروخته خواهد شد. این موضوع، سبب می شود که بسترن، در زمانی حدود 14 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و البته تاحدودی کند عمل کند. از سویی دیگر، جعبه دنده ی خودکار ۶ سرعته در B30، می تواند برای خریدار جذاب باشد، چارکه ساخت آیسین ژاپن و مدرن تر از رقبا ارزیابی می شود. مصرف سوخت واقعی این خودرو، حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر است که مسلما با توجه سبک رانندگی در جاده یا شهر، می تواند از 6 تا 8.5 لیتر در 100 کیلومتر، تغییر کند. بنا به ادعای شرکت وارد کننده، بسترن B30 می تواند به نهایت سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست یابد، هرچند که در تست های میدانی، بیش 20 ثانیه طول کشید تا از حالت سکون به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *