دسته‌بندی نشده

نحوه تامین خواسته جهیزیه – نمونه دادخواست

[ad_1]

تامین خواسته جهیزیه، بدین معنا بوده که زوجه می تواند، از دادگاه بخواهد تا جهیزیه متعلق به وی را توقیف کرده و از تصرف زوج، خارج نماید تا زمانی که حکم قطعی استرداد جهیزیه، صادر شود. نحوه انجام این درخواست، از طریق ثبت نمونه دادخواست، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با ارائه مدارک لازم، همچون عقدنامه و سیاهه جهیزیه می باشد.

برای مشاوره تامین خواسته جهیزیه

برای مشاوره تامین خواسته جهیزیه

 

دعوای استرداد جهیزیه، یکی از دعاوی شایع خانواده، در دادگاه ها می باشد. یکی از مشکلاتی که در رابطه با طرح این دعوا وجود داشته، این مساله بوده که از زمانی که دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه، داده می شود تا زمانی که حکم قطعی صادر شده و برای صدور اجرائیه، اقدام می شود، یک فاصله زمانی اغلب طولانی، باید سپری شود.

در این فاصله زمانی، ممکن است شوهر، جهیزیه را فروخته و یا اینکه به نحو عمدی، اقدام به تخریب آن نماید. در این صورت، این سوال، مطرح می شود که راه حل مقابله با این اقدامات شوهر، برای زن چیست؟ قانون گذار، به منظور حل این مشکل، نهادی را تحت عنوان تامین خواسته، پیش بینی کرده که به موجب آن، زوجه می تواند، برای توقیف جهیزیه خود تا زمان تعیین تکلیف نهایی آن در دادگاه، اقدام نماید.

با توجه به اهمیت این مساله، در مقاله حاضر، ابتدا به این سوال پاسخ داده که منظور از تامین خواسته جهیزیه چیست؛ سپس، نحوه، مدارک و هزینه های این درخواست را توضیح داده و در پایان، فایل نمونه دادخواست تامین خواسته جهیزیه را جهت دانلود، ارائه می نماییم.

منظور از تامین خواسته جهیزیه چیست

مطابق مقررات قانون مدنی، تامین نفقه زن، در زندگی مشترک، بر عهده شوهر بوده که تامین وسایل و لوازم مسکن مناسب شان زن، بخشی از این تکلیف قانونی شوهر می باشد. با این وجود، در عرف کشور ما، رسم بر آن است که در ابتدای زندگی مشترک، لوازم  وسایل منزل مشترک، توسط خانواده زوجه تهیه شده و تحت عنوان جهیزیه، به منزل مشترک برده می شود.

اما، در برخی موارد، روال زندگی مشترک، آن طور که زوجین انتظار داشته، پیش نرفته و اختلافاتی میان آنها بروز می کند. در این وضعیت، یکی از اموری که زنان، اقدام به انجام آن می کنند، استرداد جهیزیه می باشد. البته، از آنجا که به طور معمول، مردان از استرداد جهیزیه، به روش مسالمت آمیز خودداری کرده، در این وضعیت، زنانی که خواهان پس گرفتن جهیزیه خود بوده، چاره ای نداشته، جز آنکه برای استرداد آن، به مراجع قضایی مراجعه کرده و اقدام به طرح دعوای استرداد جهیزیه نمایند.

در این میان، یکی از مشکلاتی که در رابطه با طرح دعوای استرداد جهیزیه وجود داشته، این مساله بوده که از زمانی که دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه، داده می شود تا زمانی که حکم قطعی صادر شده و برای صدور اجرائیه، اقدام می شود، یک فاصله زمانی اغلب طولانی، باید سپری شود.

در این فاصله زمانی، ممکن است شوهر، جهیزیه را فروخته و یا اینکه به نحو عمدی، اقدام به تخریب آن نماید. در این صورت، این سوال، مطرح می شود که راه حل مقابله با این اقدامات شوهر، برای زن چیست؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت که قانون گذار، در مواد 108 تا 129 قانون آیین دادرسی مدنی، امکان حفظ جهیزیه ، از فاصله تقدیم دادخواست تا صدور حکم را برای زوجه، پیش بینی نموده که این امر از طریق درخواست تامین خواسته جهیزیه، مطابق مقررات نحوه تامین خواسته و با ارائه نمونه دادخواست مربوطه، قابل انجام می باشد.

تامین خواسته جهیزیه، بدین معنا بوده که زوجه می تواند، قبل از اقامه دعوای استرداد جهیزیه یا همزمان با اقامه این دعوا یا پس از طرح دعوا و در جریان رسیدگی، از دادگاه بخواهد تا جهیزیه متعلق به وی را توقیف کرده و از تصرف زوج، خارج نماید تا زمانی که حکم قطعی، صادر شده و تکلیف جهیزیه، مشخص گردد.

استرداد جهیزیه و روش های آن

نحوه و مراحل انجام تامین خواسته جهیزیه

چنانچه، زوجه قصد داشته باشد تا جهت جلوگیری از تخریب جهیزیه یا فروش آن، توسط زوج، علاوه بر درخواست استرداد جهیزیه، درخواست تامین خواسته جهیزیه را نیز به موجب نمونه دادخواست آن، به دادگاه تقدیم نماید، لازم است تا این درخواست، مطابق مقررات نحوه انجام تامین خواسته، ارائه شده و مراحل قانونی مربوطه را طی کند. با توجه به اهمیت این مساله، در این بخش از مقاله، به توضیح نحوه و مراحل انجام تامین خواسته جهیزیه می پردازیم.

مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، زوجه، در سه حالت، می تواند درخواست تامین خواسته جهیزیه خود را به دادگاه، ارائه کند: پیش از تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه، همزمان با دادخواست و پس از ارائه دادخواست استرداد.

چنانچه، درخواست تامین خواسته جهیزیه، پیش از دادخواست استرداد جهیزیه، به دادگاه داده شود، لازم است تا به موجب یک دادخواست مستقل که مطابق نمونه دادخواست مربوطه، تهیه و تنظیم شده، به دادگاه داده شود. درخواست تامین خواسته جهیزیه، همزمان با دعوای استرداد، مستلزم دادخواست جداگانه نبوده و در همان دادخواست استرداد جهیزیه، قید می شود. درخواست تامین خواسته، پس از دادخواست دعوای اصلی استرداد جهیزیه، نیز مطابق رویه فعلی دادگاه ها، مستلزم تقدیم دادخواست جداگانه می باشد.

به هر حال، چنانچه، درخواست تامین خواسته جهیزیه، مستلزم تقدیم یک دادخواست مستقل باشد، تنظیم و ثبت این دادخواست، مطابق نمونه دادخواست صدور تامین خواسته، باید از طریق یکی از دفاتر خدامت قضایی، انجام گرفته و سپس، دادخواست، برای مرجع صلاحیت دار، ارسال شود.

پس از ثبت و ارجاع دادخواست به مرجع صلاحیت دار، مدیر دفتر، فوری، پرونده را به نظر قاضی شعبه می رساند. در صورت فراهم بودن شرایط، قرار تامین خواسته، صادر شده و به طرف مقابل، یعنی شوهر، ابلاغ می شود.

در رابطه با صدور، اجرا و و ابلاغ قرار تامین خواسته، دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد: اول، آنکه، اجرای قرار تامین خواسته، منوط به آن است که زوجه، مبلغ معینی، تحت عنوان خسارت احتمالی را به صندوق دادگستری، واریز کند که این مبلغ، توسط دادگاه، تعیین می شود. دوم آنکه، اگر دادگاه تشخیص دهد که ابلاغ قرار به شوهر، موجب تضییع و از بین رفتن جهیزیه می شود، قرار تامین خواسته جهیزیه، ابتدا اجرا شده و سپس به شوهر، ابلاغ می گردد.

در هر حال، پس از صدور و ابلاغ قرار، زوجه می تواند با حضور مامور اجرای احکام در محل نگه داری جهیزیه، جهیزیه خود را از محل زندگی مشترک، خارج نماید که البته این جهیزیه، تا تعیین تکلیه نهایی آن و صدور رای قطعی، در نزد شخص ثالثی، تحت عنوان امین، نگه داری می گردد.

لازم به ذکر است که مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، چنانچه، دادخواست تامین خواسته، پیش از دادخواست استرداد جهیزیه، به دادگاه داده شود، ضروری است تا ظرف 10 روز از صدور قرار تامین خواسته، دادخواست استرداد جهیزیه، به دادگاه ارسال شود؛ چرا که در غیر این صورت، از تامین، رفع اثر خواهد شد.

قانون استرداد جهیزیه

 

مدارک لازم برای تامین خواسته جهیزیه

یکی از نکات مهم در رابطه با تقدیم هر دادخواستی به دادگاه، ارائه ضمایم دادخواست و مدارک مثبت ادعای خواهان می باشد. چرا که در صورتی که خواسته، مستند به دلایل کافی نباشد، دادخواست، با قرار دادگاه رد خواهد شد. 

دادخواست تامین خواسته جهیزیه نیز از این قاعده، مستثنی نبوده و لازم است تا در هنگام ارائه دادخواست به دادگاه ، مدارک لازم نیز ضمیمه دادخواست شده و در نمونه دادخواست، قید گردد. مدارک لازم برای تامین خواسته جهیزیه، شامل موارد زیر می باشند:

کارت ملی و شناسنامه زوجه

عقدنامه یا همان قباله ازدواج

سیاهه جهیزیه (لیستی که در آن، اقلام جهیزیه، قید شده و به امضای زوج رسیده است)

استشهادیه، در صورتی که زوجه، سیاهه جهیزیه نداشته و قصد داشته باشد تا ادعای خود را با شهادت شهود، اثبات نماید.

فاکتور خرید اقلام جهیزیه

علاوه بر ارائه مدارک لازم، مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، برای پذیرش این دادخواست، لازم است تا اولا، هزینه های مربوطه واریز شده و ثانیا، دادخواست تامین خواسته جهیزیه، مطابق نمونه دادخواست آن، تنظیم شود. لذا، در دو بخش بعدی، به توضیح این موارد، خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید : استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن

 

هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه

ثبت دادخواست، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سپس، رسیدگی به آن در دادگستری، مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه، تحت عنوان هزینه های دادرسی می باشد. به منظور ثبت دادخواست تامین خواسته جهیزیه نیز خواهان(زوجه) باید هزینه مربوطه را واریز نماید. لذا، این سوال، قابل طرح است که هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه به چه میزان می باشد؟

در پاسخ به این سوال که هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه، به چه میزان می باشد، باید گفت، مطابق بخشنامه هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1401، هزینه دادرسی تامین خواسته، در حدود 180 هزار تومان، می باشد.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این مساله بوده که مطابق مقررات نحوه تامین خواسته جهیزیه، هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه، مجزا از هزینه دادرسی دعوای استرداد جهیزیه بوده که تا 20 میلیون تومان، 2.5 درصد و بیش از 20 میلیون تومان، 3.5 درصد خواسته خواهد بود.

بیشتر بخوانید : جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

 

نمونه دادخواست تامین خواسته جهیزیه

چنانچه، زوجه قصد داشته باشد تا با ارائه دادخواست تامین خواسته جهیزیه، برای توقیف جهیزیه خود تا زمان صدور رای قطعی استرداد جهیزیه، اقدام نماید، لازم است تا این دادخواست را مطابق نمونه دادخواست تامین خواسته جهیزیه، تنظیم کرده و همچون دادخواست استرداد جهیزیه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماید.

با توجه به اهمیت دسترسی به نمونه دادخواست صحیح، برای تنظیم دادخواست تامین خواسته جهیزیه، در این بخش از مقاله، یک نمونه دادخواست تامین خواسته جهیزیه را ارائه نموده و در پایان این بخش نیز فایل نمونه دادخواست ارائه شده را نیز جهت دانلود علاقه مندان، قرار داده ایم.

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده…….

با سلام

احتراما به استحضار می رساند، اینجانب …….، به موجب عقدنامه شماره ……. تنظیمی در دفترخانه شماره ……. تهران، در تاریخ …….، به عقد دائم آقای …….، خوانده محترم پرونده درآمده ام. متاسفانه، به دلیل مشکلات فی مابین، ایشان از تاریخ …….، مرا از منزل مشترک بیرون کرده و با وجود ارسال اظهارنامه که ضمیمه دادخواست گردیده، از استرداد جهیزیه بنده خودداری می کنند. با توجه به اینکه طبق اظهارات خود ایشان، از آنجا که جهیزیه بنده را جزء اموال مشترک زندگی قلمداد کرده، قصد فروش اموال متعلق به اینجانب را داشته، لذا، با تقدیم این دادخواست، تقاضای صدور قرار تامین خواسته جهیزیه و توقیف آن را تا تعیین تکلیف نهایی پرونده، با استناد به مواد 108 و 121 قانون آیین دادرسی مدنی، استدعا دارم.

ضمنا، نظر به اینکه در صورت ابلاغ قرار تامین خواسته، به خوانده، بسیار محتمل است که جهیزیه بنده، توسط ایشان، به مکان نامعلومی، منتقل شود، لذا مستندا به ماده 117 قانون آیین دادرسی مدنی، اجرای قرار پیش از ابلاغ، مورد تقاضا می باشد.

 

برای دانلود نمونه دادخواست تامین خواسته جهیزیه، بر روی دکمه دانلود فایل در باکس زیر کلیک نمایید.

نمونه دادخواست تامین خواسته جهیزیه


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم: 70 KB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تامین خواسته جهیزیه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون تامین خواسته جهیزیه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- منظور از تامین خواسته جهیزیه چیست؟

تامین خواسته جهیزیه بدین معنا بوده که زوجه می تواند از دادگاه بخواهد تا جهیزیه متعلق به وی را توقیف کرده و از تصرف زوج خارج نماید تا زمانی که حکم قطعی استرداد جهیزیه صادر شود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه تامین خواسته جهیزیه به چه صورت می باشد؟

نحوه تامین خواسته جهیزیه از طریق ثبت نمونه دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با ارائه مدارک لازم همچون عقدنامه و سیاهه جهیزیه می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه به چه میزان می باشد؟

هزینه دادرسی تامین خواسته جهیزیه از 400 هزار ریال تا یک میلیون و 800 هزار ریال می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره تامین خواسته جهیزیه

برای مشاوره تامین خواسته جهیزیه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *