دسته‌بندی نشده

صاحب حق قصاص کیست – شرایط و مسئولیت های صاحب قصاص

[ad_1]


در این مقاله به بررسی صاحب حق قصاص می پردازیم .

برای مشاوره قتل خطا محض

برای مشاوره قتل خطا محض

 

ارتکاب هر جرمی در جامعه مستوجب مجازات است که یکی از انواع چهارگانه مجازات های اصلی بیان شده در قانون مجازات قصاص است که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی بیان کرده است . قصاص مجازات فردی است که به دیگری جنایتی را وارد کرده است و این جنایت ممکن است به نفس یا به عضو وارد شده باشد که اگر جایت به عضو وارد گردد موجب قصاص عضو می شود و اگر به جان یا نفس وارد گردد قصاص نفس می شود اما کسانی که می توانند قصاص مرتکب را از دادگاه بخواهند در قانون بیان شده است . در این مقاله به بررسی اینکه صاحب حق قصاص می پردازیم . 

صاحب حق قصاص

صاحب حق قصاص در صورتی که قصاص عضو باشد فردی است که جنایت بر او وارد شده است ولی اگر جنایت بر نفس و قتل باشد حق قصاص او به ارث می رسد . ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه که حق قصاص ندارد . 

ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه او که حق قصاص ندارد اگر ورثه مقتول یا همان اولیا دم چند نفر باشند حق قصاص هر یک مجزا و به صورت جداگانه لحاظ می گردد .

حق زوج یا زوجه در قصاص

زوج یا زوجه حق قصاص ندارند اگرچه از ورثه مقتول محسوب می گردند ولی اگر حق قصاص به هر علت تبدیل به دیه شود یا با مال یا حقی بین مرتکب و اولیاء دم مصالحه شود ، همسر مقتول نیز از آن ارث می برد و بر طبق قانون مجازات اسلامی اگر بعضی از اولیا دم خواهان قصاص باشند و برخی خواهان دیه باشند همسر مقتول از سهم دیه ارث می برد . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صاحب حق قصاص ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم صاحب حق قصاص پاسخ دهند .

 

 

 

برای مشاوره قتل خطا محض

برای مشاوره قتل خطا محض

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *