وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات

جگوار ایکس ای

معرفی خودرو

car-intro

در شهر افسرده و مرطوب لندن، یک شاهکار تازه از سوی جگوار می‌تواند شور و هیجان برپا کند. سدانی که قرار است خودروهای معروفی چون مرسدس کلاس سی و ب ام و سری 3 را به چالش بکشد: جگوار XE. جگوار از سدان دیفرانسیل عقب خوش قیمت خود پیش از نمایش در پاریس، در لندن پرده برداشت. با وجود چهره محافظه‌کارانه این خودرو و شباهت آن با مدل بزرگ‌تر XF می‌توان طراحی آن را دلپذیر و فراتر از این کلاس دانست. XE با جلوپنجره مشبک، چراغ‌های پایین‌تر و باریک‌تر نسبت به XF، چراغ‌های برجسته‌تر عقب و سقف شیب‌دار تا حدودی متمایز می‌شود. با این وجود در فاصله دور، احتمالاً آن را با برادر بزرگ‌تر، اشتباه خواهید گرفت. جگوار مدل XE را روی یک پلتفرم جدید که بیش از 75 درصد آن آلومینیومی می‌باشد، ساخته است. این پلتفرم با معماری مدولار بسیار سبک‌وزن بوده و از نظر استحکام نیز نسبت به شاسی‌های فولادی کمبودی نخواهد داشت. بسیاری از قسمت‌های بدنه از جمله درب موتور، سقف، گلگیرهای جلو و عقب و درب‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند. البته درب صندوق عقب و کف آن از فولاد سنتی ساخته شده‌اند. جگوار XE با طول 4672، عرض 1850، ارتفاع 1416 و فاصله بین دو محور 2835 میلی‌متر از ب ام و سری 3 اندکی بزرگ‌تر است. برای پیشرانه دامنه‌ای موتورهای مختلف در نظر گرفته شده‌اند. موتورهای مدولار سری اینجنیوم 2.0 لیتری خطی توربودیزل تنها 3.8 لیتر در صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند. قدرت این موتور 163 اسب بخار و گشتاور آن 380 نیوتن‌متر می‌باشد. موتور بعدی شش سیلندر V شکل 3.0 لیتری است که از مدل F-Type قرض گرفته شده و 335 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور و شتاب صفر تا صد 4.9 ثانیه‌ای دارد. این موتور با یک گیربکس هشت سرعته خودکار جفت می‌شود. نهایت سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی به عدد 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *