دسته‌بندی نشده

روشهاي قيمت گذاري ماشين آلات

[ad_1]

برای ارزیابی ماشین آلات مخصوصا دستگاههایی که روند بازار نیستند و جزو  ماشین آلات وخطوط تولید خاص و سفارشی محسوب میشوند باید علاوه بر بررسی قیمت دستگاههای مشابه از اسناد و مدارکی از جمله پیش فاکتور – پرفورما- مدارک گشایش اعتبار اسنادی – پروانه گمرکی و .. کمک گرفت. بطور کلی عوامل موثر در ارزیابی و قیمت گذاری دستگاهها و ماشین آلات به ترتیب اولویت عبارتند از:

1- قیمت نو انواع مشابه

2- سال ساخت و وضع موجود هنگام بازدید( معمولا برای افت قیمت دستگاههای کارکرده در صورت سالم بودن میتوان معادل 2 تا 5 درصد استهلاک سالیانه برای آن تعیین کرد)

3- پروانه گمرکی

4- پیش فاکتور یا پروفورمای (پرفورما) فروشنده و یا صادر کننده از مبدا

5- مدارک گشایش اعتبار اسنادی

همچنین در ارزیابی یک خط تولید کامل ممکن است ارزش تک تک دستگاهها بطور مستقل بسیار کمتر از وقتی باشد که همه دستگاهها یک خط تولید کامل با تولید انبوه محصولات با کیفیت را تشکیل میدهند.

دیگر مواردی که باید مد نظر قرار داد اینکه وقتی درخواست ارزیابی دستگاه برای مزایده داده میشود قیمت کارشناسی معمولا 20 درصد پایینتر از قیمت عادله روز لحاظ میشود تا تشریفات و مستندات قانونی قابل انجام باشد.

لازم به ذکر است منظور از تعیین قیمت در واقع قیمت عادله روز و یا قیمت معاملاتی میباشد. در رابطه با برخی دستگاهها در صورت استناد به مدارکی از جمله برگ سبز و یا قیمت ثبت شده در پروفورما و استخراج قیمت توسط نرخ تسعیر ارز میتواند اختلاف فاحشی با قیمت عادله روز ایجاد کند.

موضوعات مرتبط: انواع روشهای قیمت گذاری

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *