دسته‌بندی نشده

بیمه کارگران ساختمانی – دریافت فیش بیمه کارگر تامین اجتماعی

[ad_1]

بیمه کارگران ساختمانی، بیمه ای است که از سوی سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از این کارگران در برابر خطرات احتمالی ناشی از شغل آن ها، در نظر گرفته شده است. مدارک لازم برای ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱ شامل شناسنامه و کارت ملی، قبض تلفن ثابت، قبض برق و کارت مهارت فنی می باشد.

برای مشاوره ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی

برای مشاوره ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی

 

کارگران، یکی از اقشار بسیار آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند که دارای حداقل درآمد برای گذران زندگی می باشند. در این میان، دولت در جهت حمایت از کارگران ساختمانی، از آن جهت که کارگر فصلی محسوب می شوند و دارای درآمد ثابت در طول یک سال نمی باشند، قانونی برای بیمه کردن آن ها، تحت عنوان بیمه کارگران ساختمانی به تصویب رسانده است.

کارگر ساختمانی بنا بر شغل خود، بیش از سایر کارگران در معرض حوادث گوناگون قرار دارند، به همین دلیل لازم است، قانون بیمه اجتماعی، کارگرانی که به طور مستقیم در کارهای ساختمانی شاغل هستند را تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار دهد. از طرفی، به دلیل عدم امنیت شغلی برای این کارگران، مستمری بازنشستگی که از این طریق برای آن ها برقرار می شود، می تواند کمکی به تامین معیشت آن ها در آینده باشد.

به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله، ابتدا در خصوص سایت و نحوه ثبت نام، مدارک، نحوه دریافت فیش بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی ۱۴۰۱ توضیح داده و سپس، موضوع مدت و حقوق بازنشستگی، قطع بیمه کارگران ساختمانی و آخرین قانون و بخش نامه جدید در مورد بیمه کارگران ساختمانی 1401 بررسی خواهد شد.

سایت بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی

برای بهره مندی از بیمه کارگر ساختمانی، لازم است کارگر حائز شرایطی باشد، ازجمله اینکه درامور مربوط به ساختمان به طور مستقیم اشتغال داشته باشد، دارای کارت مهارت فنی باشد، در هیچکدام از صنوف دیگر عضویت نداشته و در هیچکدام از حوزه ها مانند بازرگانی فعال نباشد، دارای وسیله نقلیه حمل و نقل عمومی نباشد، دارای کارت بهداشت که نشان دهنده عضویت فرد در واحدهای زیر نظر وزارت بهداشت است نبوده و به لحاظ بیمه ای و مقررات بازنشستگی تامین اجتماعی نیز شامل قوانین دیگر نباشد.

کارگران ساختمانی برای اینکه بتوانند از این بیمه استفاده کنند، لازم است که کارت مهارت فنی خود که از سازمان فنی و حرفه ای دریافت کرده اند را به سازمان تامین اجتماعی ارائه نمایند و با دارا بودن سایر شرایط و انجام مراحل، بتوانند مشمول این بیمه قرار گیرند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا دولت برای سهولت کار کارگران سامانه ای را در این خصوص راه اندازی کرده است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، که هم اکنون سامانه ای به آدرس اینترنتی samanehrefah.mcls.gov.ir به عنوان سایت بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی​، در نظر گرفته شده، که، کارگران می توانند با مراجعه به سایت و طی کردن مراحل آن، جهت ثبت نام و ثبت درخواست بیمه خود اقدام نمایند.

دانلود برنامه تامین اجتماعی من

نحوه ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱

برای ثبت نام و ثبت درخواست کارگران در سایت بیمه کارگران ساختمانی 1401 لازم است ابتدا متقاضی وارد سامانه خدمات رفاهی بیمه کارگر ساختمانی شود. برای این منظور، ابتدا  متقاضی باید سامانه مربوطه، به آدرس samanehrefah.mcls.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کند. بعد از ورود مطابق تصویر روی گزینه بیمه کارگران ساختمانی کلیک کند.

 

 

پس از ورود مطابق تصویر، روی گزینه متقاضیان ثبت نام در سامانه کلیک کرده، تا وارد مرحله بعد شود.

 

 

اگر در سامانه ثبت نام دارید، بر روی گزینه ورود کلیک نمایید. در گام اول لازم است کد ملی سرپرست خانوار و کد امنیتی در کادر درج شود.

 

 

در گام دوم باید اطلاعات هویتی سرپرست خانوار و شماره همراه ثبت شود، توجه نمایید رمز ورود به سامانه و پیگیری ثبت نام از طریق همین شماره می باشد.

 

 

در گام بعد باید اطلاعات مربوط به شهر و استان محل زندگی متقاضی به درستی وارد شود.

 

 

گام چهارم ثبت نام، مربوط به اطلاعات پستی متقاضی می باشد. با کلیک بر روی گزینه گام بعد، وارد مرحله پنجم ثبت نام می شود.

 

 

در گام پنجم اطلاعاتی که در مراحل قبل در سامانه ثبت کرده اید به فرد نمایش داده می شود تا در صورت اشتباه بودن آنها را اصلاح کند.

 

 

پس از بازبینی، متقاضی وارد گام آخر ثبت نام می شود و در صورت تایید اطلاعات، باید برروی ثبت نهایی کلیک کند. از این پس، کدملی متقاضی به عنوان نام کاربری و رمز عبور وی نیز شماره همرا ثبت شده در هنگام ثبت نام می باشد.

 

 

مشمولین دریافت بیمه می توانند برای ثبت نام در بیمه سازمان تامین اجتماعی با مدارک لازم برای دریافت بیمه اقدام نمایند. این افراد می بایست پیش از ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی، از شرایط ونحوه ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی 1401مطلع شوند. زیرا این سازمان با توجه به تقسیم بندی که برای گروه هایی شغلی انجام داده است، اقدام به ثبت نام هر شخص برای دریافت بیمه می نماید.

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

 

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی

در قسمت های قبل در مورد سایت بیمه کارگران ساختمانی و نحوه ثبت نام و ثبت درخواست برای این بیمه به تفکیک توضیح داده شد، آنچه مسلم است برای ثبت نام و هرگونه ثبت درخواستی که مستلزم احراز شرایطی برای افراد باشد، نیاز به ارائه مدارکی می باشد، تا برای سازمان طرف درخواست محرز شود که آیا شخص واجد شرایط هست یا خیر؟

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مدارک لازم برای ثبت نام بیمه کارگر ساختمانی ۱۴۰۱ چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، مدارکی که از سوی سارمان تامین اجتماعی برای این منظور در نظر گرفته شده است، شامل مدارک هویتی شخص که شامل شناسنامه و کارت ملی بوده، همینطور قبض تلفن ثابت و برق و در آخر، کارت مهارت معتبری که از شخص از سازمان فنی وحرفه ای دریافت کرده است، می باشد.

فرم ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

 

نحوه دریافت فیش بیمه کارگران ساختمانی

در قسمت های قبل، در خصوص سایت ثبت نام بیمه کارگر ساختمانی، نحوه ثبت نام و مدارک لازم برای این کار توضیحاتی ارائه شد، از آنجا که کارگران ساختمانی، مکلف هستند بخشی از حق بیمه را خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند، آنچه مسلم است برای پرداخت حق بیمه، لازم است ابتدا فیش پرداخت آن را دریافت نمایند، حال این سوال مطرح می شود که چگونه می توان نحوه دریافت فیش بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی ۱۴۰۱ اقدام کرد؟

کارگر ساختمانی، به دو روش می تواند نسبت به دریافت فیش اقدام نماید. روش اول مراجعه حضوری متقاضی به کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی می باشد. در این روش، کارگر خود به یکی از کارگزاری تامین اجتماعی مراجعه کرده، مدارک لازم را ارائه می دهد و فیش خود را دریافت می نماید. روش دوم، از طریق سامانه samt.tamin.ir می باشد، که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

متقاضی، ابتدا باید وارد سایت مذکور شده و از گزینه لیست صدور برگ، برای گزینه درخواست برگ پرداخت کلیک نماید و بعد تعداد ماه هایی که قصد پرداخت آن را دارد، وارد کند و سپس،  در قسمت عملیات پرداخت، برگ پرداخت را انتخاب نموده تا بتواند فیش خود را دریافت کند. لازم به ذکر است، کارگران ساختمانی در قسمت تعداد ماه ها، صرفا می توانند 1 ماه را انتخاب کنند، و برای ماه گذشته یا جاری و حتی 3 ماه آینده باید به صورت مجدد، ثبت درخواست نمایند.


دریافت فیش حق بیمه تامین اجتماعی

 

نحوه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی 

در قسمت قبل، درمورد اینکه کارگران ساختمانی بخشی از حق بیمه را خود پرداخت می نمایند و شیوه دریافت فیش بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی ۱۴۰۱ جهت پرداخت حق بیمه توضیح داده شد، ولی سوال بعد اینجاست که نحوه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به چه شکل می باشد؟

برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی، متقاضی می تواند به یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه نماید یا به صورت غیر حضوری به شکلی که در راهنمای زیر شرح داده خواهد شد، اقدام نماید. برای ورود به سامانه، ابتدا لازم است متقاضی در مرورگر خود، آدرس سایت یعنی samt.tamin.ir را جستجو نماید.

 

 

در قسمت بعد، فرد باید در قسمت میزخدمت غیر حضوری، روی گزینه لیست صدور برگ پرداخت کلیک کند.

 

 

در این مرحله، لازم است متقاضی نام کاربری و گذرواژه خود را وارد نماید و اگر در سایت ثبت نام ندارد، روی گزینه ثبت نام در پایین صفحه کلیک کند.

 

 

در این قسمت از منوی عملیات بیمه شدگان خاص، متقاضی باید گزینه درخواست برگ پرداخت را انتخاب کند.

 

 

در این مرحله، شخص باید تعداد ماه هایی که قصد پرداخت آن را دارد وارد نماید، همانگونه که در بخش گذشته توضیح داده شد، متقاضی بیمه کارگران ساختمانی تنها می تواند حق بیمه یک ماه را پرداخت نماید.

 

 

در این مرحله، شخص باید از قسمت عملیات برگ پرداخت، بر روی گزینه دریافت برگ پرداخت کلیک کند. اگر در قسمت وضعیت درخواست متقاضی، کلمه صدور درج شده باشد، وی می تواند با کلیک بر روی گزینه امکانات، قبض را مشاهده کند.

 

 

در تصویر ذیل، یک نمونه از فیش حق بیمه متقاضی قابل مشاهده می باشد.

 

 

در این قسمت، شخص با کلیک بر روی درگاه بانک مورد نظر که در پایین صفحه به نمایش در آمده می تواند نسبت به پرداخت فیش خود اقدام کند.

 

 

بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، سال ها است جهت پرداخت حق بیمه خود به صورت سنتی و حضوری با مراجعه به مراکز مربوطه اقدام به پرداخت حق بیمه خود به این سازمان می کردند. اما امروزه با توجه به پیشرفتی که در پرداخت های الکترونیکی ایجاد شده، آنان به غیر از روش مراجعه حضوری می توانند به صورت غیر حضوری نیز حق بیمه خود را آنلاین در زمان تعیین شده پرداخت نمایند.

بیشتربخوانید: پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

 

مدت بازنشستگی بیمه کارگران ساختمانی چند سال است؟

در بخش های قبلی، در خصوص سایت بیمه کارگران ساختمانی و نحوه ثبت نام، مدارک لازم برای ثبت نام، نحوه دریافت و پرداخت حق بیمه آن توضیح داده شد، اکنون سوالی که مطرح می شود این است که مدت بازنشستگی بیمه کارگران ساختمانی چند سال است و آیا سن بازنشستگی در این گروه با سایر مشمولین این قانون متفاوت است؟

در پاسخ به این پرسش می توان به ماده 10 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی اشاره داشت که اذعان می دارد، کارگران ساختمانی در صورتی که یکی از دو شرط مذکور در این قانون، یعنی دارا بودن حداقل سابقه یا همان 10 سال با 60 سال سن و یا 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون احتساب شرط سنی را دارا باشند، می توانند بازنشسته شوند .

مشاوره بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی

 

حقوق بازنشستگی بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی

حقوق بازنشستگی بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی، بر مبنای حق بیمه پرداخت شده کارگر و حقوق ماهانه و سالانه وی محاسبه می شود، بر اساس ماده 35 قانون سازمان تامین اجتماعی، پرداخت حق بیمه، بر مبنای شرایط شغلی کارگران می باشد. بر همین اساس کارگران در سه گروه دسته بندی می شوند، کارگران در گروه درجه یک که شامل استادکار و ماهر می شوند، گروه درجه دو که شامل کمک استاد و نیمه ماهر می شوند و گروه سوم که تحت عنوان عمومی دسته بندی می شوند. 

حقوق کارگران ساختمانی، توسط شورای عالی کار تعیین می شود و هر سال با در نظر گرفتن میزان افزایش حقوق سالانه کارگران ساختمانی، محاسبه شده و 7 درصد آن به عنوان حق بیمه از دستمزد آنان کسر می شود. حقوق و شرایط بازنشستگی و از کارافتادگی کارگران ساختمانی، مانند دیگر بیمه ها است ولی حق اولاد و حق مسکن به این گروه تعلق نمی گیرد، چرا که کارگران ساختمانی کارفرما ندارند.

حکم بازنشستگان تامین اجتماعی

 

قطع بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی

متاسفانه، در سال های اخیر، یکی از نگرانی های کارگران ساختمانی، قطع بیمه آنها بوده است. اما، در این مورد، سازمان تامین اجتماعی بسیار سخت گیرانه عمل می کند، به عنوان مثال، اگر بازرس سازمان به کارگاهی وارد شود و کارگری درآنجا مشغول به کار نباشد، یا به منزلی رفته و کارگر آنجا باشد، نسبت به قطع بیمه کارگران ساختمانی آن ها اقدام می کند، که همین امر نگرانی کارگران ساختمانی را بیشتر کرده است.

یکی دیگر از مواردی که تامین اجتماعی، اقدام به قطع بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی می کند، قطع بیمه افرادی است که دارای جواز کسب هستند، ولی در این بین کارگرانی هستند که در گذشته جواز کسب گرفته، ولی آن را ابطال کرده اند و سازمان تامین اجتماعی، گاهی بدون توجه به این موضوع بیمه آن ها را قطع می کند.

مورد دیگر لوله کشان هستند، افرادی که شرکت ملی نفت آن ها را ملزم به اخذ جواز کسب کرده است و بعد ها نیز نظام مهندسی آن ها را موظف به ثبت شرکت کرد و همین امر، باعث قطع بیمه لوله کشان شده است، لذا از آنجا که بخش بزرگی از امید این گروه به همین بیمه می باشد، باید سازمان تامین اجتماعی نسبت به جلوگیری از روند قطع بیمه کارگران ساختمانی که جواز کسب آن ها باطل شده است، اقدام کند.

قیمت بیمه تامین اجتماعی

 

قانون و بخشنامه جدید بیمه کارگران ساختمانی 1401

در قسمت های قبل، در خصوص سایت، نحوه ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی 1401، مدارک لازم برای بیمه شدن در تامین اجتماعی، نحوه دریافت و پرداخت فیش بیمه، مدت بازنشستگی و حقوق آن و قطع بیمه کارگران ساختمانی توضیح داده شد. در این بخش، قانون و بخش نامه جدید بیمه کارگران ساختمانی 1401را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی مصوب سال 1386 و اصلاحات بعدی آن، آمده بود که سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد با دریافت 7 درصد حق بیمه از کارگر و 15 درصد از مجموع عوارض صدور پروانه که از مالک اخذ می شود، نسبت به ادامه پوشش بیمه ای کارگران اقدام کند، که سقف دریافت این عوارض تا 20 درصد قابل افزایش است.

در آخرین اصلاحاتی که در مورد ماده 5 این قانون آمده، درصد حق بیمه کارگر ساختمانی را 7 درصد اعلام کرده و آن را مختص به کارگرانی کرده است که، دارای پروانه مهارت فنی بوده و در بخش کارهای ساختمانی شاغل مستقیم باشند. در ادامه به توضیح این اصلاحیه پرداخته خواهد شد.

سهم حق بیمه کارگر در آخرین اصلاحات انجام شده، هیچ تغییری نکرده و همچنان 7 درصد است. یکی از شروط بهره مندی از بیمه کارگران ساختمانی، داشتن پروانه مهارت می باشد که در آخرین اصلاحات انجام شده این شرط نیز، به متن قانون اضافه شده، ولی تغییر چشم گیری که در این زمینه صورت گرفته، حق بیمه کارفرمایی است که از 15 درصد عوارض صدور پروانه به دریافت حق بیمه مربوط به سهم کارفرما، از محل متراژ ساخت‌وساز، تغییر یافته است.

بر این اساس، کارفرما مکلف شده است که در مناطق شهری … 4درصد و در مناطق روستایی …1 درصد از حداقل دستمزد ماهانه همان سال کارگر را به عنوان حق بیمه کارفرمایی پرداخت نماید. در این روش 1 یا 4 درصد از حداقل دستمزد کارگر که مصوب شورای عالی کار است، ضرب در متراژ مساحت ساختمان می گردد. با اصلاح ماده 5 این قانون، هدف مورد نظر آن، تامین اعتبار لازم برای پوشش این بیمه است تحقق می یابد و این رقم برای پوشش بیمه کارگران به دو برابر افزایش خواهد یافت.

قانون و بخشنامه جدید بیمه کارگران ساختمانی 1401


قانون و بخشنامه جدید بیمه کارگران ساختمانی 1401
حجم:562 KB
منبع:سایت مرکز پژوهش های مجلس

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی پاسخ دهند.

حح>

 

 

 

 

 

 

 

نحوه ثبت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

1- مدارک لازم برای برای ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی چیست؟

مدارک لازم شامل شناسنامه کارت ملی قبض تلفن ثابت و قبض برق همینطور کارت مهارت فنی می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه دریافت فیش بیمه کارگران ساختمانی به چه شکل است؟

برای دریافت فیش می توان به دو روش حضوری و غیر حضوری از طریق سایت پرتال سازمانی اقدام کرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- مدت لازم برای بازنشستگی کارگران ساختمانی چقدر است؟

کارگران ساختمانی می توانند با 10 سال سابقه و 60 سال سن یا 35 سال سابقه و بدون شرط سنی بازنشسته شوند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی

برای مشاوره ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *