دسته‌بندی نشده

تفاوت اعسار و ورشکستگی – فرق برشکستگی و اعسار

[ad_1]


در این مقاله به بررسی تفاوت اعسار و ورشکستگی می پردازیم .

برای مشاوره تفاوت اعسار و ورشکستگی

برای مشاوره تفاوت اعسار و ورشکستگی

 

در عالم حقوق افراد می توانند تا به حقوق و امتیازات دیگران لطمه ای وارد نکرده اند ، به انجام امور تجاری مثل انعقاد معاملات تجاری بپردازند ، اما در این میان در صورتی که انجام این قبیل امور به حقوق دیگران خدشه و صدمه ای وارد کند ، قانون وارد عمل می شود و از حقوق افراد دفاع می کند . در این شرایط ما با اصطلاحاتی مانند ورشکستگی و اعسار مواجه می شویم . اعسار و ورشکستگی دو عنوان حقوقی هستند که در مواردی مطرح می شوند که دارایی منفی فرد بیش از دارایی مثبت اوست به عبارتی دیون و بدهی های او از دارایی های او بیشتر است . اما ورشکستگی و اعسار چه تفاوتی با هم دارند ؟ از این رو در این مقاله به تفاوت اعسار و ورشکستگی می پردازیم . 

تفاوت اعسار و ورشکستگی

اعسار و ورشکستگی در موارد مختلفی با هم تفاوت دارند که از قرار زیر است :

 

1- تفاوت در شخص : اولین تفاوت اعسار و ورشکستگی در شخصی است که این وضعیت حقوقی به او اعمال شده است . ورشکستگی عنوانی است که زمانی که فرد تاجر قادر به پرداخت دیون خود نباشد ، به تجار داده می شود اما اعسار زمانی مطرح می شود که فردی غیر تاجر توانایی پرداخت دیون خود را نداشته باشد ، به این فرد معسر گفته می شود . بنابراین ورشکستگی صفتی است که به تجار داده می شود و اعسار صفتی است که به افراد غیر تاجر داده می شود . 

 

2- اداره اموال : دومین تفاوت اعسار و ورشکستگی ، توانایی اداره اموال است . تاجر از اداره اموال خود به طور کلی منع می شود و اداره اموال او به مدیر تصفیه واگذار می شود اما معسر از اداره اموال خود ممنوع نمی شود . 

 

3- اقامه دعوی : فرق دیگر ورشکستگی و اعسار در این است که تاجر ورشکسته از اقامه دعوی محروم می شود و دیگر اجازه اقامه دعوی علیه طلبکاران را ندارد اما در اعسار حق اقامه دعوی علیه طلبکاران برای معسر از بین نمی رود . 

 

4- نسبیت حکم : حکم ورشکستگی یک حکم عام است و بین ورشکسته و تمام طلبکاران چه کسانی که اقامه دعوی کرده اند و چه نکرده اند جاری است ، در حالی که حکم اعسار نسبی است و تنها بین معسر و طلبکاری که علیه او اقامه دعوی کرده است اجرا می شود . 

 

برای مطالعه درباره ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب کلیک کنید . 

​برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت اعسار و ورشکستگی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت اعسار و ورشکستگی پاسخ دهند . 

 

برای مشاوره تفاوت اعسار و ورشکستگی

برای مشاوره تفاوت اعسار و ورشکستگی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *