دسته‌بندی نشده

بخشنامه ارجاع کار به کارشناس رسمی دادگستری

[ad_1]

بخشنامه ارجاع کار به کارشناس رسمی دادگستری

آیین نامه نحوه ارجاع کار به کارشناسان رسمی دادگستری در سازمان بورس و خصوصی سازی

هيات مدیره سازمان خصوصي سازي در جلسه مورخ 29/1/1389 بنا به پيشنهاد مديرعامل سازمان و به استناد بند 3-4 ماده (5) آيين نامه اجرايي روشهای  قيمت گذاري بنگاه ها و نحوه اعمال شيوه نامه های مذكور در همين چارچوب مصوب مورخ 21/12/1387 شوراي عالي اجراي سياست هاي كلي اصل (44) قانون اساسي، ويژگي هاو  و ضوابط انتخاب كارشناسان رسمی دادگستری قيمت گذاري سهام با رعايت مقررات قانوني مربوط را بشرح زير تصويب نمود:
تعاریف اصطلاحات:
1. سازمان: سازمان خصوصي ساز ي
2. كارشناس رسمي دادگستری منتخب : شخص حقيقي  است كه براي ارزيابي سهام  از موارد زير انتخاب مي‌گردند.
• اشخاص حقيقي  شامل كارشناسان رسمي دادگستري و مركز امور مشاوران و كارشناسان قوه قضاييه موضوع ماده (187) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران .
• اشخاص حقوقي شامل موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران.

ماده 2- از بين كارشناسان موصوف در بندهاي قبل  كارشناسان مورد نياز جهت ارزيابي سهام و دارايي‌هاي بنگاه‌هاي مشمول واگذاري توسط معاون آماده سازي و اصلاح ساختار و با هماهنگي مدير آماده سازي سهام و امور بازار انتخاب مي‌گردد.
ماده 3- هر كدام از اشخاص موضوع بند (2) ماده (1) اين دستورالعمل در صورت احراز شرايط زير، در فهرست كارشناسان منتخب قرار مي‌گيرند.
1-3- كارشناسان رسمي رشته حسابداري و حسابرسي دادگستري و كارشناسان موضوع ماده (187) در صورتيكه داراي پروانه كارشناس رسمي با حدود صلاحيت در امور ارزيابي سهام باشند وحداقل ارزيابي سهام (5) شركت موردتاييد اعضاي ماده (2) را قبلاً انجام داده باشند.
2-3- موسسات عضو جامعه حسابداران رسمي كه سه سال از تاريخ احراز عنوان حسابدار رسمي آنها گذشته و حداقل ارزيابي سهام (5) شركت مورد تاييد اعضا ماده (2) را قبلاً انجام داده باشند.
ماده 4- كارشناس منتخب بايد ظرف يك هفته از تاريخ ارجاع كار، جدول زمانبندي رسيدگي را تهيه و به سازمان ارائه نمايند و همزمان با آن مقدمات امور ارزيابي را آغاز كنند.
ماده 5- كارشناس منتخب بايد با اعمال مديريت زمان، نسبت به انجام امور ارزيابي ظرف 15 الي 50 روز اقدامات لازم را معمول دارند و گزارش ارزيابي را به شكل استاندارد گزارش ارزيابي سهام و مطابق نمونه‌اي كه سازمان خصوصي سازي ارائه مي‌نمايد، تحويل مرجع مربوطه در سازمان نمايند و در صورتي كه به علت خارج از اراده كارشناس منتخب نياز به تعديل مدت زمان انجام كار ارزيابي باشد موضوع ظرف مدت ده روز قبل از انقضاي مدت تعيين شده قبلي توسط كارشناس منتخب به سازمان اعلام مي‌گردد كه در اين صورت حداكثر 15 روز به سقف زمان انجام كار اضافه مي‌گردد.
تبصره 1 – در صورت عدم تحقق ماده (5) توسط كارشناس منتخب، كار كارشناسي به كارشناس ديگري ارجاع مي‌گردد.
ماده 6- كارشناس منتخب، حق واگذاري كار ارجاعي ارزيابي سهام را به ساير اشخاص از قبيل كارشناس از قبيل كارشناس رسمي، حسابداران رسمي و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمي و غيره را ندارد و امور ارجاعي بايد با مديريت و سرپرستي مستقيم كارشناس منتخب انجام پذيرد و مسئوليت آن متوجه كارشناس منتخب مي‌باشد.
ماده 7- حق‌الزحمه انجام امور كارشناسان منتخب و همكار بر اساس قرارداد جداگانه و يا طبق تعرفه مصوب حق‌الزحمه كارشناس قابل پرداخت مي‌باشد.
ماده 8- كارشناس منتخب بايد ساليانه حداقل 30 ساعت دوره هاي آموزشي ارزيابي سهام را كه از طرف سازمان برگزار مي شود، با موفقيت طي نمايند. در غير اينصورت از ارجاع كار به آنها در سنوات بعد خودداري خواهد شد.
ماده 9- كارشناس منتخب در ارزيابي سهام موظف به رعايت قوانين، مقررات آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي سازمان و همچنين استانداردهاي حسابداري و حسابرسي ملي، آيين رفتار حرفه‌اي مي‌باشند و در صورت تخلف از ضوابط مقرر، موضوع تخلف به مراجع صالحه و مربوطه جهت رسيدگي اقدام خواهدشد.
ماده 10- اين دستورالعمل در (10) ماده و (1) تبصره در تاريخ 28/1/1389 به تصويب هيات عامل سازمان بورس رسيد و از تاريخ تصويب لازم‌الاجرا مي‌باشد.

در ماه هاي اخير نيز قوانين و مقرراتي در كانون كارشناسان دادگستري تصويب شده است كه كارها و پروژه هايي كه از سمت شركتها و اشخاص خقوقي و سازمانهاي دولتي به كانون ارجاع ميشود به طور عادلانه بين كارشناسان كانون تقسيم شوند.

موضوعات مرتبط: بخشنامه ارجاع کار به کارشناس رسمی دادگستری

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *