دسته‌بندی نشده

نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور – سایت

[ad_1]

نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، بدین صورت بوده که متقاضی باید با مراجعه به سایت میخک و از قسمت سجلات و بخش درخواست ثبت ازدواج، برای بارگذاری مدارک لازم و ثبت درخواست خود اقدام نماید. همچنین، هزینه ثبت نکاح اتباع ایرانی، در دفاتر کنسولی، 35 یورو بوده که در ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی، مبلغ 35 یورو نیز بابت صدور شناسنامه ایرانی برای زوجه باید پرداخت گردد.

برای مشاوره نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

برای مشاوره نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

 

با توجه به اینکه عدم ثبت ازدواج، می تواند پیامدها و آثار منفی متعددی را برای زوجین و به ویژه برای زنان به همراه داشته باشد، قانون گذار در کشور ما، همچون سایر کشورها، ثبت ازدواج را الزامی دانسته و برای عدم انجام آن، ضمانت اجرای کیفری نیز مقرر کرده است.

ایرانیان ساکن خارج از کشور نیز همانند ایرانیان داخل کشور، موظف به ثبت ازدواج خود بوده که به منظور انجام روند قانونی آن و پرهیز از ضمانت اجراهای مربوطه، لازم است تا با مقررات مربوط به شرایط و نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور آشنا شوند.

بنابراین، با توجه به اهمیت این مساله، در مقاله حاضر، ابتدا به معرفی سایت ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور پرداخته و سپس، شرایط، نحوه، مدارک و هزینه ثبت نکاح اتباع ایرانی در خارج از کشور را توضیح خواهیم داد.

سایت ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

هرچند، عقد ازدواج، برای اینکه به نحو صحیح انجام گیرد، نیاز به ثبت نداشته، اما با توجه به دشوار بودن اثبات نکاحی که ثبت نشده، به ویژه برای زنان و آثار نامطلوب این امر، قانون گذار در کشور ما، همچون سایر کشورها، ثبت ازدواج را الزامی دانسته و برای عدم انجام آن، ضمانت اجرای کیفری نیز مقرر کرده است.

به موجب ماده 49 قانون حمایت خانواده، چنانچه، مردی، بدون ثبت ازدواج، اقدام به انعقاد نکاح دائم با زنی نماید، به پرداخت جزای نقدی درجه 5 (بیش از 80 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال) یا حبس تعزیری درجه 7 (از 91 روز تا 6 ماه) محکوم می گردد.

بنابراین، افرادی که برای انعقاد ازدواج دائم و در مواردی، موقت، اقدام می نمایند، باید نکاح خود را به ثبت برسانند. مطابق قوانین جاری کشور، در حال حاضر، ثبت ازدواج دائم و موقت ایرانیان در داخل کشور، در دفاتر ازدواج و به روش حضوری انجام می گیرد.

اما، در مورد ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، اگرچه ثبت نکاح به شیوه حضوری و در دفاتر کنسولی انجام گرفته، اما، ارائه درخواست و تعیین وقت، باید از طریق سامانه ای انجام گیرد که از طرف دولت، به این امر اختصاص یافته است.

سایت ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، سامانه میخک، به آدرس mikhak.mfa.gov.ir بوده که با نام قدیمی سامانه تاک، ارائه دهنده خدمات کنسولی غیر حضوری، مانند ثبت ازدواج و طلاق، به ایرانیان خارج از کشور می باشد.

به این ترتیب، ایرانیان در خارج از کشور، این امکان را داشته تا با مراجعه به سایت میخک، درخواست ثبت ازدواج خود را مطابق مقررات نحوه ثبت درخواست سایت و با پرداخت هزینه لازم، ثبت کرده و پس از مشخص شدن وقت حضور در دفتر کنسولی ایران، با حضور در کنسولگری مربوطه، برای ثبت ازدواج خود اقدام نمایند.

پس از معرفی سایت ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، در بخش های بعد، در مورد شرایط و نحوه ثبت ازدواج اتباع ایرانی که در خارج از کشور ساکن بوده و همچنین، هزینه انجام این امر توضیح خواهیم داد.

سامانه میخک

شرایط ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

همانند ایرانیان داخل کشور که ثبت نکاح آنها منوط به وجود شرایط قانونی بوده، ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور نیز مشروط به وجود شرایطی است که بدون این شرایط، امکان ثبت درخواست در سایت میخک وجود نخواهد داشت. مطابق مقررات نحوه ثبت درخواست ازدواج اتباع ایرانی ساکن خارج کشور که در سایت میخک، ارائه گردیده، ثبت ازدواج این گروه از ایرانیان، منوط به شرایط زیر می باشد: 

ازدواج زوجین باید در یکی از مراکز اسلامی مورد قبول نمایندگی کنسولی، انجام گرفته و عقد نکاح شرعی، میان زوجین منعقد شده باشد.

گواهی تشرف به دین اسلام، در مورد ازدواج مرد ایرانی مسلمان یا زن ایرانی مسلمان، با زن یا مرد غیر مسلمان، باید ارائه گردد.

درخواست ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، باید از طریق سایت میخک ثبت گردد.

مدارک لازم برای ثبت ازدواج، می بایست در سامانه بارگذاری شود. (در بخش مدارک مقاله، به تفصیل در مورد این مدارک صحبت خواهیم کرد)

و در نهایت، ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، منوط به پرداخت هزینه کنسولی آن بوده که در بخش هزینه مقاله، در مورد آن توضیح خواهیم داد.

شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی، چه از طرف مرد باشد و چه از طرف زن، همانند طلاق غیابی از همسران ایرانی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی

 

نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

چنانچه، ایرانیان در خارج از کشور قصد داشته تا برای ثبت ازدواج خود با اتباع ایران یا اتباع سایر کشورها اقدام نموده تا مشمول جرم عدم ثبت ازدواج و مجازات آن نشوند، لازم است تا با مراجعه به سایت میخک و مطابق مقررات ثبت ازدواج این سایت، برای درخواست ثبت نکاح خود اقدام نمایند. لذا، در این بخش، به توضیح مراحل و نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

در اولین مرحله، آدرس سایت میخک، یعنی mikhak.mfa.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، بر روی دکمه (ثبت نام/ورود به سامانه) کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، آدرس ایمیل، کد ملی خود و کد امنیتی تصویر را در کادرهای مربوطه وارد کرده و چنانچه تا به حال، برای ثبت نام اقدام نکرده اید، بر روی گزینه (دریافت رمز عبور یکبار مصرف) و در غیر این صورت، بر روی گزینه (ورود با رمز عبور ثابت) کلیک نمایید.

لازم به ذکر است که اگر تا کنون، در سایت میخک، ثبت نام نکرده اید، ابتدا باید مراحل ثبت نام خود و ورود اطلاعات هویتی را تکمیل نموده و سپس، برای ورود به سایت و ثبت درخواست ازدواج اقدام نمایید.

 

 

پس از ورود به سایت میخک، بر روی گزینه امور سجلات کلیک کنید.

 

 

مطابق مقررات نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، در این مرحله، باید گزینه درخواست ثبت ازدواج را انتخاب نمایید.

 

 

در صفحه جدید، اطلاعات هویتی، اطلاعات مربوط به گذرنامه و محل اقامت خود را وارد کرده و در نهایت، دکمه مرحله بعد را بزنید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، باید مشخصات همسر خود را وارد کرده و مجددا، دکمه مرحله بعد را کلیک نمایید.

 

 

در صفحه جدید، اطلاعات مربوط به زمان و محل عقد ازدواج خود را وارد کرده و پس از تعیین نمایندگی ایران در شهر مورد نظر خود، مجددا دکمه مرحله بعد را بزنید. لازم به ذکر است که چنانچه، در قسمت شروط ضمن عقد، گزینه بله انتخاب شود، لازم است تا اطلاعات مربوط به شروط سه گانه تکمیل گردد.

 

 

مطابق مقررات نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، در سایت میخک، در این مرحله، اطلاعات ثبت نامی شما، نمایش داده می شود. چنانچه، این اطلاعات، مورد تایید شما می باشد، بر روی دکمه مرحله بعد، کلیک کرده تا وارد صفحه بارگذاری مدارک شوید.

 

 

در این مرحله، پیغامی مبنی بر اینکه آیا درخواست ثبت شود را ملاحظه می کنید. در صورت اطمینان از ثبت درخواست، بر روی دکمه بلی کلیک نمایید تا مطابق تصویر زیر، پیغام ثبت موفقیت آمیز درخواست را مشاهده کنید.

 

 

در این صفحه، لازم است تا مدارک لازم را بارگذاری کرده و در انتها، بر روی دکمه آبی رنگ بارگذاری مدارک کلیک نمایید.

 

 

در مرحله آخر از مراحل نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، یک کد رهگیری برای درخواست شما صادر گردیده و مطابق تصویر زیر، در رسید ارائه شده در سایت، درج می گردد.

 

 

در نهایت، شما می توانید با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و رسید چاپ شده که حاوی کد رهگیری درخواست ثبت ازدواج شما بوده، در تاریخ تعیین شده به نمایندگی کنسولی مربوطه مراجعه کرده و ازدواج خود را به ثبت برسانید

تشریفات ثبت ازدواج دائم

 

مدارک لازم برای ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

نحوه ثبت ازدواج اتباع ایرانی در خارج از کشور، بدین صورت بوده که این افراد، باید از طریق سایت میخک، برای ثبت درخواست خود اقدام کرده و در وقت تعیین شده، حضورا در دفتر کنسولی مربوطه حاضر شوند. اما، از آنجا که درخواست ثبت نکاح، همچون درخواست و پیگیری پاسپورت در میخک، علاوه بر پرداخت هزینه، مستلزم ارائه مدارک لازم نیز بوده، در این بخش،  به توضیح مدارک لازم برای ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور پرداخته که شامل موارد زیر می باشد:

 

مدارک لازم برای ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد ایرانی

درخواست ثبت ازدواج که در سایت میخک تکمیل گردیده، اجازه نامه رسمی ولی قهری زن در صورتی که دوشیزه باشد، اصل شناسنامه زن وشوهر، سه قطعه عکس جدید برای هر یک از زن و شوهر، اصل گواهی ازدواج که توسط مراکز اسلامی مربوطه صادر گردیده، اصل گواهی ازدواج محلی زوجین که توسط مقامات محلی صلاحیت دار صادر شده، گواهی بهداشت زن و شوهر مبنی بر عدم بیماری های واگیردار مانع ازدواج در زوجین(شامل ایدز، هپاتیت، بیماری‌های مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی) و اصل فیش بانکی واریز هزینه ثبت ازدواج.

 

مدارک لازم برای ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

درخواست ثبت ازدواج که در سایت میخک تکمیل گردیده، اجازه نامه رسمی ولی قهری زن در صورتی که دوشیزه باشد، اصل شناسنامه و گذرنامه زوجه، اصل گواهی ولادت شوهر، سه قطعه عکس شوهر و شش قطعه عکس زن، گواهی تشرف شوهر به دین اسلام (چنانچه، شوهر غیر مسلمان باشد)، اصل گواهی ازدواج که توسط مراکز اسلامی مربوطه صادر گردیده، اصل گواهی ازدواج محلی زوجین که توسط مقامات محلی صلاحیت دار صادر شده، گواهی بهداشت زن و شوهر مبنی بر عدم بیماری های واگیردار مانع ازدواج در زوجین و اصل فیش بانکی واریز هزینه ثبت ازدواج.

 

مدارک لازم برای ثبت ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی

درخواست ثبت ازدواج که در سایت میخک تکمیل گردیده، اصل شناسنامه و گذرنامه شوهر، اصل گواهی ولادت زوجه، سه قطعه عکس شوهر و شش قطعه عکس زن، گواهی تشرف زن به دین اسلام (چنانچه، زن غیر مسلمان باشد)، اصل گواهی ازدواج که توسط مراکز اسلامی مربوطه صادر گردیده، اصل گواهی ازدواج محلی زوجین که توسط مقامات محلی صلاحیت دار صادر شده، گواهی بهداشت زن و شوهر مبنی بر عدم بیماری های واگیردار مانع ازدواج در زوجین و اصل فیش بانکی واریز هزینه ثبت ازدواج و صدور شناسنامه زوجه.

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت

 

هزینه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

در بخش قبل، در مورد مدارک لازم برای ثبت ازدواج اتباع ایرانی در دفاتر کنسولی ایران توضیح داده و گفتیم که این مدارک، باید در هنگام ثبت درخواست در سایت میخک، در قسمت مشخص شده، بارگذاری شوند. از آنجا که درخواست ثبت نکاح در این سایت، علاوه بر ارائه مدارک، نیازمند پرداخت هزینه نیز بوده، در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که هزینه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور چقدر است؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، با توجه به تعرفه ثبت ازدواج و طلاق اعلام شده در سایت میخک، هزینه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور، اعم از اینکه این ازدواج، میان دو ایرانی یا یک ایرانی و خارجی انجام گیرد، مبلغ 35 یورو می باشد.

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه بر اساس بند 6 ماده 976 قانون مدنی، در ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی، زنان خارجی، به تابعیت دولت ایران در می آیند و در نتیجه، شناسنامه ایرانی، برای آنها صادر می گردد، در این مورد از ازدواج اتباع ایرانی، لازم است تا علاوه بر هزینه ثبت ازدواج، هزینه صدور شناسنامه ایرانی زوجه، به مبلغ 35 یورو نیز پرداخت گردد.

نحوه دریافت کد رهگیری میخک

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سایت ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور چیست؟

سایت ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور سامانه میخک به آدرس mikhak.mfa.gov.ir می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور به چه صورت می باشد؟

نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور بدین صورت بوده که متقاضی باید با مراجعه به سایت میخک و از قسمت سجلات و بخش درخواست ثبت ازدواج برای ثبت درخواست خود اقدام نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- هزینه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور چقدر است؟

هزینه ثبت نکاح اتباع ایرانی در دفاتر کنسولی 35 یورو بوده که در ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی مبلغ 35 یورو نیز بابت صدور شناسنامه ایرانی برای زوجه باید پرداخت گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

برای مشاوره نحوه ثبت ازدواج ایرانیان در خارج از کشور

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *