دسته‌بندی نشده

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص – مراحل

[ad_1]

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها، انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی و با پرداخت هزینه های لازم، قابل انجام بوده و از مهم ترین مدارک لازم برای ثبت این گروه از شرکت های سهامی، می توان به اساسنامه، اظهارنامه، مدارک هویتی موسسین و گواهی بانک، مبنی بر واریز سرمایه اولیه شرکت، اشاره نمود.

برای مشاوره ثبت شرکت سهامی خاص

برای مشاوره ثبت شرکت سهامی خاص

 

مطابق قانون تجارت، شرکت های تجاری، به هفت گروه اصلی تقسیم می گردند که عبارتند از: شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی و شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی.

شرکت سهامی خاص، به عنوان یکی از شرکت های تجاری، برای آنکه فعالیت قانونی خود را آغاز کرده و از مزایای و مشوق های بخش دولتی و خصوصی بهره مند گردد، لازم است تا مطابق مقررات قانونی، به ثبت برسد. لذا، افرادی که قصد تاسیس این نوع از شرکت های سهامی را داشته، لازم است تا با مقررات قانونی مربوط به شرایط و مراحل ثبت آن آشنا شوند.

لذا، در این مقاله، ابتدا، به معرفی سامانه ثبت شرکت سهامی خاص پرداخته و سپس در ادامه، شرایط، نحوه و مراحل، مدارک لازم و هزینه های ثبت این گروه از شرکت های سهامی را توضیح خواهیم داد.

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص

در گذشته، روند ثبت شرکت، من جمله ثبت شرکت سهامی خاص، بدین صورت بود که متقاضیان تاسیس چنین شخصیت های حقوقی، باید به صورت حضوری، به مرجع ثبت شرکت ها در شهر مورد نظر خود مراجعه می کردند و با رائه مدارک مربوطه و با اثبات دارا بودن شرایط لازم، مراحل ثبت شرکت را به صورت کاملا حضوری انجام می دادند.

به دلیل وقت گیر و هزینه بر بودن این روش، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که نهاد ناظر بر اداره ثبت شرکت ها بوده، اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع ثبت شرکت ها نمود که آدرس اینترنتی آن، irsherkat.ssaa.ir می باشد.

این سامانه، طیف گسترده ای از خدمات مرتبط با شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری را در اختیار کاربران خود قرار داده که از میان آنها می توان به ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی، ثبت صورت جلسه تغیییرات، ثبت اظهارنامه دفتر ثبت تجاری و درخواست کد فراگیر برای اتباع خارجی، اشاره نمود.

یکی از امکانات سامانه جامع ثبت شرکت ها، امکان ثبت شرکت سهامی خاص بوده که با تاسیس این سامانه، مراحل ثبت این گروه از شرکت های سهامی که واجد شرایط لازم باشند، به روش اینترنتی و کاملا غیر حضوری، انجام می گیرد.

بنابراین، سامانه ثبت شرکت سهامی خاص، همان سامانه جامع ثبت شرکت ها، به آدرس irsherkat.ssaa.ir بوده که علاوه بر فراهم کردن امکان ثبت این نوع از شرکت های تجاری، امکان ثبت سایر انواع شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری و امور مربوط به این اشخاص حقوقی را برای متقاضیان فراهم کرده است.

سامانه جامع ثبت شرکت ها

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

اشخاصی که قصد داشته تا برای ثبت شرکت سهامی خاص، از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها اقدام نموده و مراحل مربوط به آن را انجام دهند، لازم است تا در درجه اول، دارای شرایط مقرر قانونی برای تاسیس این گروه از شرکت های سهامی باشند. لذا، در ادامه، به بررسی شرایط ثبت شرکت سهامی خاص پرداخته، اما پیش از آن، مفهوم این نوع از شرکت های تجاری را توضیح خواهیم داد.

مطابق ماده 1 ‌لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، شرکت سهامی، به شرکت تجاری گفته می شود که سرمایه آن شرکت، به سهام تقسیم شده و مسئولیت هر یک از دارندگان سهام، صرفا محدود به مبلغ اسمی سهام آنها می باشد. حال چنانچه، تمام سرمایه شرکت سهامی، در موقع تاسیس، توسط موسسین آن فراهم گردد، به آن شرکت، شرکت سهامی خاص گفته می شود. برخلاف شرکت سهامی عام که در آن، بخشی از سرمایه اولیه شرکت، از طریق فروش سهام به عموم مردم، تامین می گردد.

برای آنکه شرکت سهامی خاص، تشکیل شده و ثبت گردد، همانند ثبت شرکت سهامی عام، لازم است تا یک سری از شرایط قانونی وجود داشته باشد. این شرایط در ‌لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، بیان گردیده که شامل موارد زیر می باشد:

حداقل سرمایه اولیه، برای تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص، مبلغ 1 میلیون ریال می باشد.

از دیگر شرایط ثبت این گروه از شرکت های سهامی، حداقل تعداد موسسین بوده که نباید از 3 نفر کمتر باشد.

کلیه سهام شرکت باید از سوی موسسین، تعهد شده و پرداخت و تادیه حداقل 35 درصد سرمایه اولیه شرکت، توسط آنها انجام گیرد. رسید واریز این مبلغ به حساب شرکت و اسناد و مدارک مربوط به سرمایه غیر نقدی شرکت باید به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد.

انتخاب اولین مدیران و بازرسین شرکت و قبول این سمت، از جانب آنها، یکی دیگر از شرایط ثبت شرکت سهامی خاص می باشد.

یک روزنامه کثیرالانتشار، جهت انتشار آگهی های شرکت سهامی خاص، تعیین شود.

و آخرین شرط از شرایط ثبت شرکت سهامی خاص: اساسنامه شرکت و اظهارنامه ای، حاوی تعهد تمام سرمایه، پرداخت مبالغ لازم و قبول سمت مدیران و بازرسان است که باید توسط کلیه موسسین، امضا شده و در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص در سامانه جامع ثبت شرکت ها ارائه شود.

قوانین ثبت شرکت، به دو دسته قواعد عام، نظیر الزام به ثبت شرکت، در سامانه جامع ثبت شرکت ها و قواعد خاص مربوط به ثبت شرکت های سهامی و غیر سهامی، تقسیم می شود.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : قوانین ثبت شرکت

 

نحوه و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

پس از اطمینان از دارا بودن شرایط ثبت شرکت سهامی خاص، موسسین باید با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها، برای ثبت شرکت مورد نظر خود اقدام نمایند. از آنجا که ثبت این گروه از شرکت ها، همانند ثبت شرکت سهامی عام، دارای مراحل و نحوه مخصوص به خود بوده، در این بخش، به توضیح نحوه و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه ثبت شرکت سهامی خاص، یعنی irsherkat.ssaa.ir را جست و جو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، بر روی سربرگ تاسیس شخصیت حقوقی کلیک نمایید. اکنون، دایره کنار عبارت ( پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی) را فعال کرده و از منوی کشویی کنار آن، شرکت سهامی خاص را انتخاب نمایید. در نهایت، بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، اطلاعات مربوط به محل اقامت، اطلاعات تماس و سایر اطلاعات عمومی، مانند سال مالی شرکت را مشخص کرده و دکمه گام بعدی را بزنید. لازم به ذکر است که با وارد کردن کد پستی شرکت، آدرس آن، به طور خودکار، توسط سامانه نمایش داده شده و لذا، کاربران، امکان تغییر این آدرس را نخواهند داشت.

 

 

در صفحه جدید، مشخصات متقاضی ثبت شرکت سهامی خاص را وارد کرده و بر روی دکمه گام بعدی کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، کد پیگیری درخواست شما صادر گردیده که لازم است جهت پیگیری های بعدی، این کد را در جای مطمئنی یادداشت نمایید. همچنین، در این مرحله، می توانید 5 نام را به عنوان نام های پیشنهادی شرکت خود، در سامانه ثبت کنید.

 

 

به منظور تعیین موضوع شرکت تجاری، گروه و زیر گروه فعالیت آن را انتخاب کرده و مجددا، دکمه گام بعدی را بزنید.

 

 

در صفحه جدید، نوع سرمایه شرکت( نقدی و غیر نقدی) و میزان آن را مشخص کرده و همچنین، نوع سهام(با نام و بی نام) را تعیین نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، اطلاعات مربوط به تعداد اعضای هیات مدیره، تاریخ و ساعت جلسه مجمع عمومی موسس و جلسه هیات مدیره را در کادرهای مشخص شده وارد کنید.

 

 

در صفحه جدید، اطلاعات هویتی اعضای هیات مدیره و بازرسان و اطلاعات تماس آنها را وارد سامانه کرده و پس از تعیین سمت هر یک از این افراد، بر روی دکمه گام بعدی کلیک کنید.

 

 

در صفحه جدید، روزنامه کثیرالانتشار شرکت را مشخص نمایید.

 

 

در مرحله اساسنامه، به منظور دریافت اساسنامه شرکت مورد نظر خود، بر روی دکمه( دریافت اساسنامه پیشنهادی) کلیک نمایید. اکنون، بر اساس اطلاعاتی که در مراحل قبل، وارد سامانه کرده اید، سامانه، یک اساسنامه پیشنهادی را به شما نشان داده که جز موارد غیر قابل تغییر، می توانید برای اصلاحات سایر اطلاعات آن، اقدام نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، متن صورت جلسه مجمع عمومی شرکت​ و هیات مدیره، به شما نشان داده می شود که براساس اطلاعاتی که در مراحل قبل، وارد سامانه کرده اید، تنظیم شده است.

 

 

در صفحه جدید نیز اظهارنامه شرکت مورد نظر خود را ملاحظه کرده که براساس اطلاعاتی که در مراحل قبل وارد کرده اید، تنظیم شده است. در صورت تمایل برای اصلاح این اظهارنامه، باید با کلیک بر روی دکمه گام قبلی، برای تغییر و ویرایش اطلاعات ثبت نامی اقدام نمایید. در صورتی که اطلاعات، مورد تایید شما می باشد، دکمه گام بعدی را بزنید.

 

 

مشاهده رسید زیر، نشان دهنده آن است که مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، در سامانه جامع ثبت شرکت ها، به درستی انجام گرفته است.

 

 

بعد از اتمام مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، مطابق راهنمای بالا، لازم است تا درخواست خود را از بخش پیگیری درخواست، پیگیری کرده و پس از دریافت پیغام از کارشناس ثبت شرکت ها، تمام اوراق ثبت شده در سامانه را پرینت گرفته و به همراه سایر مدارک، از طریق پست سفارشی، برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال نمایید.

ثبت شرکت

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

همانند ثبت سایر شرکت های تجاری، ثبت شرکت سهامی خاص نیز علاوه بر دارا بودن شرایط، نیازمند ارائه مدارک اثبات کننده این شرایط می باشد. لذا، در ادامه، به معرفی مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص می پردازیم.

اظهارنامه تکميل شده شرکت، در دو نسخه

اساسنامه تکميل شده شرکت، در دو نسخه

صورت جلسه مجمع عمومی موسس شرکت سهامی خاص، که حاوی تصویب اساسنامه، انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت و قبول سمت آنها، بوده و روزنامه کثیرالانتشار شرکت را نیز مشخص نموده باشد.

صورتجلسه هیات مدیره، در دو نسخه

کپی شناسنامه و کارت ملی موسسین، هیات مدیره و بازرسین، برابر اصل شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی

اصل گواهی بانک، مبنی بر پرداخت حداقل 35 درصد سرمايه اولیه و ارائه اصل گواهی کارشناس رسمی دادگستری، مبنی بر ارزیابی اموال، در صورتی که قسمتی از سرمایه شرکت سهامی خاص، به صورت غیر نقدی باشد.

گواهی عدم سوء پیشینه مدیران و بازرسان

اصل مجوز فعاليت از مراجع ذيربط، در صورتی که انجام موضوع شرکت، نياز به مجوز داشته باشد.

برای ثبت شرکت های غیر سهامی اعم از با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و مختلط سهامی و غیر سهامی، لازم است که مدارکی از جمله شرکت نامه، اساس نامه، تقاضانامه، فرم تعیین نام و مشخصات مدیران و اعضا هیات نظار به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای ثبت شرکت های غیر سهامی

 

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

در بخش های قبل، به معرفی سامانه ثبت شرکت سهامی خاص پرداخته و شرایط و مراحل ثبت این گروه از شرکت های سهامی را توضیح دادیم در این بخش، قصد داریم تا به بررسی هزینه ثبت شرکت سهامی خاص پرداخته که این هزینه ها، شامل موارد زیر می باشد:

پرداخت 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت؛ لازم به ذکر است که حداقل این سرمایه، 100 هزار تومان می باشد.

هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه که در روش اینترنتی و از طریق سامانه ثنا، 20 هزار تومان و در روش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10، در حدود 110 هزار تومان می باشد.

هزینه تعیین نام شرکت سهامی خاص که 50 هزار تومان است.

هزینه حق الثبت شرکت به مبلغ 20 هزار تومان.

هزینه حق تمبر ثبت شرکت که نیم در هزار سرمایه شرکت سهامی خاص می باشد.

هزینه پست مدارک شرکت که حدودا 35 هزار تومان است.

هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار که برای هرکدام، از 268 هزار تومان شروع شده و جمعا از مبلغ 570 هزار تومان آغاز می گردد.

میزان تعرفه حق الثبت شرکت، ابطال تمبر سرمایه شرکت و چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، هزینه های ثبت شرکت تجاری در سال 1401 می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

هزینه ثبت شرکت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت سهامی خاص در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت شرکت سهامی خاص پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سامانه ثبت شرکت سهامی خاص چه سایتی است؟

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص همان سامانه جامع ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- مراحل ثبت شرکت سهامی خاص به چه صورت می باشد؟

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی و با پرداخت هزینه های لازم قابل انجام می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

از مهم ترین مدارک لازم برای ثبت این گروه از شرکت های سهامی می توان به اساسنامه اظهارنامه مدارک هویتی موسسین و گواهی بانک مبنی بر واریز سرمایه اولیه شرکت اشاره نمود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره ثبت شرکت سهامی خاص

برای مشاوره ثبت شرکت سهامی خاص

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *