دسته‌بندی نشده

شرایط سقط قانونی جنین – صدور مجوز سقط درمانی

[ad_1]

سقط قانونی جنین، در شرایطی که در نتیجه بودن جنین در بدن مادر، جان مادر به طور جدی، در خطر بوده یا عدم سقط جنین، به فوت مادر و جنین، ختم شده و یا در صورت مشقت غیر قابل تحمل مادر، تا قبل از 4 ماهگی جنین و دمیده شدن روح در وی، پس از صدور مجوز سقط درمانی از پزشکی قانونی و با حکم قاضی، امکان پذیر می باشد.

برای مشاوره سقط قانونی جنین

برای مشاوره سقط قانونی جنین

 

تولد فرزند، یکی از اتفاقات خوشایند زندگی بوده که تا سال ها، زندگی مشترک و رابطه زوجین را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اما، با وجود زیبا بودن این اتفاق، گاهی، به دلیل مشکلاتی در جنین یا در خود مادر، تولد جنین، به صلاح وی یا مادر او نبوده و لازم است تا جنین، سقط گردد.

البته، در تمامی این شرایط، سقط جنین، دارای مجوز قانونی نبوده و در برخی از موارد، انجام آن، جرم می باشد. لذا، مادرانی که با این مشکل، مواجه هستند، لازم است تا به منظور اجتناب از ضمانت اجراهای تعیین شده در قوانین کیفری، با شرایط و مراحل صدور مجوز سقط درمانی، آشنا شوند.

با توجه به اهمیت این مساله، در مقاله حاضر، شرایط سقط قانونی جنین، مراحل و مدارک آن را بررسی کرده و در انتها، به این دو سوال پاسخ خواهیم داد که صدور مجوز سقط درمانی، تا چند هفتگی امکان پذیر است و آیا اجازه پدر در سقط کردن فرزند، لازم است یا خیر.

شرایط سقط قانونی جنین

سقط جنین، یکی از موارد مطرح در علم پزشکی بوده که به دلیل آثار حقوقی که بر جان جنین، به عنوان یک انسان زنده و مادر داشته، مورد توجه فقه اسلامی و به تبع آن، حقوق نیز قرار گرفته است. 

در حقوق کشور ما، سقط جنین، به دو نوع تقسیم می گردد: سقط قانونی جنین و سقط غیر قانونی آن. سقط کردن غیر قانونی جنین، جرم بوده و مجازات هایی برای مادر و سایر افرادی که بدون صدور مجوز سقط درمانی، اقدام به کشتن جنین کنند، در نظر گرفته شده است.

در مقابل، سقط قانونی جنین قرار داشته که در صورت وجود شرایط مشخص شده در قانون، مجاز می باشد. این شرایط، که صرفا با وجود آن ها، صدور مجوز سقط درمانی، انجام می گیرد، در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوب 1400 مشخص شده که یکی از سه مورد زیر می باشند :

چنانچه، در نتیجه بودن جنین در بدن مادر، جان مادر به طور جدی، در خطر بوده؛ تنها راه نجات وی، سقط جنین است و جنین، کمتر از چهار ماه سن داشته و علامت یا علائمی، مبنی بر دمیده شدن روح در جنین وجود نداشته باشد.

در شرایطی که عدم سقط جنین، به فوت مادر و جنین، ختم شده و تنها راه نجات مادر، سقط کردن فرزند می باشد.

در صورتی که پس از اظهارنظر ولی جنین، تمام این شرایط وجود داشته باشد: مشقت غیر قابل تحمل مادر، رضایت وی، وجود بیماری یا ناهنجاری غیرقابل درمان در جنین(در مواردی که مشقت مادر، مربوط به این بیماری یا ناهنجاری طفل باشد)، عدم وجود جایگزین برای رفع مشقت مادر، کمتر از 4 ماه بودن سن جنین و نبودن علامت یا علائمی، مبنی بر دمیده شدن روح در وی.

جرم سقط جنین و مجازات آن

مراحل سقط قانونی جنین

در صورتی که شرایط سقط قانونی جنین وجود داشته باشد، مادر باردار می تواند، برای سقط کردن فرزند خود، مطابق مراحل قانونی اقدام نماید. با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مراحل سقط قانونی جنین، با تحولات زیادی همراه بوده که از مهم ترین آن ها می توان به لزوم حکم قاضی، اشاره نمود. لذا، در این بخش، مراحل قانونی سقط کردن جنین پرداخته که به شرح زیر می باشد:

در صورتی که یکی از شرایط سقط قانونی جنین وجود داشته باشد، مادر می تواند برای درخواست صدور مجوز سقط درمانی، به مراکز پزشکی قانونی در شهر خود مراجعه نموده و در خواست خود را به مرکز مربوطه ارائه دهد. چرا که بررسی لزوم سقط، یکی از موارد قابل تشخیص در پزشکی قانونی می باشد.

در مراکز پزشکی قانونی در هر شهری، یک کمیسیون، تحت عنوان کمیسیون سقط قانونی وجود داشته که به درخواست های مرتبط با این موضوع، رسیدگی می کند. این کمیسیون، متشکل از یک قاضی ویژه، یک پزشک متخصص متعهد و یک متخصص پزشک قانونی در استخدام سازمان پزشکی قانونی، می باشد.

کمیسیون مزبور، بعد از وصول درخواست سقط قانونی جنین، حداکثر، طرف یک هفته تشکیل شده و پس از اظهارنظر اعضا، رای نهایی، توسط قاضی عضو کمیسیون، صادر می گردد.

پس از ابلاغ رای، متقاضی، ظرف یک هفته از ابلاغ، می تواند با ثبت شکایت در شعبه یا شعب اختصاصی دادگاه تجدیدنظر، که به ریاست قاضی یا قضات ویژه، تشکیل شده، به رای صادره اعتراض کرده و دادگاه، موظف است تا حداکثر ظرف یک هفته، برای صدور رای مقتضی اقدام کند.

بیشتر بخوانید : سهم الارث جنین

 

مدارک لازم برای سقط قانونی جنین

در بخش های قبل، در مورد شرایط سقط قانونی جنین، صحبت کرده و گفتیم که در سه حالت کلی، درخواست این مساله، برای مادر، امکان پذیر می باشد. همچنین، توضیح دادیم که مراحل قانونی صدور مجوز سقط درمانی، با ارائه درخواست، به پزشکی قانونی، قابل انجام می باشد.

اما، مادرانی که مدعی وجود یکی از شرایط سقط قانونی جنین بوده، لازم است تا این شرایط را اثبات کرده و علاوه بر این، مدارک لازم، جهت سقط کردن فرزند خود را به پزشکی قانونی، ارائه نمایند. بنابراین، در ادامه، به توضیح مدارک لازم برای صدور مجوز سقط درمانی می پردازیم.

مدارک هویتی مادر، شامل شناسنامه و کارت ملی

سونوگرافی اوایل بارداری

مدارک اثبات کننده ناهنجاری جنین، از قبیل اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی ناهنجاری جنین یا نتایج آزمایش ژنتیک

مدارک مثبت بیماری مادر، در حالتی که علت تقاضای سقط جنین، بیماری خود مادر باشد.

سیستم نوبت دهی الکترونیکی، در سازمان پزشکی قانونی، با هدف تکریم ارباب رجوع و کاهش اتلاف وقت و انرژی شهروندان و همچنین اجرای طرح دولت الکترونیک، برای اولین مرتبه، در مرکز معاینات جنوب شرق پزشکی قانونی مشهد و در آدرس razavi-lmo.ir تاسیس و راه اندازی گردید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سامانه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : سیستم نوبت دهی پزشکی قانونی

 

سقط قانونی جنین تا چند هفتگی امکان پذیر است

هرچند، در صورت وجود شرایط لازم و انجام مراحل قانونی صدور مجوز سقط درمانی، سقط کردن فرزند، برای مادر، امکان پذیر می باشد، اما، این عمل، غالبا، دارای محدودیت زمانی می باشد. لذا، این سوال، مطرح می گردد که سقط قانونی جنین تا چند هفتگی امکان پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال، باید به ماده 56 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مراجعه نمود. مطابق این ماده، بسته به شرایطی که با توجه به آن، سقط قانونی جنین، درخواست می گردد، ممکن است، صدور مجوز سقط درمانی، منوط به رعایت شرط سن جنین و صرفا تا ماه خاصی، امکان پذیر بوده که این شرایط، مطابق توضیحات زیر می باشد:

در فرضی که در نتیجه بودن جنین در بدن مادر، جان مادر به طور جدی، در خطر بوده و تنها راه نجات مادر، سقط جنین باشد، لازم است تا سن جنین، کمتر از چهار ماه بوده و علامت یا علائمی، مبنی بر دمیده شدن روح در جنین وجود نداشته باشد. بنابراین، سقط کردن جنین، در این حالت، تا هفته شانزدهم، امکان پذیر می باشد.

همچنین، در حالتی که پس از گرفتن نظر ولی جنین، سایر شرایط، شامل مشقت غیر قابل تحمل مادر، رضایت وی، وجود بیماری یا ناهنجاری غیرقابل درمان در جنین، عدم وجود جایگزین برای رفع مشقت مادر، وجود داشته باشد نیز سقط کردن جنین، صرفا تا هفته شانزدهم، امکان پذیر خواهد بود. در این فرض نیز صدور مجوز سقط درمانی، منوط به آن است که روح در جنین دمیده نشده باشد. لازم به ذکر است که اعمال ولایت قهری پدر و جد پدری و اخذ اجازه از آنها، صرفا در این حالت، شرط می باشد.

اما، در وضعیتی که عدم سقط جنین، موجب فوت هر دو مادر و جنین، شده و تنها راه نجات مادر، سقط جنین است، محدودیت سنی برای سقط کردن فرزند، وجود نداشته و لذا، مادر تا پایان بارداری نیز می تواند با انجام مراحل قانونی و اثبات شرایط ویژه خود و جنین، برای صدور مجوز سقط درمانی، ثبت درخواست نماید.

در صورتی که سقط کردن عمدی جنین، در غیر از موارد مجاز قانونی انجام گیرد، چنانچه، مرتکب قتل جنین، از مورثین وی باشد، از ارث محروم می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : قتل مورث مانعی برای ارث بردن

 

آیا اجازه پدر در سقط جنین لازم است

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با سقط کردن جنین، به روش قانونی وجود داشته، این مساله بوده که آیا اجازه پدر در سقط جنین لازم است یا خیر. لذا، در این بخش، به بررسی پاسخ این سوال، از منظر قانون نسبتا جدید حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می پردازیم.

تا پیش از تصویب قانون مزبور، با توجه به ماده واحده قانون سقط درمانی، مصوب 10/03/1384 مجلس شورای اسلامی، صدور مجوز سقط درمانی، با درخواست مادر و رضایت وی انجام می گرفت و بنابراین، اجازه پدر، تاثیری در صدور یا عدم صدور این مجوز نداشت.

اما، با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در سال هزار و چهارصد، این رویه تا اندازه ای تغییر کرد. با این توضیح که در حال حاضر، در یکی از موارد سه گانه سقط قانونی جنین، یعنی، بند (ج) ماده 56 قانون مزبور، وجود اجازه پدر، ضروری می باشد.

مطابق این بند از قانون، در وضعیتی که تمام شرایط مشقت غیر قابل تحمل مادر، رضایت وی، وجود بیماری یا ناهنجاری غیرقابل درمان در جنین و عدم وجود جایگزین برای رفع مشقت مادر، وجود داشته باشد، سقط قانونی جنین و صدور مجوز سقط درمانی، منوط به اخذ نظر ولی و اجازه وی می باشد.

بدیهی است که در دو فرض مذکور در بند های (الف) و (ب) ماده 56، یعنی در حالتی که در نتیجه بودن جنین در بدن مادر، جان مادر به طور جدی، در خطر بوده و تنها راه نجات مادر، سقط جنین باشد و همچنین، در وضعیتی که عدم سقط جنین، موجب فوت هر دو مادر و جنین، شده و تنها راه نجات مادر، سقط جنین است، به دلیل عدم تصریح قانون گذار، اجازه پدر، مورد نیاز نمی باشد.

بیشتر بخوانید : حکم قتل های خانوادگی

 

سقط جنین تا چند ماهگی مجاز است

سقط جنین تا چند ماهگی مجاز است؟ این پرسش، یکی از رایج ترین سوالات کسانی است که قصد دارند، نسبت به سقط جنین، اقدام نمایند، لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم این پرسش را از منظر قانونی، بررسی کرده و به آن، پاسخ دهیم. 

همانگونه که گفتیم، حتی در موارد مجاز سقط جنین، محدودیت زمانی وجود دارد و اینگونه نیست که در هر بازه زمانی ای از بارداری، مادر بتواند و مجاز باشد با تجویز پزشک، نسبت به سقط جنین، اقدام کند. لذا در زیر، در سه فرض، توضیح خواهیم داد که سقط جنین، تا چند ماهگی مجاز است:

بازه زمانی مجاز برای سقط جنین، در شرایطی که به واسطه بودن جنین، جان مادر در خطری جدی باشد و هیچ راه دیگری برای رفع خطر، جز سقط جنین، وجود نداشته باشد، تا کمتر از 4 ماهگی یا همان 16 هفتگی جنین می باشد.

بازه زمانی مجاز برای سقط جنین، در مواردی که از ولی او، نظر سنجی شده، جنین دچار بیماری یا ناهنجاری غیر قابل درمان است، مادر در مشقت است و راهی برای رفع مشقت وی، به عنوان جایگزین وجود ندارد، در صورت رضایت مادر و ولی بر سقط، تا کمتر از 4 ماگی مادر یا 16 هفتگی جنین خواهد بود.

بازه زمانی مجاز برای سقط جنین، در شرایطی که جان جنین و مادر، هر دو در خطر باشد و عدم سقط جنین، سبب فوت مادر گردد، محدودیت زمانی نداشته و در هر ماهی از بارداری، امکان پذیر می باشد.

دیه سقط جنین

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سقط قانونی جنین در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون سقط قانونی جنین پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- شرایط سقط قانونی جنین چیست؟

سقط قانونی جنین در شرایطی که در نتیجه بودن جنین در بدن مادر جان مادر به طور جدی در خطر بوده یا عدم سقط جنین به فوت مادر و جنین ختم شده و یا در صورت مشقت غیر قابل تحمل مادر امکان پذیر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- مراحل سقط قانونی جنین چیست؟

سقط قانونی جنین پس از صدور مجوز سقط درمانی از پزشکی قانونی و با حکم قاضی امکان پذیر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- سقط قانونی جنین تا چند هفتگی امکان پذیر است؟

سقط قانونی جنین تا چهار ماهگی یعنی هفته شانزدهم امکان پذیر می باشد مشروط بر آنکه علامت یا علامی مبنی بر دمیده شدن روح در جنین وجود نداشته باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره سقط قانونی جنین

برای مشاوره سقط قانونی جنین

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *