دسته‌بندی نشده

نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت – هزینه طرح دعوا

[ad_1]

نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد. هزینه برگ دادخواست علیه شرکت 30 هزار تومان و هزینه دادرسی آن، بسته به مالی یا غیر مالی بودن دعوا دارد. ذکر مشخصات شخص حقوقی یا همان شرکت، در ستون خوانده، از جمله نکاتی است که باید، در تنظیم دادخواست علیه شرکت، رعایت شود.

برای مشاوره تنظیم دادخواست علیه شرکت

برای مشاوره تنظیم دادخواست علیه شرکت

 

دادخواست و شکوائیه، از جمله ابزارهایی است که در آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری، پیش بینی شده و به واسطه آن ها، می توان، اقدام به طرح دعوایی حقوقی یا کیفری، علیه دیگری که می تواند یک شخص حقوقی یا حقیقی باشد، در محاکم و مراجع دادگستری نمود و از دادگاه صالح، تقاضای رسیدگی، به موضوع شکوائیه یا دادخواست را داشت.

یکی از اشخاص حقوقی ای که می توان به واسطه دادخواست، علیه آن، طرح دعوایی حقوقی نمود، شرکت های تجاری هستند. از آنجا که نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت، نکات و قواعد مخصوص به خود را دارد، باید، هنگام تنظیم دادخواست، به این نکات، توجه نمود، در غیر این صورت، ممکن است، دعوای مطرح شده علیه ​شرکت، در دادگاه، پذیرفته نشود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، توضیح دهیم که نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت، به چه صورت بوده و چه نکاتی را باید هنگام ثبت آن رعایت کرد؛ سپس، هزینه طرح دعوا علیه شرکت را بگوییم و نمونه دادخواستی، در این زمینه، جهت دانلود، خدمت شما عزیزان، ارائه دهیم. 

نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت به چه صورت می باشد

برای اینکه بتوانیم بگوییم، نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت تجاری، به چه صورت می باشد، ابتدا باید، توضیح دهیم که دادخواست چیست و چه تفاوتی با درخواست و شکواییه دارد؛ سپس، به این پرسش ها که نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت، چگونه است، چه نکاتی را باید، هنگام تنظیم آن، رعایت کرد و چه میزان هزینه برای طرح دعوا پرداخت نمود؟ پاسخ دهیم.

برای تعریف دادخواست، باید، به قانون آیین دادرسی مدنی، مراجعه کرد. ماده 48 قانون آیین دارسی مدنی، مقرر می دارد: “شروع رسیدگی در دادگاه، مستلزم تقدیم دادخواست می‌ باشد. دادخواست، به دفتر دادگاه صالح و در نقاطی که دادگاه، دارای شعب متعدد است، به دفتر شعبه اول، تسلیم می‌ گردد.”

بر اساس ماده فوق الذکر، برای اینکه رسیدگی به دعوای خواهان و خواسته وی، در دادگاه، شروع شود، باید این امر را به موجب تنظیم و ارسال دادخواست به مرجع صالح، از دادگاه بخواهد. دادخواست ها، در دعاوی ترافعی، یعنی دعاوی ای که یک یا چند خواهان و خوانده دارد، برای رسیدگی به موضوعات و اختلافات حقوقی، به کار می روند. برای تنظیم دادخواست علیه یک شخص حقیقی یا حقوقی و ثبت و ارسال آن به دادگاه، فرد باید، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند.

نکته مهم اینکه، دادخواست، با درخواست، تفاوت دارد. همانطور که گفتیم، دادخواست، برای شروع رسیدگی به دعاوی ترافعی که یکی یا چند خواهان و خوانده در یک موضوع حقوقی، نظیر مطالبه وجه ناشی از چک، سلب حضانت از پدر یا مادر و مسائلی از این دست، منازعه و درگیری دارند، مورد استفاده می باشد. اما، درخواست، در امور غیر ترافعی، نظیر امور حسبی مثل درخواست مهر و موم ترکه یا تحریر ترکه، مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی، موضوع درخواست ها، مبتنی بر صدور حکم، در خصوص یک منازعه نیست.

دادخواست ها، با شکوائیه یا شکایت نامه نیز تفاوت دارند. تفاوت اصلی دادخواست با شکوائیه، در این است که دادخواست ها، برای رسیدگی به موضوعات حقوقی به کار می روند، ولی، شکایت نامه ها، برای رسیدگی و صدور حکم مجازات، در خصوص یک موضوع کیفری، نظیر سرقت، کلاهبرداری و سایر جرایم، کاربرد دارند. 

بر اساس توضیحات بالا، در پاسخ به این پرسش که نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت، به چه صورت می باشد؟ باید گفت، نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت و ارسال دادخواست، به دادگاه می باشد. برای تنظیم دادخواست علیه شرکت، فرد می تواند، متن آن را از قبل، در یک فایل ورد ذخیره کرده و تحویل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدهد یا از متن های از پیش آماده و موجود در این دفاتر، استفاده نماید. 

 

حتما بخوانید: دادخواست چیست و نحوه تنظیم دادخواست

نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت

همانطور که تنظیم دادخواست علیه یک شخص حقیقی، یعنی یک فرد، نکات و قواعد مخصوص به خود را دارد، تنظیم دادخواست علیه شرکت که یکی شخص حقوقی می باشد نیز نیازمند رعایت نکات و قواعد مخصوص به خود است. در این قسمت از مقاله، قصد داریم، درباره نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت، صحبت کنیم. برای بررسی نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت، باید، به ماده 51 قانون آیین دادرسی مراجعه کرد، با توجه به این ماده، نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت، به شرح زیر است: 

در ستون خواهان باید، مشخصات هویتی خواهان دعوا، کد ملی و آدرس وی ذکر شود.

در ستون خوانده باید، مشخصات شرکت، شناسه ملی و آدرس آن ذکر شود.

در ستون خواسته باید، موضوع خواسته به طور دقیق، تصریح شده و مشخص گردد.

در ستون دلایل و منضمات، مدارک مثبت ادعای خواهان، ذکر شده و در صورت امکان، ضمیمه دادخواست شوند و اصل آن ها در اولین جلسه رسیدگی، تقدیم دادگاه شود. 

در ستون شرح خواسته، توضیحات مربط به خواسته، به تفصیل، نوشته شود.

ذیل دادخواست، توسط خواهان، امضا شود یا اثر انگشت وی ثبت گردد.

 

پس از توضیح نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت، از آنجا که تنظیم دادخواست علیه شرکت، مستلزم پرداخت هزینه هزینه طرح دعوا می باشد، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره هزینه طرح دعوا و تنظیم دادخواست علیه شرکت، بر اساس تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، در سال 1401، صحبت کنیم. 

 

حتما بخوانید: دادخواست هزینه های انجام شده از شرکت

 

هزینه دادخواست علیه شرکت

برای اینکه بتوان، دادخواست تنظیم شده علیه شرکت را ثبت و به دادگاه، ارسال نمود، باید، هزینه طرح دعوای مربوطه را بر اساس هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1401، پرداخت کرد. بدون پرداخت هزینه طرح دعوا، امکان ثبت و سپس، ارسال دادخواست به دادگاه صالح، وجود نخواهد داشت. از این رو، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه طرح دعوا و تنظیم دادخواست علیه شرکت، بر اساس تعرفه های دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صحبت کنیم. 

هزینه ثبت و ارسال دادخواست علیه شرکت، در مرحله بدوی، شامل هزینه برگ دادخواست و هزینه دادرسی می باشد. هزینه برگ دادخواست، بر اساس نرخ تعرفه های دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مبلغی در حدود 30 هزار تومان خواهد بود که این مبلغ، سالانه، توسط کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اعلام می گردد و کمی، افزایش پیدا می کند.

در خصوص هزینه دادرسی دادخواست علیه شرکت هایی که به طور قانونی و از طریق ثبت در  سامانه جامع ثبت شرکت ها irsherkat.ssaa.ir، تشکیل شده اند، باید گفت که این هزینه، کاملا، بسته به این موضوع دارد که دعوای مطرح شده علیه شرکت، یک دعوای غیر مالی بوده یا دعوای مالی و مبلغ دعوای مالی، چقدر است. هزینه دادرسی دعاوی مالی و غیر مالی، علیه شرکت ها، مطابق جدول زیر خواهد بود: 

 









عنوان 
مبلغ


هزینه دادرسی دعاوی مالی، در مرحله بدوی، تا مبلغ 200 میلیون ریال
2/5 درصد ارزش خواسته 


هزینه دادرسی دعاوی مالی، در مرحله بدوی، بیش از 200.000.000 ریال
3/5 درصد ارزش خواسته 


هزینه دادرسی دعاوی مالی، در تجدیدنظر و واخواهی
4/5 درصد محکوم به


هزینه دادرسی دعاوی مالی، در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث
5/5 درصد ارزش خواسته


هزینه دادرسی، در صورتی که قیمت خواسته، در دعاوی مالی، در موقع تقدیم دادخواست مشخص نباشد
1.500.000 هزار ریال


هزینه دادرسی، در دعاوی غیرمالی، درخواست تامین دلیل و تامین خواسته، در کلیه مراجع قضایی، بسته به نوع دعوی (طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه)
از 400.000 هزار ريال تا 1.800.000 میلیون ريال

 

پس از توضیح در خصوص هزینه طرح دعوا علیه شرکت و ذکر هزینه های مربوط به دعاوی مالی و غیر مالی، در ادامه مقاله، قصد داریم، با رعایت نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت، یک نمونه دادخواست علیه شرکت را جهت دانلود، ارائه دهیم. 

 

تاسیس شرکت

 

نمونه دادخواست علیه شرکت

همانطور که در تنظیم شکوائیه، بر اساس قواعد نحوه تنظیم شکایت نامه، می توان، از نمونه های آن، کمک گرفت، در تنظیم دادخواست علیه شرکت نیز می توان، از نمونه های آن، استفاده نمود؛ لذا، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، یک نمونه دادخواست علیه شرکت را ارائه داده و فایل آن را جهت دانلود، برای شما عزیزان، قرار دهیم. 

 نمونه دادخواست علیه شرکت

خواهان: آقای ……. فرزند ……. به کد ملی ……. به آدرس ……. 

خوانده: شرکت ……. به شناسه ملی ……. به آدرس …….

موضوع خواسته: صدور حکم ورشکستگی شرکت …….

دلایل و منضمات: برگه اظهارنامه – اساسنامه شرکت و ….

شرح ستون خواسته: 

با سلام و احترام 

ریاست محترم دادگاه شعبه …..

اینجانب …….، یکی از طلبکاران شرکت ……… که مطابق قانون ثبت شرکت ها، تشکیل شده، می باشم که ظاهرا و با توجه به مدارک موجود، شرکت، در حال ورشکستگی بوده و سرمایه و دارایی های آن، کفایت پرداخت طلب های طلبکاران و بدهی های شرکت را نمی کند. لذا با تقدیم این دادخواست، تقاضای رسیدگی و صدور حکم ورشکستگی شرکت ….. مورد استدعا می باشد.

با تشکر و تجدید احترام 

 

 

برای دانلود فایل نمونه دادخواست علیه شرکت، از طریق لینک زیر، اقدام نمایید.

نمونه دادخواست علیه شرکت


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم: KB 320

 

پس از اینکه شخص، اقدام به تنظیم دادخواست علیه شرکت و ثبت آن، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمود، می تواند، از طریق روش های پیگیری دادخواست، اقدام به پیگیری دادخواست ثبت شده خود نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پیگیری دادخواست قضایی، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می شود. 

 

 پیگیری دادخواست قضایی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم دادخواست علیه شرکت ​در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون تنظیم دادخواست علیه شرکت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت چگونه است؟

نحوه تنظیم دادخواست علیه شرکت با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت و ارسال دادخواست می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت چیست؟

ذکر مشخصات شخص حقوقی و آدرس آن همچنین شرح دقیق خواسته از جمله نکات مربوط به تنظیم دادخواست علیه شرکت بوده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- هزینه تنظیم دادخواست علیه شرکت چقدر است؟

هزینه تنظیم دادخواست علیه شرکت بر اساس تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای برگه دادخواست 30 هزار تومان می باشد و هزینه دادرسی آن بسته به مالی بودن یا غیر مالی بودن دعوا داشته که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره تنظیم دادخواست علیه شرکت

برای مشاوره تنظیم دادخواست علیه شرکت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *