دسته‌بندی نشده

تعدیل اجاره بها – شرایط افزایش و کاهش

[ad_1]

دادخواست تعدیل اجاره بها، دادخواستی است که توسط موجر یا مستاجری که قرارداد آن ها، تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 است، با هدف کاهش یا افزایش میزان اجاره بها ثبت می شود و از جمله شرایط آن، این است که مدت قرارداد اجاره، تمام شده و بیش از سه سال، از تاریخ استفاده کردن مستاجر، از ملک تجاری مورد اجاره یا آخرین حکم قطعی مرجع صالح در خصوص تعیین یا تعدیل اجاره بها گذشته باشد. پس از ارائه مدارکی نظیر قرارداد اجاره و مدارک سامانه ثنا و ثبت دادخواست، شورای حل اختلاف، در خصوص موضوع، رای صادر خواهد کرد.

برای مشاوره تعدیل اجاره بها

برای مشاوره تعدیل اجاره بها

 

قرارداد یا عقد اجاره، یکی از انواع عقود معین مورد پیش بینی قانون گذار در قانون مدنی می باشد که به موجب آن، مستاجر در ازای پرداخت اجاره بهایی معین، برای مدتی معلوم و مشخص، مالک منافع مال مورد اجاره شده و می تواند، از آن منافع، استفاده کرده و هر نوع بهره شرعی و قانونی را ببرد. 

تعدیل اجار بها که به معنای افزایش یا کاهش میزان اجاره تعیین شده مال مورد اجاه بوده، اختصاص به تمام قراردادهای اجاره، نداشته و صرفا، در خصوص برخی از قراردادهای اجاره تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356، قابلیت اجرایی دارد و حتما باید، با ثبت دادخواست این امر، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صورت گرفته و به شورای حل اختلاف، ارسال شود تا در خصوص آن، حکم مقتضی، صادر گردد و به همین جهت، ضروری بوده تا از قواعد این موضوع، همچنین، نحوه تنظیم نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها، آگاهی داشت.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم تا در خصوص چیستی، مدارک لازم برای تنظیم و میزان هزینه نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها، صحبت کرده و پس از توضیح شرایط افزایش اجاره بها و اینکه به دادخواست تعدیل آن، در کدام دادگاه رسیدگی می شود، فایل دانلود PDF یک نمونه متن این دادخواست را برای خوانندگان عزیز، ارائه دهیم.

دادخواست تعدیل اجاره بها چیست

برای توضیح در این خصوص که دادخواست تعدیل اجاره بها چیست و شرایط افزایش اجاره بها چه می باشد، ضروری است تا بحث اجاره املاک تجاری را از منظر قانون روابط موجر و مستاجر سال 1365، مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که اساسا و به لحاظ قانونی، بحث تعدیل اجاره بها، صرفا در خصوص قراردادهای اجاره مربوط به املاک تجاری مشمول قانون سال 1356 که دارای حق کسب و پیشه هستند، قابل طرح است.

از آنجا که بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356، تعیین مدت در قرارداد اجاره اماکن تجاری، جنبه صوری و نمایشی داشته و موجر، صرفا در صورت تحقق مواردی که در ماده 14 این قانون، تعیین شده است می‌ تواند تقاضای تخلیه عین مستاجره را مطرح کند، تمدید قرارداد اجاره به صورت خودکار انجام می گیرد.

در این شرایط، در صورتی که به علت عدم توافق موجر و مستاجر، موجر بخواهد، به لحاظ قانونی، تقاضای تعدیل در معنای افزایش اجاره بها را داشته باشد یا مستاجر بخواهد، تقاضای تعدیل، در معنای کاهش اجاره بها را بنماید، باید این کار را از طریق ثبت دادخواست تعدیل اجاره بها انجام دهند

تا مرجع صالح این امر، با جلب نظر کارشناس، به مساله تعدیل اجاره بها، رسیدگی کرده و حکم مقتضی در این خصوص را صادر نماید که البته، دعوای تعدیل اجاره بها، به موجب ثبت دادخواست آن، در صورتی به نتیجه خواهد رسید که شرایط مندرج در ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356، وجود داشته باشد که در تیتر شرایط افزایش اجاره بها، به آن، اشاره خواهیم کرد.

در یک جمع بندی کلی، در پاسخ به این پرسش که نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها چیست؟ باید گفت، دادخواست تعدیل اجاره بها، دادخواستی است که به موجب آن، موجر یا مستاجر، به علت تغییر شرایط زندگی و یا افزایش و کاهش هزینه ها، تقاضای افزودن یا کاهش اجاره بهای ملک تجاری دارای حق کسب و پیشه تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 را از شورای حل اختلاف می خواهد.

حتما بخوانید: قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 و 1376

مدارک لازم برای دادخواست تعدیل اجاره بها

برای ثبت هر دادخواستی، ضروری است تا خواهان، از مدارک لازم، برخوردار باشد تا ثبت دادخواست او با موفقیت انجام شود و نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها نیز مستثنی از این امر نیست و ضروری است تا خواهان تعدیل اجاره بها، اعم از موجر و مستاجر، از این مدارک، برخوردار باشند که عبارتند از:

رمز عبور و نام کاربری حساب سامانه ثنا که خواهان، آن را از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجعه به آدرس اینترنتی sana.adliran.ir و پس از احراز هویت در سامانه احراز هویت ثنا، تنظیم نموده است.

متن نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها که خواهان آن را با کمک یک وکیل یا با کمک نمونه متن های موجود در اینترنت، تنظیم کرده است.

مدارک هویتی خواهان

مدارک مثبت وجود قرارداد اجاره و در صورت وجود، آخرین رای دادگاه، در خصوص تعیین یا تعدیل اجاره بها

مدارک مربوط به پرداخت هزینه های ثبت دادخواست تعدیل اجاره بها که در ادامه، به تفصیل، در خصوص آن ها، توضیح خواهیم داد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تعیین میزان اجاره بها می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند.

انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت

 

هزینه دادخواست تعدیل اجاره بها

برای طرح هر دعوایی و ثبت دادخواست یا شکواییه آن، باید، هزینه های دادرسی و هزینه های مربوط به ثبت دادخواست، پرداخت شود که دادخواست تعدیل اجاره بها نیز مستثنی از این امر، نبوده و از آنجا که بدون پرداخت این هزینه ها، به دعوای مطروحه، رسیدگی نخواهد شد، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا هزینه ثبت نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها را بگوییم که به شرح زیر است:

هزینه دادرسی دادخواست تعدیل اجاره بها؛ که با توجه به اینکه این دعوا، در برخی نظریه ها، یک دعوای غیر مالی محسوب می شود، و در برخی نظریه ها، یک دعوای مالی، هزینه دادرسی آن، در صورت غیر مالی محسوب شدن، مبلغی بین 40 تا 180 هزار تومان در سال 1401 می باشد و در هر سال نیز افزایش خواهد یافت.

در صورتی که این دعوا، مالی محسوب گردد، هزینه دادرسی آن، در مرحله بدوی و تا مبلغ 20 میلیون تومان، 2/5 درصد ارزش خواسته؛ در مرحله بدوی و تا مبلغ بیش از20 میلیون تومان، 3/5 درصد ارزش خواسته؛ در تجدیدنظر و واخواهی 4/5 درصد محکوم به؛ در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث 5/5 درصد ارزش خواسته خواهد بود.

هزینه تایپ دادخواست که بسته به تعدا کلمات و صفحات، مبلغی در حدود 50 هزار تومان یا بیشتر خواهد بود.

هزینه هر برگ دادخواست که برای هر برگ 4 هزار تومان بوده و هزینه ضمیمه کردن اسناد و مدارک که برای هر برگ، مبلغی معادل 10 هزار تومان می باشد. همچنین، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز، تعرفه ای بابت خدماتی که ارائه می دهند، دریافت خواهند کرد. در صورتی که شخص از وکیل دادگستری استفاده کند، باید هزینه و حق الزحمه او را نیز بپردازد.

نحوه تعیین میزان اجاره بها

 

شرایط افزایش اجاره بها

در قسمت های قبلی مقاله، بررسی کردیم که دادخواست تعدیل اجاره بها چیست، هزینه ثبت آن، چقدر است و مدارک لازم برای ثبت آن، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، چه می باشد. در این بخش از مقاله، قصد داریم تا با مراجعه به ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356، شرایط افزایش اجاره بها را بر اساس برخی موارد مذکور در اجاره نامه و قانون، مورد بررسی قرار دهیم. این ماده، مقرر می دارد:

” موجر یا مستاجر می‌ تواند، به استناد ترقی یا تنزل هزینه زندگی، درخواست تجدید نظر نسبت به میزان اجاره بها را بنماید، مشروط به اینکه ‌مدت اجاره، منقضی شده و از تاریخ استفاده مستاجر از عین مستاجره یا از تاریخ مقرر در حکم قطعی که بر تعیین یا تعدیل اجاره بها صادر شده، سه سال‌ تمام گذشته باشد، «‌دادگاه» با جلب نظر کار‌شناس، اجاره بها را به نرخ عادله روز تعدیل خواهد کرد. حکم دادگاه در این مورد قطعی است.”

شرایط افزایش اجاره بها از سمت موجر یا مستاجر، در ملک دارای حق کسب و پیشه تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1366، این است که هزینه های زندگی، افزایش یافته باشد، مدت زمان قرارداد اجاره، تمام شده باشد و از تاریخ استفاده کردن مستاجر، از ملک تجاری مورد اجاره یا آخرین حکم قطعی مرجع صالح در خصوص تعیین یا تعدیل اجاره بها، سه سال تمام یا بیشتر، گذشته باشد و شورای حل اختلاف، درخواست موجر را موجه تشخیص دهد.

تمدید قرارداد اجاره

 

دادخواست تعدیل اجاره بها در چه دادگاهی رسیدگی می شود

یکی از پرسش های رایجی که پیرامون ثبت نمونه دادخواست تعدیل اجاره بها، مطرح می گردد این است که این دادخواست، در کدام دادگاه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و به عبارتی، دادگاه صالح رسیدگی به افزایش اجاره بها و تعدیل آن، کدام است؟

در پاسخ به این پرسش که دادخواست تعدیل اجاره بها در چه دادگاهی رسیدگی می شود؟ باید گفت، مستفاد از ماده 9 قانون شورهای حل اختلاف در صورتی که در خصوص اصل قرارداد اجاره، اختلافی وجود نداشته باشد، هر گونه دعوای مربوط به تعدیل اجاره بها، در شورای حل اختلاف، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

بنابراین، هنگامی که موجر یا مستاجر تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356، نمونه دادخواست تعدیل اجاره بهای خود را تحویل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می دهد تا به دادگاه صالح ارسال کند، این دادخواست، به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مورد اجاره، ارسال خواهد شد تا به خواسته، رسیدگی شده و رای مقتضی، پس از جلب نظر کارشناس و بررسی شرایط افزایش اجاره بها یا کاهش آن، صادر و به طرفین، ابلاغ گردد.

پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره

 

دانلود نمونه متن دادخواست تعدیل اجاره بها

با توجه به اینکه داشتن متن دادخواست تعدیل اجاره بها، کمک می کند تا خواهان این امر، بدون خطا، اقدام به تنظیم دادخواست خود نموده و احتمال پیروزی او در دعوا افزایش یابد، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا نمونه و سپس، فایل دانلود متن دادخواست تعدیل بها را ارائه کرده تا علاقمندان، بتوانند، با کمک نمونه متن ارائه شده و اندکی تغییر در آن، دادخواست های خود در این خصوص را تنظیم کنند.

 متن دادخواست تعدیل اجاره بها

خواهان: مشخصات دقیق هویتی و آدرس و شماره تماس

خوانده: مشخصات دقیق هویتی و آدرس و شماره تماس

خواسته: تعدیل اجاره بها 

دلایل و منضمات: قرارداد اجاره، آخرین حکم دادگاه در خصوص تعدیل میزان اجاره بها

شرح خواسته:

ریاست محترم شورای حل اختلاف

احتراما، اینجانب……….، فرزند……….، مالک 6 دانک ملک تجاری واقع در………………….. با پلاک ثبتی……………. می باشم که در مورخ…/…./…. ملک تجاری خود را به خوانده محترم، اجاره داده ام و میزان اجاره بها، مبلغی از قرار …………….. تعیین شده بود، با توجه به اینکه تاریخ قرارداد اجاره ایشان، منقضی شده و از تاریخ آخرین حکم قطعی شورای حل اختلاف نیز در خصوص تعدیل اجاره بها، بیش از چهار سال می گذرد، لذا به موجب این دادخواست، از آن مقام محترم، تقاضای افزایش اجاره بها با جلب نظر کارشناس، مستدعی است.

 

علاقمندان به دانلود نمونه متن دادخواست تعدیل اجاره بها می توانند، از طریق لینک زیر، اقدام کنند.

 

نمونه متن دادخواست تعدیل اجاره بها




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم: 182kb


منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعدیل اجاره بها در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون تعدیل اجاره بها پاسخ دهند.

درخواست تعدیل اجاره بها

 

 

سوالات متداول

1- دادخواست تعدیل اجاره بها چیست؟

دادخواست تعدیل اجاره بها دادخواستی است که توسط موجر یا مستاجری که قرارداد آن ها تابع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 است با هدف تعدیل اجاره بها ثبت می شود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- مدارک لازم برای ثبت دادخواست تعدیل اجاره بها چیست؟

نمونه دادخواست تنظیم شده و نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا همچنین قرارداد اجاره از جمله مدارک لازم برای ثبت دادخواست تعدیل اجاره بها می باشند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- شرایط افزایش اجاره بها چیست؟

بر اساس ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 انقضای مدت اجاره و گذشت بیش از سه سال از تاریخ آخرین حکم قطعی دادگاه در خصوص تعیین یا تعدیل اجاره از جمله شرایط افزایش اجاره بها است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره تعدیل اجاره بها

برای مشاوره تعدیل اجاره بها

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *