امنیت عمومی

دیه صوت و گویایی 1401

[ad_1]

دیه صوت و گویایی ۱۴۰۱، در از بین رفتن کامل آن ها، به علتی غیر از قطع زبان، یک دیه کامل، برای صوت و یک دیه کامل، برای گویایی می باشد که مبلغ دیه کامل، 600 میلیون تومان است و دیه عیب صوت و عیب گویایی، ارش صوت و ارش تکلم، در قانون مجازات اسلامی 1401 خواهد بود، همچنین، دیه از بین بردن گویایی با قطع کامل زبان گویا نیز یک دیه کامل می باشد.

برای مشاوره دیه صوت و گویایی

برای مشاوره دیه صوت و گویایی

 

به دلیل حرمت جسم، جان، اعضا و منافع اعضای بدن انسان، قانون گذار، مجازات دیه را برای جنایت های عمدی و غیر عمدی بر این موارد، پیش بینی کرده و هیچ عضو یا منفعتی را از نظر، دور نداشته است. بنابراین، در صورت بروز هرگونه آسیب، بر جسم، جان، اعضا و منافع دیگری، به صورت عمد یا غیر عمد، دیه باید توسط مسئول پرداخت آن، به مجنی علیه یا ولی دم او، داده شود.

صوت و گویایی که افراد، به وسلیه آن، با یکدیگر، ارتباط برقرار کرده و مقصود خود را به یکدیگر می رسانند، از جمله مواردی است که قانون گذار، برای آسیب های وارده به آن، دیه صوت و گویایی و ارش تکلم را پیش بینی نموده که میزان این دیه، بسته به شرایط و نوع آسیب و با توجه به تغییرات نرخ دیه در قانون مجازات اسلامی 1401، بسیار سنگین است.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، دیه از بین بردن و عیب دار کردن صوت و گویایی دیگری را در سال 1401، مورد بررسی قرار دهیم و سپس، دیه و نرخ ارش تکلم و گویایی را در قطع کردن زبان، با توجه به قانون مجازات اسلامی ۱۴۰۱ بگوییم.

دیه از بین بردن صوت و گویایی

صوت و گویایی و قدرت تکلم که افراد، به واسطه آن ها، با یکدیگر، ارتباط برقرار کرده و مقصود خود را به دیگری، می رسانند، یک منفعت و توانایی ارزشمند، در انسان ها بوده و از آن جا که نبود این توانایی و منفعت، زندگی فرد را با مشقت و دشواری های بسیار زیادی روبرو می کند، قانون گذار، همانند سایر اعضا و منافع، برای از بین رفتن و عیب دار شدن آن ها نیز، دیه و ارش را پیش بینی کرده است.

ممکن است، بر اثر وقوع یک حادثه عمدی یا غیر عمدی، صوت، گویایی و یا قدرت تکلم شخص، از بین برود یا عیب پیدا کند که در چنین شرایطی، بسته به از بین رفتن کامل صوت و یا گویایی یا عیب دار شدن آن ها و بسته به اینکه این از بین رفتن و عیب دار شدن، به واسطه قطع زبان باشد یا علتی دیگر، دیه متفاوتی، بر اساس آنچه در قانون مجازات اسلامی 1401، آمده، به مجنی علیه یا اولیای دم او، تعلق خواهد گرفت.

لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، با مراجعه به قانون مجازات اسلامی ۱۴۰۱، دیه صوت و گویایی در از بین رفتن آن ها، به سبب علتی غیر از قطع زبان را مورد بررسی قرار دهیم و بگوییم چنانچه زوال صوت، موجب زوال گویایی نیز شود، چه مقدار دیه، به مجنی علیه، تعلق خواهد گرفت. دیه از بین رفتن صوت و گویایی، در چنین حالتی، در مواد 697، 698 و 703 قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است و بر اساس این مواد، دیه صوت و دیه گویایی 1401، به شرح زیر می باشد:

ماده 697 قانون مجازات اسلامی، در خصوص دیه از بین رفتن صوت، به سببی، غیر از قطع زبان، مقرر می دارد: ” از بین بردن صوت، به طور کامل، به گونه ای که شخص، نتواند صدایش را آشکار کند، دیه کامل دارد، گرچه بتواند با اخفات و آهسته، صدایش را برساند.”

بر اساس این ماده، از بین رفتن صوت کسی، به نحوی که دیگر، قادر به آشکار کردن صدایش نباشد، منجر به تعلق مبلغ دیه کامل انسان در سال 1401، یعنی 600 میلیون تومان، به مجنی علیه یا اولیای دم او می گردد و توانایی فرد، بر اینکه بتواند، صدایش را آهسته و خفه به دیگری برساند، تاثیری در کاهش مبلغ دیه، نخواهد داشت. 

 

ماده 698 قانون مجازات اسلامی، در خصوص دیه از بین رفتن گویایی و تکلم، به سببی، غیر از قطع زبان، مقرر می دارد: ” از بین بردن گویایی، به طور کامل و بدون قطع زبان، دیه کامل و از بین بردن قدرت ادای برخی از حروف، به همان نسبت، دیه دارد.

تبصره- شخصی که دارای لکنت زبان است و یا به کندی یا تندی سخن می گوید یا برخی از حروف را نمی تواند تلفظ کند، گویا محسوب می شود و دیه از بین بردن ادای هر حرف با توجه به تعداد حروف زبان تکلم مجنی علیه، تعیین می شود. مانند اینکه از بین بردن قدرت ادای یک حرف شخص فارسی زبان، یک سی و دوم دیه کامل است.”

 بر اساس این ماده، چناچه یک جنایت عمدی یا غیر عمدی، سبب از بین رفتن کامل گویایی کسی گردد و این از بین رفتن کامل، به علت قطع زبان، رخ نداده باشد، منجر به تعلق دیه کامل انسان، بر اساس نرخ دیه در سال 1401، یعنی 600 میلیون تومان، به مجنی علیه خواهد شد و اگر جنایت و آسیب، صرفا، قدرت گویایی و تکلم در ادای برخی حروف را در فرد، از بین برده باشد، به نسبت تعداد حروف زبانی که فرد، به آن، صحبت می کند و با در نظر گرفتن دیه کامل، برای فرد، دیه تعیین می شود.

یعنی، چنانچه، الفبای زبانی که فرد، به آن، تکلم می کند، دارای 32 حرف است و فرد، بر اثر آسیب وارده، قدرت گویایی و تکلم 3 حرف را از دست داده باشد، سه، سی و دوم دیه کامل، به عنوان دیه، به او تعلق می گیرد و با توجه به اینکه شخص دارای لکنت یا فردی که قدرت تکلم برخی حروف را دارد، همچنین، فردی که آهسته یا خیلی تند، صحبت می کند، گویا تلقی می شوند، در محاسبه دیه آنها، در هنگام از بین رفتن گویایی، به همین نحو، یعنی با در نظر گرفتن تعداد حروف زبان تکلم ایشان، عمل می شود.

ماده 703 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: “در صورتی که جنایت، علاوه بر زوال صوت، موجب زوال نطق نیز گردد، دو دیه ثابت می شود.” بر اساس این ماده، چنانچه به موجب جنایتی، هم صوت و هم نطق، زوال پیدا کند، به مجنی علیه، دو دیه، تعلق خواهد گرفت.

دیه زبان

دیه عیب صوت و گویایی

پس از صحبت در خصوص دیه از بین بردن صوت و گویایی ۱۴۰۱، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص ارش عیب این منافع و توانایی ها که دیه غیر مقدر است و قاضی، آن را تعیین می کند، همچنین، دیه مقدر عیب صوت و گویایی، با مراجعه به مواد 699 تا 702 قانون مجازات اسلامی 1401، صحبت کنیم و بگوییم که میزان ارش و دیه این موارد، بر اساس این مواد، چقدر است.

 

ماده 699 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد:” جنایتی که موجب پیدایش عیبی در گفتار یا ادای حروف گردد و یا عیب موجود در آن را تشدید کند، موجب ارش است.”

مطابق 700 قانون مجازات اسلامی:”جنایتی که باعث شود، مجنی علیه، حرفی را به جای حرف دیگر ادا نماید، مانند آنکه به جای حرف «ل»، حرف «ر» تلفظ نماید، اگر عرفا، عیب تلقی شود، موجب ارش است.”

به موجب ماده 701 قانون مجازات اسلامی: ” جنایتی که موجب عیبی در صوت، مانند کاهش طنین صدا، گرفتگی آن و یا صحبت کردن از طریق بینی شود، ارش دارد.”

ماده 702قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد: “از بین رفتن صوت بعضی از حروف، موجب ارش است.”

 

با توجه به این مواد، دیه صوت، در صورتی که صوت، به واسطه آسیب عمدی یا غیر عمدی، عیب پیدا کند نظیر اینکه صوت، در ادای برخی حروف، از بین برود یا فرد، دچار کاهش طنین صدا شده و از طریق بینی صحبت کند، موجب تعلق ارش، به مجنی علیه می گردد و اگر علاوه بر صوت، نطق و تکلم شخص هم عیب پیدا کند، نظیر اینکه، حرفی را به جای حرف دیگر بگوید و مواردی از این دست، ارش تکلم و نطق هم برای مجنی علیه، محاسبه خواهد شد.

بیشتر بخوانید : دیه پارگی لب

 

دیه از بین بردن گویایی با قطع زبان

یکی از پرسش هایی که در خصوص دیه گویایی، مطرح می گردد، این است که دیه از بین بردن گویایی با قطع زبان چقدر است و نحوه واریز دیه آن، توسط مرتکب، چگونه می باشد؟ برای پاسخ به این پرسش که دیه از بین بردن گویایی با قطع زبان چقدر است؟ باید، به ماده 611 قانون مجازات اسلامی 1401 و تبصره های آن، مراجعه کرد. این ماده، مقرر می دارد:

قطع و یا از بین بردن تمام زبان گویا، موجب دیه کامل است و دیه از بین بردن قسمتی از آن، به نسبت گویایی از بین رفته است که با تقسیم تمام دیه، به حروف، محاسبه می شود.

تبصره 1- دیه از بین بردن ادای هر حرف، با توجه به حروف زبان تکلم مجنی علیه، تعیین می شود؛ مانند اینکه از بین بردن قدرت ادای یک حرف شخص فارسی زبان، یک سی و دوم دیه کامل است.

تبصره 2- شخصی که دارای لکنت زبان است و یا به کندی یا تندی سخن می گوید یا برخی از حروف را نمی تواند تلفظ کند، گویا محسوب می شود. 

 

بر اساس این ماده، چنانچه قطع کامل زبان گویا، بر اثر جنایت عمدی و غیر عمدی، رخ دهد، دیه زبان و گویایی ای که به واسطه قطع کامل زبان گویا، از بین رفته، مبلغ 600 میلیون تومان می باشد که این میزان، دیه کامل یک انسان در سال 1401 است.

دیه چشایی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه صوت و گویایی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه صوت و گویایی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- دیه از بین بردن کامل صوت و گویایی بدون قطع زبان در سال 1401 چقدر است؟

دیه از بین بردن کامل صوت و گویایی بدون قطع زبان در سال 1401 یک دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه سال 1401 برابر با 600 میلیون تومان می باشد و جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- دیه عیب دار کردن صوت و تکلم چقدر است؟

دیه عیب دار کردن صوت و تکلم در قانون مجازات اسلامی ارش صوت و ارش تکلم است که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- دیه از بین بردن گویایی با قطع زبان چقدر است؟

دیه از بین بردن کامل زبان گویا با قطع زبان یک دیه کامل یعنی 600 میلیون تومان می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره دیه صوت و گویایی

برای مشاوره دیه صوت و گویایی

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *