دسته‌بندی نشده

اخراج زوجه از خانه توسط زوج

[ad_1]

اخراج زوجه از خانه توسط زوج ، عواقب حقوقی و کیفری در پی دارد . به لحاظ حقوقی ، زن می تواند به دلیل عسر و حرج ، درخواست طلاق نماید و به لحاظ کیفری ، از آن جهت که مرد ، همسر خود را از منزل بیرون کرده است ، می توان به جرم ترک انفاق ، در دادسرا از وی شکایت نمود . لذا حکم بیرون کردن زن از منزل ، ایجاد حق طلاق برای زن و یا حبس و زندانی شدن مرد می باشد .

برای مشاوره عواقب اخراج زوجه از خانه توسط زوج

برای مشاوره عواقب اخراج زوجه از خانه توسط زوج

 

زندگی مشترک ، نیازمند همدلی و حسن معاشرت میان زن و شوهر می باشد و همین موضوع ، یعنی لزوم حسن معاشرت زوجین و تلاش در جهت تقویت کانون خانوادگی ، در قانون مدنی ، یکی از مهم ترین تکالیف مشترک زن و مرد ، تلقی شده است که هر دوی آنها ، در انجام آن ، باید کوشا باشند . با این وجود ، در مواردی ، ممکن است که زن و شوهر ، دچار اختلافاتی شوند ؛ به نحوی که انجام تکالیف زناشویی ، خدشه دار گردد .

به عنوان نمونه ، مرد ، که موظف به تامین منزل مشترک و پرداخت نفقه به همسر خود می باشد ، گاهی در پی بروز اختلافات و یا مشکلات زناشویی ، اقدام به اخراج زوجه از خانه نموده و به عبارت دیگر ، زن را از منزل ، بیرون می کند . البته ، باید به این موضوع توجه داشت که بیرون کردن زن از خانه توسط زوج ، می تواند عواقب و پیامدهای حقوقی و کیفری مهمی در ارتباط با زوج ، به دنبال داشته باشد که نیازمند توجه است .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم در خصوص حکم بیرون کردن زن از خانه و پیامدهای آن صحبت کنیم و به بررسی این موضوعات بپردازیم که اخراج زوجه از خانه توسط زوج ، به لحاظ حقوقی و کیفری ، چه عواقب و پیامدهایی به دنبال خواهد داشت .

اخراج زوجه از خانه توسط زوج

زن و شوهر ، نه تنها به لحاظ اخلاقی ، در قبال یکدیگر مسئولیت دارند ، بلکه در قانون نیز ، حقوق و تکالیف آن ها، بیان گردیده است . به عنوان نمونه ، در قانون مدنی ، بیان شده است که هر دوی زن و مرد ، باید با یکدیگر حسن معاشرت داشته باشند و نیز ، در خصوص تقویت کانون خانوادگی ، با یکدیگر همکاری کنند .

 علاوه بر این ، از جمله تکالیف اختصاصی زوجین ، آن است که زن ، موظف است که از همسر خود تمکین نماید و این تمکین ، اعم از تمکین خاص ( رابطه زناشویی ) و تمکین عام ( پذیرش ریاست مرد بر کانون خانواده ) می باشد . در مقابل ، مرد نیز مکلف شده است که کلیه نیازهای مادی همسر خود را در قالب پرداخت نفقه و نیز تهیه منزل مناسب در شان زوجه ، تامین نماید .

با این وجود ، اختلافات زناشویی که زوجین ، به ویژه در سال های ابتدایی زندگی مشترک با آن مواجه می شوند ، گاهی سبب می شود که زوجین ، از ایفای تکالیف خود ، امتناع نمایند . به این صورت که گاهی زوجه ، اقدام به ترک زندگی مشترک نموده و به اصطلاح ، اقدام به عدم تمکین از همسر می نماید و گاهی نیز ، مرد با اخراج زوجه از خانه ، زمینه ساز عدم تمکین همسر خود می شود .

در حالی که می دانیم بر اساس قانون و شرع ، مرد ، موظف است که به همسر خود ، نفقه زن بپردازد و محل مناسبی برای زندگی با وی ، تدارک ببیند تا قادر به ادای وظایف زناشویی خود در قبال همسر باشد . به همین دلیل ، زمانی که شوهر ، اقدام به بیرون کردن زن از خانه نماید ، مانند آن است که به تکالیف خود در راستای پرداخت نفقه ، تامین مسکن مناسب در شان زوجه و نیز حسن معاشرت با وی ، عمل نکرده است .

به همین دلیل ، حکم بیرون کردن زن از منزل توسط شوهر ، همان ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه ، تهیه منزل مناسب در شان زوجه و نیز ، عدم حسن معاشرت با همسر می باشد . با این توضیح ، می توان ملاحظه کرد که بیرون کردن زوجه از خانه توسط زوج ، علاوه بر اینکه عواقب حقوقی دارد ، پیامدهای کیفری نیز به همراه خواهد داشت که در قسمت های بعد ، به تفصیل ، در مورد اینکه اخراج زوجه از خانه توسط زوج چه عواقبی خواهد داشت ، توضیح داده خواهد شد .

حتما بخوانید: عذر موجه عدم تمکین زن

عواقب حقوقی اخراج زوجه از خانه توسط زوج

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که اخراج زوجه از خانه توسط زوج ، پیامدهای حقوقی و کیفری برای شوهر به همراه خواهد داشت . اما آنچه که در این قسمت ، قصد داریم توضیح دهیم ، عواقب حقوقی بیرون کردن زن از خانه می باشد . لذا در پاسخ به این سوال که اخراج زوجه از خانه توسط زوج چه عواقب حقوقی خواهد داشت و حکم بیرون کردن زن از منزل چیست ، امکان طلاق از طرف زن را مورد بررسی قرار می دهیم .

یکی از مهم ترین مستنداتی که زوجه ، با استفاده از آن، می تواند درخواست طلاق نماید ، قرار گرفتن در شرایطی است که برای وی ، غیر قابل تحمل بوده و سختی و مشقت زیادی برای وی ، ایجاد نموده باشد . این موضوع ، تحت عنوان عسر و حرج شناخته می شود و طلاقی که با استناد به عسر و حرج زوجه در زندگی مشترک انجام گیرد ، تحت عنوان طلاق عسر و حرج شناخته می شود .

لذا در شرایطی که شوهر ، اقدام به اخراج زن از منزل و بیرون کردن زوجه از خانه نموده باشد ، از آن جهت که زن ، در سختی غیر متعارفی قرار گرفته و ممکن است برای سکونت خود ، دچار مضیقه شده و پول کافی برای تامین مخارج روزمره خود را نداشته باشد ، می تواند با استناد به شرایط عسر و حرجی که مرد برای وی ایجاد نموده است ، از دادگاه خانواده ، تقاضای طلاق عسر و حرج نماید .

البته ، باید به یاد داشت که در این شرایط ، زن باید اخراج و بیرون شدن از منزل توسط زوج را در دادگاه ، اثبات نماید تا دادگاه ، با ملاحظه جوانب موضوع ، این امر را احراز نموده و به نفع زن ، حکم صادر کند . به عنوان نمونه ، زمانی که زن ، از منزل مشترک بیرون شده و یا پس از مراجعه به منزل ، از ورود وی به خانه ، جلوگیری می شود ، می تواند صورتجلسه پلیس برای عدم تمکین را تهیه و به استناد آن ، دعوی طلاق مطرح نماید .

البته ، قبل از تقاضای طلاق ، زن می بایست دادخواست تهیه منزل و دادخواست نفقه بدهد و در صورت عدم اجرای حکم دادگاه ، می توان درخواست طلاق نمود . در قسمت بعد ، به این سوال پاسخ می دهیم که به لحاظ کیفری ، اخراج زوجه از خانه توسط زوج چه عواقبی خواهد داشت .

صورتجلسه پلیس برای عدم تمکین

 

عواقب کیفری اخراج زوجه از خانه توسط زوج

همانطور که در قسمت های قبل توضیح داده شد ، اخراج و بیرون کردن زن از منزل ، ممکن است که پیامدهای حقوقی ، نظیر ایجاد حق طلاق برای زن ، به همراه داشته باشد و حکم بیرون کردن زن از منزل ، می تواند به صورت طلاق زن ، جلوه گر شود . اما علاوه بر این ، اخراج و بیرون کردن زوجه از خانه توسط زوج ، عواقب کیفری مهمی نیز به بار می آورد که در این قسمت ، به بررسی آنها خواهیم پرداخت . با این توضیح که ، منظور از عواقب کیفری اخراج زوجه از خانه ، آن است که ممکن است مرد ، به مجازات های ذکر شده در قانون ، محکوم شود .

گفتنی است که در عمده موارد ، اخراج زوجه از خانه توسط زوج ، به این صورت است که مرد ، با تعویض قفل درب منزل ، مانع از آن می شود که زوجه ، به منزل خود باز گردد . البته ، گاهی هم مرد ، با کتک زدن زوجه و بیرون انداختن وی از منزل ، این اقدام را انجام می دهد که در چنین مواردی ، می بایست عواقب کیفری و حکم کیفری اخراج زوجه ، مد نظر قرار گیرد .

یکی از مهم ترین عواقب کیفری اخراج زوجه از خانه توسط زوج ، آن است که زن ، می تواند از مرد ، بابت عدم پرداخت نفقه ، شکایت کند . در واقع ، پرداخت نفقه به زن ، تکلیف قانونی مهم مرد است و عدم انجام این تکلیف ، در قانون حمایت خانواده ، جرم انگاری شده است . به همین دلیل ، از آن جهت که اخراج زوجه از خانه و بیرون کردن زن از منزل ، حق مسکن زن را به عنوان یکی از ملزومات پرداخت نفقه ، خدشه دار نموده است ، زن می تواند به استناد آن ، از شوهر شکایت ترک انفاق کند .

به این صورت که زوجه ، می بایست به شیوه کیفری و در دادسرا ، از شوهر خود ، شکایت عدم پرداخت نفقه مطرح کند و اگر این موضوع ، اثبات شود ، عواقب مهمی همچون حبس یا زندانی شدن مرد را به همراه خواهد داشت . بر اساس ماده 53 قانون حمایت خانواده ، هر کس که با داشتن استطاعت یا توانایی مالی ، نفقه زن خود را پرداخت نکند ، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود که مدت زمان آن ، شش ماه تا دو سال می باشد . لذا در پاسخ به این سوال که اخراج زوجه از خانه توسط زوج چه عواقبی خواهد داشت ، می توان حق طلاق زن یا حبس مرد را ذکر کرد .

مراحل و نحوه شکایت کیفری ترک انفاق زوجه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عواقب اخراج زوجه از خانه توسط زوج در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون عواقب اخراج زوجه از خانه توسط زوج پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- اخراج زوجه از خانه توسط زوج چه عواقبی خواهد داشت ؟

بیرون کردن زن از منزل توسط شوهر ممکن است که هم به لحاظ حقوقی و هم از جنبه کیفری پیامدهایی برای مرد به همراه داشته باشد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

2- اخراج زوجه از خانه توسط زوج چه عواقب حقوقی خواهد داشت ؟

اخراج زوجه از خانه توسط مرد به لحاظ حقوقی ممکن است برای زن ایجاد حق طلاق کند و زن بتواند به استناد عسر و حرج ناشی از بیرون شدن از خانه تقاضای طلاق کند که شرح بیشتر در این خصوص در متن مقاله آمده است .

3- اخراج زوجه از خانه توسط زوج چه عواقب کیفری خواهد داشت ؟

اخراج یا بیرون کردن زوجه از خانه توسط مرد به لحاظ کیفری ممکن است منجر به حبس یا زندانی شدن مرد گردد به این صورت که زن با مراجعه به دادسرا از مرد به دلیل ترک انفاق شکایت کند که جزئیات این موضوع در مقاله ذکر شده است .

برای مشاوره عواقب اخراج زوجه از خانه توسط زوج

برای مشاوره عواقب اخراج زوجه از خانه توسط زوج

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *