دسته‌بندی نشده

فک رهن | معنی فک رهن چیست

[ad_1]

در این مقاله به مفهوم و موارد فک رهن می پردازیم . 

برای مشاوره موارد فک رهن

برای مشاوره موارد فک رهن

 

در تعریف عقد رهن و شرایط عقد رهن گفتیم ، رهن قراردادی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین می دهد . به عبارتی در صورتی که کسی به دیگری بدهی داشته باشد یا دین دیگری بر عهده داشته باشد ، مدیون یا بدهکار مالی را به عنوان وثیقه به طلبکار یا داین می دهد تا در صورتی که بدهکار طلب خود را پرداخت نکرد ، طلبکار از مال وثیقه ای بتواند طلب خود را بردارد . اقسام عقد رهن هر کدام به ترتیبی همین موضوع را پوشش می دهد . اما موضوع بعدی در عقد رهن این است که این قرارداد چه زمانی خاتمه می یابد . از این رو در این مقاله به مفهوم فک رهن و موارد فک رهن می پردازیم .

مفهوم فک رهن

فک به معنای آزاد کردن است . فک رهن در اصطلاح حقوقی و فقهی به این معناست که مالی از حالت رهن و وثیقه خارج شود و در  واقع مال آزاد محسوب شود . فک رهن معمولا زمانی رخ می دهد که بدهکار طلب خود را پرداخته باشد . البته این تنها حالت فک رهن نیست و موارد دیگری هم برای فک رهن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم .

برای مطالعه نمونه قرارداد رهن خانه کلیک کنید .

موارد فک رهن

در رابطه با فک رهن قانون صراحتا صحبتی نکرده است اما با مراجع به سایر منابع قانونی می توان دریافت که موارد فک رهن کدام است : 

1-اولین مورد فک رهن زمانی است که بدهکار ، طلب خود را پرداخت کند ؛ در واقع با اداء دین عقد رهن فک می شود . 

2- دومین مورد فک رهن مربوط به زمانی است که هر دو طرف قرارداد اقدام به فسخ عقد رهن کنند . 

3- مورد بعدی که امکان فک رهن را به وجود می آورد فسخ قرارداد رهن از طرف رهن گیرنده است . 

4- زمانی که مال مورد رهن به دلایلی ، مثل آفت ، به طور کلی از بین برود .

5- از موارد دیگر فک رهن زمانی است که ذمه رهن دهنده به دلیلی مثل ابراء از بری شود . 

حتما بخوانید: دعوای الزام به فک رهن ملک

 

برای مطالعه بیشتر درباره مفهوم و موارد فک رهن در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مفهوم و موارد فک رهن پاسخ دهند .

 

 

 

برای مشاوره موارد فک رهن

برای مشاوره موارد فک رهن

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *