دسته‌بندی نشده

حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

[ad_1]

در خصوص حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی ، باید گفت که اگر خیانت زن به شوهر در فضای مجازی بصورت جرم رابطه نامشروع شده باشد ، زن به مجازات این جرم یعنی شلاق تا 99 ضربه محکوم می شود . نحوه شکایت از خیانت زن به شوهر در فضای مجازی از طریق طرح شکواییه در دفتر خدمات قضایی و رسیدگی به آن از طریق دادسرا و دادگاه کیفری است .

برای مشاوره حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

برای مشاوره حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

 

استفاده از فضای مجازی و شبکه های ارتباطی توسط افراد ، نیازمند رعایت کردن موازین قانونی می باشد و به عبارت دیگر ، مجازی بودن ارتباطات ، سبب مشروع شدن برخی اعمال نخواهد بود . به عنوان نمونه ، اگر زنی متاهل اقدام به برقراری رابطه با نامحرم در فضای مجازی نماید ، ممکن است به مجازات جرم رابطه نامشروع محکوم شود ؛ لذا تفاوتی ندارد که خیانت زن به شوهر در فضای مجازی بوده و یا در فضای حقیقی انجام شده باشد .

متاسفانه در سال های اخیر با توجه به گسترش فضاهای ارتباطی ، موارد خیانت زن به شوهر در فضای مجازی بیشتر شده است و لذا باید به این موضوع پرداخت که حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چیست ؟ علاوه بر این ، پاسخ به این سوال نیز ضرورت دارد که نحوه شکایت از خیانت زن در فضای مجازی و نحوه رسیدگی به جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی به چه صورت است ؟

برای پاسخ دادن به این سوالات ، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم که جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چیست ، حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چیست ، نحوه شکایت از خیانت زن به شوهر در فضای مجازی و نحوه رسیدگی به خیانت زن به شوهر در فضای مجازی به چه صورت است .

جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

خیانت ، به معنای بی وفایی و نقض عهد و پیمانی که زن و شوهر موقع عقد نکاح با یکدیگر منعقد نموده اند . فارغ از اینکه خیانت کردن به همسر به لحاظ اخلاقی ، عملی قبیح و نادرست می باشد ، به لحاظ شرعی و همچنین قانونی ، ضمانت های اجرایی مهمی برای آن پیش بینی شده است تا حتی الامکان ، حرمت و اعتبار و پایداری روابط خانوادگی و زناشویی حفظ شود .

موضوع مهمی که در مورد خیانت خانوادگی وجود دارد ، آن است که خیانت می تواند از طرف مرد و یا زن انجام شود که این موضوع ، سبب شده تا هر یک از زوجین اعم از زن و مرد بخواهند از راه های حقوقی در مواجهه با خیانت همسر اطلاع یافته و در صورت لزوم ، اقدام به پیگیری خیانت از طرف همسر نمایند . با این حال ، آنچه که در این مقاله قرار است مورد بررسی قرار گیرد ، جرم خیانت زن به شوهر می باشد .

خیانت زن به شوهر نیز به صورت های مختلفی ممکن است انجام شده باشد ؛ گاهی خیانت زن به شوهر به صورت مکالمه و گفت و گو در فضای حقیقی با مرد نامحرم است ، گاهی خیانت زن به شوهر به صورت مراوده و دوستی و رفت و آمد با مرد دیگری است و گاهی هم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی شکل می گیرد و به صورت چت کردن و یا تماس های تصویری و صوتی انجام می شود .

برخی تصور می کنند که مجازی بودن رابطه با نامحرم ، مجوز هر گونه صحبت و گفت و گو و ابراز علاقه ای میان زن و مرد را به آنها می دهد و چون بر این فضا به صورت مناسبی نظارت نشده و تا حد زیادی جزو حریم خصوصی آنها تلقی می شود ، می توانند هر رفتاری را در این فضا انجام داده و تجربیات عاطفی و جنسی با اشخاصی غیر از همسر خود را در فضای مجازی تجربه نمایند .

در حالی که این موضوع صحیح نمی باشد ؛ لذا رابطه با نامحرم در فضای مجازی ، گفت و گوهای عاشقانه ، برقراری سکس چت یا سایر تجربیات جنسی در این فضا توسط زن متاهل و حتی مجرد ، ممنوع بوده و مصداق بارزی از خیانت به شوهر قلمداد می شود و تفاوتی ندارد که اینگونه روابط ، در فضای حقیقی هم تکرار شوند یا خیر .

لذا به صرف برقراری روابط غیر شرعی و غیر اخلاقی در فضای مجازی ، می توان حکم خیانت زن به شوهر را بر آن رابطه بار نمود و طبق آنچه که در قسمت های بعد اشاره می شود ، خیانت به همسر در فضای مجازی ، نوعی جرم است و مجازات مخصوصی دارد . حتی جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی ، به دلیل متاهل بودن زن ، مجازات سنگین تری را نیز در پی خواهد داشت که در ادامه به بررسی حکم و مجازات این جرم خواهیم پرداخت .

حتما بخوانید: خیانت و آثار حقوقی آن

حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

در قسمت قبل به توضیح این موضوع پرداختیم که خیانت زن به شوهر ، فارغ از جنبه غیر اخلاقی و غیر شرعی آن ، نوعی جرم است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است . به همین دلیل ، در این قسمت به بررسی این سوال می پردازیم که حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چیست و به عبارت دیگر ، در صورت وقوع خیانت زن به شوهر در فضای مجازی ، زن به چه مجازاتی محکوم می شود ؟

قبل از اینکه حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی را بررسی نماییم ، باید عنوان مجرمانه این عمل و مجازات آن را بر اساس قانون مجازات اسلامی بیان نماییم . به طور کلی ، بر اساس قانون مجازات اسلامی ، هرگاه زن و مردی که میان آنها رابطه زوجیت وجود نداشته باشد ، اعمالی مانند گرفتن دست یکدیگر ، لمس کردن ، بوسیدن ، هم آغوشی یا مواردی از این قبیل را انجام دهند ، مرتکب جرم رابطه نامشروع شده اند و عمل آنها رابطه نامشروع است .

با این حال ، از آن جهت که مصادیق ذکر شده در قانون مجازات اسلامی منحصر به موارد ذکر شده نیست و بر اساس تفسیر قضات دادگاه های کیفری ، چت کردن با نامحرم و برقراری سکس چت با مرد دیگر در فضای مجازی و به طور کلی ، خیانت به همسر در فضای مجازی ، ممکن است مصداقی از جرم رابطه نامشروع تلقی گردد و مشمول حکم و مجازات رابطه نامشروع شود .

اما در خصوص حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که هر چت کردن و مکالمه و گفت و گو میان زن متاهل و مرد غریبه در فضای مجازی ، خیانت به شوهر و رابطه نامشروع تلقی نمی شود . به عنوان نمونه ، زمانی که خانم با همکار یا همکلاسی یا سایر افرادی که با آنها مراوده دارد ، پیام رد و بدل می کند و در حدود متعارف و طبق ضرورت در فضای مجازی صحبت می کند ، نمی توان آن را رابطه نامشروع در فضای مجازی و خیانت به شوهر دانست .

در غیر این صورت ، یعنی زمانی که رابطه نامشروع در فضای مجازی و خیانت صورت گرفته باشد ، پس از اثبات موضوع ، زن ممکن است به مجازات خیانت به شوهر در فضای مجازی محکوم شود . به طور کلی ، مجازات رابطه نامشروع یا همان خیانت به شوهر در فضای مجازی ، تا 99 ضربه شلاق می باشد . البته قاضی دادگاه اختیار تعیین میزان ضربه شلاق را دارد و بسته به اوضاع و احوال خیانت به شوهر ، می تواند به تعداد کمتر یا بیشتری حکم دهد .

نکته مهمی که در مورد حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی وجود دارد ، آن است که علاوه بر شکایت و پیگیری خیانت زن به شوهر در فضای مجازی که عنوان مجرمانه ای دارد ، امکان طلاق به خاطر خیانت نیز وجود خواهد داشت ؛ هر چند حق طلاق همیشه با مرد است . البته در این شرایط ، مرد می تواند بدون پرداخت نصف اموال و دارایی پس از طلاق ( شرط تنصیف دارایی ) ، زن را طلاق دهد .

سوالی که در خصوص حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی مطرح می شود ، آن است که آیا مرد می تواند همسر خود را طلاق بدهد ، بدون اینکه مهریه وی را بپردازد ؟ در پاسخ به این سوال ، همانطور که در مقاله مهریه زن خیانتکار توضیح داده شد ، باید گفت که اصولا مهریه زن حقی ثابت و پابرجاست که به موجب عقد نکاح به وی تعلق گرفته است و مواردی همچون خیانت در فضای مجازی نیز به آن لطمه ای وارد نمی کند .

با این حال ، زن و مرد می توانند در خصوص این موضوع با هم توافق کنند که زن ، مهریه خود را ببخشد و در عوض ، مرد اقدام به شکایت از خیانت زن به شوهر در فضای مجازی نکند ؛ اما در حالت کلی ، مهریه زن حتی در صورت خیانت به شوهر از طریقی همچون زنا و رابطه نامشروع فیزیکی نیز به قوت خود باقیست .

جرم خیانت زن شوهردار

 

نحوه شکایت از خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

در قسمت قبل جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی و حکم قانونی و مجازات آن را بررسی نمودیم . با این حال ، ممکن است این سوال نیز مطرح شود که نحوه شکایت از خیانت زن به شوهر در فضای مجازی به چه صورت است ؟

به طور کلی برای شکایت از جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی ، باید ابتدا شکواییه ای مطرح نمود . برای تنظیم شکواییه خیانت زن به شوهر در فضای مجازی ، شوهر می تواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید . پس از ثبت شکواییه ، این شکایت به دادگاه صالح ارجاع می شود .

با این حال ، به یاد داشته باشید که برای شکایت از زن به دلیل خیانت به شوهر در فضای مجازی ، باید اسناد و مدارکی را که در دسترس دارید ، به شکایت خود ضمیمه نمایید . همانطور که در مقاله اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی اشاره شد ، از جمله مواردی که در بحث اثبات خیانت زن به شوهر در فضای مجازی موثر است ، اسکرین شات پیام های رد و بدل شده بوده و یا در مواردی ، خود زن ممکن است در دادگاه اقرار به خیانت به همسر نماید .

بنابراین ، آنچه مهم است این است که بدون داشتن سند و مدرک از خیانت همسر اقدام به شکایت کردن ننمایید ؛ چرا که بر اساس قانون مجازات اسلامی ، تهمت رابطه نامشروع زدن به دیگران و تهمت خیانت به همسر ، خودش عنوان مجرمانه مستقلی تحت عنوان افترا دارد و اگر نتوانید در دادگاه اقدام به اثبات خیانت نمایید و همسر شما از این جرم تبرئه شود ، در پی درخواست اعاده حیثیت ایشان ، به مجازات تهمت و افترا محکوم خواهید شد .

راه های اثبات خیانت همسر

 

نحوه رسیدگی به خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

ممکن است برخی این سوال را مطرح نمایند که پس از شکایت از جرم خیانت زن در فضای مجازی ، این جرم به چه صورت مورد رسیدگی دادگاه قرار می گیرد ؟ به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که نحوه رسیدگی به خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چگونه است ؟

پس از طرح شکایت از خیانت زن به شوهر در فضای مجازی ، شکواییه این جرم به به دادگاه کیفری ارجاع داده می شود و وقت رسیدگی تعیین می شود . هر یک از طرفین اعم از زن شوهر دار و همسر وی در صورت لزوم می توانند در دادگاه حاضر شده و توضیحات کافی در خصوص این جرم را مطرح نمایند . در دادگاه از شاکی خواسته می شود که شکایت خود را شرح داده و دلایل و مستندات خود را ارائه نماید .

از جمله دلایل و مدارکی که مرد به استناد آن می تواند اقدام به اثبات رابطه نامشروع یا خیانت زن نماید ، آن است که شاهد بیاورد ، یا اینکه متن چت ها و پیام های رد و بدل شده در فضای مجازی را ارائه نماید . از سوی دیگر ، ممکن است که خود زن اقرار به خیانت به شوهر در فضای مجازی از جمله تلگرام و واتساپ نماید .

در نهایت ، پس از اینکه بررسی های دادگاه پایان یافت ، در صورتی که با ملاحظه اثبات خیانت از طریق چت ، روابط زن در فضای مجازی مشمول جرم رابطه نامشروع تشخیص داده نشود و یا مدارک کافی ارائه نشده باشد ، رای بر برائت یا بی گناهی زن صادر خواهد شد و در صورتی که نظر قاضی دادگاه مبنی بر وقوع جرم خیانت به همسر در فضای مجازی باشد ، حکم محکومیت صادر می شود .

با این حال ، باید در نظر داشته باشید که اسکرین شات ها و تصویر چت های ارسال شده دلیل قطعی برای مجازات محسوب نشده و صرفا اماره ای بر وقوع جرم خیانت می باشد که می تواند در قاضی علم ایجاد کند ؛ لذا ممکن است در یک پرونده قاضی با مشاهده اسکرین چت ها یقین کند جرم خیانت به همسر رخ داده و به استناد آن حکم به مجازات دهد و در پرونده ای دیگر ، خیر . لذا مهم است که اسناد و مدارک ارائه شده برای اثبات جرم ، توان اثباتی بالایی داشته باشند .

همچنین ، در برخی موارد که ممکن است قبل از طرح شکایت ، شوهر از زن تعهدنامه ای برای عدم خیانت مجدد گرفته باشد ، این تعهدنامه دلیلی برای اثبات خیانت زن به شوهر در فضای مجازی محسوب شود ؛ بویژه زمانی که خیانت برای بار دوم صورت گرفته است که جزییات بیشتر در این خصوص را می توانید در مقاله زیر مطالعه نمایید .

متن تعهد عدم خیانت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی  پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چیست ؟

در صورتی که زن در فضای مجازی رابطه نامشروع برقرار کرده و به همسر خود خیانت کرده باشد به مجازات رابطه نامشروع یعنی شلاق تا 99 ضربه محکوم می شود که شرح این موضوع در مقاله ذکر شده است .

2- نحوه شکایت از خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چگونه است ؟

برای شکایت از جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و شکواییه طرح نمود که برای آشنایی با جزییات این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

3- نحوه رسیدگی به جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی چگونه است ؟

رسیدگی به این جرم ابتدا در دادسرا مورد رسیدگی مقدماتی قرار می گیرد و در صورتی که پرونده کامل باشد برای صدور رای به دادگاه کیفری ارسال می شود که جزییات این موضوع در متن مقاله قید شده است .

برای مشاوره حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

برای مشاوره حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *