دسته‌بندی نشده

نحوه ابطال طلاق غیابی – شرایط باطل کردن طلاق غیابی

[ad_1]

باطل کردن طلاق غیابی، تنها در صورت وجود یکی از شرایط ابطال، نظیر جاری شدن صیغه طلاق غیابی، در زمان عادت ماهیانه زن یا در زمانی که طلاق دهنده، فاقد قصد و دارای جنون است، امکان پذیر می باشد و انجام این امر نیز صرفا با طی کردن مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی، یعنی ثبت دادخواست آن، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پس از ارائه مدارک لازم، از قرار سند طلاق و سند ازدواج، همچنین، مدارک هویتی، ممکن خواهد بود.

برای مشاوره ابطال طلاق غیابی

برای مشاوره ابطال طلاق غیابی

 

طلاق غیابی، از انواع طلاق است که قانون گذار، آن را به رسمیت شناخته و بر مبنای همین رسمیت قانونی، چنانچه یکی از زوجین، پس از طی کردن نحوه و مراحل این نوع از طلاق، موفق به اخذ حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش از دادگاه گردد، می تواند، در مهلت مقرر و بر اساس شرایط قانونی، اقدام به جاری کردن صیغه طلاق و ثبت واقعه آن از طریق دفترخانه نموده و بدین ترتیب، از همسر خود، جدا گردد.

با اینکه این نوع از طلاق، در غیاب طرف دیگر صورت می گیرد و تمام مراحل قانونی آن، از ثبت دادخواست تا جلسات رسیدگی و صدور حکم، بدون حضور زوج یا زوجه است، اما، همچنان، صحیح بوده، مگر اینکه یکی از شرایط طلاق غیابی و ثبت واقعه آن، وجود نداشته باشد که در این صورت، حسب مورد و بسته به اینکه کدام یک از روجین برای طلاق غیابی، اقدام کرده، دیگری می تواند، بر اساس نحوه و مراحل ویژه ای، اقدام به باطل کردن طلاق غیابی یا همان، ابطال ثبت واقعه طلاق غیابی نماید.

با توجه به خاص بودن شرایط، مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی، در مقاله حاضر، قصد داریم، در خصوص این شرایط و مراحل، صحبت کرده و پس از توضیح در خصوص مدارک و هزینه های لازم برای انجام این امر، یک نمونه دادخواست باطل کردن طلاق غیابی و فایل دانلود آن را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، در ادامه، با ما همراه باشید.

شرایط ابطال طلاق غیابی

قبل از پاسخ به این پرسش که شرایط و نحوه ابطال طلاق غیابی چیست؟ لازم است تا اندکی در خصوص مفهوم طلاق غیابی و شرایط صحت جاری شدن صیغه طلاق و ثبت واقعه طلاق، اعم از غیابی یا غیر آن، صحبت کرده و سپس، با استناد به توضیحات داده شده، بگوییم که شرایط ابطال طلاق غیابی چیست.

در توضیح اینکه مقصود از طلاق غیابی چیست؟ باید گفت، این طلاق، یکی از انواع طلاق است که خوانده دعوا، اعم از زوج یا زوجه، در مراحل دادرسی و رسیدگی به آن، یا صدور حکم و سپس، جاری شدن صیغه طلاق، به هر علتی، نظیر عدم ابلاغ واقعی به او و همچنین، نماینده و وکیل قانونی اش، غایب بوده و لایحه ای نیز به دادگاه، ارسال ننموده است.

همچنین، در توضیح شرایط صحت ثبت واقعه طلاق و جاری شدن صیغه آن نیز باید گفت، در صورتی، صیغه طلاق جاری شده و ثبت واقعه طلاق، اعم از طلاق غیابی، بائن، رجعی و توافقی، صحیح خواهد بود که شرایط صحت صیغه طلاق و ثبت واقعه آن، وجود داشته باشد، یعنی؛

صیغه طلاق، به لفظ عربی و با الفاظی که صراحتا، دلالت بر قصد طلاق ازسوی مرد دارند، خوانده شود، اقدام کننده برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت واقعه آن، از قصد و رضا و عقل و اختیار، برخوردار باشد، زن، در زمان جاری شدن صیغه، در حالت حیض و نفاس (حالتی مربوط به پس از زایمان) و طهر مواقعه نباشد، از آخرین نزدیکی زن با همسرش، بیش از سه ماه گذشته باشد، طلاق معلق و مشروط نبوده و شهود طلاق نیز، دو نفر مرد عادل و با تقوا باشند. نبود هریک از این شرایط، سبب ابطال صیغه طلاق غیابی، رجعی، بائن و یا سایر انواع طلاق خواهد شد.

با توجه به توضیحات و مقدمات فوق، در پاسخ به این پرسش که شرایط ابطال طلاق غیابی چیست؟ می توان گفت، شرایط ابطال طلاق غیابی، عبارتند از:

نبود قصد و اختیار و عقل، در طلاق دهنده؛ نظیر اینکه شخص در حالت جنون ادواری یا دائمی باشد یا با تهدید و اکراه، نسبت به این امر، اقدام کرده باشد. طلاق مجنون دائمی، باید، توسط نماینده قانونی او، ثبت گردد.

جاری شدن صیغه طلاق به الفاظ غلط و الفاظی که دلالت بر طلاق از سوی مرد و قصد آن ها ندارد.

عدم کفایت تعداد شهود طلاق، یعنی اینکه شهود، کمتر از دو نفر بوده و همچنین، عادل، با تقوا و مذکر نباشند.

به سر بردن زن در حالت نفاس و حیض، و جاری شدن صیغه طلاق در زمان عادت ماهیانه و نفاس.

معلق و مشروط واقع شدن طلاق.

واقع شدن طلاق در زمان طهر مواقعه که مقصود از طهر مواقعه، پاکی از عادت ماهانه یا نفاسی است که در آن ایام، نزدیکی صورت گرفته باشد. این شرط، صرفا، در خصوص یائسه و حامله وجود نخواهد داشت. در غیر این دو حالت، زن در فاصله بین پاکی از عادت ماهانه یا نفاس تا زمان جاری شدن صیغه طلاق، نباید با همسر خود، نزدیکی داشته باشد.

واقع شدن طلاق در خصوص زنان یائسه ای که کمتر از سه ماه از آخرین نزدیکی آن ها با همسرشان می گذرد. چراکه بر اساس قانون، طلاق یائسه، یعنی کسی که عادت ماهیانه نمی بیند، در صورتی صحیح خواهد بود که از آخرین نزدیکی او با همسرش، حداقل سه ماه گذشته باشد.

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ابطال انواع طلاق می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که با همین عنوان، در زیر، در قسمت حتما بخوانید مقاله آمده است، اقدام نمایند. در ادامه، مراحل و نحوه باطل کردن طلاق غیابی را خواهیم گفت.

حتما بخوانید: ابطال طلاق

مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی

داشتن شرایط ابطال طلاق غیابی، برای باطل کردن ثبت واقعه طلاق غیابی صورت گرفته کافی نیست و خواهان ابطال، باید، مراحل و نحوه انجام این امر را نیز طی کند تا به طور قانونی، موفق به ابطال طلاق غیابی گردد. لذا در این بخش از مقاله، درباره مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی از طرف زن یا از طرف مرد، صحبت خواهیم کرد که به شرح زیر است:

در ابتدا و در اولین مرحله از مراحل نحوه ابطال طلاق غیابی، شخص باید، با کمک یک وکیل یا مشاور حقوقی یا با استفاده از نمونه دادخواست های موجود در خصوص باطل کردن طلاق غیابی، اقدام به تنظیم دادخواست خود، درباره این موضوع کرده و فایل ورد آن را بر روی تلفن همراه، سی دی یا فلش مموری ذخیره کند.

سپس، در مرحله دوم از مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی، در صورت عدم برخورداری از حساب کاربری سامانه ثنا، با مراجعه حضوی به دفاتر خدمات قضایی یا آدرس اینترنتی sana.adliran.ir، اقدام به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا نماید و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کند تا بتواند، دادخواست تنظیمی را ثبت و به دادگاه، ارسال کرده و از آرا و جلسات رسیدگی دادگاه، مطلع شود.

در مرحله بعد از مراحل نحوه ابطال طلاق غیابی، خواهان باید، با در دست داشتن فایل دادخواست تنظیمی، مدارک هویتی و سایر مدارکی که در ادامه، در بخش مدارک، توضیح خواهیم داد، همچنین، با داشتن نام کاربری و رمز عبور ثنای خود، به نزدیک ترین دفتر خدمات قضایی محل زندگی خود، مراجعه کرده و دادخواست خود را از طریق این دفاتر، ثبت و به دادگاه صالح ارسال کند.

در آخرین مرحله، فرد باید، هزینه دادرسی و هزینه خدمات دفاتر قضایی را بپردازد و منتظر دریافت پیامک ابلاغیه وقت رسیدگی باشد تا در موعد مقرر در جلسه دادگاه، حاضر شده و با ارائه ادله خود به دادگاه، بتواند، موفق به گرفتن حکم ابطال طلاق غیابی از سوی دادگاه گردد. 

ثبت طلاق غیابی

 

مدارک لازم برای ابطال طلاق غیابی

چنانچه هریک از زوجین، از ادله و شرایط لازم برای ابطال طلاق غیابی، برخوردار باشد و بخواهد، مطابق آنچه در خصوص مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی، گفته شد، اقدام کند، لازم است تا مدارک لازم در این خصوص را نیز فراهم آورد تا هم، ثبت دادخواست او، به نتیجه برسد و هم دادگاه، رای به ابطال طلاق غیابی، بدهد. مدارک لازم برای باطل کردن طلاق غیابی از طرف مرد یا از طرف زن، به شرح زیر هستند: 

مدارک مثبت ثبت نام در سامانه ثنا که شامل برگه ثبت نام و یا نام کاربری و رمز عبر می باشد.

دادخواست تنظیم شده در خصوص ابطال طلاق.

مدارک هویتی.

سند نکاحیه و سند طلاق.

ادله اثبات وجود شرایط باطل کردن طلاق غیابی، از قرار گواهی پزشکی قانونی، استشهادیه کتبی، شهادت شهود یا هر امر دیگری که مثبت ادعای خواهان، بر وجود شرایط ابطال طلاق غیابی می باشد و می تواند در صدور رای به نفع او و متقاعد کردن قاضی، کمک کننده باشد.

مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر

 

هزینه ابطال طلاق غیابی

پس از صحبت در خصوص شرایط و نحوه ابطال طلاق غیابی، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه هایی که حسب مورد، زوج یا زوجه، برای باطل کردن طلاق غیابی، باید بپردازد، صحبت کنیم و بگوییم که این هزینه ها، شامل چه مواردی است. شرح هزینه هایی که برای ابطال طلاق غیابی، باید، پرداخت گردند، عبارتند از:

هزینه دادرسی دعوای ابطال ثبت واقعه طلاق غیابی که با توجه به نرخ تعرفه سال 1401، مبلغی بین 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان می باشد و هزینه هر برگ دادخواست که مبلغی در حدود 4 هزار تومان است.

هزینه خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت، تایپ، ضمیمه کردن مدارک و ارسال دادخواست باطل کردن طلاق غیابی به دادگاه که بر اساس نرخ تعرفه سال جاری، یعنی سال 1401، مبلغی در حدود 100 تا 150 هزار تومان است.

هزینه ثبت نام ثنا و احراز هویت ثنا، در صورتی که فرد، پیش از این، از این حساب کاربری، برخوردار نبوده است که نرخ این هزینه، سالانه، توسط قوه قضاییه، تعیین شده و مبلغی در حدود 9 هزار تومان می باشد و جدا از هزینه ای است که دفاتر خدمات قضایی یا کافی نت، برای ارائه خدمت ثبت نام اخذ می کنند.

هزینه وکیل و یا مشاور حقوقی، در صورتی که شخص، برای انجام پروسه های ابطال طلاق غیابی، به یک وکیل دادگستری، وکالت داده یا از راهنمایی های او یا یک مشاور حقوقی، برای تنظیم دادخواست یا مراحلی که بهتر است طی نماید، بهره برده است که مبلغی در حدود 200 تا 500 هزار تومان می باشد.

هزینه طلاق غیابی

 

نمونه دادخواست ابطال طلاق غیابی

همانطور که در قسمت های قبل، در توضیح مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی، گفتیم، متقاضی باطل کردن ثبت واقعه طلاق غیابی، باید، با کمک یک وکیل طلاق یا شخصا، اقدام به تنظیم یک دادخواست و سپس، ثبت و ارسال آن به دادگاه، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نماید تا دادگاه صالح، به ادله و ادعای فرد، رسیدگی کرده و در صورت بر حق بودن او، حکم ابطال طلاق غیابی را صادر نماید.

با توجه به اینکه تنظیم این دادخواست، قواعد مخصوص به خود را دارد، در این بخش، قصد داریم، یک نمونه دادخواست ابطال طلاق غیابی و فایل دانلود آن را ارائه کرده تا متقاضیان، بتوانند، با بهره بردن از آن، دادخواست خود را تنظیم کرده و به راحتی، مراحل و نحوه ابطال طلاق غیابی را طی کنند.

 

نمونه دادخواست ابطال طلاق غیابی

خواهان: نام- نام خانوادگی – آدرس

خوانده: نام- نام خانوادگی – آدرس

خواسته: ابطال طلاق غیابی

دلایل و منضمات: سند نکاحیه- طلاق نامه- گواهی پزشکی قانونی- استشهادیه محلی و عندالزوم شهادت شهود

شرح خواسته:

ریاست محترم دادگاه  ………………،

با سلام و احترام

اینجانب ………………، فرزند…………..، در مورخ …/…./…. به موجب سند نکاحیه شماره ………. در دفترخانه شماره ……….. به آدرس …………… با میزان مهریه …………… به عقد نکاح دائم جناب آقای……………. در آمدم و حاصل این ازدواج، دو فرزند، به نام های…….. ……. ساله و …………… ……. ساله می باشد.

متاسفانه، خوانده، در تاریخ …../……/…..، در غیاب اینجانب، اقدام به ثبت دادخواست طلاق نموده اند و در مورخ ……/……/……، بدون حضور بنده در هیچ یک از مراحل رسیدگی، موفق به اخذ گواهی عدم سازش، از دادگاه صالح گریده اند. پس از آن، در مورخ …../…../…… به دفترخانه شماره ……… مراجعه کرده و پس از جاری شدن صیغه طلاق، توسط دفترخانه، اقدام به ثبت واقعه طلاق غیابی کرده اند.

با توجه به اینکه ایشان، از جنون ادواری، برخوردار می باشد و هنگام ثبت و جاری شدن صیغه طلاق نیز به استناد گواهی پزشکی قانونی، در حالت جنون به سر می برده اند و از آنجا که بنده نیز به استناد مدارک پزشکی قانونی، در تاریخ جاری شدن صیغه طلاق غیابی، در حالت عادت ماهیانه خود، به سر می بردم، صیغه طلاق غیابی جاری شده و ثبت واقعه آن، صحیح نبوده و به استناد شرع و قانون، باطل می باشد.

لذا اینجانب، به موجب این دادخواست و با استناد به ادله اثبات پیوستی، از آن مرجع محترم، تقاضای رسیدگی و صدور حکم به ابطال طلاق غیابی ثبت شده را استدعا دارم.

 

علاقمندان به دانلود فایل نمونه دادخواست ابطال طلاق غیابی می توانند، از طریق لینک زیر، نسبت به این امر، اقدام کنند.

 

نمونه دادخواست ابطال طلاق غیابی




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم:595KB


منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ابطال طلاق غیابی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ابطال طلاق غیابی پاسخ دهند.

ابطال حق طلاق

 

 

سوالات متداول

1- شرایط ابطال طلاق غیابی چیست؟

جاری شدن صیغه طلاق غیابی در حضور شهودی که شرایط قانونی شاهد طلاق بودن را نداشته یا جاری شدن آن در زمانی که زن در حالت عادت ماهیانه به سر می برد از جمله شرایط ابطال طلاق غیابی هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه ابطال طلاق غیابی چگونه است؟

نحوه ابطال طلاق غیابی یا ابطال ثبت واقعه این طلاق با تنظیم و سپس ثبت و ارسال دادخواست ابطال طلاق غیابی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد که جزئیات بیشتر در خصوص این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- مدارک لازم برای ابطال طلاق غیابی چیست؟

نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا مدارک هویتی دادخواست تنظیمی سند نکاحیه و سند طلاق و در صورت لزوم استشهادیه محلی از جمله مدارک لازم برای ابطال طلاق غیابی هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره ابطال طلاق غیابی

برای مشاوره ابطال طلاق غیابی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *