دسته‌بندی نشده

کارمزد چک بین بانکی ۱۴۰۱

[ad_1]

کارمزد چک بین بانکی به مبلغی گفته می شود که بانک در ازای صدور چک بین بانکی یا رمزدار از متقاضی اخذ می کند . میزان هزینه کارمزد چک بین بانکی در بانک های مختلف ، بنا به اعلام بانک مرکزی ، شش هزار تومان به ازای صدور هر فقره چک است ؛ لذا هزینه وصول چک بین بانکی سال 1401 ، در تمامی بانک ها ، به همین میزان تعیین شده توسط بانک مرکزی خواهد بود .  

برای مشاوره کارمزد چک بین بانکی

برای مشاوره کارمزد چک بین بانکی

 

امروزه ، نقش چک ها در مبادلات تجاری شهروندان عادی و تجار ، بسیار پر اهمیت شده است و همین مسئله ، سبب شده در قوانین مربوطه ، احکام خاصی نیز در جهت استفاده صحیح و بهینه از این سند تجاری ، پیش بینی شود . البته چک ها ، انواع و اقسام مختلفی دارند که استفاده از هر یک از آنها نیز ، نیازمند اطلاع از جزئیات حقوقی مربوطه است .

یکی از انواع چک ها که به ویژه در مبادلات مالی پر اهمیت مورد استفاده قرار می گیرد ، چک های بین بانکی می باشد که نوعی چک رمز دار بوده و به درخواست مشتری ، توسط بانک ها صادر می شود . اما از آن جهت که استفاده از چک های بین بانکی نیز ، نیازمند پرداخت هزینه یا کارمزد می باشد ، اطلاع از این موضوع ، برای استفاده کنندگان این نوع چک ها ، ضروری به نظر می رسد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که اولا منظور از کارمزد چک بین بانکی چیست و میزان آن در سال ۱۴۰۱ چقدر است . در ثانی ، هزینه کارمزد چک بین بانکی بانک ملی و بانک ملت ، چقدر است .

منظور از کارمزد چک بین بانکی چیست

قبل از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که منظور از کارمزد چک بین بانکی چیست ، بهتر است در خصوص خود این چک ها ، توضیحاتی ارائه نموده و سپس ، به بررسی کارمزد وصول آن بپردازیم . به طور کلی ، در نظام حقوقی ایران ، انواع چک های بانکی را می توان شامل چک های عادی ، چک های تایید شده ، چک های تضمین شده ، چک های مسافرتی و رمز دار دانست که هر یک از آنها ، با دیگری متفاوت بوده و احکام خاص خود را دارند .

یکی از مهم ترین انواع چک های بانکی ، چک های رمز دار یا چک های بین بانکی است که به دلیل امنیت نسبتا بالایی که دارد ، نسبت به سایر چک ها ، در مبادلات مالی مهم تر استفاده می شود . چک های بین بانکی یا چک های رمز دار را ، بانک ها ، بنا به درخواست مشتری صادر می کنند تا از این طریق ، انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر امکان پذیر شود که شبیه نوعی حواله پول است ؛ لذا نیازی هم به داشتن دسته چک نمی باشد .

بنابراین ، بنا به امنیت بالای چک های بین بانکی یا رمز دار ، مشتریانی که قصد حواله کردن مبالغ بالای پول میان بانک ها را دارند ، می توانند از بانک ، تقاضای صدور چک بین بانکی یا رمزدار نموده و به این ترتیب ، اقدام به انتقال وجه و وصول آن در بانک مقصد نمایند . اما ارائه این خدمت ، مانند سایر خدمات بانکی ، نیازمند پرداخت هزینه ای است که اصطلاحا ، به آن کارمزد گفته می شود و برای ارائه اکثر خدمات بانکی ، این کارمزدها از متقاضی ، دریافت می شود .

بنابراین ، در پاسخ به این سوال که کارمزد چک بین بانکی یا کارمزد چک رمزدار چیست ، باید گفت که در صورتی که مشتری ، به بانک مراجعه و تقاضای صدور چک بین بانکی داشته باشد ، می بایست هزینه یا همان کارمزدی که توسط بانک مرکزی تعیین شده را پرداخت نموده تا از این خدمت ، بهره مند شود که این کارمزد، متفاوت از کارمزد وصول چک می باشد در ادامه ، میزان کارمزد یا هزینه وصول چک های بین بانکی در سال ۱۴۰۱ را نیز توضیح خواهیم داد .

حتما بخوانید: چک بین بانکی

میزان کارمزد چک بین بانکی 1401

در قسمت قبل ، گفتیم که منظور از کارمزد چک بین بانکی یا چک رمزدار چیست . اما سوالی که در خصوص استفاده از این نوع چک ها ، مطرح می شود ، این است که میزان کارمزد چک بین بانکی در سال ۱۴۰۱ چقدر است و مشتریان بانک ها ، چه میزان هزینه ای برای استفاده از این نوع خدمت باید پرداخت کنند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بانک مرکزی ، به عنوان متولی اصلی خدمات بانکی ارائه شده به شهروندان ، بخشنامه هایی صادر می کند که در آن ، میزان هزینه وصول کارمزد خدمات بانکی ، از قبیل کارمزد کارت به کارت ، کارمزد وصول چک و ضمانت نامه های بانکی ، به صورت دقیق ، تعیین شده است و تمامی بانک ها ، ملزم هستند بر اساس همان نرخ اعلام شده ، اقدام به دریافت کارمزد نمایند .

در این خصوص ، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ، هزینه و میزان کارمزد صدور چک های بین بانکی در سال 1401 ، برای هر فقره چک ، به میزان 60000 ریال یا 6 هزار تومان تعیین شده است ؛ البته ، دریافت این هزینه ، در صورتی است که صدور چک بین بانکی به درخواست مشتری باشد .

همچنین ، به موجب این بخشنامه ، در خصوص اعلام منع پرداخت چک های بین بانکی نیز ، کارمزدی معادل 480000 ریال یا 48 هزار تومان تعیین شده و نیز ، ابطال چک های بین بانکی به درخواست مشتری در سال 1401 نیز ، کارمزدی معادل 12000 ریال ، برای هر فقره چک ، در پی خواهد داشت .

 چک رمزدار بانکی و چک رمزدار بین بانکی

 

هزینه کارمزد چک بین بانکی بانک ملی

در قسمت های قبل ، به توضیح کارمزد چک های رمزدار یا چک های بین بانکی پرداخته و هزینه صدور و وصول این نوع چک ها در سال 1401 را نیز ، مورد بررسی قرار دادیم . اما افرادی که قصد صدور چک های بین بانکی در بانک ملی را دارند ، ممکن است در خصوص هزینه کارمزد چک های بین بانکی بانک ملی در سال ۱۴۰۱ ، سوالاتی را مطرح نمایند .

در این خصوص ، باید گفت که استفاده کنندگان از چک های بین بانکی بانک ملی نیز ، می بایست کارمزد تعیین شده توسط بانک مرکزی را پرداخت نمایند و همانطور که گفته شد ، بر اساس این بخشنامه ، صدور هر فقره چک ، از نوع بانکی و بین بانکی ، منوط به درخواست مشتری ، کارمزدی معادل 6 هزار تومان دارد که از متقاضی ، اخذ می گردد .

لازم به ذکر است که طبق بخشنامه بانک مرکزی ، برای اعلام عدم پرداخت چک بین بانکی ، کارمزد 48 هزار تومانی و ابطال این نوع چک ها نیز ، کارمزد 1200 تومانی تعیین شده است . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

انواع سپرده بانکی

 

هزینه کارمزد چک بین بانکی ملت

بر اساس قانون ، خدمات بانکی که توسط تمامی بانک ها ارائه می شود ، منوط به رعایت ضوابطی است که توسط بانک مرکزی اعلام شده است و از جمله آنها ، می توان به کارمزد خدمات بانکی از قبیل کارمزد صدور انواع چک از قبیل چک های عادی و چک تضمین شده اشاره نمود که توسط بانک ها ، از مشتریان اخذ می شود . اما از آن جهت که ممکن است که در خصوص هزینه کارمزد صدور چک بین بانکی بانک ملت نیز ، سوالاتی مطرح شود ، در این قسمت قصد داریم به توضیح آن بپردازیم .

در خصوص هزینه کارمزد چک بین بانکی بانک ملت در سال ۱۴۰۱ نیز ، بر اساس همان بخشنامه صادره توسط بانک مرکزی عمل می شود ؛ به این معنا که برای صدور هر فقره چک بین بانکی بانک ملت به درخواست مشتری در سال 1401 ، کارمزدی معادل 6 هزار تومان اخذ می شود .

همچنین ، کارمزد اعلام منع پرداخت چک بین بانکی ، هزینه ای معادل 48000 تومان و کارمزد ابطال چک بین بانکی بانک ملت در سال 1401 نیز ، به میزان 1200 تومان می باشد . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کارمزد سایر خدمات بانکی ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

کارمزد خدمات بانکی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کارمزد چک بین بانکی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون کارمزد چک بین بانکی پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- منظور از کارمزد چک بین بانکی چیست ؟

صدور چک های رمزدار یا بین بانکی به درخواست مشتری توسط بانک صورت گرفته و نیازمند پرداخت هزینه یا کارمزد می باشد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- هزینه صدور چک بین بانکی سال 1401 چقدر است ؟

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی میزان هزینه صدور چک های رمزدار یا بین بانکی در سال 1401 برای هر فقره چک معادل 6 هزار تومان می باشد که شرح این مطلب در متن مقاله آمده است .

3- میزان هزینه وصول چک بین بانکی ملی و ملت چقدر است ؟

کارمزد صدور چک های بین بانکی در مورد تمامی بانک ها از جمله بانک ملی و ملت یکسان بوده و برای صدور هر فقره چک به درخواست مشتری معادل 6 هزار تومان کارمزد تعیین شده که جزئیات آن در متن مقاله ذکر شده است .

برای مشاوره کارمزد چک بین بانکی

برای مشاوره کارمزد چک بین بانکی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *