دسته‌بندی نشده

دادسرای انتظامی کارشناسان و وکلا

[ad_1]

بنا بر ماده بیست و شش آیین نامه  مرکز مشاوران  دادسرا و دادگاه بدوی انتظامی در تمامی استانها و دادگاه تجدیدنظر انتظامی در مرکز دایر میباشد. اعضاء دادگاههای بدوی و ثانویه انتظامی با معرفی ریاست مرکز از بین قضات دارای پایه 8 قضایی و بالاتر توسط رییس دستگاه قضاوت منصوب میگردند. دادگاههای بدوی انتظامی دارای یک عضو به عنوان مدیریت و دادگاههای تجدیدنظر انتظامی متشکل از سه عضو یک رئیس و دو همکار است که همگی دارای حق رأی هستند و آراء صادره با امضاء موافق دو نفر از آنان قطعی میشود.  تخلفات وکلا، مشاورین خانواده و کارشناسان رسمی به شرحی است که در قانون کارشناسان رسمی دادگستری، دستورالعمل اجرایی این ماده و قوانین کارشناسی و مقررات مرتبط تهیه شده است.

در صورت وجود دادخواست از اعضای مرکز(وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران ) فرد شکایت کننده میتواند هم به  از طریق مراجعه به دفتر دادسرای مرکز و هم به صورت الکترونیکی، از طریق ورود به سامانه دادسرای الکترونیک مرکز، شکایت خود را عنوان نماید. بدین صورت که در فرم مخصوص ثبت شکایت، موضوع شکایت را طرح نموده  و شکواییه را در سامانه به ثبت میرساند. پس از ثبت شکایت و پرداخت دستمزد آن، پیامکی به شاکی ارسال میگردد تا به منظور احراز هویت، اصول مدارک را به دفتر دادگاه ارائه نماید.

در سالهای اخیر به لطف سیستم قضایی و اهتمام کارشناسان به انجام امور طبق مقررات از تعداد شکایت از کارشناسان کم شده است.

با توجه به درخواستهایی که توسط مراجعین به محاکم قضایی صوزت میگیرد در صورت محکوم شدن کارشناس رسمی در دادسرای انتظامی مرکز و یا دادسراس انتظامی کانون کارشناسان پس از صدور قرار مقتضی در دادسرا و ارجاع پرونده به دادگاه قرار تامین مناسب اعم از منع تعقیب و یا کیفرخواست صادر میشود. به کمک این رای کارشناس ممکن است در محاکم دادگاههای عمومی نیز محکوم شود ولیکن به دلیل قانونمند بودن اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اکثر این قرارها به صورت منع تعقیب صادر میشود.

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *